پیامدهای استفاده همواره از دئودورانت ها (۲ عکس)

عوارض استفاده مدام از دئودورانت ها

استفاده مدام از دئودورانت خطرناک است

دئودورانت ها از محصول هایی هستند که به فروش رسان آنها در تابستان بیشتر می شود. دئودورانت ها ترکیباتی هستند که بر روی بدن جهت کاهش بوی بدن به کار می روند. دلیل این بوی بد سوارشدن باکتری ها بر روی تعریق بدن است. یک گروه از دئودرانت ها به نام «Antiperspirant» یا ضدعرق ها معروفند که از ایجاد بوی بد جلو گیری کرده و میزان تولید عرق را در آن نقطه بدن کم میکنند. ضدعرق ها معمولا در ناحیه زیربغل بکار می روند. البته دئودرانت ها می توانند بر روی پا یا سایر نقاط بدن نیز اسپری شوند.

تنها در ایالات متحده مردمان سالانه ۱۸ میلیارد دلار صرف تهیه کرد دئودورانت ها و محصولات ضد عرق می کنند تا از انتشار بوی بدن خود پیش گیری کرده و میزان تعرق را کم کنند. برای بسیاری از مردمان دنیا بهره گیری از دئودورانت ها بخشی دائمی از روال صبحگاهی است، اما همواره شرایط اینشکلی نبوده است.

نخستین دئودورانت، که باکتری های تولیدکننده بو را از بین می برد، تا سال ۱۸۸۸ روانه بازار نشده بود. نخستین محصول ضد عرق، که رشد باکتریایی و تولید عرق را کم میکند، نیز حدود ۱۵ سال بعد شناسانده شد. در همان لحظه، بیشتر مردمان نسبت به بهره گیری از دئودورانت و محصولات ضد عرق در زیربغل خود نگران بودند. بسیاری از مردمان حتی اگر نام این قبیل محصولات را شنیده بودند، بهره گیری از آنها را غیر لازم، ناسالم و یا هر دو آگاهی میداشتند.

اما ایده استفاده مرتب از دئودورانت به لطف بازرگانی بحث برانگیز که به زنان هشدار می داد امکان می دارد زیر بغل آنها بوی بدی بدهد، بدون این که خود آنها از این مساله آگاه باشند، در اوایل تا اواسط دهه ۱۹۰۰ بوجود آمد. راهبرد احساس ناامنی در زنان جواب داد و بنابر گزارش مرکز اسمیتسونیان، به فروش رسان دئودورانت تا سال ۱۹۲۷ به یک میلیون دلار رسید.

در سال ۲۰۱۶ و با توجه به تجربیات پیشین، برخی از مردمان دریافته اند که بهره گیری از محصولات مراقبت شخصی به صورت روزانه همواره لازم، اثرگذار یا اصلی تر از همه سالم نیست. اما آیا باید نسبت به خطرات بهره گیری از دئودورانت نگران باشید؟

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩

تصویر و عکس پیامد استفاده مدام از دئودورانت ها

استفاده مدام از دئودورانت ها برای تندرستی مضر است

ضد عرق ها امکان می دارد موجب مرگ باکتری های مفید زیربغل شوند

میکروب های بدن نقشی پیچیده در سلامت شما ایفا می کنند. ما قادر نیستیم بدون آنها به حیات خود ادامه دهیم و خوب تر است با آنها شراکت کرده باشیم، به عنوان مثال، از طریق خوردن غذاهای تخمیر شده و نبود بهره گیری از صابون های ضد باکتری، تا اینکه آنها را از میان بریم.

پژوهشگران به تازگی نمایان کرده اند که استفاده همیشگی از دئودورانت ها و ضد عرق ها اثر قابل توجهی بر تراکم و تنوع باکتریایی زیربغل دارد.

بنابر نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، هنگامی که بهره گیری از دئودورانت و ضد عرق توسط شرکت کنندگان در این مطالعه متوقف شد، افزایشی مشخص در تراکم باکتریایی مشاهده شد. هنگامی که بهره گیری از ضد عرق ها آغاز شد، بار دیگر تراکم باکتریایی به طور گیراای کاهش یافت و تفاوت در تنوع باکتری ها نیز مشهود بود.

مجموع این نتایج حاکی از اثر قوی بهره گیری از دئودورانت ها و ضد عرق ها بر مخلوط باکتریایی زیربغل انسان است.

اگرچه همچنان به پژوهش های بیشتری برای آشنایی با آثار سلامت باکتری هایی مانند استافیلوکوکاسیه و کورینه باکتریوم نیاز است، اما آگاهی میداریم که کورینه باکتریوم، بوی بدن را تولید می کند، قادر هست به حفاظت در برابر پاتوژن ها یاری رساند، در شرایطی که استافیلوکوکاسیه قادر هست مفید یا خطرناک باشد.

دلیل این که عرق انسان بوی بدی می دهد به باکتری های ساکن در زیربغل باز می گردد که چربی ها و اسیدهای آمینه موجود در عرق را به موادی تجزیه می کنند که در بر می داری بوی مشخصی هستند. ضد عرق ها با بهره گیری از عوامل ضد میکروبی برای کشتن باکتری ها و مواد دیگر مانند آلومینیوم که برای مسدود کردن غده های عرق کاربرد دارد به این معضل رسیدگی می کنند. با این وجود، پژوهش های جداگانه نمایان کرده اند که ضد عرق ها بر تعادل باکتریایی در زیربغل انسان مؤثر هستند و حتی امکان می دارد به بد بوتر شدن عرق منجر شوند.

طی یک مطالعه، افرادی که از ضد عرق ها بهره گرفته بودند شاهد افزایش مشخص در اکتینوباکتریا بودند که تا حد زیادی مسئول بد بویی رایحه زیربغل است. باکتری های دیگری نیز در زیربغل انسان ساکن هستند که از آن جمله می توان به فیرمیکوتس و استافیلوکوکوس اشاره کرد، اما بویی که آنها تولید می کنند خفیف تر است.

مشخص شده است که باکتری هایی که بوی کمتری تولید می کنند امکان می دارد به واسطه ترکیبات آلومینیوم (ماده فعال در بیشتر ضد عرق ها) کشته شوند که این مساله به باکتری هایی با قدرت تولید بویی تندتر اجازه رشد هرچه بیشتر را می دهد. این به معنای آن است که بهره گیری از یک ضد عرق حتی قادر هست نتیجه ای برعکس داشته و بوی زیر بغل شما را بدتر سازد، در شرایطی که قطع بهره گیری از آنها قادر هست در نهایت بوی تولیدی را ملایم تر سازد.

آیا رابطه ای بین ضد عرق(دئودورانت ها ) و سرطان وجود دارد؟

اگر نگاهی به مواد تشکیل دهنده ضد عرق خود داشته باشید، احتمالا به آلومینیوم بر خواهید خورد که به عنوان یک مانع برای کاهش تعرق به کار گرفته میشود. ضد عرق های حاوی آلومینیوم امکان می دارد همانند یک منبع بلند مدت مواجهه با آلومینیوم عمل کنند که بنابر پژوهش های صورت گرفته قادر هست در بافت پستان زنان جمع شود.

این مساله به چندین دلیل معضل ساز است زیرا آلومینیوم امکان می دارد موجب بروز تغییرات در DNA و همچنین آثار اپی ژنتیکی شود که قادر هست به رشد سرطان یاری رساند.

آلومینیوم (به طور مخصوص کلرید آلومینیوم و کلروهیدرات آلومینیوم) به واسطه ایجاد آشفتگی در گیرنده های استروژن در سلول های سرطانی پستان نیز شناخته شده است و استروژن در سرطان پستان نقش ایفا می کند.

مطالعات همچنین شیوع بالای سرطان پستان در یک چهارم بالایی خارجی پستان، نزدیک به مکانی که ضد عرق ها بهره گرفته میشوند، و ناپایداری ژنومی را نمایان کرده اند. طی مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ پژوهشگران متوجه سطوح افزایش کشف کرده آلومینیوم در مایع خروجی از نوک پستان زنان مبتلا به سرطان پستان در مقایسه با زنان سالم شدند. آنها همچنین سطوح افزایش کشف کرده التهاب و استرس اکسیداتیو را دیدند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس پیامد استفاده مدام از دئودورانت ها

دئودورانت ها می توانند باکتری های تولیدکننده بو در زیربغل را زیاد کنند

پارابن ها در دئودورانت قادر هست با سرطان پستان در ارتباط باشد

پارابن ها مواد نگهدارنده ای هستند که در بسیاری از ضد عرق ها و دئودورانت ها پیدا میشوند. این مواد شیمیایی فعالیت استروژنی در سلول های سرطانی پستان انسان دارند و پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان داد، یک یا چندین پارابن در ۹۹ درصد از ۱۶۰ نمونه بافت جمع آوری شده از ۴۰ نمونه برداری پستان موجود بوده اند.

پژوهشی دیگر پارابن ها را در ۱۸ مورد از ۲۰ نمونه بافت گرفته شده از تومورهای پستان تشخیص داد.

در شرایطی که پیوند بین پاربن ها و سرطان پستان قطعی نشده است، پژوهش های فزاینده نمایان میکنند حفظ جانب احتیاط اقدامی خوب تر و منطقی تر است.

آیا دئودورانت های طبیعی بی خطر هستند؟

به طور کلی، دئودورانت ها می توانند تا حدودی امن تر از ضد عرق ها باشند زیرا به طور متداول فاقد آلومینیوم هستند. مارک های گوناگونی در بازار وجود دارند که ضد عرق های فاقد آلومینیوم تولید می کنند و برخی از آنها جایگزین هایی امن تر به حساب مییایند. با این وجود، آگاه باشید که آلومینیوم تنها یکی از مواد تشکیل دهنده سمی در محصولات مراقبت شخصی است و قادر هستید مواد شیمیایی سمی دیگری مانند دیوکسان، پاربن ها، فتالات ها، تولوئن، پروپیلن گلیکول و تری کلوزان نیز در این محصولات کشف بکنید که باید از آنها دوری کنید.

مورد هایی برای کاهش بوی بدن به صورت طبیعی

بوی بدن قطعا خطرناک نیست، اما قادر هست اذیت دیگران را به همراه داشته باشد. همه مردمان عرقی خوش بو در زیربغل خود تولید نمی کنند. حدود دو درصد از مردمان در بر می داری یک ژن منفرد هستند که ایجاب میکند زیربغل آنها عرق نکرده و بدون بو باشد. این همان ژنی است که موجب بوجود آیی جرم گوش خشک و پوسته پوسته در برابر جرم گوش مرطوب و چسبنده می شود. پژوهش ها نمایان کرده اند که حتی این افراد نیز به طور متداول از دئودورانت ها و ضد عرق ها بهره میگیرند، در شرایطی که به آنها نیازی ندارند.

اگر بدن شما بوی بدی می دهد، این شرایط به طور متداول با خروج سموم از بدن در ارتباط است و احتمالا بوی طبیعی شما نیست. اگر یک سبک زندگی «پاک»، به معنای این که مواجهه با سموم غذایی و زندگی کرد محیطی را به حداقل منتقل میکنید و در نتیجه در بر می داری بار سمی پایینی هستید را دنبال کنید، عرق شما تقریبا بی بو خواهد بود.

تلاش نکنید روند طبیعی تعرق بدن خود را با بهره گیری از ضد عرق ها متوقف کنید. تعریق شدید در واقعیت قادر هست به کاهش بوی بدن یاری رساند. بدن برای تنظیم دمای خود و پیش گیری از گرمای بیش از حد عرق می کند و خواص بسیار دیگری برای عرق کردن وجود دارند.

عرق کردن به برطرف کردن سموم یاری میرساند که به عملکرد درست و خوب تر دستگاه مطمئنی بدن منجر می شود و از ابتلا به مریضیهای مرتبط با وجود سم بیش از اندازه در بدن یاری میرساند. عرق کردن قادر هست به کشتن ویروس ها و باکتری هایی که قادر نیستند در دمای بالای ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) و همچنین روی سطح پوست شما دوام بیاورند، یاری رساند.

پژوهش در زمینه پیوند باکتریایی برای قطع بوی بیش از حد بدن انجام شده است. ایده ای که در پس این پژوهش واقع بود، مبارزه باکتری های تولیدکننده بو با هم نوع خود بوده است. این مطالعه که با حضور ۱۵ شرکت کننده انجام شد در کوتاه مدت برای تمامی آنها اثرگذار واقع شد، اما تعدادی از شرکت کنندگان بعد از چندین ماه با بازگشت بوی بد مواجه شدند.

گزینه دیگر برای برطرف کردن بوی بدن جدا از شست و شوی منظم با آب و صابون، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. پرتو فرابنفش به مخصوص UVB ، یک میکروب کش قوی به حساب مییاید. در افرادی که پوست خود را برنزه می کنند نابود شدن تقریبا به طور کامل بوی بدن دیده شده که احتمالا به واسطه مرگ باکتری های تولید کننده بو توسط UVB بوده است.

برای برخی افراد، خمیری از جوش شیرین و آب به عنوان یک دئودورانت اثرگذار عمل می کند. همچنین، بهره گیری از مقدار کمی سرکه سیب در زیربغل خود را قادر هستید آزمایش کنید. اگر در پی دئودورانتی طبیعی هستید که بوی فوق العاده ای داشته باشد و به صورت مام قابل استفاده باشد قادر هستید دستور العمل زیر را مد نظر گذارید.

مواد لازم برای تهیه دئودورانت طبیعی :

۳ قاشق رستوران روغن نارگیل

۲ قاشق رستوران کره درخت روغن قلم

۳ قاشق رستوران جوش شیرین

۲ قاشق رستوران آرد ذرت

۵ قطره اسانس (اسطوخودوس، پرتقال، غیره)

روش تهیه:

یک طرف شیشه ای را در وسط یک قابلمه کوچک حاوی آب قرار بدهید. آب را به نقطه جوش منتقل بکنید و سپس روغن نارگیل و کره درخت روغن قلم را در ظرف شیشه ای بریزید تا آب شود.

شعله را خاموش کرده و جوش شیرین و آرد ذرت را افزایید و تا وقتی که به طور کامل حل شوند به هم زدن ادامه دهید. اسانس مورد علاقه خود را به این مخلوط افزایید و اجازه دهید تا خنک شود.

در دمای اتاق، دئودورانت شما سفت می شود. قادر هستید توپ های کوچکی از آن را جدا کرده و به طور مستقیم زیر بغل خود بمالید و یا پیش از سفت شدن آن را داخل یک ظرف ضد عرق خالی ریخته تا بهره گیری از آن آسانتر باشد.

در ماه های گرم سال دئودورانت خود را باید در یخچال نگهداری کنید تا از ذوب شدن روغن نارگیل پیش گیری شود.

پیامد استفاده مدام از دئودورانت ها