معالجه بیماری آلزایمر با بهره گیری از نانوذرات طلا و گیاه بادرنجبویه

درمان آلزایمر با استفاده از نانوذرات طلا و گیاه بادرنجبویه

محققان دانشگاه لرستان با بهره گیری از عصاره گیاه بادرنجبویه کامیاب به سنتز نانوذرات طلا شدند که می توان از آن ها برای درمان آلزایمر بهره برد. این نانوذرات آزمایشگاهی از فواید ضد سرطانی نیز برخوردار هستند.

تصویر و عکس درمان آلزایمر با بهره گیری از نانوذرات طلا و گیاه بادرنجبویه

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد مخصوص توسعه تکنولوژی نانو ریاست جمهوری،آلزایمر یک نوع آشفتگی عملکرد مغزی است که قابلیتهای ذهنی بیمار به تدریج تفسیر می رود. بارزترین تظاهر زوال عقل، آشفتگی حافظه است. آشفتگی حافظه معمولاً به تدریج به وجود آمده و پیشرفت می کند.
در ابتدا آشفتگی حافظه به وقایع و یاد گرفته های اخیر محدود می توان ولی به تدریج خاطرات کهنه هم زیان می بینند. اگرچه هنوز درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما با بهره گیری از داروها می توان سیر پیشرفت بیماری را کاهش داد و از شدت آشفتگی حافظه و معضلات رفتاری بیماری کاست. ورود تکنولوژی نانو به حوزه ی دارو و پزشکی، امیدها را برای درمان و کنترل این بیماری زنده نگه داشته است.
دکتر نیلوفر درستی محقق دانشگاه لرستان در مورد اهداف نقش گفت: در طی این تحقیق، با بهره گیری از عصاره گیاه بادرنجبویه، یون فلزی طلا توسط ترکیبات گیاه به نانوذرات فلزی احیا شد. در ادامه بعد از بررسی و آزمون های ضروری، مشخص شد این نانوذرات قادر هستند گزینه عالی ای برای درمان آلزایمر باشند. همچنین این نانوذرات از فایده ضدسرطانی نیز برخوردار هستند.
درستی اضافه کرد: با توجه به اینکه این نانوذرات توسط عصاره گیاه آماده شده است، بنابراین ناپاکی و مشکلاتی که روش شیمیایی از خود نمایان میکند را ندارد. ازاین رو، این نانوذرات مطمئنتر هستند و پیامد جانبی کمتری نسبت به داروهای مشابه دارند.
در نقش حاضر مورفولوژی تازه ای از نانوذرات طلا با مدد عصاره گیاه بادرنجبویه سنتز شده که قدرت کنترل آنزیم کولین استرانز را دارد. آنزیم مذکور عامل آلزایمر است.
به نقل کرده ی درستی، در این پژوهش ابتدا یون فلزی طلا توسط عصاره ی گیاه بادرنجبویه در شرایط بهینه ی دمایی، غلظتی، وقتی و pH به نانوذرات طلا مبدل شده است. سپس این نانوذرات توسط روش های میکروسکوپی و مشخصه کشف کنی TEM، XRD، DLS و SEM-EDAX تشخیص داده شده اند. در انتها آزمون های مربوط به مهارکنندگی و ضدسرطانی صورت گرفته است.تصاویر میکروسکوپی نمایان کرده که اندازه ی نانوذرات طلا ۱۱ نانومتر با مورفولوژی تقریباً کروی است.
این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر نیلوفر درستی- عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان- و فاطمه جمشیدی- دانش یاد گرفته مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه- است. نتایج این کار در مجله Journal of Applied Biomedicine (جلد ۱۴، شماره ی ۳، سال ۲۰۱۶، صفحات ۲۳۵ تا ۲۴۵) به چاپ رسیده است.
علمی**۱۰۲۳**۱۴۴۰