وارسی سیاست دوگانه رنو در کشورمان ایران


با دیگران به اشتراک بگذارید

بررسی سیاست دوگانه رنو در ایران

اگرچه رنو در زمان تحریم‌ها به طور مجلسی کشورمان را ترک نکرد، اما حجم فعالیت‌های خود را به حداقل ممکن کم کرد و با گوشه چشمی به کشورمان بعد از تحریم، کج‌دار و مریز به فعالیت‌های خود ادامه داد. این شرکت با همین سیاست‌ هوشمندانه اخیرا امتیاز تولید مستقل محصولاتش در کشورمان را گرفت.

سال ۱۳۹۱ به دنبال تشدید تحریم‌ها برخی خودروسازان خارجی کشورمان را ترک کردند که پر سر و صداترین آن توقف فعالیت‌های پژو در کشورمان بود. در همان لحظه اما رقیب هموطن این شرکت فرانسوی هیچگاه به طور مجلسی کشورمان را ترک نکرد، اما نحوه حضورش در کشورمان نیز در نوع خود منحصر به‌فرد و خاص بود.

رنو برخلاف پژو هیچگاه به طور مجلسی از تعلیق فعالیت‌هایش در کشورمان سخن نقل نکرد اما در عمل سطح فعالیت‌های خود را به حداقل ممکن رساند و سعی کرد به‌گونه‌ای رفتار کند که به قول ایرانی‌ها، نه سیخ بسوزد نه کباب! به این معنی که در ظاهر به حضور خود در کشورمان ادامه داد اما در عمل به تحریم‌ها عمل کرد و کمترین فعالیت و تولید را در کشورمان داشت.

نتیجه چنین رویکردی افت شدید تیراژ تولید محصولات تحت مارک رنو در کشورمان و متضرر شدن مصرف‌کنندگان ایرانی بود؛ به‌گونه‌ای که در برهه‌هایی از سال‌های تحریم، تولید تندر ۹۰ به عنوان شاخص‌ترین محصول تولیدی رنو در کشورمان به حداقل ممکن کاهش یافت و همچنین تولید ماشین مگان نیز به طور کامل متوقف شد. در این زمینه براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید تندر ۹۰ در سال ۱۳۹۲ در کشورمان خودرو ۸۲.۲ درصد و در پارس خودرو ۶۶.۷ درصد به خاطر کاهش تحویل قطعات از رنوپارس به خودروسازان داخلی، کاهش یافت.

رنو با همین سیاست “نه سیخ بسوزد نه کباب” کشورمان را به طور مجلسی ترک نکرد اما فعالیت‌هایش را به حداقل ممکن کم کرد. سال‌های تحریم در کشورمان را به اتمام رساند و حال با لغو تحریم‌ها به دنبال کسب حداکثر امتیاز از بازار ماشین کشورمان است و اتفاقا از همان حضور نصفه و نیمه خود در زمان تحریم در کشورمان نیز به عنوان اهرمی برای اعلام وفاداری خود و کسب حداکثر امتیاز استفاده می‌کند.

در این زمینه چندی پیش پیمان کارگر – مدیرعامل رنوپارس و نماینده رنو در کشورمان، در پاسخ به اینکه چرا رنو برخلاف شرکت‌هایی همچون پژو و سیتروئن، در فضای پسابرجام هنوز قرارداد تازه ای با خودروسازان ایرانی منقعد نکرده است؟ اظهار کرد: ” ما ۱۰ سال است که محصولات‌مان را در کشورمان تولید می‌کنیم؛ حین اینکه مثل برخی شرکت‌ها نبودیم که زمانی معضلی رقم خورد از کشورمان فرار کردند! ما به خاطر اینکه در اینجا سرمایه‌گذاری کرده بودیم از کشورمان نرفتیم”.

تاکید رنو بر ماندن در کشورمان و کنایه غیر مستقیم مقامات این شرکت به خروج پژو از کشورمان در زمان تحریم‌ها در حالی است که این شرکت عملا در برهه‌هایی از زمان در دوره تحریم فعالیت‌های خود در کشورمان را به حداقل ممکن رساند و با تحریم‌ها همراهی کرد. همچنین تاکید این شرکت بر سرمایه‌گذاری در کشورمان در حالی است که برخی فعالان صنعت خودرو معتقدند آنچه رنو رحلت کرده در کشورمان به انجام رسانده سرمایه‌گذاری قرار می داری نبوده است. در این زمینه یکی از مسوولان صنعت ماشین کشورمان اظهار کرده است:” برخلاف برخی مطالب مطرح شده، رنو در کشورمان یک یورو نیز سرمایه‌گذاری‌ نکرده است. اگر شرکتی آمد و در فرآیند تولید قطعاتی مانند گیربکس در صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری کرد، می‌توان اسمش را سرمایه‌گذاری مشترک گذاشت”.

با لغو تحریم‌ها رنو همچنان به سیاست کج‌دار و مریز خود در کشورمان ادامه می‌دهد که بارزترین آن نحوه مذاکره این شرکت فرانسوی با خودروسازان ایرانی برای گسترش همکاری‌ها در فضای پسا برجام است. در این رابطه رنو با بررسی دقیق بازار ماشین کشورمان و کشف نقطه‌ ضعف خودروسازان ایرانی در این بازار که همان عدم ماشین های ارزان و با کیفیت عالی در سطح گران کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان است، سعی دارد با بهره گیری از یکی از ماشین های ارزان قیمت خود به نام “کوئید” و ایجاد رقابت بین دو خودروساز بزرگ داخلی برای در اختیار گرفتن این خودرو حداکثر امتیازات را کسب کرده و در نهایت تولید این خودرو را به شرکتی که بیشترین امتیازات را داده است واگذار کند.

در کنار آن این شرکت فرانسوی اخیرا نیز تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشورمان (ایدرو) منعقد کرده تا به تولید مستقل محصولاتش در کشورمان نیز توجه بکند. این موضوع سرنوشت ماشین کوئید در کشورمان را نیز جالب‌تر کرده و اگر این شرکت بر آن بشود این خودرو را مستقل از کشورمان خودرو و سایپا در کشورمان تولید کند، زنگ خطر برای کشورمان خودرو و سایپا نواخته خواهد شد، زیرا این دو شرکت احتمالا قادر نخواهند بود از نظر قیمت و کیفیت محصولی را عرضه کنند که قابل رقابت با کوئید تولیدی در رنو باشد.

همین احتمالات باعث شده اخیرا مطالبی در زمینه مخالفت کشورمان خودرو و سایپا با تولید مستقل ماشین کوئید در کشورمان در فضای جایزی انتشار داده شود. طبق این مطالب کشورمان خودرو و سایپا مخالفت تولید مستقل ماشین ارزان قیمت رنو در کشورمان هستند، زیرا این شرکت‌ها امکان رقابت با این خودرو را نداشته و نگران از دست دادن بازار ماشین های با قیمت پایین در کشورمان هستند.

در هر حال رنو تاکنون هوشمندانه در فضای اقتصادی کشورمان عمل کرده و به نظر می‌رسد که به هدف عمده خود که تولید مستقل در کشورمان بوده نیز دست کشف کرده است. در چنین شرایطی نکته قابل توجه در سیاست رفتاری رنو در کشورمان، انتخاب پیمان کارگر به عنوان یکی از مدیران ایرانی‌الاصل این شرکت فرانسوی به عنوان نماینده این شرکت در کشورمان است؛ فردی که به خوبی با فرهنگ کشورمان آشنا بوده و سعی می‌کند چهره‌ای جذاب و البته پر هیاهو از رنو در میان فعالان صنعت ماشین کشورمان ارائه کند؛ چهره گیراای که اقداماتی همچون تعلیق غیر مجلسی و کاهش تولید تا مرز توقف در زمان تحریم‌ها در پشت آن پوشانیده شده و به چشم نمی‌آید.

**براى بالا بردن سطح کيفى، لطفا نظرات سازنده خود را در انتهاى صفحه براى ما بفرستيد**

نگارش: مارال .ک

خودرو در بخش دانش و فناوری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

به غير از آن که بشد دين و دانش از دستم
««« »»»
بيا بگو که ز عشقت چه طرف بربستم

وارسی سیاست دوگانه رنو در کشورمان ایران

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال