علایم فقدان ویتامین B12


با دیگران به اشتراک بگذارید

علائم کمبود ویتامین B12


تصویر و عکس علائم کمبود ویتامین B12

تاثیر ویتامین B12 بر عملکرد سیستم عصبی یکی از موضوعات مورد توجه دانشمندان است. از این رو باید به علائم کمبود این ویتامین بسیار دقت داریم. در این مطلب به شرح کامل علائم کمبود ویتامین B12 توجه میکنیم.

ویتامین B12، علائم، دلایل

تاثیر ویتامین B12 بر عملکرد سیستم عصبی یکی از موضوعات مورد توجه دانشمندان است. کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز مریضیهای عصبی و جسمی می شود و گاه پیامدی جبران ناپذیر دارد.

در سال های اخیر تاثیر این ویتامین بر سیستم عصبی خودمختار که مسئول برقراری ثبات شرایط داخلی بدن می شود مطالعه شده است. این ویتامین در تشکیل DNA، ساخت غلاف میلین (پوشش سلول های عصبی)، تکثیر سلولی و تولید گلبول قرمز، جذب آهن و اسید فولیک نقش می دارد.

دلایل کمبود ویتامین B12

درباره دلایل، علائم و عارضه های کمبود ویتامین B12، پژوهش های بسیاری انجام شده است. رایجترین دلیل کمبود ویتامین B12 فقدان آن در مواد غذایی نیست، بلکه آشفتگی در فرآیند پیچیده هضم این ویتامین در سیستم گوارش است. ویتامین B12 یا کوبالامین یکی از ویتامین های بسیار اصلی برای تشکیل و تجدید گلبول قرمز و عملکرد مطلوب سیستم عصبی انسان است و از این رو درمانی موثر برای کم خونی حاد، اختلالات و فشار روانی و افسردگی به حساب مییاید.

مریضیهای مختلف سیستم گوارش چون گاستریت های مزمن و کم خونی ناشی از برداشتن کامل یا بخشی از معده، کمبود ویتامین B12 را بدنبال دارند. عواملی از قبیل رژیم گیاه خواری و کاهش وزن نیز قادر هستند باعث کمبود این ویتامین در بدن شوند. پژوهش های کارشناسان تغذیه نشان داده است که اگرچه گیاه خواری، رژیم غذایی سالمی است و خطر ابتلا به سرطان و مریضیهای قلبی را کم میکند، اما از آنجایی که این رژیم غذایی فاقد ویتامین B12 است، گیاه خواران می بایست با مکمل های حاوی B12 کمبود این ویتامین را جبران کنند.

به گزارش دویچه وله، افرادی که از یبوست عذاب میکشند در اثر استفاده بیش از حد از ملین ها به کمبود این ویتامین در بدن دچار می شوند. کاهش این ویتامین در بدن کودکان و سالمندان امکان می دارد موجب نبود جذب مواد مغذی دیگر شود.

عوارض کمبود ویتامین B12

عوارض کمبود ویتامین B12 عبارتند از کم خونی، احساس ضعف و سستی و بی حالی، حواس پرتی، زوال عقل و نبود تمرکز، جراحت دهان و زبان، کاهش وزن، آشفتگی در قدم زدن و بوی بد دهان. علائم حاد کمبود این ویتامین توهم، افسردگی، از دست دادن حافظه و پارانویا است. اما بسیاری از این علائم امکان می دارد ناشی از کمبود ویتامین دیگری هم در بدن باشد. کاهش ویتامین هایی چون B1، B2، B6 و ویتامین C نیز امکان می دارد باعث کج خلقی و افسردگی شود. این ویتامین ها به وفور در میوه جات، برنج قهوه ای، کلم بروکلی، جوانه گندم، کلم بروکسل و کلم برگ پیدا میشوند.

ارتباط کمبود ویتامین B12 و آلزایمر

پژوهش های اخیر نمایان کرده اند که ۲۴ میلیون از مردمان سر تا سر دنیا دچار بیماری زوال عقل هستند. نیمی از این تعداد از آلزایمر عذاب میکشند. نابود شدن سلول های عصبی به مرور وقت باعث ضعف حافظه، آشفتگی تمرکز و تکلم می شود. پزشکان پیشنهاد میدهند که با افزایش میزان مصرف ویتامین B12 می توان خطر ابتلا به مریضیهای مغزی را کم کرد.

جبران کمبود ویتامین B12

تامین این ویتامین اصلی از طریق تغذیه و تنها از طریق فرآورده های جانداری امکان پذیر است، بنابراین احتمال این که بدن به کمبود ذخیره این ویتامین دچار شود بسیار زیاد است. ویتامین B12 در کبد نگه داشته میشود و چنانچه بدن با کمبودی مواجه شود نیاز آن به مدت سه سال با این ذخیره قابل جبران است. اما کاهش ذخیره بعد از طی این دوره معضلات محسوسی را پدید می آورد که باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. مصرف روزانه سه میکروگرم ویتامین B12 برای افراد بزرگسال لازم است. اما به خاطر فرایند پیچیده جذب این ویتامین توسط سیستم گوارش پیشنهاد داده میشود ذخیره بیشتری برای تامین نیاز بدن انتخاب شود.

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال