موفق ترین فیلم های سینمای دنیا عرب (۷ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

موفق ترین فیلم های سینمای جهان عرب

در طول یک قرن گذشته برخی کشورهای عربی در مقاطع وقتی مختلف توانسته‌اند با ساخت چند فیلم توجه جهان را به سمت سینمای کشورهای عرب زبان جلب کنند.
وب سایت همشهری شش وهفت – محمد صادق شایسته: مدتی پیش، پس از آن‌که جناب شهاب حسینی جایزه خوب ترین بازیگر جشنواره بین المللی فیلم کن ۲۰۱۶ را به دست آورد یکی از کارشناسان فرهنگی عربستان با اشاره به موفقیت‌های بین‌المللی سینمای کشورمان به نقد از وضعیت موفقیت‌های فرهنگی این کشور در مجامع دنیاای پرداخت. نکته‌ای که نه تنها در خصوص عربستان صدق می‌کند بلکه می‌توان به بسیاری از کشورهای عرب زبان دیگر هم تعمیم داداصولا برد بین المللی سینما در کشورهای عرب زبان بسیار محدود است.
در طول یک قرن گذشته برخی کشورهای عربی در مقاطع وقتی مختلف توانسته‌اند با ساخت چند فیلم توجه جهان را به سمت سینمای کشورهای عرب زبان جلب کنند. مهم‌ترین این کشورها مصر، لبنان، الجزایر، فلسطین و اردن بوده‌اند. باقی کشورها نیز نهایتا یک یا دو اثر مهم و قابل دیدن در همه این سال‌ها ساخته‌اند و کمتر کارگردان عربی در منطقه هست که قادر باشد مثل کارگردانان معروف ایرانی از جمله کیارستمی، فرهادی و مجیدی اعتبار درخوری در سینمای جهان داشته باشد.
جالب است که در برخی کشورهای این حوزه، مثل عربستان حتی تالار رسمی‌سینما هم ساخته نشده است. هر چند برخی از این کشورها مثل کشور سوریه، لبنان، کشور عراق، مصر و الجزایر تا قبل از آغاز انقلاب‌های اخیر در کشورهای عربی و بحرانی نشدن وضعیت کشورها در منطقه، سینمای داخلی نسبتا کامیابی داشتند و هر ساله چند فیلم از تولیدات داخلی خودشان را روانه سینماها می‌کردند، اما از زمان شروع درگیری‌های قرن جدید در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وضع سینما روز جدید در این کشورها افول کرد، به‌اندازه‌ای که امروز در بسیاری از کشورهای عربی حتی تولید داخلی هم وجود ندارد.
یک مورد مهم دیگر در خصوص سینمای جهان عرب در سال‌های اخیر، نداشتن تنوع موضوعی است، بیشتر کارگردانان مطرح امروز در جهان عرب درگیر تحولات سیاسی و اجتماعی کشورهای خودشان و منطقه هستند و فیلم‌های‌شان بیش از هر چیز دیگر، زبانی اعتراضی دارد.
عکس شماره ۱ ⇩
عکس کامیابترین فیلم های سینمای جهان عرب
موضوعاتی مثل تبعات رفتار نژادپرستانه رژیم صهیونیستی با مردمان فلسطین، رنج هایی که مردمان فلسطین و صلح‌طلبان مناطق اشغالی از وضعیت فعلی می‌برند، تاثیرات مخرب جنگ و ناامنی بر بانوان و کودکان و شرایط زیستن در فضای ملتهب سال‌های اخیر کشورهای عربی بیشتر مورد توجه فیلم‌سازان بوده و کمتر فیلمسازی به سراغ ساخت اثر حوزه‌های مختلف رفته است.
عموم فیلمسازان عرب زبان جهان هم عمدتا ساکن کشورهای خودشان نیستند. به این دلیل و علتی مثل بودجه پایین کشورهای عربی برای فعالیت‌های فرهنگی به خصوص سینما، فیلم‌هایی که این کارگردان‌ها می‌سازند عموما محصول مشترک است.
حالا به بهانه این که سال گذشته یک فیلم عرب زبان به نام «Theeb» توانست به عنوان یکی از نامزدهای اسکار خوب ترین فیلم خارجی زبان برگزیده شود ، مروری کردیم بر برخی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای عرب در سال‌های اخیر. البته برخلاف این سینمای نه چندان پرمحصول و قصه ای، عرب‌ها در سال‌های اخیر یک سری مستندهای مهم و زیبا ساخته‌اند که اگر فرصتی بود به آن ها نیز توجه خواهیم کرد.
واجده
این فیلم از هر جهت مهم‌ترین اثر سینمایی معاصر کشور عربستان است. اولین مورد در خصوص این فیلم که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده حضور حیفا المنصور به عنوان کارگردان فیلم است. المنصور را می‌توان اولین زن کارگردان سینمای نه چندان غنی عربستان آگاهی داشت. او که پدرش هم شاعری جنجالی است یکی از چهره‌های خبرساز سینمای جهان عرب است.
«واجده» اولین فیلم این کارگردان نیست و او قبل از ساختن فیلم سینمایی در زمینه آثار کوتاه و نیمه بلند هم تجربه‌های متعددی داشته است، اما بی شک این فیلم اصلیترین فیلم کارنامه این کارگردان ۴۱ ساله است. «واجده» اولین فیلمی‌است که به عنوان نماینده عربستان به اسکار شناسانده شده بود.
این فیلم از لحاظ موضوعی شباهت زیادی به حس و حال فیلم «بچه‌های آسمان» اثر تحسین شده مجید مجیدی دارد. فیلم داستان فرزندی ۱۱ ساله به همین نام است. «واجده» دلبسته یک دوچرخه سبز رنگ است که هر روز در قدم زدن به مدرسه با آن مواجه می‌شود،.
با این حال مادرش حاضر نمی‌شود این دوچرخه را برایش تهیه بکند و همین مساله باعث می‌شود داستان فیلم بوجود بیاید. ماجده دوچرخه را می‌خواهد؛ پس روش‌های گوناگونی برای تهیه کرد آن پیدا می‌کند، از شرکت در مسابقات قرآن که جایزه انتقادی بسیار خوبی دارد تا تهیه کردن یک سری دستبندهای قیطانی برای هم‌کلاسی‌هایش و به فروش رساندن آنها با همراهی معلم‌اش. او تلاش‌های زیادی برای به دست آوردن دوچرخه می‌کند.
ولی هر بار به علتی به آرزویش نمی‌رسد و دست آخر یک اتفاق سوپرایز سازنده او را به دوچرخه می‌رساند و باعث می‌شود واجده بتواند با پسر همسایه‌شان مسابقه‌‌ای را که همیشه آرزویش را داشته به انجام رساند. این فیلم در جشنواره‌های متعددی از جمله ونیز، ونکوور، سان‌فرانسیسکو و پالم اسپرینگز به اکران درآمد و مورد استقبال بالایی هم قرار گرفت. «واجده» با مشارکت‌ کشورهای عربستان سعودی، آلمان، امارات، اردن، هلند و ایالات متحده ساخته شده است.
عکس شماره ۲ ⇩عکس کامیابترین فیلم های سینمای جهان عرب
اینک بهشت
شاید اصلیترین چهره سال‌های اخیر سینمای عرب هانی ابواسعد باشد؛ کارگردانی که با فیلم هایش توانست حسابی نام سینمای فلسطین را در جهان بر سر زبان ها بیندازد. او با کارگردانی فیلم «اینک بهشت» در سال ۲۰۰۵ تبدیل به اولین کارگردان فلسطینی شد که به جمع نامزدهای نهایی دریافت اسکار خوب ترین فیلم خارجی زبان راه کشف کرد؛ اتفاقی که در سال ۲۰۱۳ با فیلم «عمر» – که خیلی‌ها آن را خوب ترین فیلم کارنامه کاری او می‌دانند- بار دیگر پیش آمد.
«اینک بهشت» که از بازی کایس ناشف و علی سلیمان به عنوان هنرپیشگان اصلی بهره می‌برد داستان دو رفیق گرمابه و گلستان به نام‌های سعید و خالد است که از خردسالی در فلسطین با هم بزرگ شده‌اند. حالا آنها در جوانی تصمیم بزرگی در زندگی خود می‌گیرند و برای انجام یک عملیات شهادت طلبانه خودشان را آماده می‌کنند. فیلم داستان روزهای پایانی این دو در کنار هم است.
ابواسعد نمایان کرده وضعیت روحی و روانی جوانان فلسطینی که تحت تاثیر درگیرهای فلسطین و رژیم صیهونیستی هستند تاثیر مهمی‌بر انتخاب موضوعات و فیلمسازی اش دارد. شاید به همین دلیل چند سال بعد با موضوع تقابل جوانان فلسطینی با نظامیان رژیم صهیونیستی فیلم تحسین شده دیگری به نام «عمر/Omar» می‌سازد. «عمر» درمورد شخصیتی به همین نام با بازی آدم بکری است.
عمر یک جوان نانواست که هرروزخودش را درتیررس نظامیان اسرائیلی قرارمی‌دهد و از دیوارحائل بالا می‌رود تانادیا؛ فرزندی را که دوستش دارد ببیند، اما یک بار توسط نیروهای رژیم صیهونیستی دستگیر می‌شود و آنجاست که مخاطب می‌فهمد آن شاگرد نانوا یکی از جوانانی است که علیه رژیم صیهونیستی فعالیت‌های مسلحانه انجام می‌دهند. البته ابواسعد کارهای دیگری هم در کارنامه دارد، اما این دو فیلم تحسین شده‌ترین و موفق‌ترین آثار کارنامه او هستند.
عکس شماره ۳ ⇩عکس کامیابترین فیلم های سینمای جهان عرب
درخت لیمو
یکی از عاطفیترین فیلم‌های عرب زبان در سال‌های اخیر و محصول سال ۲۰۰۸. فیلم داستان زن مسلمان فلسطینی به نام سلماست درسرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کند. تنها دارایی‌اش باغ لیمویی است که با خدمتکار پیر خانوادگی‌ شان ابوحسام سال‌هاست پس از مرگ همسرش آن را اداره می‌کند.
آنها زندگی سهل وبی‌دغدغه‌ای را می‌گذرانند،تا این که روزی متوجه می‌شوند که همسایه‌ای جدیدبه نزدیکی آنها نقل مکان کرده‌است. همسایه جدید آنهاوزیر پاسداری رژیم صهیونیستی است که خیلی زود باعث می‌شود آرامش زندگی سلما به هم بریزد. سرپرست گروه محافظان وزیردفاع اعلام می‌کند که باغ لیموی سلما می‌تواند به لحاظ امنیتی برای خانواده وزیرخطرناک باشد و تبدیل به پناهگاهی برای تروریست‌هایی شود که قصد هجوم به وزیر یا خانواده او رادارند.
همین امر باعث می‌شود تا فرماندهی نظامیان رژیم صهیونیستی دستور دهد باغ تخریب شود. سلما شکایت می‌کند، اما شکایت اوپذیرفته‌نمی‌شود. اودست به دامن وکیلی به نام زیاد می‌شود. زیاد وکالت سلما را می‌پذیرد و به دادگاه ارتشی شکایت می‌کند،امادادگاه رای قاطع به تخریب باغ سلما می‌دهد،اما سلما باز هم ازپا نمی‌نشیند.
سلما فیلم شیرینی است؛ مبارزه خانمی فلسطینی برای گرفتن حق و حقوقش، خانمی محکم و محبوب که به سرعت می‌تواند حس همذات پنداری را در مخاطبان فیلم برانگیزد. هیام هباس در این فیلم نقش آفرینی بسیار دلنشینی دارد.
این فیلم تحسین بسیاری از منتقدان جهان را برانگیخت و در جشنواره‌های معتبری چون برلین، آسیا پاسیفیک و جشنواره فیلم اروپا مورد تقدیر قرار گرفت. ایرن ریکلیس؛ کارگردان فیلم تلاش زیادی کرده که طعنه‌های سیاسی اش چندان بر فیلم سایه نیافکند و تقریبا در این کار موفق شده است.
عکس شماره ۴ ⇩عکس کامیابترین فیلم های سینمای جهان عرب
حالا کجا برویم؟
«حالا کجا برویم؟» محصول سال ۲۰۱۱ دومین تجربه کارگردانی نادین لبکی یکی از مطرح ترین کارگردانان زن فعلی جهان عرب و کارگردان زن لبنانی است. این فیلم را می‌توان در زیر شاخه فیلم‌های طنز- درام گذاشت. داستان «حالا کجا برویم؟» در یک روستای بی نام و نشان می‌گذرد. خیلی‌ها این روستا را نمادی از خود لبنان می‌دانند.
این روستا موقعیت جغرافیایی بسیار خاصی دارد و دور تا دور آن به خاطر مین‌های موجود در پیرامونش با سیم‌خاردار محصور شده است. تنه یک پل کوچولو باعث رابطه این ده کوچولو با همسایگانش است. اهالی این روستا هم مسیحی‌اند و هم مسلمان و از قدیم هم شیخ و کشیش با هم رابطه خوبی داشته‌اند، اما کم کم پای اختلافات عقیدتی به این روستا باز می‌شود و همین مساله تنش‌های زیادی بین اهالی باز می‌کند.
در این بین دو پسر نوجوان به نام‌های روکوز و نسیم با رد شدن از مسیر خطرناک میدان مین نیازمندی‌های روستا را از اطراف فراهم می‌کنند. آنها یک بار در این رفت و آمد یک آنتن تلویزیون می‌خرند تا روستا تلویزیون هم داشته باشد، اما ورود تلویزیون به روستا و گوش کردن اهالی به خبرهایی در رابطه با درگیری‌های قومی‌قبیله‌ای خارج از روستا فضا را متشنج‌تر می‌کند و بالاخره با ایجاد یک سوء‌تفاهم همه چیز به سمت رخ دادن یک جنگ تمام عیار در روستا پیش می‌رود.
حالا آن عده از اهالی صلح‌طلب روستا که بیشترشان را بانوان خانه‌دار تشکیل می‌دهند تصمیم می‌گیرند هر کاری کنند تا آرامش دوباره به مردهای‌شان بازگردد. قبل از آن که شعله آتش جنگ در حال وقوع به شکل مهارناپذیری بالا برده شود. فیلم پر از استعاره است، نگاه کارگردان به شدت متکی بر ذات انسانی است و در تمام فیلم تلاش می‌کند نقل بکنید قبل از هر چیز همه ما انسانیم و این مهم‌ترین نقطه مشترکی است که با اتکا بر آن می‌توان از جنگ و خونریزی بیهوده پیش گیری کرد.
لبکی برای انتقال درست این مفهوم هم دست به دامن حس مادری و زن بودن زده‌است. خود لبکی یکی از هنرپیشگان اصلی است. لیلا فواد، کلود باز، موسی وبا و آنتونی ال نوفیلی دیگر هنرپیشگان اصلی فیلم هستند. این فیلم در جشنواره‌های کن، تورنتو و سن سباستین با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. فیلم اشاره‌های اساسی به جنگ‌های داخلی لبنان دارد و یکی از آثار مهم در این زمینه به شمار می‌رود.
عکس شماره ۵ ⇩عکس کامیابترین فیلم های سینمای جهان عرب
ذیب
اگر قیاس مع‌الفارقی کرده باشیم می‌توانیم بگوییم فیلم تحسین شده ناجی ابونوار که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده شباهت زیادی با شاهکار جاودانه دیوید لین؛ «لارنس عربستان» دارد؛ داستان مسافرتی در دل صحرا آن هم در ابتدای قرن ۲۱ و در کشوری بادیه نشین و عرب زبان. «ذیب» فیلمی‌است که اصطلاحا به آن بیگ پروداکشن می‌گویند.؛ فیلم‌هایی پرهزینه که معمولا بیشتر در سینمای ایالات متحده شاهد ساخته شدن آنها هستیم.
شاید به همین دلیل کشور نه چندان متمولی چون اردن «ذیب» را با مشارکت امارات، قطر و انگلستان ساخته است. داستان فیلم «ذیب» در ابتدای قرن بیستم و در سال ۱۹۱۶ می‌گذرد؛ همان زمان که پایه‌های حکومت عثمانی لغزیده بود و این سلسله پر فراز و نشیب به پایان زمان حاکمیت خود نزدیک می‌شد. فیلم، داستان نوجوانی به همین نام است که در اوج بدویت و دوری از درگیری‌های حاکم بر جهان به زندگی صحرایی خود مشغول است.
زندگی ذیب با ورودیک افسرانگلیسی به‌هم می‌ریزد. این افسر انگلیسی قصد دارد به چاه آبی در دل صحرا و کنارخط راه‌آهن‌برسد. او ماموریت دارد خط راه‌آهنی را که وسیله‌ای برای جا به مکانی تدارکات نظامی‌ارتش ترک‌های عثمانی است منفجرکند. افسر که نیازمند راهنمایی برای رسیدن به مقصد است ذیب وحسین برادربزرگ‌ترش را با خود همراه می‌کند.
سفر پرمخاطره ‌آن‌ها دردل صحرا رخ می‌دهد و جدا از تقابل با طبیعت آنها با نیروهای عثمانی،انقلابی‌ها وراهزنان محلی رودررومی‌شوند.کل فیلم ازدریچه چشم ذیب روایت می‌شود؛کودک شجاع بادیه‌نشینی که پدروبرادرش را ازدست داده‌اما زندگی دربیابان با مردانی جنگجو،به اوآموخته که چطور برای بقا مبارزه کند وتسلیم نشود.
ابوانوار برای ساخت این فیلم نزدیک به یک سال در صحرا زندگی کرد و تحقیقات مفصلی در خصوص زندگی قبیله قدیمی‌ «بدوین» اردن به انجام رسانده است؛ قبیله ای که شخصیت اصلی داستان فیلم متعلق به آنجاست.
منتقدان بسیاری این فیلم را روایتی تکان دهنده از اوضاع جهان در زمان و جاای می‌دانند که پیش از این توجه چندانی به آن در سینما نشده است. جاسر عید، حسین سلامه و حسن مطلق هنرپیشگان اصلی این فیلم سینمایی هستند. ابونور با این فیلم علاوه بر نازمد شدن در بخش اسکار خوب ترین فیلم خارجی زبان جایزه خوب ترین کارگردانی را هم از جشنواره «ونیز» به دست آورد.
عکس شماره ۶ ⇩عکس کامیابترین فیلم های سینمای جهان عرب
اسما
یک فیلم تکان دهنده و تاثر انگیز در خصوص شرایط یک زن مبتلا به ایدز در مصر در سال ۲۰۱۱. کشور مصر هم مثل بسیاری از کشورها با مقوله مریضی «ایدز» آشنایی ندارد. آنها هنوز هم به کسی که مبتلا به این مریضی شده باشد به خاطر ذهنیتی که از علت وقوع «ایدز» در ذهن خودشان دارند با نگاهی کاملا منفی نگاه می‌کنند.
«اسما» به کارگردانی امر سلاما؛ فیلمساز جوان مصری یکی از آثار مؤثر سینمای مصر در زمینه توجه به این مریضی است که به خاطر ساختار تواناای که دارد در بین فیلم‌های عرب زبان چند سال اخیر تبدیل به یک فیلم شاخص و مهم شده است.
اسما داستان خانمی به همین نام است، مستقل و پرانرژی که با فرزندی به نام مسعود ازدواج می‌کند. بنابر اتفاقی مسعود به زندان می‌افتد و در آن جا به مریضی «ایدز» مبتلا می‌شود، اما پس از آزادی از زندان این موضوع را به همسرش نمی‌گوید‌.
اسما پس از مرگ مسعود می‌فهمد به این مریضی مهلک دچار شده است. امر سلاما در این فیلم در عین حال که تلاش کرده به اعتقادات و ذهنیات عامه مردمان ارج بنهد، اما قادر نبوده انتقادات اسپایسیش از رفتار جامعه مصر در قبال چنین مصداق هایی را مخفی کند. فیلم بر تنهایی اسما تاکید دارد و آن را به گونه ای به عکس و تصویر می‌کشد که نمادی اززن‌های دیگر جامعه مصر هم در آن دیده شود.
سلاما در «اسما» عامدانه پوششی خاص برای شخصیت اصلی‌اش برگزیده تا به نوعی نمایان کند درگیر شدن یک انسان با این مریضی گاه ربطی به افسارگسیختگی رفتاری ندارد. «اسما» که دومین تجربه بلند کارگردانی امر سلاما ست تحسین بسیاری از منتقدان خارجی را برانگیخت و جایگاه قابل توجهی به این کارگردان جوان داد.
عکس شماره ۷ ⇩عکس کامیابترین فیلم های سینمای جهان عرب

****با تشکر از حسن انتخاب شما****

نگارش از: آوا ع.

سینما و تئاتر در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

چو غنچه با لب خندان به ياد مجلس شاه
««« »»»
پياله گيرم و از شوق جامه پاره کنم

موفق ترین فیلم های سینمای دنیا عرب (۷ عکس)

TT / 175 — TP / 7%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال