انقلاب اسلامی ایران و استمرار نهضت عاشورا


با دیگران به اشتراک بگذارید

انقلاب اسلامی ایران و استمرار نهضت عاشورا

تصویر و عکس   انقلاب اسلامی ایران و استمرار نهضت عاشورا

حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی انقلاب اسلامی ایران را مانند قیام امام حسین (ع) در عاشورا خواند و تمسک به ولایت و ارزش‌های عاشورا و انقلاب اسلامی ایران را ادامه راه امام حسین(ع) دانست.

نهضت و قیام عاشورا با پرچمداری سید و سالار شهیدان حضرت حسین(ع) و در راستا و استمرار بعثت پیامبر (ص) و غدیر ولایت که بهار امامت و اهل بیت عصمت و طهارت است به وقوع پیوست؛ نهضتی که درخت دین را با خون آبیاری کرد و فلسفه عمده آن مبتنی بر معروف گستری و منکرزدایی بود.

امام و پیشوای هدایت دینی اسلام، حسین (ع) که درس استقامت و پایمردی، عشق و خدا محوری را از جدّش رسول خدا (ص) و پدر بزرگوارش علی (ع) یاد گرفته بود در این قیام شورانگیز اسلامی علیه حاکمیت ظالمانه و نامشروع یزید، قادر بود برای همه ادوار تاریخ پس از خودش درس آزادی و دینداری به انسان ها یاد بگیرد و به عنوان چراغ راه هدایت و کشتی نجات امّت تا قیامت شناخته گردد.

آن حضرت از زبان جدّش رسول خاتم (ص) شنیده بود که امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای بزرگ و با عظمت است و دیگر فرایض دینی و واجبات شرعی اسلام بدان بنا شده است. او با درک درست و صحیح از کارآیی معروف گستری و منکرزدایی در جامعه دینی، محور حقیقی نهضت و قیامش را بر این اصل اصلی اسلامی استوار ساخت و فرمود: «اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَب الاصلاح فِی اُمّة ِ جَدّی؛ اُرِیدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفَ وَ اَنهی عَنِ المُنکَر وَ اَسیر بِسیِرَةِ جَدّی وَ اَبِی عَلَیِ ابنِ اَبی طالِب عَلَیهِ اَلصَلاةُ وَ اَلسَّلامُ-» «تنها علت خروج و قیام من، طلب اصلاح در میان امت جّدم رسول خدا (ص) است. اراده کرده ام معروف گستری کنم و منکرزدا باشم و در سیره جّدم رسول خدا (ص) و پدرم علی ابن ابی طالب (ع) گام بردارم.»

این امام همام و خستگی ناپذیر، در کمال شجاعت و اخلاص پس از بیعت نکردن با یزید، مسافرت عشق آغاز کرد و از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا سفیر هدایت بعثت و غدیر شد. خطابه ها و سخنان روشنگرانه و پر شور آن حضرت شاهد مثال آشکار، امر به معروف و نهی از منکر زبانی و کلامی اوست ولی حضرت تنها به زبان اکتفا نکرده و در مسیر رسیدن به کربلا آن هنگام که لشکر یزید را در برابر خود دید فرمود : «اَلا تَرَوُنَ اَنَّ اَلحّقَ لا یُعمَلُ بِهِ وَ الباطَلَ لاِ یتناهی عَنهُ فَاِنّی لا اَرَی المَوتَ اِلّا سَعادَة وَ الحَیاةَ مَعَ الظالِمینَ اِلّا بَرَما-» «ای مردمان آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و باطل پایان و نهایتی ندارد. لجامش گسیخته شده و همه جا را در می نوردد در چنین شرایطی من مرگ را به جز سعادت آگاهی نمیدارم و زندگی با ظالمان را به جز خفت و خواری نمی انگارم.» این کلام درخشان و تکان دهنده حضرت، در حربن یزید ریاحی فرمانده سپاه شام و یزید، چنان هوشمندی حاصل کرد؛ و باعث تحول شد که او خود را برای همیشه از قید نظام سلطه و ستم پیشه یزید و بنی امیه رهایی داد. در رکاب امام (ع)قرار گرفت و شربت شهادت آشامید.

در این میان ابرار و یاران خالص امام و پیشوای سوم شیعیان نیز آگاهی داشتند که دین و ولایت بدون استقامت و جهاد عملی در برابر دشمن، امکان دوام و استمرار ندارد و لازم است عاشورا را با خون خودشان رقم بزنند. از آن روز تا زمان معاصر، عاشورا سرچشمه جاوید قیام ها و نهضت دینی، اسلام و تشیع به حساب مییاید. ده ها و بلکه صدها قیام با تأسی و اقتدا به امام حسین (ع) تاکنون به وقوع پیوسته است. نمونه بارز و آشکار آن قیام ها در زمان ما، قیام امام خمینی بنیانگذار ایران با مدد مردمان دلداده و عاشق علیه رژیم سفاک شاه و قدرت های دنیا است.

امام خمینی (ره) آن یار مسافرت کرده، بیش از هر کس دیگر آگاهی میداشت که چطور امام حسین (ع) با تکیه بر اصل نبود تقدّم بر خدا، خون خود و عزیزانش را تقدیم خدا و دین اسلام کرد و درسخن مظلومانه و رمانتیکی فرمود: «اِن کانَ دینُ مُحَمَّدٍ لَم یَستَقِم اِلا بِقتَلِی فِیاسُیُوف َ خُذینی» «اگر دین جدّم حضرت محمد(ص) مستقیم و استوار نمی گردد مگر با ریخته شدن خون من، پس ای شمشیرها مرا در بر بگیرید که من عاشق و شیفته خون دادن در راه دین و مکتبم.»

او با درس یاد گیری از عاشورا و کلام حیاتبخش و معنوی امام حسین (ع) بود که در محرم سال ۱۳۵۷ در پیامی خطاب به ملت ایران اعلام کرد: «همه و همه هم صدا و پشت بر پشت هم، به سوی هدف مقدس اسلام یعنی برچیدن سلسله پهلوی و هدم و نابودی نظام منحط شاهنشاهی و برقراری جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام مترقی اسلام به قبل، که پیروزی از آن ملت به پا خواسته است.» این پیام عاشورایی امام راحل به عنوان بچه ای از سلاله امام حسین(ع) وقتی صادر شد که ایالات متحده و اسرائیل بر ایران سلطه همه جانبه داشته اند و شاه پرستی مکان خداپرستی را گرفته بود. بطوری که برای سرسپردگی به شاه و طاغوت بر سرِ دربِ پلیس راه ها و مدارس کشور این شعار نصب شده بود: شهنشاها مهر تو کیش و آئین ماست،پرستیدن نام تو دین ماست.

راهپیمایی مردمان شیعه و پیروان امام حسین (ع) در تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷ که با پیام امام(ره) همراه بود و تقابل شاه و ملت را در پی داشت و کمر طاغوت را شکست و نتیجه اش پیروزی خون بر توپ و تانک شاهنشاهی بود. سرانجام شاه فرار کرد و پیروزی ملت مسلمان ایران با رهبری امام خمینی و مقاومت مردمان باعث تحول قانون اساسی شد.

در قانون اساسی پس از پیروزی که به قانون اساسی ایران نام گرفت و خبرگان ملت آن را تصویب و به تایید امام خمینی(ره) و مردمان رسید، آمده است: «حاکمیت مطلق برجهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کسی قادر نیست این حق الهی را از انسان سلب کند، یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص گذارد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد می آید اعمال می کنند.»

از جمله اصول اصلی، تعیین کننده و سرنوشت قانون اساسی اصل هشتم آنهاست که به معروف گستری و منکرزدایی در آن تصریح شده است. در این اصل می خوانیم: «در ایران فراخوان به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‏ ای است همگانی و متقابل بر عهده مردمان نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردمان و مردمان نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می کند.»

«و الموُمنون و الموُمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر.»این اصل به مسئولیت های مشترک ملت و مسئولان نظام تاکید دارد و تنها عمده است که آیه شریفه ای از قرآن در نوشته آن گذاشته شده و پیام عاشورایی ملت ایران را یادآوری می کند.با داشتن چنین قانون و ارتشی لازم است با خون تمیز امام حسین(ع)، روح بلند امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی هم پیمان شویم که به اسلام و آرمان های تصریح شده در قرآن و سنت پایبند باشیم و آگاهی بداریم که تمام مقصد ما همچنان که امام خمینی(ره) فرمود مکتب ماست. اگر مردمان مسلمان رحلت کرده خون دادند و شهید شدند و از راه مبارزه و جهاد پا پس نکشیدند برای این بود که اصول و ارزش های دینی و اسلامی را مبنای نظر قرار داده و همیشه چنین فکر کردند که خون امام حسین (ع) و شهیدان اسلام در طول تاریخ برای معروف گستری و منکرزدایی بود و نه چیز دیگر.

امروزه ملت غیور ایران به مخصوص نخبگان دلسوز و مسلمان بر این باورند که انقلاب است ایران در استای نهضت و قیام عاشورا بوجود آمده و در همین خط سیر باید ادامه و استمرار یابد. نباید قرار بدهیم تحریفات دشمنان انقلاب، نهضت ناب عاشورا و انقلاب اسلامی را با زیان مواجه کند. مطلب اصلی و قابل توجه در این ارتباط این است که آگاهی بداریم علت محدثه و ایجادی همان علت مبقیه و نگهدارنده هست.

اگر اسلام، مردمان از جان گذشته، و رهبری دینی باعث پیدایش نهضت اسلامی است که چنین است استمرار و پایداری آن هم بستگی تام و تمام به آنها دارد. با کم رنگ شدن هریک از این سه ضلع اصلی انقلاب، انقلاب اسلامی هم به کم رنگی می گراید به مخصوص که تلاش عمده دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب بر نفی ارزش های اسلامی متمرکز است. همان ارزش هایی که باعث پدیداری نهضت اسلامی در ایران شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ها قبل از این فرمود: «در انقلاب اسلامی، کتاب و سنت جایگزین اسلام خرافه و بدعت، اسلام جهاد و شهادت جایگزین اسلام قعود و اسارت و ذلت، اسلام تعبد و تعقل جایگزین اسلام التقاط و جهالت، اسلام دنیا و آخرت جایگزین اسلام دنیاپرستی یا رهبانیت، اسلام علم و معرفت جایگزین اسلام تحجر و غفلت، اسلام دیانیت و سیاست جایگزین بی بندوباری و بی تفاوتی، اسلام قیام و عمل جایگزین اسلام تشریفاتی و بی خاصیت، اسلام نجات بخش محرومین جایگزین اسلام بازیچه قدرت ها و خلاصه اسلام ناب محمدی جایگزین اسلام آمریکایی شد.» با دقت در این کلام رهبری اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی آفت برای اندیشه دینی حاکم بر نهضت و انقلاب است، طبیعی است نقل شود، اندیشه و فکری که باعث خرافه و بدعت، اسارت و ذلت، التقاط و جهالت، دنیاپرستی یا رهبانیت، تحجر و غفلت، بی بند و باری و بی تفاوتی، تشریفات ظاهری و بی فایده ای، بازیچه قدرت ها شدن و در یک لغت اسلام آمریکایی است.

اسلام بی خاصیت و ظاهرگرایانه ای که حرکت به سوی الله و تکامل معنوی را بر روی مسلمانان سد می کند و باعث تحریف و پوستین وارونه و سست عنصری مسلمانان می شود.

امید آنکه بتوانیم با تمسک به ولایت و ارزش ها و همچنین عزاداری مبتنی بر شعار و شعور به مثل گذشته راه امام حسین (ع) و شهیدان را ادامه دهیم و لحظه ای از آرمان های آنها غفلت نکنیم.

*معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی

****************

گردآوری از: فريبرز ق.

دانشگاه در بخش اخبار سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

در آتش ار خيال رخش دست می‌دهد
««« »»»
ساقی بيا که نيست ز دوزخ شکايتی

انقلاب اسلامی ایران و استمرار نهضت عاشورا

TT / 115 — TP / 6%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال