پیشنهاد هایی برای پیشگیری از ازدیاد وزن در زنان


با دیگران به اشتراک بگذارید

توصیه هایی برای جلوگیری از افزایش وزن در خانم ها

آیا تمام تلاش تان را برای چربی سوزاندن به انجام میرسانید، اما به نتیجه ای نمی رسید؟ در این صورت شاید ضروری باشد که هورمون هایتان را چک کنید
آیا تمام تلاش تان را برای چربی سوزاندن به انجام میرسانید، اما به نتیجه ای نمی رسید؟ در این صورت شاید ضروری باشد که هورمون هایتان را چک کنید. زنها در برابر نبود تعادل هورمونی و متابولیسم کند زیان پذیر هستند. امکان می دارد این مسائل به سندرم پیش از قاعدگی، حاملگی، یائسگی یا استرس مربوط باشد.

تصویر و عکس پیشنهادهایی برای پیش گیری از افزایش وزن در زنها

محققان به این نتیجه رسیده اند که اشتها، کاهش وزن، متابولیسم و هورمون های زنانه رابطه نزدیکی با هم دارند. بنابراین بررسی مکانیسم عملکرد هورمون های زنها قادر هست به مهار خوب تر وزن با رژیم غذایی عالی و ورزش منظم مدد زیادی کند. در این مطلب چندین هورمون که روی وزن زنها بیشترین تاثیر را دارند میشناسانیم.

هورمون تیروئید

زنها بیش از آقایان نسبت به تغییرات و نبود تعادل هورمون ها زیان پذیر هستند. هورمون ها در هر سنی روی زنها نقش داشته و روی زندگی روزمره و سیکل بیولوژیکی آنها تاثیر دارند. یکی از این هورمون های موثر، هورمون تیروئید است.

معمولا کم کاری تیروئید و کمبود هورمون های آن در بین زنها رواج بیشتری دارد. این مسئله یکی از عوامل اضافه وزن می‌ داری در زنها به حساب مییاید. علائم رایج کم کاری تیروئید شامل خستگی، سرمایی بودن، اضافه وزن می‌ داری، خشکی پوست و یبوست می شود. در واقع اضافه وزن نتیجه کاهش میزان سوخت و ساز بدن است که در اثر کم کاری تیروئید پیش مییاید.

هورمون استروژن

استروژن هورمون جنسی زنانه است. در طول دوره یائسگی، سطح هورمون استروژن دچار افت شده و باعث بروز اضافه وزن و اضافه وزن می‌ داری بویژه در پیرامون شکم می شود. در یائسگی، سلول های چربی خود را به صورت یک منبع دیگر استروژن کشف میکنند که کالری های دریافتی را به چربی مبدل میکند. این مسئله نیز منجر به اضافه وزن می‌ داری مفرط می شود.

هورمون پروژسترون

در طول دوره یائسگی، بدن زنها با کاهش میزان هورمون پروژسترون مواجه می شود. افت این هورمون به طور واقعی باعث اضافه وزن نمی شود. حقیقت این است که این مسئله باعث احتباس آب و نفخ در زنها شده و به این ترتیب زنها احساس سنگینی و پُری می کنند.

هورمون تستوسترون

برخی زنها از آشفتگی ای به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک عذاب میکشند. این مسئله در اثر افزایش میزان تستوسترون بروز می کند که منجر به افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، موی اضافی صورت، آکنه و نازایی می شود.

بالا بودن میزان هورمون استرس به افزایش اشتها و اضافه وزن می‌ داری منجر می شود که استرس و کم خوابی دو عامل زیاد کننده این هورمون هستند

تستوسترون عامل مهار حجم عضلانی در زنها است. در طول یائسگی میزان هورمون تستوسترون دچار افت می شود.

در نتیجه سوخت و ساز بدن نیز کاهش یافته و در پی آن اضافه وزن به دست مییاید.

هورمون انسولین

هورمون انسولین از طریق سلول های بتای پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود. این هورمون مسئول مهار و تنظیم چربی ها و کربوهیدرات در بدن است. انسولین به بدن اجازه می دهد تا از قند گرفته شده بهره گیرد. این هورمون همچنین عامل ایجادکننده سندرم تخمدان پلی کستیک است که منجر به نازایی می شود. باید آگاهی بدارید که میزان بالای انسولین در خون به افزایش وزن منتهی می شود.

هورمون کورتیزول یا استرس

اضافه وزن و اضافه وزن می‌ داری عامل دیگری نیز دارد که همان هورمون کورتیزول یا هورمون استرس است. بالا بودن میزان کورتیزول به افزایش اشتها و در نهایت اضافه وزن می‌ داری منجر می شود. استرس و کم خوابی دو عامل زیاد کننده میزان کورتیزول خون هستند. سندرم کوشینگ نیز یک وضعیت افراطی است که باعث تولید کورتیزول می شود.

پیشنهادهایی برای پیش گیری از افزایش وزن در زنها

کاهش وزن هرگز مسئله سهل و آسانی نیست. با این حال می توان با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و عادت های غذایی به کاهش وزن و تناسب اندام نزدیک تر شد. برای این کار به توصیه های زیر عمل کنید:

– کربوهیدرات های برنامه غذایی تان را کم کنید.

– فقط وقتی غذا خورید که گرسنه اید و برنامه غذایی تان را سر ساعات مشخصی تنظیم کنید.

– از مواد غذایی باکیفیت و سالم بهره گیرید و دور فست فودها را خط قرمز بکشید.

– از مصرف نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های گازدار بپرهیزید.

– اطمینان داشته باشید شیرین کننده های مصنوعی تفاوتی با قند ندارند. بنابراین به دنبال جایگزین کردن قند با این شیرین کننده ها نباشید، مانند نوشابه رژیمی.

– به طور منظم ورزش کنید.

– داروهایتان را بررسی مجدد کنید.

– شب ها ۸ ساعت استراحت بکنید.

– استرس تان را مهار کنید.

– مصرف محصولات نانوایی و لبنیات پرچرب را کم کنید.

– به میزان کافی آب بیاشامید.

– مواد غذایی یا مکمل های سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها به کار برید.

– هورمون هایتان را چک کنید.

نبود تعادل هورمونی در زنها و افزایش وزن ناشی از آن توسط پزشک قابل تشخیص بوده و با مشاهده علائم آن قابل درمان است. درمان این مشکل قادر هست شامل تغییراتی در سبک زندگی، مصرف دارو یا هورمون درمانی باشد. افزایش وزن و معضلات هورمونی در بین زنها مسئله شایعی است. بنابراین کافیست که در جریان این تغییرات باشید و با مشاهده علائم آن به پزشک مراجعه کنید.

****************************

تهیه شده توسط: لاله غ.

رژیم در بخش سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

گوشه گيران انتظار جلوه خوش می‌کنند
««« »»»
برشکن طرف کلاه و برقع از رخ برفکن

پیشنهاد هایی برای پیشگیری از ازدیاد وزن در زنان

TT / 152 — TP / 17%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال