براساس آيه 102 سوره بقره آيا سحر و جادو وجود دارد؟


براساس آيه 102 سوره بقره آيا سحر و جادو وجود دارد؟

ایران ناز : ابتدا خلاصه ای از داستان دو فرشته به نام های هاروت و ماروت كه در سوره ی بقره از آنها ياد شده اين گونه بيان شده است: هنگامی كه بازار سحر و جادو در سرزمين بابل به اوج خود رسيد و جادوگران نابكار از اين رهگذر به آزار و اذيّت مردم آن سامان دست اندازی می كردند، گوئی مردم چشم امّيد به درگاه خدا دوخته و دست نياز به سوی يگانه فريادرس خود دراز كردند و گشايش كار خود يعنی نابودی ساحران نابكار را از خداوند متعال خواستار شدند و خداوند رحيم در رحمتش را گشود و دو فرشته از بارگاه پرعظمت خود به نام های هاروت و ماروت را به صورت دو انسان مأمور به تعليم روش های خنثی سازی و باطل ساختن جادو و سحر كرد وظيفه ی دو فرشته ی انسان نما (هاروت و ماروت) در ميان مردم بابل اين بود كه نكات و مطالب علم سحر و جادو را برای مردم تشريح و توضيح می دادند تا بتوانند در برابر آزار و اذيت و ترفندهای جادوگران مقاومت و يا حدّاقل سحر آنان را خنثی و باطل سازند و پس از تعليم نكات سحر و جادو به مردم هشدار می دادند كه مبادا از تعليمات آنها سوء استفاده شود زيرا كه اين تعليمات مايه ی آزمايش است و كسی كه سوء استفاده كند به خدا كفر ورزيده است[1] (با رسوخ خرافات و اسرائيليات در متون اسلامی ما ساحت مقدس اين دو فرستاده ی الهی (هاروت و ماروت) مورد اهانت واقع می شوند).

حال با بررسی معانی سحر و جادو در لغت نامه ها به اين نكته پی می بريد كه معانی جادو حول محور خدعه و نيرنگ و فريب می چرخد كه اين معانی عبارتند از: 1 – علم و دانش. 2 – شعبده بازی، تردستی، چشم بندی. 3 – اغفال كردن، خدعه، نيرنگ و فريفتن و حيله ی دروغين به كار بردن. 4 – خيال و پندار موهوم. 5 – به كار گيری عوامل مرموز و نامرئی در جلب شياطين جنّ و انس. 6 – تصرف در طبيعت از طريق اوراد و افسون ها و طلسم های شيطانی. 7 – فساد و تباهی. 8 – ديوانگی و در انگليسی نيز معادل Magic است[2].

سحر و جادو چيست و ساحر و جادوگر كيست؟ سحر، دانش شگرف و شيطانی است كه به امور خارق العاده شباهت دارد اما خود خارق العاده نيست چرا كه اولا آموختنی است و ثانياً شخص جادوگر و مرتكب عمل جادوئی آخرين شخصی نيست كه توانسته با توجهات و تلقينات شيطانی در مجاری عادت تصرف كند بلكه اشخاص ديگری هم با تعليم می توانند به مانند او انجام دهند و جادوگر شخصی است كه تحت تعليم اين علم شيطانی قرار گرفته و با الهامات و توجهات و اوراد طلسم های شيطانی اقدام به امور شبه خارق العاده می كند چرا كه اين اعمال شيطانی از درجه ی اعتبار از معجزه و كرامت كه خداوند به بندگان صالح و برگزيده ی خود عطا می كند تفاوت دارد.

انواع سحر و جادو:

1 – سحر مؤثر: همان سحری كه در آيه ی 102 سوره ی بقره دلالت بر تأثير جدائی زن و مرد از يكديگر داشت.

2 – سحر تخيّلی: كه ساحران با بهره گيری از ساده لوحی مردم اقدام به اغفال آنان می نمايند چنان كه در سرگذشت حضرت موسی (عليه السلام) و نمايان شدن ريسمان ساحران به صورت مار در قرآن به صورتی زيبا نقل شده است.

3 – سحر شيميائی: در اين نوع سحر شخص جادوگر با اطلاع از خواص اشياء و عناصر طبيعت اقدام به اعمال خارق العاده می كند. چنان چه در تاريخ آمده ساحران فرعون در درون ريسمان هايشان مقداری جيوه به كار برده بودند كه پس از تابش آفتاب به حركت درآمد و اعجاب فرعونيان و حتی حضرت موسی (عليه السلام) را برانگيخت[3].

از آن جا كه قرآن با صراحت از سحر و ساحر سخن به ميان آورده و بر واقعيّت و حقيقت آن صحّه گذاشته است و هم چنين در داستان ها و فيلم ها و رمان ها سخن از سحر و جادوگری بسيار به ميان آمده خود دليلی روشن بر وجود سحر است چرا كه در دنيای امروزی هم هر از گاهی شينده می شود كه فلان عمل جادوئی از شخصی سر زده است و هر چند با ورق زدن كتاب ها نمی توان تاريخچه ی معيّنی برای اولين جادوگر و اطلاعات جادوئی را به دست آورد ولی اين نكته قابل توجه است كه می توان بنيان گذار و واضع اين علم را به ابليس نسبت دهيم چرا كه تمامی بدی ها و گمراهی ها سرانجام به او منتهی می شود و اما گفته اند كه شوم ترين منابع فساد در دست شوم ترين ملل بلاد منظور علم جادو و قوم يهود است چرا كه هنوز هم قوم بی تعهّد بنی اسرائيل با تحريف آسمانی تورات، روش های جادوگری و رمّالی و شعبده بازی را در آن وارد ساخته اند و ساحت پاك و مقدس پيامبرانی هم چون حضرت ابراهيم خليل (عليه السلام) و حضرت سليمان (عليه السلام) را متهم به ساحری و جادوگری می كنند و فرشتگان الهی هم چون هاروت و ماروت را مورد غضب خداوند و جادوگرانی منفی معرفی می نمايند[4].

و دليل ديگری كه حقيقت اين علم را تأئيد می كند تأليف كتاب هائی است كه در اين علم نگاشته شده است از جمله كتاب كُلُّهُ يسرٌّ و كتاب تسخيرات نوشته ی سكاكی و السحر فی القرآن الكريم، عبدالمنعم الهاشمی و …

========================
پي نوشت ها:
[1]. طباطبائی، سيد محمدحسين، ترجمه ی تفسير الميزان، ترجمه ی سيد محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 1، ص 350
[2]. خرمشاهی، بهاءالدين، دانشنامه ی قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان ]و[ ناهيد، 1377، ج 2، ص 1193.
[3]. همان، ص 1195.
[4]. ظفرالاسلام خان، نقد و نگرشی بر تلمود، ترجمه ی: محمدرضا رحمتی، قم، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه ی عليمه ی قم، 1369، ص 76.

[ منبع این خبر سایت ایران ناز می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال