به چه دلیل نرخ اتومبیل های وارداتی بالاست؟


با دیگران به اشتراک بگذارید

چرا قیمت خودروهای وارداتی بالاست؟

تصویر و عکس چرا قیمت خودروهای وارداتی بالاست؟

در حالی قیمت خودروهای وارداتی در کشورمان برای مشتری گران تمام می‌شود که دولت معتقد است در صورت اخذ مجوز نمایندگی‌ از شرکت‌ مادر قیمت وارداتی‌ها تعدیل خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، طی دستورالعملی شرکت‌های واردکننده غیرمستقیم را مقید به اخذ مجوز از شرکت مادر کرد؛ یکی از دلایل وزارتخانه در ابلاغ این دستورالعمل، ساماندهی بازار و کاهش قیمت وارداتی‌ها عنوان شده است.

با این حال هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت چه پیش از اعمال تحریم‌ها و چه پس از لغو آن، بر قیمت وارداتی‌ها نظارت دارد اما شواهد حاکی از آن است که قیمت وارداتی‌ها در کشورمان همیشه دو برابر قیمت دنیاای بوده است. در این میان اما وارد‌کنندگان خودرو معتقدند که قیمت خودروها نه به واسطه زیاده‌خواهی از سوی وارد‌کنندگان بلکه به‌دلیل پیامد متعدد دولتی سر به فلک می‌کشد. به اعتقاد وارد‌کنندگان به‌دلیل حجم واردات خودرو به کشور رقابت ضروری در بازار خودروهای وارداتی وجود دارد.

حال آنکه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقادی به این موضوع ندارند و معتقدند که حجم واردات به اندازه‌ای نیست که بتواند بازار رقابتی بوجود آورد. به این ترتیب در شرایطی که گفته می‌شود، قیمت خودروهای وارداتی دو برابر قیمت دنیاای است یک سوال در چرایی این وضعیت مطرح می‌شود اینکه سود واردکننده نقش عمده در بالا بودن قیمت را دارد یا اخذ پیامد دولتی؟

برای پاسخ به این سوال مولفه‌های موثر بر قیمت خودروهای وارداتی را بررسی می‌کنیم. بنابر ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده شده است و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان آن را در اول اسفند سال ۱۳۹۳ به نمایندگی‌های واردکننده خودرو ابلاغ کرد، عوامل متعددی در قیمت خودروهای وارداتی دخیل است؛ بنابراین در حالی که تصور عمومی بر آن است که بیشترین عامل موثر بر قیمت خودروهای وارداتی تعرفه گمرکی است، اما ۱۴ مولفه بر قیمت به پایان رسانده شده خودروهای وارداتی اثر می‌گذارد که هر‌یک از این موارد اثر مستقیمی بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی دارد.

اولین مولفه موثر ارزش CIF خودرو است؛ CIF به معنی قیمت خودرو، بیمه و کرایه تا بندر مقصد است. به فروش رساننده تحویل کالا را هنگامى به انجام مى‌رساند که کالا در بندر مقصد تخلیه شود؛ بنابراین واردکننده باید در ابتدا ارزش CIF خودرو را مبنای قیمت گذارد که ملاک مجلسی آن در کشور لیست قیمت منتشره گمرکی است. به‌عبارت خوب تر، در بخش هزینه‌های تهیه کرد خودرو و حمل از مبدا تا گمرک کشورمان شاخص‌هایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشن‌های خودرو، هزینه‌های حمل در خاک کشور سازنده، هزینه‌های حمل تا گمرک کشورمان و هزینه‌ بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک کشورمان (CIF) را تشکیل می‌دهند.

پس از ورود خودرو به بندر، واردکننده باید هزینه‌های ترخیص خودرو از گمرک را که شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق گمرکی و سود تبلیغاتی است را توجه بکند. بنابراین دومین مولفه موثر بر قیمت خودرو «حقوق گمرکی و سود تبلیغاتی» است. بنابر قانون، حقوق گمرکی و سود تبلیغاتی برای خودروهای وارداتی با توجه به حجم موتور خودروها فرق می دارد؛ به‌طوری‌که مجموع حقوق گمرکی و سود تبلیغاتی خودروهای زیر ۲۰۰۰سی‌سی ۴۰ درصد و خودروهای با حجم موتور بین ۲۰۰۰ سی‌سی تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۵۵ درصد تعیین شده است اما در این میان واردات خودروهای بالای ٢٥٠٠ سی سی در حال حاضر به‌دلیل نامگذاری به‌عنوان خودرو لوکس ممنوع است.

مولفه سوم موثر هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری و پیامد بندری است. در این بخش اگر شرکت واردکننده انبار اختصاصی خود در گمرک را در بر داشته باشد هزینه‌های آن کاهش پیدا می‌کند اما در غیر‌این صورت باید هزینه‌های بیشتری را توجه بکند. پس از این واردکننده باید به ترتیب ۸ پیامد دیگر را توجه بکند. مواردی شامل پیامد هلال احمر، پیامد مندرج در بودجه سنواتی و جهت تهیه کرد آمبولانس (هزینه ثابت + ۵ درصد)، هزینه ثبت پیشنهاد، هزینه استاندارد، پیامد وزارت راه و شهرسازی در صورت حمل با ناوگان خارجی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده (تعداد یک تا ۴ سیستم بنا بر حجم موتور)، هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون که این هزینه‌ها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت به پایان رسانده شده خودرو اضافه می‌کنند.

پس از این واردکننده باید هزینه‌های صورت‌گرفته در مرحله‌ پیش از تحویل خودرو به مشتریان را توجه بکند. این هزینه‌ها شامل هزینه خدمات پس از فروش، هزینه‌های انبارداری داخل شرکت و هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است. در این میان PDI شامل حمل‌و‌نقل ترانزیت از گمرک به مرکز PDI، حمل‌و‌نقل و توزیع از مرکز PDI به عاملیت در سطح کشور را شامل می‌شود. پس از این مرحله، واردکننده باید هزینه شماره‌گذاری خودرو را که حدود ۱۰ درصد هزینه C&F (قیمت تهیه کرد خودرو + هزینه حمل به کشورمان) را تشکیل می‌دهد، واریز کند.

به‌طور متداول حدود هشت درصد قیمت C&F به‌عنوان هزینه‌های پیامد و مالیات شماره‌گذاری از سوی اداره دارایی دریافت می‌شود.یکی از نکات قابل تامل در قیمت خودروهای وارداتی آن است که واردکننده پس از این موارد باید ۹ درصد مالیات ارزش اضافه کرده خودروهای وارداتی را نیز به خزانه دولت واریز کند که بعد فروش خودرو از مشتری دریافت می‌کند.بنابراین قیمت نهایی فروش انتقادی به خریداران واژه است؛ مبلغ قیمت به پایان رسانده شده براساس ۱۴ مولفه گفته شده، به علاوه ۷ درصد مبلغ قیمت به پایان رسانده شده (شامل سایرهزینه‌ها، سود نمایندگی و واردکننده) به‌عنوان سود ناویژه و ۳ درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش است. این در حالی است که در صورت پیش‌فروش کردن یا فروش اقساطی مابه‌التفاوت برابر دستورالعمل مصوب گرفته خواهد شد.

بر این اساس برخی از وارد‌کنندگان معتقدند واردات خودرو به کشور از پیامد ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصدی برخوردار است که در صورت کاهش سود ۷درصدی وارد‌کنندگان، نزدیک به ۹۳ تا ۱۰۳ درصد آن ازسوی دولت دریافت می‌شود. به گفته فرهاد احتشام‌زاد، رئیس اجلاس وارد‌کنندگان خودرو در گفت‌وگو با «جهان اقتصاد» براساس آیین‌نامه محاسبه قیمت تمام‌شده‌ که در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شده، سود قرار می داری براساس اجزای گران، یعنی اجزای پایه‌ای گران، مازاد بر آن ۷ درصد انتخاب شده است.

که این ۷ درصد شامل هزینه‌های سربار، مالی و عملیاتی و… است.وی با اشاره به اینکه پارامترهای غیرتعرفه‌ای بسیاری نیز در این میان بر قیمت وارداتی‌ها ثمربخش است، عنوان می‌کند: ۱۴ سرفصل هزینه را واردکننده باید توجه کرد کند که همه این هزینه‌ها موجب دو تا دو برابر و نیم شدن قیمت ماشین وارداتی در مقایسه با قیمت دنیاای آنها می‌شود، اما موضوع مهم‌تر این است که این هزینه در نهایت به مشتری‌ای تحمیل می‌شود که متقاضی تهیه کرد ماشین خارجی است. بر این اساس رئیس اجلاس وارد‌کنندگان خودرو معتقد است که قیمت خودروهای وارداتی بیشتر از آنکه ناشی از عملکرد وارد‌کنندگان باشد ناشی از پیامد متعددی است که دولت دریافت می‌کند.

در حالی رئیس اجلاس وارد‌کنندگان خودرو تاکید دارد که سود شرکت‌های واردکننده تحت مهار است و سازمان حمایت روی آن نظارت دارد ‌که برخی از خبرها ماجرا از آن دارد که با وجود دستورالعمل تعیین ضوابط قیمت خودروهای وارداتی اما برخی از شرکت‌ها سود ۱۲ تا ۱۵ درصدی را از مشتری دریافت می‌کنند که این موضوع نیز موجب افزایش قیمت این خودروها می‌شود. با وجود این وارد‌کنندگان معتقدند که بازار خودروهای وارداتی رقابتی است بر این اساس هیچ شرکتی نمی‌تواند در بازار رقابتی سود بیشتری را گیرد.

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «جهان اقتصاد» در این باره می‌گوید: بازار خودروهای وارداتی رقابتی است؛ بنابراین شرکت‌ها مجبورند برای آنکه در رقابت با همتایان خود جا نمانند براساس بازار قیمت خود را تعیین کنند؛ بنابراین سود بیش از ۷ درصد دریافت نمی‌کنند. زاوه با بیان اینکه سود ۱۲ تا ۱۵ درصد مربوط به خودروهای خاص است، عنوان می‌کند: برخی از شرکت‌ها که تامین ماشین هایشان به سختی صورت می‌گیرد یا برخی از خودروها که در بازار کمیاب هستند براین اساس قیمت‌گذاری می‌شوند و این سود میان همه وارد‌کنندگان عمومیت ندارد.

وی معتقد است بازار خودروهای وارداتی در حال حاضر جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارد چون حقوق و پیامد بسیاری دریافت می‌شود که قیمت خودروها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین میزان فروش وارد‌کنندگان نیز تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته است. به‌رغم آنکه وارد‌کنندگان تمایل چندانی به نظارت دولت بر قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ندارند، اما آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد دولت، نظارت بر بازار خودروهای وارداتی از کنتر ل قیمت تا نحوه ورود تاکید بسیاری دارد تا بازار خودروهای خارجی نیز ساماندهی شود.

در این میان یکی از نکات قابل توجه ساماندهی واردات خودرو از طریق ورود شرکت‌های مادر به کشور است که نقش اهمیتی می داری در قیمت خودروهای وارداتی دارد. به گفته مقامات دولتی، از آنجا که نمایندگی‌های مجلسی خودروسازان خارجی در وقت تحریم نمی‌توانستند به‌طور مستقیم از خودروسازان خارجی تهیه کرد کنند و از تخفیف‌های مربوطه بهره‌مند شوند؛ بنابراین ورود خودرو به کشور به‌صورت غیرمستقیم صورت می‌گرفت که موجب افزایش هزینه آنها شده است. بر این اساس دولت سعی دارد با حذف ورود خودرو توسط شرکت‌های غیر‌مستقیم خلال نظم‌بخشی به بازار وارداتی‌ها تا حدوی به تعدیل در قیمت خودروهای خارجی نیز توجه بکند. هرچند دیدگاه دولت درخصوص ساماندهی بازار وارداتی‌ها قابل‌قبول است، اما هزینه‌ها و پیامد اخذ شده از خودروهای وارداتی نشان از آن دارد که دولت باید بازنگری جدی روی حقوق و پیامد واردات خودرو داشته باشد؛ زیرا هزینه‌های مترتب بر واردات خودرو در نهایت از جیب مشتری است که توجه کرد می‌شود.

اخبار اقتصادی – جهان اقتصاد

— لطفا نظر خود را در مورد سايت سرزه در انتهاي صفحه براي ما بنويسيد —

نگارنده : سارا ب.

خودرو در بخش دانش و فناوری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

بس نگويم شمه‌ای از شرح شوق خود از آنک
««« »»»
دردسر باشد نمودن بيش از اين ابرام دوست

به چه دلیل نرخ اتومبیل های وارداتی بالاست؟

TT / 142 — TP / 9%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات