قیام امام حسین(ع) اختیاری عاشقانه بود، نه قیامی از سر جبر/ کربلا «وجه الله» را نمایان کرد


با دیگران به اشتراک بگذارید

قیام امام حسین(ع) اختیاری عاشقانه بود، نه قیامی از سر جبر/ کربلا «وجه الله» را نمایان کرد

آیت‌الله قائم مقامی معتقد است که قیام امام حسین(ع) از سر اختیار بود نه جبر و پس از این قیام بود که وجه‌الله برای همیشه در دنیا اسلام نشان داده شد.

تصویر و عکس   قیام امام حسین(ع) اختیاری رمانتیک بود، نه قیامی از سر جبر/ کربلا «وجه الله» را نشان داد

سرزه به نقل از خبر گزاری تسنیم خبر می دهد، هرچه از واقعه عاشورا می گذرد، وجوه بیشتری از قیام اباعبدالله الحسین(ع) جلو روی امت اسلام و جهانیان باز میشود؛ گویا تاریخ هنوز برای رسیدن به فهم تمامی اهداف قیام عاجز است و هر روز ، بنا بر ظرفیت بشر، وجهی از وجوه قیام آشکار می شود. تاکنون تفاسیر گوناگونی از واقعه کربلا از سوی کارشناسان و اهالی علم و اندیشه صورت گرفته است. یکی از تفاسیر موجود توجه به وجه عرفانی این قیام است. در این رویکرد، قیام امام حسین(ع) از منظر عرفانی، حرکت یک عاشق صادق در عشق است که حضور می دارد برای رسیدن به جانان، جان را قربانی کند. تاکنون تفاسیر گوناگونی از این منظر مطرح شده که در بسیاری از موارد، امام حسین(ع) در مرکز حقیقت قرار دارد و دیگران، همچون سپاه خصم، فرسنگ ها با حقیقت فاصله دارند.

آیت الله سیدمحمد قائم مقامی، کارشناس و سخنران دینی، در همین رابطه به بررسی قیام امام(ع) از منظر عرفانی توجه کرده و آن را از منظر آیات و با توجه به شرایط دنیا اسلام در آن هنگام نکته بررسی گذاشته است. به اعتقاد این کارشناس دینی، قیام امام حسین(ع) پاسخی به رفتار جریان طاغوت به منظور حذف ثقل اکبر(قرآن و دین) بود. وی بر این باور است که هرچند امام(ع) از شهادت خویش در این مسیر آگاه بود، اما این راه را بنا بر اختیار برگزید نه جبر و همین ارزش کار قیام را بالاتر می برد. آیت الله قائم مقامی در توضیح و تشریح بیشتر این موضوع گفت: قیام امام حسین(ع) را می توان از منظرهای گوناگونی نکته بحث و بررسی قرار داد، حقیقت و مطلبی وجود ندارد که با این واقعه عظیم بی ارتباط باشد. یکی از اهداف بزرگ قیام امام حسین(ع)، انکشاف وجه خداوند برای دنیا است.

او ادامه داد: هدف همه انبیا و اولیا(ع) این بوده که وجه الله را برای بشر منکشف کنند؛ منظور از «وجه الله» ذات خداوند متناسب با ظرفیت موجودات و ممکنات بدون تحریف است؛ یعنی درک جلوه خداوند بدون تحریف، به دست آید. مقصود از نهضت انبیا(ع) ایجاد چنین فرصتی بوده است. در مقابل این جریان، جریان ملحدانه و طاغوتی است که وجه الله را پنهان میکند و سعی دارد که آن را تحریف کند؛ به اعتقاد این گروه، خدا و دین قادر هست باشد، اما تحریف شده. این دو خط زمانی به اسلام و آخرین دین که کامل ترین دین هم هست، می رسند، تقابل کامل خود را نمایان میکنند.

آیت الله قائم مقامی یادآور شد: جریان طاغوتی و نفسانی پس از پیغمبر اکرم(ص) شکست میدهد و کامیاب می شود که ادامه سیر اسلام را از طریق قصد امامت و ولایت منحرف کند تا به نیت نهایی خود که همان پوشاندن مجدد وجه الله برای بشر است، برسد. با رسالت پیامبر اکرم(ص) وجه الله برای بشر نمودار و مردمان با حقیقت درخشان آشنایی پیدا کردند، اما پس از آن به خاطر این خیانت و انحرافی که صورت پذیرفت، وجه الله دوباره مخفی شد. اگر واقعیتی نمایان ساخته شود و بعد این حقیقت حفظ نشود، حالت تصویر و عکس آن شدید خواهد شد و این یک قاعده است. یعنی اگر معرفتی برای بشر آمده باشد و در عین حال حفظ نشود، این معرفت تبدیل به ضد معرفت خواهد شد؛ نور مکان خود را به ستمت و تاریکی می دهد.

آیت الله قائم مقامی اضافه کرد: پس از جریان عظیم و معرفت آفرین اسلام که تجلی وجه الله صورت گرفت، با ایجاد جریان انحرافی و اعراض به امامت، شاهد حالت تصویر و عکس در دنیا اسلام هستیم؛ حالت ضد معرفت، کوری درونی و جهالت مضاعف. جهالتی که به لحاظ ظاهر پشتوانه دینی دارد، اما در عین بی دینی قرار دارد. در این زمان دنیا اسلام گرفتار ستمت سرشاری است که مصداق بارز تعبیر قرآن کریم بود: «ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرَاهَا». در این هنگام این ظلمات باید شکسته می شد تا نور اسلام باقی بماند.

این کارشناس دینی گفت: ما معتقدیم که شهادت امام حسین(ع) در این جهت قرار گرفت و اثر شگفت انگیز و شگفت آوری داشت. با این قیام جریان ستمت شکنی شروع می شود. قیام امام حسین(ع) نورآفرینی و بصیرت آفرینی مجدد بود. نقش امام(ع) این بود که با این قیام بازگشت مجدد بصیرت و نور به دنیا را فراهم کرد؛ اما این قیام تفاوت دیگری نیز با دیگر اقدامات انجام شده در دنیا اسلام دارد و آن این است که فایده قیام کربلا این است که اگر کسی از این طریق هدایت شود، دیگر منحرف نخواهد شد. این نکته اصلی و یکی از اسرار بزرگ شهادت امام حسین(ع) است. اگر کسی کوچولوترین تماسی با این واقعه داشته باشد که به واسطه آن بصیرت کشف بکند، دیگر بازگشت ندارد.

آیت الله قائم مقامی با بیان اینکه واقعه عاشورا ادامه کار نبی مکرم اسلام(ص) است، اضافه کرد: جریان عصمت و طهارت(ع) در دو مرحله به صحنه آمد؛ یک قبل از قیام امام حسین(ع) که این مرحله تأسیس دین است و بعد که این دین تأسیس شده به سمت خاموشی رفت، مسئولیت ائمه معصومین(ع) در قیام امام حسین(ع) خلاصه شد تا نور خداوند دوباره به دنیا بازگردد. یکی از حکمت های بزرگ شهادت امام حسین(ع) ایجاد رقت قلب، انکشاف وجه الله برای بشر و بصیرتی که رو به تزاید می رود، بود. ماهیت بصیرت به وجود آمده از قیام کربلا این است که این بصیرت کاهش داده نمیشود بلکه بیشتر می شود؛ به همین دلیل پس از قیام کربلا تا به امروز اقبال به امام حسین(ع)، دین و ائمه اطهار(ع) بیشتر شده و شدت کشف کرده است. راهپیمایی های اربعین نمونه ای از این تزاید است، در دوره ای تنها دو هزار نفر به زیارت امام(ع) می رفتند، اما امروزه می بینیم که این جمعیت میلیونی است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل قیام امام حسین(ع) و حرکت به سمت مقتل، فرمان پیامبر اکرم(ص) بوده و این از قطعیات است، یادآور شد: امام حسین(ع) پس از آنکه از ایشان به اجبار بیعت می خواهند، به مدینه النبی می روند و از پیامبر اکرم(ص) استعانت می طلبند، در این زمان برای امام(ع) اکتشافی صورت می گیرد و این مسلم است که نه تنها پیامبر اکرم(ص) برای این خروج اظهار رضایت می کنند، بلکه حتی نقل شده که ایشان به امام(ع) امر به خروج می کنند. این یکی از ادله بسیار بزرگ برای قیام امام حسین(ع) است و معنای جبر هم ندارد، بلکه این با اختیار امام(ع) صورت گرفته؛ هرچند تمام ذرات وجود مبارک امام حسین(ع) خواهان اطاعت از نبی مکرم اسلام(ص) و خداوند است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) در مقابله با جریان انحرافی در دنیا اسلام صورت گرفت، گفت: دلیل عقلی این قیام نیز در این بود که در زمان قیام، جریان طاغوتی و انحرافی پس از اینکه عترت را کنار گذاشته و در مسند حاکمیت اسلامی نشسته، می خواهد از ظاهر اسلام هم بیرون رود و نقل بکنید که حتی به ظاهر اسلام هم نیاز ندارد. شرایط به گونه ای بود که اگر این قیام صورت نمی پذیرفت، حاکمیت رسماً اعلام می کرد که به اسلام نیاز ندارد و به جاهلیت بازمی گشت. این مقطع، مرحله خاص و استثنایی بوده که نه قبل از امام حسین(ع) موجود بود و نه پس از ایشان به وجود آمده است. این جریان در زمان حیات پیامبر(ص) به اجبار اعلام می کند که همراه پیامبر(ص) است، اما این جریان در زمان یزید احساس می کند که باید از ظاهر اسلام هم بیرون فرا برسد. به دیگر واژه؛ جریان ابلیسی در قدم اول بین ثقل اکبر و اصغر طلاق می اندازد و ثقل اکبر را می پذیرد و ثقل اصغر را حذف میکند و در قدم دوم؛ سعی دارد که ثقل اکبر(قرآن و کعبه) را هم حذف بکند. قیام امام حسین(ع) برای پیش گیری از این امر بود. اینجاست که امام(ع) احساس می کند که باید قیامی صورت گیرد. از این جهت قیام امام(ع) اختیاری رمانتیک بوده و نه قیامی از سر جبر.

****************

متن از : شهزاد خ.

فرهنگی هنری در بخش اخبار سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

کی يافتی رقيب تو چندين مجال ظلم
««« »»»
مظلومی ار شبی به در داور آمدی

قیام امام حسین(ع) اختیاری عاشقانه بود، نه قیامی از سر جبر/ کربلا «وجه الله» را نمایان کرد

TT / 136 — TP / 10%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال