خواص و صدمات انواع مختلف چربی ها


با دیگران به اشتراک بگذارید

فواید و مضرات انواع چربی ها

تصویر و عکس خواص و مضرات انواع چربی ها

چربی اشباع چه صدماتی برای بدن دارد دریافت انواع چربی ها برای سلامتی بدن لازم هستند اما در مصرف آن ها باید تعادل را رعایت کنیم اضافه وزن می‌ داری ،دیابت و مریضیهای قلبی از پیامدهایی هستند که در اثر زیاده روی در مصرف چربی های مضر به وجود مییایند روغن زیتون، روغن کانولا، گردو،روغنهای آفتابگردان، گلرنگ، بذر کتان، سویا، ذرت، پنبه دانه، دانه انگور و کنجد از روغن های خوراکی هستند که غالبا به کار گرفته می شوند پیشنهادهای کارآزمودگان تغذیه را در رابطه با انواع این روغن ها مطالعه کنید.

می خواهید وزن کاهش دهید و تندرستی تان را بهبود ببخشید؟ امکان می دارد چربی های سالم بیشتر مفید واقع شوند. در حالیکه چربی ها مخصوصا چربی اشباع، بخاطر افزایش خطر ابتلای شما به دیابت و مریضی های قلبی مورد سرزنش قرار گرفته اند اما تحقیقات نمایان میکند که امکان می دارد کربوهیدراتها در واقع مقصر عمده باشند.

یک مطالعه رژیمی مهار شده که در مجله PLOS انتشار داده شد، این تئوری که چربی اشباع رژیمی، مضر بوده یا در بیماری قلبی نقش دارد را به درگیری می کشد. همانطور که قبلا نقل شد، بین چربی اشباع در خون و بیماری قلبی، رابطه ای وجود دارد.

در طول این مطالعه، شرکت کنندگان در ۶ رژیم غذایی ۳ هفته ای که کربوهیدراتها را بتدریج زیاد میکرد و در عین حال، چربی کل و چربی اشباع را بطور همزمان کم میکرد، گذاشته شدند. کالریها و پروتئین، ثابت باقی ماندند. هنگامیکه سطوح کربوهیدرات افزایش یافت، سطح اسید پالمیتولئیک خون، که به افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت سرشناس است نیز بطور پیوسته افزایش یافت.

هنگامیکه اسید پالمیتولئیک افزایش کشف میکند، علامت آن است که یک نسبت فزاینده از کربوهیدراتها بجای آنکه بعنوان سوخت سوزانده شوند، در حال مبدل شدن به چربی هستند. بعبارت دیگر، امکان می دارد مقدار کربوهیدراتهایی که به کار میبرید، تعیین کند که شما چطور چربی اشباع را پردازش می کنید یعنی آنها را بعنوان سوخت می سوزانید یا بعنوان چربی نگه میدارید.

شما باید چه مقدار چربی به کار برید؟

یک مطالعه که اخیراً در مجله Open Heart انجام شده، نمایان میکند که تحقیقات از دستورالعمل های عمده مصرف چربی رژیمی که در سال ۱۹۷۷ و ۱۹۸۳ آماده شدند، حمایت نمی کنند. این دستورالعمل ها پیشنهاد میدادند که چربی را به حدود ۳۰ درصد از کل کالری روزانه مان  کم کنیم و چربی اشباع از گوشت قرمز و محصولات لبنی مانند شیر، تخم مرغ و پنیر را به کمتر از ۱۰ درصد از کل کالریها تقلیل دهیم.

ناگهان مردمان از چربی اجتناب کرده و آن را با قندها و کربوهیدراتهای تصفیه شده اغلب در شکل مواد غذایی بسته بندی شده بدون چربی و کم چربی جایگزین کردند. اما این دستورالعمل ها که برای سالم تر کردن آمریکایی ها انتخاب شده بودند، مفید واقع نشدند. نرخ اضافه وزن می‌ داری بزرگسالان از سال ۱۹۸۰، دو برابر شده است و حدس زده میشود که تا سال ۲۰۳۰،  ۵۰ درصد دیگر افزایش یابد. در همین حال، نرخ اضافه وزن می‌ داری کودکان و تشخیص دیابت، ۳ برابر شده است.

زمان آن است که دیگر چربی را دشمن مان آگاهی نداریم. چربی در واقع، یک منبع عمده از انرژی و مواد مغذی لازم است. شما قادر نیستید بدون آن زیید و حتی امکان می دارد به شما یاری رساند که وزن کاهش دهید.

چربی مانند پروتئین، به سیر نگه داشتن شما برای مدت طولانی تر یاری میرساند و از آنجا که طعم و مزه خوبی دارد، غذا را رضایت بخش تر می نماید. به واژه دیگر، شما امکان می دارد کالریهای کمتری از چربی به کار برید اما نسبت به زمانیکه دو برابر این مقدار کالری را از کربوهیدراتهای تصفیه شده به کار میبردید، احساس سیری و رضایت بیشتری کنید. حتی خوب تر از آن، هنگامیکه چربی می خورید، آن چربی، ورود گلوکز به داخل جریان خون شما را کند می سازد و به متعادل کردن قند خونتان یاری میرساند.

بنابراین بجای آن افت و خیز قند خون پس از خوردن کربوهیدراتها، همراه با احساس گرسنگی کمی پس از خوردن آنها، چربی به مهار اشتها و هوس های شما یاری میرساند. در زمانیکه بیش از نیمی از آمریکایی ها، دچار نوعی نبود تحمل کربوهیدرات هستند، امکان می دارد منطقی تر باشد که بجای یک رژیم غذایی محدود کننده چربی، رژیمی را برگزیم که کربوهیدراتها را مهار می کند.

انواع چربی‌هایی که باید یا نباید به کار برید

چربی های تک غیراشباع (MUFAs) در روغن زیتون، روغن کانولا، گردو و اکثر آجیل های دیگر و همچنین آووکادو وجود دارند. MUFAs معمولا در دمای اتاق به شکل مایع هستند.

چربی های چندین غیراشباع (PUFAs) همیشه مایع هستند، هم در دمای اتاق و هم در یخچال. آنها عمدتاً در روغنهای سبزیجات، دانه ها و برخی آجیل ها پیدا میشوند. روغنهای آفتابگردان، گلرنگ، بذر کتان، سویا، ذرت، پنبه دانه، دانه انگور و کنجد؛ سرشار از PUFAs هستند، همچنین روغنهای موجود در ماهی های چرب مانند ساردین، شاه ماهی و سالمون.

مطلب مرتبط:  با پنکیک بلغور جو دوسر، وزنتان را کم یا بالا برید

اسیدهای چرب لازم (EFAs) چربیهای رژیمی هستند که بدن شما قادر نیست تولید کند. اسیدهای چرب لازم امگا ۳ و امگا ۶، هر دو PUFAs بوده و برای سلامت و تندرستی شما لازم هستند. امگا ۳ ها در چربی سخت پوستان و ماهی های آب های خنک پیدا میشوند. امگا ۶ ها در درجه اول در دانه ها و غلات و همچنین در گوشت پرندگان وجود دارند. حتی در مواردی که شما یک رژیم غذایی بسیار کم چرب می خورید، به احتمال زیاد بیش از مقدار پیشنهاد داده شده امگا ۶ میگیرید.

مواد غذایی یا مکملهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی های آب های خنک و روغن ماهی (سالمون، تن، ساردین، شاه ماهی و ماهی کولی، به همراه منابع غیر ماهی مانند بذر کتان، بادام درختی، گردو و روغن کانولا) بخورید. از روغنهای ذرت، سویا، پنبه دانه و بادام زمینی که سرشار از امگا۶ ها هستند، اجتناب کنید.

اسیدهای چرب اشباع شده (SFAs) در دمای اتاق، جامد هستند. کره، پیه و روغنهای پالم و نارگیل، نسبتا غنی از چربی های اشباع شده هستند. این نوع چربی برای مصرف در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، عالی است زیرا زمانیکه کربوهیدراتها محدود می شوند، بدن شما برای تولید سوخت در درجه اول، چربی می سوزاند.

باید به هر گران از چربی های ترانس، اجتناب شود. چربیهای ترانس، با افزایش خطر هجوم قلبی، مرتبط آگاهی داشته شده اند و مشخص شده که سطح التهاب بدن را زیاد میکنند. آنها معمولا در غذاهایی پیدا میشوند که شما در هر حال باید از مصرف آنها اجتناب کنید. از جمله غذاهای تفت داده شده، محصولات نانوایی (نان و شیرینی)، کوکی، کراکر، آب نبات، هله هوله، خامه روی کیکها و شیرینی ها، روغنهای گیاهی ترد کننده شیرینی.

مجله تناسب اندام

– نظر يادتان نرود –

گردآوری توسط : گلبانو غ.

تغذیه سالم و مناسب در بخش تغذیه و سلامت سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

چنگ در غلغله آيد که کجا شد منکر
««« »»»
جام در قهقهه آيد که کجا شد مناع

خواص و صدمات انواع مختلف چربی ها

TT / 175 — TP / 15%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات