فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت اهانت به مقدسات دیگران اوج «بصیرت» است/ هیئت و بسیج ملازم یکدیگر باشند (۳ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت اهانت به مقدسات دیگران اوج «بصیرت» است/ هیئت و بسیج ملازم یکدیگر باشند

یک کارشناس امور دینی معتقد است که در شرایط فتنه‎گونه دنیا اسلام باید مانع از رفتار و گفتار تحریک آمیز شد. وی فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حرمت توهین به مقدسات دیگران را نشانه‌ای از اوج بصیرت ایشان آگاهی میدارد.

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩

تصویر و عکس   فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت توهین به مقدسات دیگران اوج «بصیرت» است/ هیئت و بسیج ملازم یکدیگر باشند

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» ضرورت زیان شناسی محتوای برخی از مداحی ها در هیئتهای مذهبی، مقابله با تحریفات تاریخ عاشورا، صحبتی است که سالیان قبل علما و اندیشمندان بزرگ اسلام توجه مخصوص ای داشتند تا مکانی که شهید مطهری(ره) سه جلد کتاب با عنوان «حماسه حسینی» تألیف کردند و در آن خلال بیان برخی معارف خوب امام حسین(ع) به برخی از تحریفات تاریخ عاشورا پاسخ دادند و راه برخی کج‎اندیشان را بستند.

با حجت‎الاسلام شیخ مهدی حسن‎آبادی، کارشناس مسائل مذهبی درباره این گفتمان به گفت‎وگو نشستیم که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

ناسزا به مقدسات دیگران زینت عترت(ع) نیست
تسنیم: برخی مداحان در رفتار و گفتار خود به بخشی از مقدسات سایر مذاهب کم توجهی و بی توجهی می کنند، به گمان شما پافشاری و اصرار آنها نسبت به این مسأله کدام است؟

ابتدا باید ریشه را یابیم و دیگر اینکه فهم‎مان را نسبت به تبری جستن اصلاح کنیم. ما تولی و تبرا را باید به درستی معنا کنیم، بغض و تولی اصلاً اشتباه معنی شده است. بغض و دوستی این نیست که آدم در حرم علی‎بن‎موسی‎الرضا(ع) برود و شروع به لعن کند. در حالی که خیلی از اهل سنت که محب اهل‎بیت هستند در آنجا حضور دارند و زیارت می‎کنند. در جا مقدسی که زمینه وجود دارد که بتوانیم با اخلاق خوب آنها را شیعه کنیم، چرا باید بداخلاقی کنیم؟ این با کجای سیره عترت(ع) سازگار است؟ به اسم محب بودن، ناسزا کردن که برای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) زینت نمی‎آورد.

بله دشمن آمده یک چیز را در ظاهر به شما دارد نمایان میکند و یک چیز را هم در پشت صحنه مخفی می کند. باید تاکید داشت که فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت توهین به مقدسات اهل سنت کاملاً از روی بصیرت و مصلحت مسلمین است نه فقط شیعیان. از طرفی ایشان طبق سیره اجدادشان یعنی امامان معصوم(ع) برخورد می‎کنند و بنا بر اصلاح دارند نه تخریب.

اکنون در شرایطی هستیم که در کشور ترکیه، همسایه ایران شبه کودتا صورت می گیرد و ناامنی ها ادامه دارد. در یمن، بحرین، لبنان، افغانستان، کشور پاکستان و سایر کشورهای همسایه جنگ و چالش است. در این شرایط حتی اگر به مصلحت شیعه نگاه کنیم، باید جلوی توهین به مقدسات دیگران را بگیریم و تابع مطالبات رهبری و مراجع باشیم. اما خب عده‎ای هنوز در خواب غفلت هستند و زیر بار حرف حق نمی‎روند. به وعده یک بزرگوار «دنیا‎بینی تا نوک بینی» عده‎ای بیشتر از این را نمی بینند، پس درک نمی کنند.

تسنیم: برخی با یکسری روایات گزینشی توجیهاتی نسبت به این موضوع[توهین به مقدسات سایرین] می‎آورند؛ در این باره چه می توان گفت؟

بله، عده‎ای به بنده می‎گویند اینجا روایت داریم که امام صادق(ع) فرموده است ما دستور می‎دهیم کوچولو و بزرگ لعن بگویید. گفتم تو مجتهد هستی یا مقلد؟ اگر مجتهد هستی من هم از تو تقلید کنم؟ تو یک روایت می بینی در حالی که فقه و اصول نخواندی و صحت و سقم حدیث را نمی‎آگاهی داری. فقه و اصول ظرف و مظروف هم می شوند و یک فتوا از آن در می آید. اطمینان دار مقام معظم رهبری و سایر مراجع این روایت را دیدند و از من و تو خوب تر بلد هستند. ما یک حکم اولیه و یک حکم ثانویه داریم. حکم ثانویه برای چنین مواقعی است. یک وقتی که زکات به شتر تعلق می گرفت، همه شترها را به فروش میرساندند و اسب تهیه میکردند. مولا می گفت به اسب هم زکات واجب است. بعد اینکه آیا تنباکو حرام است؟ نه، اما یک مکانی داستان به استعمار می کشد و عین چیزی را که حلال خداست، عالم زمانه یعنی میرزای کرمانی آن را حرام اعلام می‎کند. حکم ثانویه اینجاست. یعنی واقعاً امام علی(ع) با خلیفه اول و دوم با اشتیاق بیعت کرد؟ در تاریخ هست که ایشان به مصلحت جامعه مسلمین بیعت کرد. من احساس می کنم کسانی که الان این طوری تعصب دارند، اگر در زمان مولا علی(ع) بودند، حضرت را متهم به سازش و تسامح می کردند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس   فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت توهین به مقدسات دیگران اوج «بصیرت» است/ هیئت و بسیج ملازم یکدیگر باشند

تشخیص صلح و سازش با ولیّ جامعه است
از سوی دیگر امام حسن(ع) آتش بس داد و به نفع عموم مسلمین صلح کرد و یک مکانی به نفع عموم مسلمین امام حسین(ع) قیام کرد. تشخیص اینکه در کدام مرحله صلح و یا قیام صورت بگیرد با ولیّ جامعه است نه من و تو. بعضی ها جای خودشان را با ولایت اشتباه می گیرند و مییاندیشند آنها باید حکم صادر کنند و ولیّ جامعه اجرا کند در صورتی که برعکس است. ای کسانی که صد سال در هیأت دارید لعن می کنید، الان صحنه کشور سوریه و پاسداری از حرم اهل بیت(ع) است، هم در آن تبرّی و هم تولی است. خب برو با جان و دل پاسداری کن. اگر هم کشته شوی به بهشت می روی. منتها می بینیم داستان چیز دیگری است.

مدافع حرم جزئی از مدافع حریم عترت(ع) است

در واقع می‎توان گفت مدافع حرم جزئی از مدافع حریم است. خیلی از افرادی که قصد دارند هرطور شده به کشور سوریه بروند و از حرم اهل بیت(ع) پاسداری کنند، در واقع قصد پاسداری از حریم را درنظر دارند که دشمن به این حریمها سرقت زده است. حال ما هم به نوبه خود باید در اینجا از حریم اهل بیت پاسداری کنیم، از حریم مسلمین پاسداری کنیم و بارفتارهای ناپسند تلاش شهدای حرم را گرامی بداریم.

هیئت و بسیج باید ملازم همدیگر باشند
تسنیم: مسأله دیگری که برخی هیئتها با آن مواجه هستند، عدم انسجام آنها با بسیج و مساجد محله است تا مکانی که گویی خود را گروهی مستقل می‎آگاهی دارند، در حالی که باید با یکدیگر تلفیق شوند و یک جبهه متحد شکل دهند؛ در این باره توضیح می‎فرمایید؟

اگر اعتقاد بسیجی ناب با اعتقاد هیئتی ناب تلفیق شود، یک شیعه ناب و نکته رضایت حضرت مهدی(عج) تشکیل می شود. زمان جنگ چه چیزی غوغا می کرد؟ به هیچ وجه بحث تلفیق مطرح عدم، زیرا اصلاً این دو از همدیگر تفکیک ناپذیر بودند ومتأسفانه الان شاهدیمبرخی که تفکرات بسیجی ندارند و با انقلاب مسأله دارند، وارد هیئات شدند. خب معلوم است که چنین شخصی تمایلی به بسیج و مساجد ندارد. در زمان پاسداری مقدس صادق آهنگران می خواند و آن شور هیئتی و آن شور حسینی به آن رزمنده القا می شد و چیزی مانند بمب هسته می شد. به آن رزمنده نقل میکردند اینجا میدان مین است، صد در صد شهید می شوی، اما با افتخار روی مین استراحت میکند. یعنی هیئت و بسیج ضروری و ملزومهم هستند. اگر بسیجی ها در آن هشت سال پاسداری مقدس نبودند، اکنون هیئتی ها قادر نمیبودند فعالیت بکنند اگر بسیجی های زمان پاسداری مقدس نبودند الان روضه و هیئتی نداشتیم و نمی شد آزادانه روضه خواند. کجای دنیا را مییابید این طوری آزادانه عزاداری کنند؟ در کشور عراق چهار تا حسینیه می زنند، ۱۰ انفجار کنار آن صورت می گیرد. مردمان که به اربعین می خواهند بروند، کلی تمهیدات امنیتی مدنظر گرفته شده است.
از آن طرف اگر هیئت و روضه ها عدم، اصلاً این بسیجی ها برای پاسداری از مملکت علوی ترغیب و تشویق نمی شدند، بنابراین بسیج و هیئت ضروری و ملزوم هم هستند و تا وقتی که با حساب و کتاب این دو قشر را از هم جدا کنند و گاهی اوقات روبروی هم بگذارند ـ که این تقابل خیلی مکان ها ایجاد شده است ـ ما شکست می خوریم.

تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس   فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت توهین به مقدسات دیگران اوج «بصیرت» است/ هیئت و بسیج ملازم یکدیگر باشند

تسنیم: برپایی هیئتهای عزاداری امام حسین(ع) را مدیون شهدایی هستیم که طی هشت سال پاسداری مقدس جانانه از اسلام و انقلاب اسلامی پاسداری کردند و در این راه از مال و جانشان گذشتند درباره لزوم تداوم یاد و خاطره شهدا در هیئتهای مذهبی برایمان بگویید.

چندین شب قبل یک شهید مدافع حرم آوردند و در آن مهمانی عرض کردم امیرالمومنین می‎فرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَخْفَى أَرْبَعَةً فِی أَرْبَعَةٍ أَخْفَى»؛ خدا چهار چیز را در چهار چیز مخفی کرده است. حضرت خلال بیان برخی موارد، در ادامه فرمودند: «أَخْفَى وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ»؛ خدا ولیّ و رفقای خودش را در بین بندگانش مخفی کرده است، هیچ کدام از بندگان خدا را کوچولو نشمارید شاید همین ولیّ خدا باشد. علامت ولیّ خدا در قرآن کدام است؟ چرا الزاماً دنبال این هستیم که یکی را یابیم که دستی بر آتش داشته باشد، ریش بلند داشته باشد، کرامت و کشف و شهودی داشته باشد؟ یکی از علامت‎های ولیّ خدا در قرآن این است: «أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ انَّکُمْ اَوْلِیَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ؛ نقل کن اى کسانى که یهودى شده‏ اید اگر پندارید که شما دوستان خدایید نه مردمان دیگر پس اگر راست مى‏ گویید خواست مرگ کنید». شهدا مرگ را بازی گرفتند. چرا امام نقل میکنید رهبر من آن نوزاد ۱۳ ساله است که نارنجک به خودش می بندد و زیر تانک می رود؟ همان امامی که رعشه های انقلابی اش تمام دنیا را تکان می دهد. امام نقل میکنید ۵۰ سال عبادت کردید خدا قبول کند، اما وصیت نامه شهدا را بخوانید و ببینید حرف اینها کدام است. به نظرم این جریان خیلی اهمیتی می دارد، لذا اینجاست که نقل میکنیم بسیج و هیأت ضروری و ملزوم هم هستند. چرا نباید از شهدا نقل شود؟ اینها ولیّ خدا هستند؟ چرا شهدای مدافع حرم نقل شود اما باقی نقل نشود؟ خدا نگذرد از کسانی که می خواهند ما از شهدا بگذریم. یک مدتی رسم شده بود که اسم و نام شهدا را در حسینیه ها نزنیم؟ چرا نزنیم؟ دشمنان خوب فهمیدند تا اسم شهدا و آرمان شهدا و افکار شهدا باشد خیلی از بساطهای آنها متزلزل است. اینکه می گویند نامی از شهدا نیاورید و تصویر و عکس شهدا را نزنید، اصلاً بی‎خردی است. همان طور که فرهنگ اباعبدالله(ع) و انقلاب حسینی کار را به مکانی می رساند که گاندی که در هند می‎گوید آرمان من آرمان حسین است، این را از او آموختم. تمام توان دشمن جدا کردن هیأت از بسیج است و تمام تلاش ما هم باید تلفیق این دو باشد.

انتهای‎پیام/

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال