کاسبی های غیر مسئولانه از پیامک و انفعال دولت؛ اگه دوسش داری و میخوای عاشق کنی عدد 1 رو بفرست!


گروه اجتماعی- رجانیوز: دکتر محمد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات و فنآوری اطلاعات و نماینده مردم شریف تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی با اشاره به پیامک های انبوه تبلیغاتی برای مردم به طور روزانه و برهم خوردن آرامش فکری مشترکان تلفن همراه از این موضوع نوشت:

اخیراً نمایندگان مجلس سؤالی از وزیر محترم ارتباطات و فنآوری اطلاعات کرده اند که نظر به اهمیت آن و خصوصاً ارتباط آن با "حق الناس" مناسب دیدم چند نکته ای ارائه کنم. اول سؤال و شرح آن را ملاحظه کنید:

متن سؤال : "چرا وزارت ارتباطات شرايطي را فراهم نكرده است تا مشتركان تلفن و شبكه هاي ارتباطي قادر باشند تبليغات دريافتي خود را به تفكيك ارسال كنند. فعال يا غير فعال نمايند تا فقط از اطلاع رساني هاي مفيد بهره مند شوند و كليه اپراتوها موظف به همكاري شوند؟"

شرح سؤال : "امروزه با پديده اي عجيب و غريب در شبكه هاي تلفن همراه مواجهه شده ايم كه در دنيا بي نظير و بديع است. متأسفانه بدليل عدم نظارت وزارت ارتباطات و از طرف ديگر ارائه مجوزهاي بدون قيد و شرط و چارچوب، موجب شده است كه هجمه به همه امور زندگي روزمره بي محابا انجام مي شود. ارسال پيامك هاي پزشكي، فرهنگي، مذهبي، تربيتي و غيره دغدغه اساسي براي مردم و مسئولين ايجاد كرده است. امروزه بدليل عملكرد بسيار بد وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و رها گذاشتن اپراتورهاي تلفن همراه عده اي ناشناس دست به طبابت پزشكي، ادعاي درمان دردهاي فيزيكي  و بدني، ارائه راه كار تربيتي و غيره مي زنند و مشتركين مظلوم نمي دانند چه كنند؟ آيا اينها مجوز طبابت دارند؟ چرا خود را معرفي نمي كنند. آيا براي خالي كردن جيب مردم و پركردن جيب عده اي ناشناس، وزارت ارتباطات مي تواند چنين كاري انجام دهد. براي اطلاع عموم چند نمونه از پيامكهاي ارسالي به مردم، با عذر از آنها، در زير ارائه مي شود:

سؤال نکات مهمی را مطرح می کند که اجازه می خواهد در مورد آن بیشتر توضیح داده شود:

1- در پيامك هاي انبوه حق انتخاب براي مشترك وجود ندارد. مشترك اجباراً يا بايد همه را بخواهد يا هيچکدام را. اين تضييع حق مشترك است. امروزه كه همه چيز نرم افزاري و الكترونيكي شده و مي شود، دادن حق انتخاب به مشترك براي نخواستن بعضي پيامكها باید امري امكان پذير و ساده باشد. ولي بدليل منافع پولي و مالي همچنين بدليل عدم اشراف وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات اين حق را از مشتركان گرفته است و اين ظلم است به حقوق مردم. 

2- متاسفأنه هر پيامكي داراي هزينه و قيمت مشخص است. ارسال و دريافت پيامك چرا باید داراي قيمت متفاوت باشد؟ مشترك محترم مواجه با پيامكهاي تبليغي با يك حوزه موضوعي ولي با قيمت هاي متفاوت است. يكي با قيمت مثلاً 35 تومان ديگري 200 تومان و ديگري 120 تومان و الي آخر. اين نوعي كلاه برداري است. اختلاف قیمتها گاهاً به ده برابر می رسد. وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات متأسفانه در اين مورد كاري نكرده است، در صورتیکه مسئول تعیین تعرفه است. اگر تعرفه تعیین شده و تخلف می شود، وزارت مسئول است و اگر تعرفه تعیین نشده باز هم وزارت مسئول است. بنا به نظر اکثر حاضرین در کمیسیون فرهنگی که مستمع پاسخ وزیر بوده اند، وزير محترم ارتباطات و فنآوری اطلاعات از نظر فني و تخصصي و مدیریتی اشرافي بر این موضوع ندارد و كار به نوعي يله و رها شده است و "هر كي به هر كي" شده است!

3- متأسفانه اگر فردي به اشتباه يا دلخواه كليد قبول ارسال پيامك تبليغي را فشار دهد، هزينه هاي اکثراً بالاي يكصد توماني به ازای هر پیامک برايش محاسبه مي شود. بعد از چند ماه اگر دقت كند، می بیند به نام ارزش افزوده در فيش مبالغ زياد آمده است. آن موقع حتي نمي تواند و نمي داند چگونه بايد صرف نظر كند و چگونه آن را لغو كند و دریافت نکند. اين پول بدون اجازه مشترك از حسابش كسر مي شود و اين ظلم است و دزدي سر گردنه. وزارت ارتباطات متأسفانه نسبت به اين موضوع حساسيت ندارد و نوعي همكاري در خالی کردن جیب مردم به چشم می خورد يا چراغ سبز داده شده است. 

4- سؤال از وزير در مجلس فرآيندی دارد. سؤال مكتوب به وزير ارسال مي شود. در حوزه وزارتي بررسي و پاسخ مكتوب به كميسيون و نمايندگان سؤال كننده داده مي شود. نمايندگان پاسخ را بررسي مي كنند و در صورت قانع نشدن وزير در كميسيون حاضر و سؤال و پاسخ به صورت حضوري انجام مي شود. عدم حضور وزير در كميسيون تخلف از قانون اساسي محسوب مي شود. وزير بايد شخصاً در كميسيون حضور يابد و شخصاً به سؤال پاسخ دهد. ظاهراً وزير محترم ارتباطات در كميسيون كه حاضر مي شود (روز دوشنبه 21/10/1394) ارائه پاسخ را به معاونش حواله مي دهد ولی سؤال كننده تذكر مي دهد و اعضاي حاضر در كميسيون احساس مي كنند وزير محترم اشراف به وزارت ندارد. از آنجائيكه در افکار عمومي و فعالان اين حوزه شائبه اي است كه وزير محترم به امور وزارت اشراف ندارد، چون تخصص مربوط را ندارد و با توجه به فعال بودن ايشان در حوزه امور خارجه اين شائبه توسعه يافته است. در كميسيون هم اين شائبه به سمت تأييد رفته است. وزارت ارتباطات وزارتخانه تخصصي است. لذا مي طلبد كه تخصص وزیر برجسته باشد. 

5- در متن سؤال چند نمونه از پيامكهاي انبوه ارسالي به مشتركان ذكر شده است. مرور آنها (صرفاً نمونه است) نشان مي دهد که اپراتورهاي پيامكي همه فن حريفند!! پزشكي، روان پزشكي، فرهنگي، تربيتي، مذهبي، مشاوره اي و ...... و معلوم نيست پاسخ دهنده كيست؟ چه تخصصي و در چه حدي دارد؟ چه تجارب و براي چه مدتي دارد؟ نام و نشانش چيست؟ و.....؟ مجوز كسب و كارش را از چه سازماني گرفته است؟ لذا تخلف محرز است و قاعدتاً بايد وزارت ارتباطات اصلاح كند. ولي متأسفانه اين اتفاق نيافتاده است. 

[ منبع این خبر سایت رجا می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال