احتیاط در خوردن بعضی از سبزی ها واجبه


با دیگران به اشتراک بگذارید

احتیاط در خوردن برخی از سبزیجات واجبه

مراقب مصرف این سبزیجات باشید

مصرف روزانه سبزیجات ضامن تندرستی شخص می باشد. مصرف سبزیجات از بروز مریضیهای مزمن مانند مریضیهای قلبی، دیابت، سرطان و اضافه وزن می‌ داری جلو گیری می نماید. مقدار سبزیجات نکته نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به طور کلی روزانه ۲۰۰ گرم می باشد که این مقدار برای سالمندان بالای هفتاد سال و نوجوانان و کودکان کمتر است.

بر اساس تحقیقات تازه رنگ سبزیجات در طبقه بندی فواید آنان نقش دارد از این رو مصرف سبزیجات با رنگهای متنوع برای سلامت توصیه می گردد در واقع رنگها در سبزیجات بر فواید منحصر بفرد آنها اشاره دارد. مصرف سبزیجات با رنگهای متفاوت امکان بدست آوردن بالاترین نتیجه را برای شخص ممکن می سازد و سیستم مطمئنی بدن را قوی تر می سازد و موجب طول عمر بیشتر شخص می گردد.

همه ما به کودکانمان پیشنهاد میدهیم که سبزیجات بخورند و گاه مثلاً بروکلی طبخ شده را به زور به خوردشان می دهیم. در خردسالی خودمان نیز والدینمان این وظیفه را بر عهده داشتند. امروزه در اکثر مطالب علمی پزشکی نیز مطالعه می کنید که روزانه باید چند واحد میوه و سبزیجات به کار برده شود. شکی نیست که سبزیجات سرشار از مواد مغذی نکته نیاز بدن هستند اما شرایط بدنی افراد با هم فرق می دارد و قرار نیست هر ماده غذایی برای همه مفید باشد. در واقع گاهی یک ماده غذایی که برای خیلی از افراد مفید و تقویت کننده بدن است امکان می دارد برای عده ای دیگر دردسرساز شود و یا اینکه استفاده افراطی از آن باعث ایجاد مشکل شود.

در واقع سبزیجاتی که پیشنهاد داده میشود با وجود اینکه ویتامین ها و مواد معدنی خوبی به بدنمان منتقل میکنند، باعث خوش آب و رنگ شدن پوستمان می شوند، موها را تقویت کرده و به تخت شدن شکممان یاری میرسانند امکان می دارد برای برخی دیگر پیامدی نیز در پی داشته باشند یا در صورت زیاده روی در مصرف اشکال بوجود آورد. بنابراین در انتخاب سبزیجات مانند هر ماده غذایی دیگر باید شرایط بدنی، وضعیت سیستم گوارش و نوع سوخت و ساز بدنتان را انتخاب بکنید. در این مطلب در خصوص ۸ سبزی که امکان می دارد برای افرادی مشکلاتی را به بار بیاورد بیشتر حرف میزنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

تصویر و عکس احتیاط در خوردن برخی از سبزیجات واجبه

برخی از سبزیجات را باید با احتیاط به کار برد

این سبزیجات امکان می دارد برایتان دردسرساز شوند

فلفل دلمه ای
فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات شگفت انگیز تابستانی با انواع رنگ ها و سرشار از آب است. این ماده غذایی به خانواده سولوناسه تعلق دارد یعنی هم خانواده بادمجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی و غیره است. حقیقت این است که تمام این سبزیجات حاوی سولانین است که میزان بالای آن به عنوان یک آلکالوئید سمی شناخته می شود. البته سیب زمینی یا بادمجان به صورت خام به کار برده نمیشود و فرآیند پخت و طبخ کن سولانین را از بین می برد. اما فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی که یار سالادها به حساب مییایند به صورت خام به کار برده میشوند. بنابراین زیاده روی در مصرف آن ها قادر هست دردسرساز شود بخصوص وقتی که با معده خالی به کار برده شوند. اگر معده حساسی دارید از مصرف این مواد غذایی به میزان زیاد خودداری کنید.

بروکلی

بروکلی سرشار از ویتامین B، ویتامین C و همچنین مس و در عین حال فواید آنتی اکسیدانی بالایی است. اما این سبزی بخصوص در افرادی که سیستم گوارش حساسی دارند باعث بروز نفخ و نفخ معده می شود. بروکلی در ضمن گوارش میزان زیادی گاز در روده آزاد می کند. در این صورت علاوه بر ایجاد رنجش معده و تورم شکم باعث ایجاد گاز زیاد نیز می شود. در نتیجه بهتر است که ضمن مصرف آن به این نکته نیز دقت داشته و دچار افراط نشوید.

کلم بروکسل
متأسفانه با تکنولوژیهای تازه سبزیجات را تغییرات ژنتیکی می دهند. ذرت نیز یکی از این سبزیجات است و پس از این بر اثر تغییرات ژنتیکی حاوی پروتئین هایی خواهند شد که بدن ما با آن ها بیگانه است

کلم بروکسل نیز مانند بروکلی قادر هست باعث بروز دل درد و تورم شکمی شود. اما عوارض آن به همین جا ختم نمی شود. این کلم مانند دیگر اعضای خانواده کلم ها باعث ایجاد گازهای بد بو (تشکیل شده از رافینوز و سولافات موجود در آن) می شود. رافینوز قندی دیرهضم و بدهضم است که صرفاً در زمان عبور از روده بزرگ جذب بدن می شود و گاز زیادی تولید می کند. در حالی که سولفات مسئول بوی خاص گازهایی است که در اثر مصرف این سبزیجات تولید می شوند.

سبزیجات کنسروی
درست است که در عدم سبزیجات تازه می توان به انواع کنسروی آن ها رجوع کرد اما حقیقت این است که سبزیجات داخل قوطی از نظر ویتامین تهیدست بوده و در عوض تا دلتان بخواهد نمک، قند و مواد نگهدارنده دارند. بهتر است تا حد امکان از این نوع سبزیجات دور باشید و در صورت استفاده نیز از انواعی که روی برچسب شان «فاقد نمک» قید شده است برگزید.

کرفس

کرفس خوب ترین دوست تناسب اندام است. این سبزی پرخاصیت کم کالری بوده و سرشار از فیبر است. اما استفاده زیاد آن بخصوص در افراد حساس قادر هست باعث بروز معضلات گوارشی و تحریک معده شود. نتایج پژوهشی که در دپارتمان کشاورزی ایالات متحده انجام شده نمایان میکند که کرفس حاوی حدود ۶۸ نوع باقیمانده آفت کش های گوناگون است که باعث بروز اختلالات هورمونی می شوند.

ذرت
سبزیجات داخل قوطی از نظر ویتامین تهیدست بوده و در عوض تا دلتان بخواهد نمک، قند و مواد نگهدارنده دارند. بهتر است تا حد امکان از این نوع سبزیجات دور باشید
متأسفانه با تکنولوژیهای تازه سبزیجات را تغییرات ژنتیکی می دهند. ذرت نیز یکی از این سبزیجات است و پس از این بر اثر تغییرات ژنتیکی حاوی پروتئین هایی خواهند شد که بدن ما با آن ها بیگانه است. این مسئله عامل بروز معضلات مربوط به عدم تحمل مواد غذایی است و قادر هست به بروز واکنش های آلرژیک جدی منتهی شود. به عقیده متخصصان ذرت تبدیل به یک ماده آلرژی زای شایع در آمریکای شمالی شده است. باید از یاد برد که در کشورهای صنعتی از این سبزی برای چاق کردن گاوها نیز بهره گرفته میشود. ذرت سرشار از قند است و بنابراین ضروری است که در مصرف آن دچار افراط نشوید.

نخودفرنگی

نخودفرنگی نیز مانند ذرت و سیب زمینی جزو سبزیجات نشاسته ای است. این نخودهای سبزرنگ کوچولو شاخص گلیسمی بالایی دارند و به سرعت قند خون را زیاد میکنند. این مسئله نیز قادر هست منجر به اضافه وزن می‌ داری و احساس گرسنگی زودهنگام پس از غذا شود. بنابراین اگر سوخت و ساز بدنتان پایین است و تحرک زیادی ندارید در مصرف این قبیل سبزیجات احتیاط کنید.

اسفناج

اسفناج حاوی میزان بالایی ویتامین A و C بوده و فواید آنتی اکسیدانی دارد؛ بنابراین برای بدن ضروری است البته به شرطی که از انواع ارگانیک و طبیعی آن ها بهره گرفته شود. نتایج پژوهشی که در سایت What s On My Food به چاپ رسیده است، نمایان میکند که با مصرف اسفناج غیرارگانیک میزان زیادی نیز بقایای آفت کش ها وارد بدن می شود.

احتیاط در خوردن برخی از سبزیجات واجبه

*******************

تهیه شده توسط: شيرين و.

تغذیه سالم و مناسب در بخش تغذیه و سلامت سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

بر در ميخانه عشق ای ملک تسبيح گوی
««« »»»
کاندر آن جا طينت آدم مخمر می‌کنند

احتیاط در خوردن بعضی از سبزی ها واجبه

TT / 147 — TP / 12%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال