امام حسین(ع) حقیقت و دولت عشق است/ جان خود را مدیون اباعبدالله هستم


به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سعید نقاشیان، هنرمند خوش‌نویس كشور با بیان اینكه نباید عاشورا را تنها به امام حسین (ع) ربط دهیم، اظهار كرد: امام حسین (ع) كاراكتر ایرانی پسندی است؛ چرا كه فرهنگ تشیع، فرهنگ كاملا ایرانی بوده و برگرفته از اندیشه‌های آیینی میترا در ایران باستان است.
 
وی ادامه داد: نیاكان ما به خورشید احترام می گذاشتند و هنوز هم خورشید را تكریم می‌كنیم. خورشید سمبل و نشانه وحدت و حقیقت و هدایت است. ایرانی ها از ابتدا هم یكتاپرست بودند و این یكتاپرستی را تكریم می كردند و بست و گسترش می دادند. بررسی هم كه می كنیم می بینیم فلسفه شهادت در ایران باستان وجود داشته است. فلسفه كشته شدن و زیر بار ذلت و خواری نرفتن از اندیشه‌های ایرانی‌ها بود.
 
نقاشیان خاطرنشان كرد: بحث انتظار را هم پیش از اسلام داشته‌ایم. در تفكر آیین میترا اعتقادشان بر این بوده كه سه ناجی خواهند آمد كه نام یكی از آن ها سوشیانس به معنی مهدی است و می بینیم كه ریشه های مهدویت و فلسفه انتظار را ایرانی‌های باستان داشته‌اند. در واقع تفكر آیین اسلام در راستای تفكر آیین زرتشت با هم ادغام شد. هیچ كدام از ائمه، دین زرتشت و تفكرات سه گانه‌اش را رد نكردند. حضرت سیدالشهدا نیز داماد ایران زمین است. در تفكر ایرانی عشق و عاشقی حرف اول را می زند. عشق الهی در امام حسین (ع) ظهور كرد و به اوج رسید.
 
این هنرمند كشور با تاكید بر اینكه تمام هنر ما برای عشق است، عنوان كرد: حافظ، مولانا و سعدی و… هم به واسطه همین عشق به این مقام رسیدند. سیدالشهدا(ع) حقیقت و دولت عشق است، مولانا در یكی از اشعار خود كه به تعبیر من گفت‌وگوی حضرت حر بن ریاحی با امام حسین (ع) را روایت می كند، می گوید: «مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم/ دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم» یا در جای دیگر این گونه می سراید كه «كجایید ای شهیدان خدایی/ بلاجویان دشت كربلایی»، همچنین ایشان در شعری دیگر این گونه می سرایند كه: بشنو از نی چون حكایت می كند/ از جدایی‌ها شكایت می‌كند/ كز نیستان تا مرا ببریده‌اند / در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند» و ما خوش‌نویسان نیز با نی كه سمبل انسان كامل است، می نویسیم و اثر خود را خلق می كنیم. هر كس می‌خواهد در عالم هنر كار جدی انجام دهد، باید اشاره اش به ابا عبدالله الحسین (ع) باشد.
 
نقاشیان امام حسین (ع) را متعلق به تمام جهانیان دانست و افزود: در عالم هنر اگر عشق نباشد و حقیقت عشق نباشد، نمی‌تواند ماندگار باشد. اگر كسی بخواهد كار جاودانه كند، باید ببیند كه راز ماندگاری حسین (ع) چه بوده است. كسی كه بخواهد در این وادی ماندگار شود، باید عاشق شود. می‌توان «حسین جان» را به گونه‌ای نوشت كه مخاطب جانش خوشحال شود، اما اول باید خود هنرمند از امام حسین (ع) تاثیر گرفته باشد تا بتواند بر روی مخاطبش هم اثر بگذارد.
 
وی با اشاره به اینكه از هنر خوش‌نویسی در هیئت‌ها به خوبی استفاده می‌شود، گفت: اینكه در هیئت‌ها و حسینیه‌ها از پارچه نویسی‌ها و هنر خوش‌نویسی استفاده می شود خوب است،  اما اگر می‌شد با شعور گرافیكی بالاتر این اتفاق می افتد، بهتر بود. البته اباعبدالله الحسین(ع) فقط برای خواص نیست و نباید عرصه را تنگ كرد و همین پارچه نویسی ها و متون قدیمی كه در هیئت ها برافراشته می شوند هم خوب هستند.
 
وی درباره دلیل عشق و علاقه‌اش به امام حسین (ع) تصریح كرد: مادرم زمانی كه مرا باردار بود، دچار خونریزی شد و پزشكان گفتند امیدی به زنده بودن فرزندش نیست. اما او نذر می كند كه من تا 7 سالگی در 10 روز محرم سقای امام حسین (ع) باشم و پس از آن نیز در ایام محرم، سیاه پوش آن حضرت و به همین دلیل هم علاقه خاصی به آن حضرت دارم و جان خود را مدیون ایشان هستم.
 
 
انتهای پیام/

منبع

گرد آوری :مجله تفریحی فول فان

[ منبع این خبر سایت فول فان می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات