تصویر و عکس رصدخانه ملی در انتظار تخصیص اعتبار
رصدخانه ملی به عنوان یک طرح کلان ملی و مورد تاکید مقامات عالی رتبه کشور، با معضل تامین اعتبار دست و پنجه نرم می کند.

طرح رصد خانه ملی یکی از نقشهای کلان ملی بوده و از تمام زیرساخت های ضروری از تصویب در هیات وزیران گرفته تا ردیف بودجه برخوردار است.
دکتر حبیب خسروشاهی مجری طرح رصدخانه ملی در مصاحبه با ایرنا گفت: فعالیت های این طرح به دو بخش عمده تقسیم می شود؛ یکی طراحی و ساخت تلسکوپ ۳.۴ متری که به عنوان پرچمدار این رصدخانه به حساب مییاید و دیگری خود رصدخانه ملی به عنوان بستر و آزمایشگاه ملی است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طراحی مفهومی و جزئی این تلسکوپ به اتمام رسیده و بازبینی نهایی آن در جریان است و انتظار می رود که امسال یعنی سال ۱۳۹۵ محفظه تلسکوپ، خود تلسکوپ و امکانات جانبی را به مرحله مناقصه و عقد گذاشت منتقل بکنیم.
مجری طرح رصدخانه ملی تاکید کرد که با این تلسکوپ می توان فعالیت های دامنه دار علمی را در حوزه گاز نزنم و کیهان شناسی به انجام رساند.

***انتخاب قله 'گرکش' برای احداث رصدخانه ملی
خسروشاهی در زمینه انتخاب خوب ترین جا برای احداث رصد خانه ملی نیز گفت: پیرو جا کشف کنی طرح رصدخانه ملی که از سال ۱۳۸۰ آغاز و در سال ۱۳۸۶ به پایان رسید، تلاش در زمینه انتخاب خوب ترین جا بین دو گزینه نهایی در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و قله 'گرکش' به عنوان قله مطلوب برای احداث رصدخانه ملی در سال ۱۳۹۰ انتخاب شد.
وی ادامه داد: پس از انتخاب خوب ترین جا برای احداث رصد خانه ملی، ایجاد زیرساخت ها، احداث راه و تامین انرژی در دستور کار رصد خانه ملی کشورمان قرار گرفت.
خسروشاهی افزود: احداث جاده رصد خانه ملی سال ۱۳۹۱ آغاز شد و بهار ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. همچنین قله گرکش به شبکه رابطه داده کشور متصل و انرژی مورد نیاز فعالیت های علمی آن نیز تامین شد.

***رصدخانه ملی بستر عالی ای برای ایجاد ارزش اضافه کرده است
وی رصدخانه ملی را یک بستر و آزمایشگاه ملی پذیرای سامانه های رصدی آگاهی داشت و افزود: لزوما محدود به تلسکوپ ۳.۴ متری نمی شود یعنی بستر عالی ای برای ایجاد ارزش اضافه کرده برای این سرمایه گذاری علمی است. برای مثال به وجود نیامدن ناپاکی نوری که یکی از انتظارات اجتماعی طرح برای حفظ تاریکی آسمان شب است، منجر به صرفه جویی در مصرف برق می شود و سرریز تکنولوژی بسیار زیادی به حوزه های گوناگون تکنولوژی دارد.
مجری طرح رصد خانه ملی تاکید کرد: طرح رصدخانه ملی آماده همکاری با دانشگاه ها در زمینه بهره برداری علمی از رصدخانه ملی کشورمان علمی در چارچوب مصوب طرح است. همچنین همکاری های بین المللی در این زمینه در دستور کار طرح رصدخانه ملی کشورمان است. ماهیت ملی این طرح همواره مورد تاکید بوده، مثلا در حوزه تعلیم منجمان به کل کشور تسری کشف کرده است.

***تلسکوپ ۳.۴ متری در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری می رسد
خسروشاهی در رابطه با بهره برداری از رصدخانه ملی نیز گفت: بهره برداری از این رصدخانه یک برنامه وقت بندی شده دارد و به صورت مرحله به مرحله صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در رابطه با تلسکوپ ۳.۴ متری طبق برنامه پیشرفت کار بهره برداری از این تلسکوپ نیازمند وقت سه تا چهار سال است یعنی نورگیری و آغاز فعالیت های علمی آن در سال ۱۳۹۹ صورت می گیرد.
مجری طرح رصدخانه ملی در خصوص بهره برداری از رصدخانه ملی به عنوان یک بستر آزمایشگاهی برای محققان گفت: در سال ۱۳۹۳ سامانه سنجش نجومی که یک ابزار علمی است به بهره برداری رسید و امسال (۱۳۹۵) فاز امتحانی سامانه میدان دید باز به اجرا در می آید و سال آینده این سامانه به بهره برداری می رسد؛ همچنین سامانه ی رصدی دیگری برای سال ۱۳۹۶ حدس زده شده است.

***تخصیص کشف نکردن اعتبار کافی مانع عمده پیشرفت رصدخانه ملی
خسرو شاهی در رابطه با پیشرفت طرح کلان رصدخانه ملی گفت: این طرح به طور کلی حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته که هم شامل پیشرفت فیزیکی و هم پیشرفت مالی می شود. این پیشرفت کلی و با انتخاب کردن تمام اجزاء طرح از جمله ساخت آینه عمده و ایجاد زیر ساخت و اتمام دیزاینها است.
وی با اشاره به این که برای اجرای کامل این طرح به ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است، گفت: تاکنون برای این طرح ۳۳ میلیارد تومان هزینه شده است که حدود ۱۱ میلیارد آن از سوی بودجه عمرانی مصوب مجلس، حدود ۱۲ میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و تکنولوژی ریاست جمهوری و همین میزان از سوی پژوهشگاه دانش های بنیادی تامین شده است.
مجری طرح کلان رصدخانه ملی خاطر نشان کرد که امسال (۱۳۹۵) در ردیف جدول ۱۴ قانون بودجه ۶۰ میلیارد تومان به طور مشترک برای این طرح و طرح کلان شتابگر ملی انتخاب شده اما تا کنون هیچ توجه کردی صورت نگرفته است.
خسروشاهی گفت: با پرداخت تنها ۲۰ یا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار قادر هستیم پیشرفت ۳۰ درصدی این طرح را به ۶۰ درصد منتقل بکنیم.
وی با اشاره به این موضوع که چندسالی است تخصیص عمرانی کشور صفر بوده است، گفت: تخصیص اعتبار عمرانی سال گذشته این طرح ۲۰ درصد (معادل ۱ میلیارد تومان) بود که این میزان تخصیص در مقابل حجم اعتبار مورد نیاز طرح ناچیز است.
خسروشاهی با اشاره به اینکه طرح رصدخانه ملی مورد حمایت سازمان برنامه و بودجه نیز قرار گرفته است، گفت: ریاست این سازمان وعده مساعدت داده است و انتظار می رود که جهش قابل توجهی در تامین منابع و اجرای این طرح را شاهد باشیم.

***طرح رصدخانه ملی حمایت سیستم ها را می طلبد
مجری طرح رصدخانه ملی با اعلام آمادگی برای همکاری با همه دانشگاه های بخش دولتی و خصوصی، شرکت های دانش بنیان و صنایع پیشرو گفت: این طرح ماهیت فرابخشی دارد و این ماهیت در مصوبه کمیسیون علمی، تحقیقاتی و تکنولوژی هیات دولت نیز آمده است و حمایت سیستم ها را می طلبد .
خسروشاهی خاطرنشان کرد: البته سیستم ها تا این لحظه نیز در حد توان خود از این طرح حمایت کرده اند. از ظرفیت های محلی برای اجرای با سرعت و دقیق طرح بهره میگیریم و اطمینان داریم که این طرح برکت علمی، اجتماعی و اقتصادی برای این منطقه خواهد داشت.

****************************

تهیه شده توسط : آريامنش ح.

تازه های علمی در بخش دانش و فناوری سايت سرزه