تحیر محققان از فردی که قدرت مشاهده کردن ۹۹ میلیون رنگ متفاوت را دارد (۲ عکس)

شگفتی دانشمندان از فردی که توانایی دیدن ۹۹ میلیون رنگ متفاوت را دارد

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩

کشف نایاب و بی نظیر دانشمندان علم عصب شناسی در قدرتمندی دیدن نزدیک به ۱۰۰ میلیون رنگ گوناگون. در واقع آنها قادر بودند خانمی را یابند که چشمان او از قدرت بینایی خاصی برخوردار می باشد . مطلب این مقاله مربوط به مطالعه و بررسی بر روی سلول هایی که ویژه تشخیص رنگها از یکدیگر می باشد .

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس شگفتی دانشمندان از فردی که قدرتمندی دیدن ۹۹ میلیون رنگ متفاوت را دارد

به گزارش کلیک،  دانشمندان خانمی که چشم های او را در بر می داری یک نوع گیرنده های شگفت انگیز تازه هستند را یافتند. درواقع این زن با چشمانش چیزهایی را قادر هست ببیند که ما قادر نیستیم ! آیا شما هم رنگ سبز را به همان شکلی که من می بینم ، می بینید؟ این سوال در واقع سوال همیشگی بشر در طول تاریخ بوده است ، همینطور پرسشی است که هرچندوقت یک بار از خودمان سؤال میکنیم ، البته همگی ما به این رسیده ایم که از رنگ هایی مانند: آبی، زرد، سبز و دیگر رنگ ها برای تشخیص و تفسیر همینطوربه نوعی تعریف از جهان اطراف خود بهره میگیریم.

مسلما هرکدام ازما یک راه یگانه و خاصی را درنوع دیدن رنگ ها برای خود داریم، اما نهایتا به این نتیجه می رسیم که سبز همان سبز است و ما دیگر وارد جزئیات نمی شویم و به نوعی این قضیه را پذیرفته و ول میکنیم.اما جالب اینجاست که همه ی افراد اینطور نیستند . پس از حدود ۲۵ سال مطالعه و تحقیق متخصصان علم عصب شناسی درانگلستان به نکته ای برخوردند که در واقع وی خانمی بود که در سلول های مخروطی چشمانش CONE CELL سلولهای گیرنده و یا گیرنده ای هستند که کارآنها تشخیص رنگ می باشد – خصوصیت چشمان وی به او قدرتمندی دیدن حجم وسیع وعظیمی از رنگ ها ازجمله ۹۹ میلیون رنگی را دارد که هیچ کدام از ما قادر نیستیم ببینیم . این قدرتمندی تنها متعلق به تعداد بسیارکمی از افراد می باشد که دید و بینایی شگفت انگیز و بسیار عالی دارند که در علم پزشکی از آن به عنوان دید چهاررنگی TETRACHROMATS نام برده  می شود.

اکثریت مردمان با درنظرگرفتن اصطلاح پزشکی در بر می داری تری کرومات TRICHROMAT یا -همان دید سه گانه هستند  ، به این معنا که چشم آنها در بر می داری سلول های مخروط مانند سه گانه CONE CELL  ویا به واژه ای در بر می داری سه نوع سلول مخروطی درچشمان خود هستند . به نوعی با هرکدام از این سلول ها تقریبا قادر به دیدن ۱۰۰ درجه ی رنگ – یا به واژه ای کم رنگ و پررنگی آنها هستند. اگرما هرسه سلول را انتخاب بکنیم تقریبا حدود ۱ میلیون نوع رنگ در درجات متفاوت را می توانیم از هم شناسایی کنیم و ببینیم . افرادی که محروم ازقوه ی تشخیص رنگ هستند – در واقع عموم مردمان به عنوان افراد کوررنگ آنها را می شناسند ، تنها ۲ سلول مخروطی افراد کوررنگ  کارایی دارد. همینطور حدود دو سال پیش محققان پزشکی را که در قسمت ناحیه ی جنوبی انگلیس میزیست ، پیداکردند که و ی بینایی این زن را به عنوان cDa29 ، تشخیص داد . درحقیقت چشمان او در بر می داری چهار نوع سلول مخروطی و یا همان CONE CELL هست که قدرتمندی تشخیص نزدیک به ۱۰۰ میلیون رنگ را به او می دهد ، تا حدی که حتی تصورش برای عموم ما امکان پذیر نیست .

حال اینکه این سوال رقم میخورد که چگونه امکان دارد که فردی از سلول نوع چهارم سلول های مخروطی چشم برخوردار باشد؟ درواقع این ایده برای اولین بار درسال ۱۹۴۸ به وقتی برمی گردد که دانشمند هلندی HL de Vries  خصوصیت جالب توجهی را درباره ی چشمان افرادی که کوررنگی ( محروم از قوه ی تشخیص رنگ هستند) دارند، مطرح کرد. مسئله ای که این پزشک هلندی پی برد این بود که افراد کوررنگ درچشمان خود تنها در بر می داری ۲ سلول مخروطی نرمال هستند و همگی مرد هستند ، سلول مخروطی دیگری که وجود دارد ، از آن به عنوان یک سلول تحول پذیرMUTANT – ازدیدگاه زیست شناسی اگر بخواهیم بیشتر درمورد این سلول توضیح دهیم ، درواقع همان سلول یافته و یا سلول جهشی نامیده می شود—نام برده که این سلول نسبت به نورهای به رنگ های سبز و قرمز کمتر حساس هستند( حساسیت آنها کمتر می باشد) وقتی که مادران و دختران همین مردان که از آنها دربالا نام برده شد – به عنوان کسانی که کوررنگی دارند—در بر می داری یک سلول مخروطی متغیر و یا MUTANT می باشند و ۳ سلول مخروطی دیگر آنها نرمال هستند. دراین حالت فرد در بر می داری چهارنوع سلول مخروطی می باشد  ،که یکی ازآنها مانند ۳ تای دیگر فعالیت نمیکند و یا به واژه ای عملکرد یکی از سلول ها با دیگر سلول های باقی مانده که ۳ تا هستند فرق می دارد.

اما در سال ۱۹۸۰ هنوز به درستی روی این فرضیه کار نشده بود تا وقتی که جان ملون از دانشگاه کمبریج شروع به مطالعه و تحقیق بر روی زنانی که درچشمان آنها امکان وجود ۴ نوع سلول مخروطی با ۴ عملکرد وجود دارد. اهمیت این پدیده شروع به جاذبه و جلب دقت داشته و به نوعی  همه ی افراد به خصوص متخصصان را به فکر فروبرد. مالون ارائه داد مردانی که کوررنگ هستند درصورتی که چهارمین سلول مخروطی را به دختران خود جابجا کنند ، نتیجتا نزدیک به ۱۲ درصد از جمعیت بانوان دید چهاررنگی خواهند داشت و تتراکرومات می باشند. با این حال بازهم مالون یک سری آزمایشاتی به انجام رساند که نتیجه ی آنها عبارت بود از اینکه این بانوان تنها قادر به ادراک و مشاهده ی رنگ هایی هستند مانند بقیه ی ما می باشد.

بازهم درسال ۲۰۰۷ ، متخصص عصب شناسی به نام گابریل جردن ازدانشگاه نیوکسل انگلیس به منظور کشف و دریافتن قدرت و فرابینایی SUPER-VISION  به این شکل رویکردی متفاوت را پیش گرفت . او برروی ۲۵ زن که در بر می داری سلول چهارم از سلول های مخروطی بودند در یک اتاق تاریک آزمایش خود را آغاز کرد، جردن از آنها درخواست تا به وسیله ی مواردی که در بر می داری سه دریچه ی نور رنگی با سه رنگ متفاوت به شکل دایره وار که دربرابر چشمانشان برق می زد نگاه کنند. یکی از افراد مورد آزمایش نسبت به cDa29 درهر آزمایش هرکدام از دایره های رنگی سه گانه در سه رنگ را متمایز از یکدیگر تشخیص میداد. ” من از مسرت بالا وپایین می پریدم ” دکتر جردن نقل میکرد و بعد اشاره به این قضیه کرد که : ” الان دیگه ما می دونیم و به این رسیدیم که حقیقت به عنوان تتراکروماتیک واقعا وجود داره ” درادامه گفت:” حقیقت اینجاست که ما نمی دونیم چه چیزی باعث می شود که این افراد به صورت بنیادی و اساسی تتراکروماتیک و یا دید چهاررنگی داشته باشند چه برسد به خود آنها. ”

جی . نایتز محقق و پژوهشگردید و بینایی در دانشگاه واشنگتن معتقد است که این مسئله نیاز به تمرین طولانی مدت به خصوص با از رنگ مایه ای ( فام ) که ویژه به این مطالعه دیزاین شده است دارد ، تا با تمام این ها درنهایت قادر باش به درستی قدرت ناشناخته تتروکرومات را شناسایی و مشخص کرد. دکترنایتزدرادامه توضیح می دهد:” افرادی که تری کرومات هستند بیشتر چیزهایی که در محیط اطراف ما هستند و ما آنها را توسط افرادی تولید شده اند که سعی در شکل دادن و تعریف کردن رنگ ها به شکلی دارند که برای خود تری کرومات ها قابل استفاده و اثرگذار قرار میدارد.”

” به عبارت دیگر می توان گفت که در واقع جهان ما براساس جهان تری کرومات ها وفق یافته و به نوعی با توجه به استانداردهای آنها تنظیم شده است. ”

علاوه براینکه مطالعه وبررسی بیشتر دراین زمینه لازم می باشد،همینطور امکان تکرار شدن و تایید نتایجی از قبیل نتایج امتحانات دکترجرد وجود دارد. درصورتی که وجود تترکرومات ها ( دید چهارگانه ) قابل تایید و تثبیت باشد. این مسئله درواقع مددی می باشد برای دانشمندان در ابداع وخلق ابزار توسعه یافته ی حسی مصنوعی ، به همین نسبت به ما یاری میرساند تا درمورد چگونگی عملکرد بینایی بیشتر آگاهی بداریم و به کشفیات بیشتری برسیم.

—براى بالا بردن کيفيت سايت سرزه لطفا نظرات سازنده خود را در انتهاى صفحه براى ما بنويسيد—