۹۹ درصد گردشگری بلغارستان تحت اداره بخش خصوصی


این مطلب در سایت "سفرمی" منتشر شده است.

۹۹ درصد گردشگری بلغارستان تحت اداره بخش خصوصی

۹۹ درصد گردشگری بلغارستان تحت اداره بخش خصوصی

(100%) 5 امتیاز

۹۹ درصد گردشگری بلغارستان تحت اداره بخش خصوصی

به نقل از روزنامه ی دنیای اقتصاد، بلغارستان کشوری در جنوب شرقی اروپا است که از گردشگری داخلی قوی برخوردار است و تا حد قابل ملاحظه‌ای جبرانی برای تراز منفی تجاری این کشور به‌شمار می‌رود. گردشگری همچنین عهده‌دار ۴/ ۰ درصد از رشد اقتصادی بلغارستان در سال ۲۰۰۵ و ۳/ ۰ درصد در سال ۲۰۱۰ بوده است، اگرچه گردشگری در توسعه اقتصادی این کشور نقش دارد اما دولت هرگز امتیاز ویژه‌ای برای آن در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های ملی در نظر نگرفته است. در سطح ملی، گردشگری همیشه توسط یک کارگروه، انجمن، یا آژانس دولتی مدیریت ‌شده که نهاد بالادستی آن بارها و بارها تغییر کرده ولی هیچ‌گاه یک وزارت گردشگری نبوده است. در سال ۲۰۰۹ آژانس دولتی گردشگری تعطیل شد و کارها به یک بخش در وزارت اصلی اقتصاد، انرژی و گردشگری انتقال یافت.

تاریخ توریسم بلغارستان

به گزارش دنیای اقتصاد، توسعه گردشگری در بلغارستان به پیش از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد، اما پس از جنگ بود که این توسعه شتاب گرفت. با عضویت بلغارستان در شورای معاونت اقتصادی مشترک که در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۹۱ برقرار و معادل جامعه اقتصادی اروپا برای کشورهای کمونیستی بود، این کشور توانست سر و سامانی به سیستم گردشگری خود ببخشد. در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، تفرجگاه‌های گردشگری انبوه در سواحل و تفرجگاه‌های کوهستانی برای اسکی‌بازان در ارتفاعات ساخته شدند. در این مقطع، بازار غالب گردشگری آنها کشورهای بلوک شرق بودند.

بعد از فروپاشی شوروی، بخش گردشگری بلغارستان تغییرات شگرفی را چه در بخش عرضه و چه تقاضا مشاهده کرد. ابتدای دهه ۱۹۹۰ شاهد یک چرخش از برنامه‌ریزی متمرکز به سمت اقتصاد بازار بود. آشفتگی و عدم اطمینان در طول آن دوره منجر به سقوط چشمگیر در میزان گردشگران ورودی شد و در پی آن تعداد گردشگران تفریحی ورودی از ۲میلیون و۴۹۷هزار نفر در سال ۱۹۸۵ به ۲ میلیون و۱۶۱هزار نفر در سال ۱۹۹۰ و یک میلیون و ۹۷۴هزار نفر در سال ۱۹۹۸ کاهش یافت. در طرف مثبت قضیه، سرمایه‌گذاران خصوصی در صنعت گردشگری، هتل‌های کوچک و رستوران‌ها ورود کردند و شرکت‌های تورگردانی تاسیس شد. ویژگی اصلی نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ خصوصی‌سازی شرکت‌های گردشگری تحت مالکیت دولت بود. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش گردشگری، سرمایه‌گذاری گسترده داخلی را در اوایل قرن ۲۱ به همراه داشت. در نتیجه این اقدامات، در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد از صنعت گردشگری توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

چالش‌ها

البته این توسعه بدون مشکل نیز نبوده است. ساخت‌وسازهای بی‌رویه در سواحل و تفرجگاه‌های اسکی‌سواری یکی از پدیده‌های رایج است که با توجه به زیرساخت‌های اندک موجود، محدودیت‌های زیادی را به‌وجود آورده است. از دیگر مشکلات توسعه گردشگری که تاکنون بلغارستان با آن روبه رو بوده، بحث حمل‌ونقل است؛ تنها سه فرودگاه در این کشور پروازهای منظم بین‌المللی دارند و پروازهای خطوط هواپیمایی ارزان قیمت اخیرا در مسیر این کشور پرواز دارند. بخش غالب گردشگری این کشور را گردشگری اوقات فراغت و تعطیلات تشکیل داده و گردشگران تجاری در درجه دوم قرار دارند. ۶۳ درصد این گردشگران از اتحادیه اروپا هستند و رومانی، یونان، آلمان و بریتانیا بخش غالب بازار گردشگری این کشور را شامل می‌شوند. گردشگری گلف اخیرا مورد توجه گردشگران کشورهای مجاور قرار گرفته و در حال توسعه روزافزون است.

در سال ۲۰۰۹ با روی کارآمدن دولت جدید، تغییرات عمده‌ای در مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری در این کشور ایجاد شد. نهاد دولتی گردشگری تعطیل و از ماه اکتبر ۲۰۰۹ مسوولیت‌های آن به وزارت اقتصاد، انرژی و گردشگری محول شد که دو دپارتمان سیاست‌گذاری گردشگری و دپارتمان بازاریابی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در درون این وزارت شروع به کار کرد. در سطح ملی، ذی‌نفعان و منافع آنها در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، در سطح منطقه‌ای دولت‌های منطقه‌ای نقش محدودی در اداره و برنامه‌ریزی گردشگری ایفا و بیشتر دستورالعمل‌های ملی را اجرا می‌کنند.

اخیرا انجمن‌های منطقه‌ای به‌صورت فعالانه در تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت توسعه به دولت کمک می‌کنند و در این برنامه‌ها نظارت دارند. برنامه‌ریزی گردشگری در سطح محلی، توسط شهرداری‌ها و شورا‌های محلی انجام می‌گیرد. از دیگر وظایف شورا‌های محلی نیز درجه‌بندی واحد‌های اقامتی و رستوران‌ها است و با تشکیل شورای مشورتی گردشگری بر بحث کیفیت خدمات گردشگری نظارت دارند. این شورا همچنین وظیفه ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی گردشگری را نیز عهده‌دار است؛ مراکزی که معرفی راهنما‌های محلی، رزرو اقامت، اجاره خودرو و… را بر عهده دارند. از چالش‌هایی که گردشگری بلغارستان با آن مواجه است، می‌توان به مدیریت شکننده و ناپایدار گردشگری، ضعف آماری گردشگری و نبود هماهنگی بین نهادهای منطقه‌ای و دولتی اشاره کرد.

از آنجا که بخش گردشگری در بلغارستان تقریبا به‌طور کامل توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، با این حال دولت فعالانه در تزریق بودجه به پروژه‌های کلان، حمایت از حقوق گردشگران و حفاظت از منابع گردشگری مشارکت دارد، اما قدیمی ‌و به روز نبودن قوانین گردشگری و دست و پا گیر بودن آن، باعث توسعه محدود گردشگری در این کشور شده و نیاز به، ‌به روزرسانی و سازگار نمودن این قوانین با وضعیت موجود در این کشور بیش از پیش احساس می‌شود.  تفویض اختیار درجه‌بندی واحد‌های اقامتی و رستوران‌ها به شورا‌های محلی متشکل از ذی نفعان و همکاری فرامرزی شهرداری‌های همجوار با کشورهای همسایه در توسعه گردشگری مهم‌ترین درس‌هایی است که می‌تواند برای توسعه گردشگری در ایران مفید باشد.

نویسندگان:

سیامک سیفی/ دانشجوی دکترای گردشگری دانشگاه پانتئون سوربن فرانسه

مهدی طباطبایی/ کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری

منبع: donya-e-eqtesad.com

[ منبع این خبر سایت سایر می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال