شخصیت معروف حقیقی سینمای کشورمان کیست؟ آقای رضا عطاران, جناب آقای شهاب حسینی یا گلزار!


با دیگران به اشتراک بگذارید

سوپراستار واقعی سینمای ایران کیست؟ رضا عطاران, شهاب حسینی یا گلزار!


تصویر و عکس سوپراستار واقعی سینمای کشورمان کیست؟ رضا عطاران, جناب آقای شهاب حسینی یا گلزار!

آیا سینمای کشورمان سوپراستار دارد؟ آیا رضا عطاران و جناب آقای شهاب حسینی را می توان سوپراستار شناساند؟

سینمای کشورمان سوپراستار دارد؟

فروش اندک دو فیلم سینمایی با نقش آفرینی جناب آقای شهاب حسینی و رضا عطاران در دو فیلم سینمایی، تردید جدی درباره وجود فوق ستاره در سینمای کشورمان به وجود آورده و بر این حقیقت صحه قرار داده که هیچ هنرپیشگی تضمین فروش نیست.

فیلم سینمایی «سایه های موازی» با نقش آفرینی جناب آقای شهاب حسینی بعد از چندین هفته نمایش حدود ۳۰۰ میلیون تومان بلیت به فروش رسانی داشته و فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» با بازی رضا عطاران حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش داشته است. تا اینجا هر دو پروژه سینمایی حتی قادر نبوده اند هزینه های تولیدشان را از گیشه بازگردانند و این اتفاق درباره رضا عطاران بیش از جناب آقای شهاب حسینی غیرمنتظره است. انتظار می رفت رضا عطاران به عنوان پولسازترین بازیگر سینمای کشورمان بتواند این فیلم را به سرعت از مرز سه میلیارد فروش عبور دهد اما عطاران نتوانست تضمینی برای فروش باشد، همانگونه که جناب آقای شهاب حسینی نتوانست.

محمدرضا گلزار در کنار جناب آقای شهاب حسینی و رضا عطاران، قیمتیترین هنرپیشگان کنونی سینمای کشورمان به حساب مییایند. نبود تاثیر قطعی گلزار در فروش فیلم های سینمایی از سال های قبل مشخص شده و به همین دلیل او دستمزدش را تا حدودی پایین آورد و تلاش کرد با بازی در آثار سینمایی متفاوت، سوابقش را ترمیم کند، هرچند اکثر این فیلم ها توقیف شد یا به نمایش در نیامد و این تلاش گلزار تاکنون نمود عینی برای عموم تماشاگران سینما نداشته است. رضا عطاران نیز به سرعت در حال استفاده بی وقفه از ظرفیت پولسازی اش است و امکان می دارد به واسطه نبود احتیاط در انتخاب نقش ها، جایگاهش در گیشه بیش از پیش تضعیف شود.

جناب آقای شهاب حسینی که بعد از درخشش در سریال شهرزاد و به دست آوردن جایزه خوب ترین بازیگر از فستیوال بین المللی فیلم کن فرانسه برای فیلم «به فروش رساننده» عملاً قیمتیترین بازیگر سینمای کشورمان شده، موقعیتی به مراتب سست تر از عطاران در تضعیف فروش یک فیلم سینمایی دارد و هیچ کارشناس سینما، حاضر نیست فروش یک فیلم را صرفاً به واسطه حضور جناب آقای شهاب حسینی تضمین کند. به واژه سهلتر جناب آقای شهاب حسینی قادر نیست ضامن فروش عالی یک فیلم سینمایی باشد، همانگونه که رضا عطاران و محمدرضا گلزار نیز قادر نیست حکم چنین تضمینی را داشته باشند.

با این اوصاف، تردید جدی درباره وجود پدیده سوپراستار یا فوق ستاره در سینمای کشورمان وجود دارد، چرا که یکی از ویژگی های یک سوپراستار برخورداری از قدرت جذب وسیع مخاطب برای فیلم سینمایی -بدون توجه به کیفیت قصه و کارگردانی- است و در هالیوود مشخصاً به چهره هایی سوپراستار نقل میشود که صرفاً حضورشان در یک فیلم سینمایی، فروش آن فیلم سینمایی را تا یک کف مشخص تضمین کند و این کف معمولاً سودآوری هر پروژه سینمایی را تضمین می کند. زمانی هنرپیشگی چنین ویژگی را نداشته باشد، امکان می دارد یک بازیگر برجسته باشد اما قطعاً یک سوپراستار نیست و بالاترین دستمزد سینمای ایالات متحده را نمیگیرد.

این قاعده در سینمای کشورمان برقرار نیست و نه تنها در میان هنرپیشگان مرد، بلکه در میان بانوان بازیگر سینمای کشورمان نیز نسبتی میان سودآوری و جذب تماشاگر هنرپیشگان و دستمزدهایی که مطالبه می کنند، وجود ندارد. با این وجود این دستمزدها سال به سال افزایش کشف میکند و ورود تهیه کنندگان جدید نفس از سایر حوزه ها به سینمای کشورمان که با قواعد این حوزه آشنا نیستند نیز باعث شده تا سطح این دستمزدها به صورت رقابتی و بدون توجه به بازدهی اقتصادی هنرپیشگان افزایش یابد. در این میان جناب آقای شهاب حسینی یا رضا عطاران اتفاقاً چهره هایی هستند که نسبتاً می توان بر روی آنها حساب گشود و در مقابل، شماری بسیاری از هنرپیشگان مطرح را می توان نام برد که در چندین سال اخیر حتی یکی از فیلم هایی که بازی کرده اند، در گیشه کامیاب نبوده است. با این حال اکثر این هنرپیشگان حضور نمی دارند دستمزدهایشان را نسبت به سطح درآمدزایی شان برای فیلم های سینمایی تقلیل دهند و برخی تهیه کنندگان به خاطر همین اوضاع برای تولید فیلم های جدید به بن بست خورده اند یا ترجیح داده اند از هنرپیشگان جدید نفس بیشتری بهره گیرند.

در این شرایط اما می توان از یک منظر دیگر امیدوار بود و آن منظر، زاویه نگاه تماشاگر ایرانی است. تماشاگر ایرانی با نبود تماشای «آبنبات چوبی» و «سایه های موازی» با وجود نقش آفرینی چهره های مطرح و یا تماشای «ایستاده در غبار» که یک بازیگر مطرح ندارد، نمایان کرده مقهور حضور هنرپیشگان مطرح نمی شود و فیلم به فیلم با بررسی هنرپیشگان، سناریو و کارگردان، برای تماشای یک فیلم در تالارهای سینما و تهیه کرد بلیت از گیشه بر آن میشود.

این وضعیت که البته هنوز استثناهایی همچون فیلم های طنز را دارد، به کوشش مستمر فیلمسازان برای تولید آثار باکیفیت تر منجر خواهد شد. شاید این سطح از تمرکز تماشاگر برای انتخاب فیلم سینمایی را تنها در کشورمان بتوانیم شاهد باشیم، چرا که قیمت بلیت سینما نسبت به متوسط سطح درآمد مردمان کشورمان خیلی کم هزینه نیست و تماشاگر ترجیح می دهد با اطمینان بیشتری از کیفیت فیلمی که برای تماشایش بلیت تهیه میکند، بر صندلی سینما تکیه زند و به پرده نقره ای خیره شود. این یک امتیاز بزرگ برای سینمای کشورمان است و قطعاً دغدغه را برای فیلمسازی بیشتر خواهد کرد، چرا که مشتریان معضل پسندی دارد.

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات