هراس شبهنگام در کودکی


با دیگران به اشتراک بگذارید

هراس شبانه در کودکی

تصویر و عکس هراس شبانه در خردسالی

برخی اطفال از تنها استراحت کردن در اتاق خود ترس و واهمه دارند وحشت و هول و هراس این کودکان چه زمینه ای دارد برخی تخیلات و افکار و رویاهای ترسناک آرامش را از خواب آن ها میگیرند البته همراهی با وی تا لحظه خواب و داستان خواندن و ترانه های کودکانه قرار دادن تاحدودی از این ترس می کاهد،فاگر به دنبال راه حلی برای درمان این معضلات و پریشانیها در خردسالان هستید خوب تر است به مطب روانشناس یا مشاوره کودکان مراجعه کنید .

ترس‌‌های شبانه از تاریکی، هیولا‌‌های زیر تخت و تنها استراحت کردن در کودکان امری طبیعی است. در این مقاله با راهکارهایی برای پایان کشف کردن ترس‌‌های شبانه کودک آشنا می‌شوید.

در طول زمان خردسالی، قدرت تخیل کودک شما بسیار بالاست، به این معنی که می‌‌تواند چیز‌‌های تازه و وحشتناکی را تصور کند. و به این دلیل که بخش زیادی از روز خود را سرگرم بازی‌‌های تخیلی (با اژدها‌‌ها، دایناسور‌‌ها و آدم‌‌های بد) می‌‌باشد، ‌مهار کردن این تخیلات هنگام خواب برای او دشوار است.

حتی امکان می دارد چیز‌‌هایی که رحلت کرده برای او ترسناک نبودند همانند اتاق خواب تاریکش، به دلیل آنچه در طول روز تصور می‌‌کند، ‌ناگهان ترسناک جلوه کنند.

کودک شما همواره در حال آموزش تفاوت‌‌های موجود بین حقیقت و تخیل است، بنابراین برای او امکان حضور وجود می داری نامریی در زیر تختش بسیار واقعی به نظر می‌‌رسد.

پاتریسیا شیتس، استاد مشاوره تعلیمی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، ‌می‌گوید: ترس‌‌های شبانه از تاریکی، طلاق از والدین، صداها و آدم‌‌هایی که در نظر کودک می‌‌توانند او را نکته آزار‌‌های جسمانی گذارند، مرحله‌‌ای از رشد در کودکان است که از ۲ سالگی آغاز شده و تا ۸ الی ۹ سالگی ادامه دارد و بیشتر از آنچه والدین انتظارش را دارند به طول می‌‌انجامد.

علاوه بر داشتن قدرت خیال توجه کنی پویا، کودکانی که در دوره قبل دبستانی قرار دارند، به مرور زمان به این درک می‌‌رسند که که در جهان چیزهایی وجود دارند که می‌‌توانند به آنها زیان منتقل بکنند.

وظیفه شما در ۱۰ سال آینده یاری رساندن به فرزند خود به منظور درک تفاوت‌‌های موجود بین یک خطر واقعی (سوار خودرو یک غریبه شدن) و چیزی است که صرفا به نظر او خطرناک جلوه می‌‌کند (ساحری که کودک تصور می‌‌کند حد فاصل بین تخت و دیوار اتاقش است).

برای پایان کشف کردن ترس‌‌های شبانه کودک خود چه می‌‌توان کرد؟

شاید شما نتوانسته باشید به بچه تان یاری رسانید ترس‌‌هایش را کاملا بر طرف کند (زیرا این مرحله‌‌ای است که کودک باید گذراند)، آما راه‌‌های زیادی وجود دارند که به واسطه آنها کودک شما می‌‌تواند با ترس‌‌هایش کنار آمده و آسانتر استراحت بکند.

به منظور تهیه کردن کودک خود برای استراحت کردن، چند ساعت قبل از خواب برای او داستان‌‌های خوشحال خوانده و یا ویدیو‌‌های خوشحال قرار بدهید (حتما دیده اید که بعضی از کارتون‌‌ها و یا داستان‌‌های افسانه‌‌ای محتوای تیره و تاری دارند که برای کودکان مناسب نمی‌باشند).

از تماشای برنامه‌‌ها و فیلم‌‌های مهیج و خشونت آمیز در محضر بچه تان، خودداری کنید.

سعی کنید پس از ظهر‌‌ها محیطی آرام در خانه بوجود آورید که حمام آب گرم، قصه ای سهل، یک موزیک ملایم و چند دقیقه بودن در کنار او را شامل شود.

نیمه باز نگه داشتن در اتاق، بازی کردن یا لالایی خواندن و تشویق کردن کودک خود به استراحت کردن با اسباب بازی و یا پتوی نکته علاقه‌اش هم می‌‌توانند در حل این مشکل یاری رسانند.

اگر فرزند شما، خواهر و برادر و یا حتی جاندار خانگی دارد، اجازه دادن به آنها برای استراحت کردن در یک اتاق باعث می‌‌شود این ترس‌‌های شبانه با همان سرعتی که ایجاد شده‌اند ناپدید شوند.

اگر کودک شما از تنها بودن می‌‌ترسد و فقط با بودن در کنار شما آرامش می‌‌گیرد، می‌‌توانید از مانیتور‌‌های کودک بهره گیرید.

راه‌‌های تازه اجازه می‌‌دهند کودک شما با مانیتور حرف زده و صدای شما را که جواب او را می‌‌دهید بشنود و به او این اطمینان را بدهد که شما همواره در کنار او هستید حتی وقتی نمی‌تواند شما را ببیند.

مراقب باشید این مزیت می‌‌تواند به آسانی نکته سوءاستفاده قرار گیرد و استفاده دایمی از آن خسته کننده است.

اما این راه حلی است که به وسیله آن می‌‌توانید کودک نگران خود را در تخت نگه دارید در حالی که خود مکان دیگری هستید. پس از چند شب استفاده مفرط از مانیتور کاهش کشف کرده و تنها حضور مانیتور در اتاق خردسالتان به او آرامش می‌‌دهد.

از اینکه خردسالتان  قبل از پایان کشف کردن ترس‌‌های شبانه و وارد شدن به مرحله‌‌ای دیگر، در کنار شما استراحت بکند نگران نباشید.

تا وقتی که هیچ یک از شما با این مسئله معضلی ندارد، این زمان به خوبی سپری می‌‌شود.

به چه صورت می‌‌توانید به ترس‌‌های غیر طبیعی بچه تان پی ببرید؟

اگر شما تمام راه‌‌های ممکن برای آرامش دادن به فرزند خود را آزمایش کرده‌اید اما او هنوز به شدت می‌‌ترسد، این احتمال وجود دارد که ترس‌‌های او بیشتر از حالت طبیعی بوده و تبدیل به فوبیا و یا معضلات پریشانی ای شده باشد .

نشانه‌‌های آشکار فوبیا شامل گریستن و ادامه داشتن آن بیش از چند دقیقه و هم چنین ابراز ترس‌‌هایی فراتر ازترس یک کودک می‌‌باشند.

برای مثال بجای نقل کردن (من از تاریکی می‌‌ترسم) نقل بکنید (چراغ‌‌ها را روشن قرار بدهید تا دزد‌‌ها ما را نکشند).

ترس‌‌های شبانه مفرط و مداوم می‌‌توانند ناشی از پریشان شدن یا اتفاقی اضطراب‌آور در خانه، قبل دبستانی، مهد کودک و یا مکان دیگری باشند.

حتی کم سن و سال‌ترین کودکان نیز از محیط پیرامون خود با خبر بوده و نسبت به استرس ناشی از طلاق مادر و پدر، فوت یکی از اعضا خانواده و یا بیکاری والدین زیان پذیر می‌‌باشند.

نقل مکان کردن به خانه‌‌ای تازه، پرستار بچه و یا معلم تازه و تجربه خشونت و یا بلای طبیعی و همچنین آزار‌‌های روحی و جسمانی نیز می‌‌توانند از جمله عوامل ترس‌‌های شبانه باشند.

اگر کودک شما برای اجتناب از ترس خود دست به هر کاری می‌‌زند یا به دلیل ترس بسیار زیادش قادر نیست استراحت بکند، ‌این احتمال وجود دارد که در بر می داری یک مشکل اساسی احساسی باشد که باید حل شود، در این صورت از دکتر کودک‌تان بخواهید درمانگر عالی ای به شما شناساند.

زندگی آنلاین

—براى بالا بردن سطح کيفى سايت سرزه لطفا نظرات سازنده خود را در انتهاى صفحه براى ما بفرستيد—

تهیه از : شايگان ز.

سلامت کودکان در بخش سلامت خانواده سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

ياد باد آن که رخت شمع طرب می‌افروخت
««« »»»
وين دل سوخته پروانه ناپروا بود

هراس شبهنگام در کودکی

TT / 150 — TP / 15%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات