اختلاف های خلقی در بچه ها (۲ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

تفاوت های خلقی در کودکان

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩

تصویر و عکس تفاوت های خلقی در کودکان

کودکان با خلق و خوهای متفاوت واکنش های فرق می داری از اطرافیان میگیرند

هر مادر یا پدر و یا هر پرستار بخش نوزادان آگاهی میدارد که در میان کودکان تفاوت های آشکاری وجود دارد که از همان نخستین روزهای زندگی دیده می شود. بعضی بسیار میگریند، بعضی ساکت اند، بعضی طبق برنامۀ منظمی استراحت میکنند، بعضی مدام می جنبند.

البته می شود کاری کرد که کودکان تحریک پذیرتر و فعال تر شوند ولی باید قبول کنیم که بعضی از کودکان به خلق و خوی خاص و واکنش های خاصی گرایش دارند. این گرایش ها که اساس سرشتی دارند خلق و خو نامیده می شوند.

روانشناسان به دو علت به خصوصیات خلقی علاقه مند هستند. اول اینکه، اگر بعضی از خصوصیات خلقی اساس ارثی داشته و یا مربوط به عوامل قبل از تولد باشند در طول رشد کودک بدون تحول باقی می مانند.

دوم اینکه، همان طور که والدین در کودک تاثیر قرار میدهند کودک نیز در والدین تاثیر قرار میدهد، بنابراین کودکان با خلق و خوهای متفاوت واکنش های فرق می داری از طرف والدین شان برمی انگیزند و با وجود رویارویی با تجارب یا روش های تربیتی مشابه، به شیوه های مختلف رفتار می کنند.

محققان با درجه بندی کودکان از لحاظ خصوصیات خلقی، آنان را به این صورت طبقه بندی کردند، بی گرفتاری، کژخو و کودکان با واکنش کُند.

کودکان بی گرفتاری که ۷۵ درصد نمونه را تشکیل می دادند، مجموعاً شاداب بودند، خواب و خوراک شان مرتب بود و سازگاری بیشتری نمایان میکردند و به این سادگی ها غصه نمیخوردند.

کودکان کژخو (حدود ۱۰ درصد) غالباً بداخلاق بودند از لحاظ خواب و خوراک نامرتب بودند، از مردمان و موقعیت های تازه به وحشت میافتادند و واکنش هایشان بسیار شدید بود.

کودکان با واکنش کُند (حدود ۱۵ درصد) نسبتاً غیرفعال و بداخلاق بودند و در برابر چیزهای تازه واکنش منفی نمایان میکردند یا از آن پرهیز می کردند ولی به تدریج در برابر تجارب تازه واکنش مثبت نمایان میکردند.

کودکان کژخو در هفت سالگی بیش از دو گروه دیگر معضلات احساسی داشتند. احتمالاً والدین اینشکلی کودکان در برابر رفتار فرزندانشان برخورد تندی داشته اند و بدین ترتیب به تحریک پذیری کودک که در اصل یکی از مشخصه های او بوده است دامن زده اند.

مکان تعجب نیست که به تدریج والدین با فرزندانی که کژخو هستند با راه و رسم خاصی برخورد می کنند. از گروهی از مادران خواستند توضیح دهند نگهداری از فرزندان چقدر دشوار است. سپس این گروه دو بار دیده شدند، یک بار زمانی بچه شان ۱۲ ماهه بود و بار دیگر در ۱۸ ماهگی بچه شان.

در ارزیابی اول به هر مادر تکالیف گوناگونی داده شد. مثلاً از مادری خواستند به فرزندش نقل بکنید همین که نام چیزی را برد آن را به او بدهد (مثلاً قاشق یا کلید). زمانی کودکان ۱۸ ماهه بودند به مادران تکالیف دیگری داده شد. مثلاً به کودک در گذاشتن قطعات پازل در مکان درست یاری رسانند.

زمانی کودکان دوازده ماهه بودند رفتار مادران با کودکان کژخو و بی گرفتاری یکسان بود. ولی شش ماه بعد مادرانی که پسران کژخو داشتند به هنگام انجام تکالیف چندان مایه ای از خود قرار نمیدادند. گویی انتظارشان از کودک کمتر شده بود.

ظاهراً کودکان کژخو در نگرش مادرانشان در رابطه با قدرتمندی خود تاثیر قرار داده بودند. اگر اینشکلی کودکان انتظار مادران را برآورده نکنند و این رفتارشان ادامه کشف کند رفتار شکست خواهانه آنان همچنان پابرجا می ماند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس تفاوت های خلقی در کودکان

دو خصوصیت خلقی که از ثابت ترین خصوصیات خلقی تلقی میشود خجالتی و ساکت بودن است

میزان فعال بودن
کودکانی که پر جنب و جوش و بی قرار هستند زمانی که بزرگتر شدند و به مدرسه رفتند لزوماً بچه های ابلیس و جنجال برانگیزی نخواهند بود. هرچند نوزادانی که خیلی فعال اند در سال اول زندگی شان از سایر کودکان پرجنب و جوش تر خواهند بود ولی کمتر احتمال دارد که این خصوصیت را در زمان بعدی خردسالی حفظ کنند.

تحریک پذیری
تفاوت بین کودکان از لحاظ خصوصیاتی مثل گریستن، بدخلقی و تحریک پذیری عمومی در شش ماه اول زندگی، تفاوت های پایداری نیست. ولی تحریک پذیری شدید در کودکان بالای ۷ ماه معمولاً تا یک یا دو سال اول زندگی ثابت می ماند.

البته شواهد نمایان میکند فرزندهایی که به شدت تحریک پذیرند در دو سالگی کمتر احتمال دارد اجتماعی باشند، زیرا چنین فرزندهایی کمتر از بچه های دیگر تبسم میکنند یا خنده میکنند.

واکنش در برابر وضعیت ناآشنا
دو خصوصیت خلقی که از ثابت ترین خصوصیات خلقی تلقی میشود خجالتی و ساکت بودن در وضعیت های نااشنا و خلاف آن یعنی اجتماعی بودن و خودانگیختگی است. این دو خصوصیت را والدین شناسایی میکنند.

در حدود ده درصد کودکان دو ساله زمانی در مکان ناآشنا یا با غریبه ای هستند به شدت ساکت و خجالتی می شوند و به مدت ده تا ۱۵ دقیقه از کنار مادرشان رانده نمیشوند. به اینشکلی کودکان کم رو می گویند.

تعداد بیشتری از کودکان که خودانگیخته نامیده می شوند بلافاصله شروع به بازی می کنند و حالتی حاکی از کمرویی نمایان نمیکنند.

کودکان گروه اول شبیه به بزرگسالان درون گرا هستند و کودکان گروه دوم حالاتی شبیه خصوصیات برون گرایان را از خود نمایان میکنند.

این دو پروفایل انعکاسی از خصوصیت کلی تری است، مثلاً گرایش به خودداری به هنگام مکالمه و بازی و کناره گیری از فرد ناآشنا به هنگام مواجهه با افراد یا موقعیت های دشوار.

عبارات خوددار و آرام از خصوصیات کودک کمروست و عبارات آزاد، پر انرژی و خودانگیخته با خصوصیات کودک خودانگیخته هماهنگی دارد.

کودکانی که در سه سال اول زندگی به شدت ترسو و خجالتی بودند در سال های اول مدرسه هم همین خصوصیات را داشتند. از کارهای پرخطر اجتناب می کردند، حداقل پرخاشگری را داشتند، به خواستهای والدینشان عمل می کردند و از افراد و گروه های ناآشنا پرهیز می کردند.

نحوۀ فرزندپروری در میزان کمرو شدن کودکان تاثیر قرار میدهد. اگر خردسالی که مستعد کمرو شدن است در محیطی عالی پرورش کشف کند که رفتار برون گرایانه تشویق شود بعدها خجالتی و کمرو نخواهد شد. از سوی دیگر اگر محیط تنش زا باشد حتی کودکانی که با خلق و خویی اجتماعی به دنیا مییایند در آینده کمرو خواهند شد.

*****************************************

تهیه شده توسط: مژده ل.

کودک و خانواده در بخش بارداری و کودک یاری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

می خور به بانگ چنگ و مخور غصه ور کسی
««« »»»
گويد تو را که باده مخور گو هوالغفور

اختلاف های خلقی در بچه ها (۲ عکس)

TT / 122 — TP / 11%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال