شیوه هایی برای بیدار ماندن بی قهوه! (۴ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

ترفندهایی برای بیدار ماندن بدون قهوه!

برای حفظ بیداری ضروری نیست که حتما به قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافیین‌دار پناه برد، چرا که راهکارهای عملی دیگری هم وجود دارد.
وب‌سایت پنجره خلاقیت: برای حفظ بیداری ضروری نیست که حتما به قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافیین‌دار پناه برد، چرا که راهکارهای عملی دیگری هم وجود دارد.
یک راه راحتی که برای بیدار بودن و هشیار ماندن وجود دارد، آشامیدن قهوه است. به همین دلیل آشامیدن یک یا چندین فنجان قهوه پس از خواب صبحگاه می‌تواند گزینه‌ی وسوسه انگیزی باشد. متاسفانه همراه با هر منفعتی، صدماتی هم وجود دارد و در رابطه با قهوه، مصرف زیاد کافیین خطرات زیادی برای تندرستی دارد.

مقدار جایز مصرف قهوه بسته به شرایط بدنی هر شخص فرق می دارد اما در حالت کلی، مصرف بیش از ۵۶۰۰ میلی‌گرم قهوه (معادل ۴ فنجان) در روز عوارض جانبی مانند بی استراحت کنی، عصبانیت و معضلات معده به همراه خواهد داشت.

حتی اگر حد جایز را هم رعایت کنید، پس از چندین ساعت از مصرف قهوه دوباره خستگی به سراغ شما خواهد آمد.

خوشبختانه جایگزین‌های زیادی برای بیدار نگه داشتن شما وجود دارد که نیازی به مصرف کافیین ندارد در عین حال که شما را بیدار نگه می‌دارد. در فهرست زیر به شماری از این راهکارها اشاره خواهیم کرد:

۱. چرت زدن

چرت زدن ۵ تا ۲۵ دقیقه‌ای به ازای هر ۶ یا ۷ ساعت در بازه‌ی وقتی پیش از خواب، راهکار فوق العاده‌ای برای احیای انرژی است. چرت زدن بیشتر از این بازه‌ی وقتی، آشفتگی ای به نام”تمایل به خواب” شناخته شده که باعث تنبل‌تر شدن شما پس از بیداری می‌شود. گاهی اوقات چرت‌های طولانی بیش از یک ساعت ارزش این را دارد که زمان بیشتری را در حالت هوشیاری قرار بگیرید.
تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس ترفندهایی برای بیدار ماندن بدون قهوه!
مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد که چرت بعدازظهر، هم از خواب زیاد شب و هم از مصرف کافیین در ظهر اثرگذار تر عمل می‌کند. دیگر مطالعات نشان داده‌اند که خواب می‌تواند عملکرد افراد را در آموزش، حافظه و تفکر خلاق بهبود بخشد. در این میان چرت‌های شش دقیقه‌ای به افراد یاری خواهد رساند که اطلاعات را خوب تر به دلیل بسپارند. محققان دانشگاه کالیفرنیا در یکی از بررسی‌های خود گفته‌اند: “چرت زدن بر خلاف کافیین نه تنها هشیاری و تمرکز شما را افزایش می‌دهد، بلکه به تقویت حافظه هم کمک می‌کند.”

۲. خوردن یک میان قول مغذی

قند خون پایین باعث می‌شود که احساس بی حالی و خواب ناپاکی کنید. وعده‌های غذایی سنگین هم می‌توانند اثری مشابه آن را داشته باشند چرا که هضم غذا با مصرف انرژی همراه است. با این حال سعی نکنید تا این مصرف انرژی را با خوردن غذاهای شیرین و آشامیدن قهوه جبران کنید.

میان وعده‌های سبک با مواد مغذی خاص مانند آهن و چربی‌های مفید راه حل بسیار خوبی برای احیای انرژی است. نتایج یک بررسی نمایان کرده است که فیبر بالای ناشتایی بیشترین تاثیر را در حفظ هوشیاری دارد و مصرف مواد غذایی پروتئین‌دار مانند تخم مرغ هم می‌تواند نقش داشته باشد. با این حال، طیف گسترده‌ای از مواد غذایی وجود دارد که انرژی ما را در سطح بالایی نگه می‌دارد.

از جمله‌ی این مواد غذایی می‌توان به نان تست آووکادو، کره‌ی بادام زمینی، کرفس، هویج یا حموس اشاره کرد. غداهای دیگری نظیر اسفناج، لوبیا و عدس هم از منابع غنی آهن به حساب می‌آیند و از آنجا که کمبود آهن باعث بروز خستگی می‌شود، مصرف این نوع غذاها برای بهبود هوشیاری توصیه می‌شود.در کنار آن، مصرف مواد غذایی با ویتامین C بالا، باع افزایش جذب آهن در بدن خواهند شد.

۳. آشامیدن آب

کم آبی بدن، یک عامل اصلی استهلاک انرژی است. بنا به گزارش American Chemical Society در ویدیویی در یوتیوب، کم آبی می‌تواند باعث خستگی، گیجی، تپش قلب و غش شود. چرا که بیش از ۶۰٪ بدن انسان از آب تشکیل شده است. علاوه بر این آب، نقش روان کننده برای مفاصل را دارد و مصرف آب به دفع ضایعات بدن کمک می‌کند.
از طرفی جریان خون به وسیله‌ی آب، مواد مغذی مانند اکسیژن و کربوهیدرات‌ها را به بخش‌های گوناگون بدن از جمله مغز می‌رساند. مطالعه‌ی پژوهشگران دانشگاه تافتز در سال ۲۰۰۹ نشان داد که حتی اگر بدن، آب خود را در حد کم- کم‌تر از ۱ تا ۲% آب بدن- از دست بدهد باز هم پیامدی چون خستگی و گیجی را خواهید آزمود.
تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس ترفندهایی برای بیدار ماندن بدون قهوه!
۴. تماشای آنلاین جانداران گیرا
با این که گربه‌ها امکان می دارد به شکل نامعمول تنبل به چشم بیایند، اما تماشای این جانوران خزدار! نه تنها کیفیت خلق و خوی شما را بالاتر خواهد برد بلکه خواب را هم از سر شما خواهد پراند!

طی یک بررسی در ژوئن ۲۰۱۵، یک نظرسنجی بین ۷۰۰۰ نفر از علاقه‌مندان به ویدیوی گربه به انجام رسانده شد. شرکت‌کنندگان در نظرات خود عنوان کردند که تماشای ویدیوهای در بر می داری گربه، احساس خوبی در آن‌ها بوجود آورده و کمک می‌کند تا احساسات منفی را به حداقل منتقل بکنند!

البته این مطالعه در رابطه با چرای این نتیجه‌گیری توضیحی ارایه نکرده است. با ترشح اکسی توسین که یک ماده‌ی انتقال‌دهنده‌ی عصبی است، حس عواطف و اعتماد افراد افزایش پیدا می‌کند و کورتیزول (که یک ماده‌ی شیمیایی مربوط به ایجاد استرس است) را کاهش می‌دهد و این فرآیند می‌تواند در اثر دیدن تصاویر گیرا در بدن شما پیش بیاید.

۵. هوای جدید

چنانچه در محل کار خود احساس نیاز به کشیدن عضلات دارید، شاید یک هوای جدید، انرژی شما را برگرداند. مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی- نوعی از نور مرئی که از منابع طبیعی مانند خورشید و منابع مصنوعی مانند تلویزیون، لپ تاپ، گوشی‌های هوشمند و لامپ‌های LED ساطع می‌شود – هوشیاری و عملکرد شما را بهبود می‌بخشد.

اما برای این که در طول روز، چست و چابک باقی بمانیم به یک منبع نور طبیعی مانند خورشید نیاز داریم. به همین دلیل نور آفتاب یک حالت ایده‌آل برای تامین نور آبی است.این در حالی است که چراغ‌های محیط داخل به اندازه‌ی کافی قدرت پیش گیری از چرت زدن شما را ندارند.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد، کسانی که در معرض فرمولاسیون خاصی از نور آبی قرار گرفتند نسبت به سایرین کم‌تر احساس خستگی داشتند و در ضمن انجام آزمون حافظه، زمان واکنش آن‌ها سریع‌تر و اشتباهات آن‌ها، کم‌تر بود.

ضمن این که نور این فایده را دارد که هیپوتالاموس مغز را فعال می‌کند. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که ریتم شبانه‌روزی بدن را تحت مهار دارد. به همین دلیل خواب و بیداری منظم کمک می‌کند تا ذهن و بدن هم عملکرد قابل قبولی نمایان کنند.

۶. نفس عمیق

معمولا کارکنان آرام و راحت به همان نسبت افراد کارآمدی هستند. نفس عمیق، اکسیژن بیشتری را به بخش‌های گوناگون بدن وارد می‌کند که همین امر می‌تواند سطح انرژی شما را زیاد کرده و نوعی احساس ذهن در شما بوجود آورد.

علاوه بر این، تنفس عمیق به کاهش استرس و پریشانی کمک می‌کند و شما را سالم و قوی نگه می‌دارد. از این رو سعی کنید در تمرینات ورزشی خود از تنفس عمیق به طور منظم بهره گیرید.

۷. گوش دادن به موزیک

گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه، باعث می‌شود که مواد شیمیایی شادی‌بخش در مغز شما ترشح شوند و سطح انرژی شما افزایش یابد.
تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس ترفندهایی برای بیدار ماندن بدون قهوه!
نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که وقتی افراد به موزیک گوش می‌دهند، مغز آن‌ها دوپامین آزاد می‌کند. از طرفی آهنگ‌های مورد علاقه‌ی شما دیگر مواد شیمیایی نشاط آور مانند سروتونین و اکسیتوسین را هم تولید می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات انجام شده بر روی رانندگان خواب‌آلود، نشان داده‌اند که صدای بلند موزیک می‌تواند به هشیار نگه داشتن افراد یاری رساند هر چندین که این اثر، طولانی مدت نیست.

حتی گاهی اوقات خوب تر است که در ضمن انتشار موزیک با خواننده هم همراهی کرد. در این حالت افراد نسبت به زمان پیش از گوش دادن موزیک، پرانرژی‌تر بوده و احساس خستگی کم‌تری می‌کنند.

۸. آدامس گاز زدن

آدامس گاز زدن لزوما عادت بدی نیست. به نظر می‌رسد وقتی دهان شما مشغول باشد، ذهن هم هوشیاری خود را خوب تر حفظ می‌کند. بعضی مطالعات نشان می‌دهند که گاز زدن آدامس راهکار نقش می داری برای کاهش خواب ناپاکی روزانه است. شاید یک علت آن، این باشد که گاز زدن آدامس مغز، بخش‌هایی از مناطق مغز را فعال نگه می‌دارد. ضمن این که گاز زدن آدامس در کاهش پریشانی، افزایش درک مطلب و تمرکز در آزمایش اثرات مطلوبی دارد.

در عملی کردن این راهکار سعی کنید که آدامس گاز زدن شما، آرام و بی سر و صدا باشد!

۹. تحرک داشتن

جست و خیز داشتن و بالا و پایین رفتن با سرعت از پله‌ها یک روش مناسب برای بیدار ماندن است. نتایج یک تحقیق نشان داد که خواب ناپاکی و خستگی ذهنی در شرکت‌کنندگانی که تحرک داشتند کم‌تر بود.

برخاستن و حرکت کردن باعث به جریان افتادن اندورفین در بدن می‌شود. این انتقال دهنده‌های عصبی ‌مهربان! کمک می‌کنند که استرس و خستگی کاهش کشف کرده و احساس نشاط و سرخوشی جایگزین آن شود.

۱۰. خنده کردن

شکی نیست که طنز و شوخی سطح انرژی شما را بالا می‌برد. در یک بررسی که بر روی دانشجویان یک کالج صورت گرفت، آن دسته از افرادی که یک طنز ۱۲ دقیقه‌ای را تماشا کرده بودند پرانرژی‌تر از سایرین دیده شدند.
تصویر و عکس شماره ۴ ⇩تصویر و عکس ترفندهایی برای بیدار ماندن بدون قهوه!
۱۱. استنشاق رزماری

مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که روغن رزماری را استنشاق می‌کنند هوشیارتر،سرزنده‌تر و راحت‌تر از دیگران هستند. همچنین این افراد در مقایسه با کسانی که روغن اسطوخودوس استنشاق می‌کنند یا هیچ روغنی استنشاق نمی‌کنند قدرتمندی شناختی بالاتری دارند.

۱۲. رانده شدن از صفحه اکران

نگاه کردن طولانی به یک هدف مانند صفحه اکران کامپیوتر می‌تواند به چشمان شما زیان برساند. چرا که سعی دارید در طول کار، آن‌ها را باز نگه دارید. در حال حاضر ۹۵% آمریکایی‌هایی که در محیط‌های اداری کار می‌کنند در معرض خطر “سندروم بینایی کامپیوتر” قرار دارند .تماشای زیاد صفحه اکران تمام گجت‌ها می‌تواند باعث سوزش، خشکی و فشار آمدن به چشم، تاری دید و دردهایی در ناحیه‌ی سر و گردن و شانه شود.

با کم‌تر خیره شدن به صفحه اکران می‌توان از این خطرات تا حد زیادی پیش گیری کرد. ضمن این که چشمک زدن‌های مکرر و اصلاح وضعیت بدنی و تحول جهت نگاه به جسم دیگر در هر ۲۰ دقیقه می‌تواند اقدامات نقش می داری باشد.

***********************************

متن از : فرداد ط.

موفقیت و شادکامی در بخش خانه و خانواده سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

هوای منزل يار آب زندگانی ماست
««« »»»
صبا بيار نسيمی ز خاک شيرازم

شیوه هایی برای بیدار ماندن بی قهوه! (۴ عکس)

TT / 182 — TP / 11%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال