حوادث خارق العاده پس از واقعه عاشورا چه بود


با دیگران به اشتراک بگذارید

حوادث خارق العاده پس از واقعه عاشورا چه بود

خبرگزاری فارس: حوادث خارق العاده بعد از واقعه عاشورا چه بود

اصلی ترین حادثه‌ روایت شده بعد از واقعه عاشورا کسوفی بود که موجب تیرگی عجیب آسمان و حتی رویت ستارگان شد. این حادثه به همراه بعضی رخدادهای دیگر، وضعیتی پدید آورد که به گفته برخی شاهدان، مردمان گمان کردند قیامت برپا شده است.

سرزه به نقل از خبر گزاری فارس خبر می دهد، یکی از حوادث عجیبی که در روز عاشورا و بعد از شهادت امام حسین(ع) رخ داد، کسوفی بود که موجب تیرگی عجیب آسمان و حتی رؤیت ستارگان شد. این حادثه به همراه بعضی رخدادهای دیگر ـ وضعیتی پدید آورد که به گفته برخی شاهدان، مردمان گمان کردند قیامت برپا شده است.

افزون بر این، برخی محدثان متأخر از بروز خسوف در شام عاشورا نیز گزارش کرده اند. در برخی گزارش ها هم به تلاطم و برخورد ستارگان با هم اشاره شده است. به هر روی وقوع چنین رویدادهایی شگفتی در روز عاشورا از گزارش های نامدار در منابع شیعی و سنی است.

امکان می دارد برخی با دیدن گزارش های بالا بی اختیار روایت پیامبر را درباره کسوف آسمان بعد از مرگ بچه اش ابراهیم به یاد بیاورند. براساس آن روایت، هنگامی که ابراهیم فوت کرد ، خورشید گرفت. بعضی از مردمان پنداشتند این کسوف به سبب مرگ فرزند رسول خدا(ص) رخ داده است و این پندار به زودی تبدیل به شایعه شد. رسول خدا(ص) به محض شنیدن این شایعه بر فراز منبر رفت و خلال خطبه ای فرمود: ای مردمان خورشید و ماه، دو نشانه از علامت های خداوند هستند و به امر خداوند در حرکت اند و از او فرمان میبرند و به سبب مرگ یا زندگی کسی دچار گرفتگی نمی شوند پس هرگاه کسوف رخ داد، نماز به جای آرید.

با توجه به این روایت چطور می توان روایات حاکی از خورشید گرفتگی و تاریکی آسمان بعد از شهادت امام حسین(ع) را پذیرفت؟

در پاسخ باید گفت: آنچه پیامبر خدا(ص) در این روایت بر آن خط بطلان کشیده بروز کسوف یا خسوف به دلیل مرگ یا ولادت فردی عادی است حتی اگر فرزند پیامبر باشد اما آنچه در روز عاشورا رخ داد تنها مرگ یک فرزند پیامبر نبود بلکه حادثه ای عظیم در تاریخ بشر بود که از حوادث و فجایع متعددی مخلوط شده و نقطه اوج آن شهادت سبط رسول خدا(ص) با آن وضع دل خراش بود.

*وزش بادهای مشکی و سرخ و بارش خاکستر و خون

سیدابن طاووس در توصیف وضعیت رقم خورده بعد از شهادت اما حسین(ع) نقل میکنید: به هنگام شهادت امام حسین(ع) غباری به شدت مشکی و تاریک که بادی سرخ آن را همراهی می کرد، برخاست به گونه ای که دیگر چیزی دیده نمی شد و مردمان گمان کردند عذاب بر ایشان نازل شده است این وضعیت تا ساعتی ادامه داشت و سپس وضع به حال طبیعی بازگشت.

با توجه به برخی روایات به چشم مییاید وزش بادهای مشکی و سرخ همراه با بارش خاکستر بوده است در روایت صحیح السند و نامدار شیخ صدوق از ریان بن شبیب از امام رضا (ع) می خوانیم: «هنگامی که جدم حسین(ع) کشته شد آسمان خون و خاک سرخ بارید…»

بنا بر روایت دیگری که شیخ صدوق به صورت مسند از طریق مفضل بن عمر نقل کرده روزی امام حسین(ع) به برادرش امام حسین(ع) گریه نکرد و گریست و درباره سبب گریه اش فرمود: هیچ روزی همچون روز تو نیست ای اباعبدالله سی هزار نفر درحالیکه مدعی اند از امت جدمان هستند و خود را به اسلام نسبت می دهند برای کشتن تو و هتک حریمت و اسارت اهل و فرزندانت و غارت اموالت همدست می شوند. در آن روز بنی امیه سزاوار لعنت خواهند شد و آسمان خاکستر و خون خواهد بارید و همه چیز حتی جانداران وحشی بیابان و ماهیان دریاها، بر تو گریه خواهند کرد.

مشاهده خون در نقاط مختلف

یکی از رویدادهای بسیار شگفت و شایان توجه بعد از شهادت امام حسین(،) مشاهده خون در نقاط مختلف است. تنوع روایات حاکی از این حادثه و اعتبار سندی برخی از این روایات موجب حصول اطمینان از وقوع این رویداد می شود. روایات یاد شده را می توان به چندین دسته تقسیم کرد بعضی از آنها حاکی از مشاهده خون در زیر سنگ ها و کلوخ ها در نقاط مختلف است.

برخی دیگر وقوع این رویدادها را در ناحیه شام و در بیت المقدس خبر میدهد. در برخی از این روایات به خونین شدن آب چاه ها و نهرها اشاره شده و بعضی دیگر خبر از خونین شدن خاکی می دهد که پیامبر به ام سلمه امانت داده بود. در روایت دیگری هم ریختن خون از دیوارهای دارالاماره کوفه به هنگام ورود سر منزه امام حسین(ع) خبر داده شده و سرانجام در روایتی دیگر به ریختن خون از درخت ام معبد اشاره شده است.

گریه عناصر طبیعی

در روایات متعددی آمده است که بعد از شهادت امام حسین(ع) زمین و آسمان و دیگر عناصر طبیعت بر کشته شدن او گریه کردند. فراوانی این روایات به گونه ای است که مکانی برای تردید در اصل این رخداد باقی قرار نمیدهد. پس مهم توجه به مفهوم و معنای اینشکلی روایات است. این روایات را به جز اهل بیت و اصحاب آنان، اهل سنت هم گفته اند.

در روایات رسیده از اهل بیت، معمولا به آیه ۲۹ سوره دخان اشاره شده است که مربوط به هلاکت فرعون و قوم اوست: پس نه آسمان بر آنان گریست و نه زمین و آنان از مهلت یافتگان نبودند. در ادامه این دسته روایات آمده است که در طول تاریخ، آسمان و زمین تنها بر دو تن گریه کرده اند: یحیی بن ذکریا و حسین بن علی(ع).

امام صادق(ع) نیز در روایت مفصلی خطاب به زراره فرموده است: ای زراره آسمان چهل روز با خون بر حسین(ع) گریست و زمین چهل روز با سیاهی گریست و خورشید چهل روز با کسوف و سرخی گریست و همانا کوه ها پاره پاره شده و از هم فروپاشیدند و دریاها متلاطم شد و فرشتگان چهل روز بر حسین(ع) گریه کردند.

گریه آسمان ها و زمین های هفت گانه بر شهادت امام حسین(ع) در روایت سرشناس ابن شبیب از امام رضا(ع) نیز به چشم می خورد.

در منابع اهل سنت هم روایات بسیاری درباره گریه عناصر طبیعت بر شهادت امام با مضامینی مشابه آنچه گذشت به چشم می خورد برای نمونه سیوطی دراین باره میگود: آنگاه که حسین(ع) به قتل رسید نور خورشیدی تا هفت روز بر روی دیوارها همچون ملحفه های رنگین بود و ستارگان به یکدیگر برخورد می کردند. قتل حسین(ع) در روز عاشورا رخ داد و در این روز خورشید کسوف کرد…»

گریه پیامبران و فرشتگان

اگر بر شهادت سیدالشهدا(ع) اجزای مختلف عالم هستی گریه کرده اند دیگر گریه انبیای الهی، فرشتگان و جنیان با ایمان بر این مصیبت بزرگ چندان شگفت نیست. این را می توان در روایات چک کرد.

ابن قولویه روایت مسندی را از ابوبصیر بدین سوژه نقل کرده است:

نزد امام صادق بودم با آن جناب سخن نقل میکردم که فرزند ایشان وارد شد.آن حضرت او را بوسید و به خود چسباند و فرمود: خداوند کوچولو بدارد آنکه شما را کوچولو کند و انتقام کشد آنکه شما را تنها گذارد و خوار کند و لعنت کند آنکه شما را به قتل رساند و خداوند ولی و حافظ و کمک کننده شما باشد. همانا گریه بانوان و انبیا و صدیقان و شهدا و فرشتگان آسمان برای شما بسیار بوده است.

پس حضرت گریست و فرمود: ای ابابصیر هرگاه به اولاد حسین می نگرم به دلیل آنچه بر پدرشان حسین و بر ایشان گذشته قادر نیستم از گریه خودداری کنم…

در روایت ابوحمزه ثمالی از امام باقر(ع) نیز می خوانیم که بعد از شهادت ابی عبدالله(ع) فرشتگان با گریه و ناله و ضجه از خداوند خواستار انتقام خون آن حضرت شدند و خداوند نیز در پاسخ فرشتگان از قیام قائم آل محمد برای انتقام خون حسین(ع) خبر داد.

گریه جنیان مؤمن

براساس روایات متعدد جنیان مومن نیز در کنار دیگر جانوران در عزای امام حسین(ع) گریه کردند در روایت ابوبصیر از امام باقر خواندیم که انس و جن و پرندگان و وحوش چنان بر حسین(ع) گریه کردند که اشکشان سرازیر شد.

برخی روایت دیگر از وعده کسانی است که نوحه سرایی و گریه و عزای جنیان را به گوش خود شنیده اند مانند ام سلمه همسر گرامی رسول خدا(ص) که روزی به خادمش گفت:

گویا بچه ام حسین کشته شده است زیرا از وقت رحلت رسول خدا به این سو دیگر صدای گریه و نوحه جنیان را نشنیده بودم جز دیشب که شنیدم نقل میکردند: ای دیده من با جدیت گری و بعد از من چه کسی بر شهدا گریه خواهد کرد؟ بر گروهی که مرگ آنان را در وقت حکومت زورگویی از نسل بردگان حرکت می دهد.

گریه جانداران

به جز روایت حارث اعور از امیرالمومنین(ع)، روایت دیگری نیز درباره عزای همیشگی و پایان ناپذیر بعضی جانداران برای آن حضرت در دست است. برای نمونه می توان به روایت سکونی از امام صادق(ع) اشاره کرد. حضرت درباره گونه ای کبوتر به نام راعبی فرمود: کبوتران راعبی را در خانه هایتان نگاه دارید چرا که این کبوتران قاتلان حسین را لعن می کنند. لعنت خدا بر قاتل حسین باد.

دگرگونی اشیای به غارت رفته از قافله حسینی

در بخش دیگری آمده که اشیای به غارت رفته از قافله امام حسین(ع) به گونه ای دگرگون شدند که خاصیتشان را به کلی از دست دادند تا سپاهیان عمر سعد بار دیگر پی به عمق جنابتشان ببرند. اینشکلی روایات هر چندین در منابع شیعی کم و بیش به نظر مییایند بیشتر در منابع سنی همچون تاریخ دمشق پیدا میشوند.

در بعضی از این روایت آمده که اشیای غارت شده از قافله حسینی هنگام استفاده آتش زبانه می کشید.

گفته شده که زمانی شتر به غارت رفته از کمپ حسینی را انحراف طبخ و آماده خوردن کردند گوشت آنرا چون علقم تلخ کشف کردند به گونه ای که قادر نبودند حتی ذره ای از آن را بخورند. موارد دیگر در دگرگونی درهم و دینار و طلا به سنگ و مس، تبدیل ورس و زعفران غارتی به خاک و خون است.

عقوبت های عجیب دنیوی برای جنایتکاران کربلا

در منابع دراین باره زیاد اشاره شده فراوانی این روایات و انطباق مضامین آنها با سنن الهی از سوی دیگر وقوع اینشکلی رخدادها را پذیرفتنی می کند.

ابتلا به مریضیهای عجیب و نقص عضو و تحول چهره ، آتش دنیوی و رویاهای نابسامان، تسلط جانداران بر آنها، مرگ زودرس و ناکامی در دنیا از جمله عقوبت های بانیان واقعه کربلا بود.

منبع: جلد دوم تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا . گروهی از مولفان

**********************************

مسئول متن : بهناز ذ.

فرهنگی هنری در بخش اخبار سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

مهندس فلکی راه دير شش جهتی
««« »»»
چنان ببست که ره نيست زير دير مغاک

حوادث خارق العاده پس از واقعه عاشورا چه بود

TT / 157 — TP / 9%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال