مکالمه با رامین جوادی، آهنگساز سریال تلوزیونی «بازی تاج و تخت» (۳ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

گفتگو با رامین جوادی، آهنگساز سریال «بازی تاج و تخت»

آهنگساز سریال ˝بازی تاج و تخت˝ می‌گوید پس از تماشای هر فصل با خودش می‌گوید سازندگان سریال چطور می‌خواهند داستان را ادامه بدهند و خوب تر کنند؟
وب‌سایت هنرآنلاین: آهنگساز سریال ˝بازی تاج و تخت˝ می‌گوید پس از تماشای هر فصل با خودش می‌گوید سازندگان سریال چطور می‌خواهند داستان را ادامه بدهند و خوب تر کنند؟
بخشی از موفقیت گیرا سریال محبوب “بازی تاج و تخت” بی‌گمان مدیون موزیک نوشته خوشگل و نفس‌گیر آن است که آفریده‌ رامین جوادی، آهنگساز ایرانی – آلمانی است.

گفت و گو اختصاصی دویچه‌وله با رامین جوادی را بخوانید: رامین جوادی در سال ۱۹۷۴ از مادری آلمانی و پدری ایرانی در شهر دویسبورگ به دنیا آمد. او پس از تحصیل در رشته موزیک در ایالات متحده همکاری خود با هانس زیمر را آغاز کرد. زیمر که متولد آلمان است، یکی از آهنگسازان مطرح و تراز اول هالیوود به شمار می‌رود که تا کنون موزیک نوشته بسیاری از فیلم‌های سرشناس و پرفروش را ساخته و جوایز متعددی نیز کسب کرده است. رامین جوادی سال‌هاست که از کسوت شاگردی درآمده و خود به یکی از آهنگسازان محبوب در هالیوود تبدیل ساخته شده است.

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس مکالمه با رامین جوادی، آهنگساز سریال «بازی تاج و تخت»
او تاکنون موزیک نوشته فیلم‌هایی از جمله “فوت شد آهنین” را ساخته و از سال ۲۰۱۱ نیز آهنگسازی سریال “بازی تاج و تخت” (Game of Thrones) را بر عهده داشته است. این سریال که محصول شبکه “اچ‌بی‌اُ” است، تا کنون در ۶ فصل به نمایش درآمده و پرافتخارترین سریال تاریخ تلویزیون به شمار می‌رود.

آقای جوادی، شما از چه وقت پی بردید که دوست دارید آهنگساز فیلم شوید؟

خیلی زود. من از چهار سالگی شروع به آموزش موزیک کردم. مادرم تعریف می‌کند که یک بار به سمت پیانو رفتم و همین طور از حافظه یک ملودی را نواختم. در آن لحظه پدر و مادرم یک آن به همدیگر نگاه کردند و به این نتیجه رسیدند که شاید خوب باشد من موزیک بیاموزم. من با نواختن ارگ شروع کردم و تا سن ۱۱ سالگی هم ادامه دادم.

از ۱۱ تا ۱۳ سالگی اصلا کار موزیک نکردم. ۱۳ ساله که بودم گیتار به دست گرفتم و پس از حدود یک سال و نیم به طور فشرده کار تمرین را شروع کردم. توی یک گروه راک شروع به گیتار زدن کردم و آنجا بود که فهمیدم آهنگی که خودم می‌نویسم، همیشه تنها برای صدای سازها تنظیم شده است.

فیلمی که مرا متحول کرد، وسترن “هفت دلاور” بود. من در بچگی طرفدار سرسخت فیلم‌های وسترن بودم و این فیلم همراه با فیلم “فیلم جنگ ستارگان” که موزیک متن‌اش را جان ویلیامز فعالیت کرده بود، عاملی شدند تا من متوجه شوم موزیک تا چه حد از نظر دراماتیک می‌تواند به مدد یک فیلم بیاید.

در نوجوانی به طور فشرده کار موزیک کردم تا بتوانم اول در یک گروه موزیک و سپس در عرصه موزیک فیلم فعالیت کنم. پس از پایان دبیرستان به ایالات متحده رفتم و در کالج موزیک برکلی در بوستون شروع به تحصیل کردن کردم.

دویچه‌وله: پس از تحصیلات دانشگاهی شما با هانس زیمر و شرکت تهیه و ضبط موزیک متعلق به او به اسم “Remote Control” شروع به فعالیت کردید. این همکاری چطور میسر شد؟

مثل خیلی اتفاق‌های دیگر همه چیز تصادفی بود. در بوستن پس از به پایان رساندن درس، شروع به ساز زدن در یک گروه موزیک کردم که نسبتا کامیاب هم بود. اما همیشه برای تعطیلات زمستانی به آلمان می‌آمدم تا والدین‌ام را ببینم. زمستان سال ۱۹۹۹/۲۰۰۰ بود که در آلمان بودم و با یکی از دوستان خیلی برم به اسم اولی کورتینات دیدار کردم. او صاحب یک مغازه گیتارفروشی در شهر کلن است به اسم “Ulis Musik” که من زمانی فرزند بودم همیشه گیتارهایم را از آنجا می‌خریدم. برای همین هم اولی با تمام مسیر حرفه‌ای من کاملا آشناست.

هر بار که آلمان هستم با اولی برای شام یا ناهار قرار می‌گذارم، در آن زمستان هم این کار را کردم. برای او تعریف کردم که در یک گروه موزیک در بوستن ساز می‌زنم اما در اصل دلم می‌خواهد برای سینما موزیک نوشته تنظیم کنم. بعد اولی به من گفت یک نفر را می‌شناسد که با هانس زیمر آشناست. دو هفته پس از بوستن به لس‌آنجلس رفتم و در شرکت “Remote Control” شروع به فعالیت کردم.

آیا فکر می‌کنید که کارنامه حرفه‌ای شما و تنظیم موزیک برای فیلم‌هایی مثل “مردان آهنین” یا “برخورد تایتان‌ها” به دلیل همکاری‌تان با هانس زیمر امکان‌پذیر شد؟

معلوم است که او یک معلم و استاد بزرگ برای من بود و خیلی مدیون او هستم. نزد او بود که آموختم فیلم‌های بزرگ چطور تهیه می‌شوند و جلسات کاری با کارگردان‌ها چطور پیش می‌رود. نخستین فیلم‌هایی که با هانس فعالیت کردم “دزدان دریای کارائیب” و “یکی باید کوتاه بیاید” بود. همینطور سر فیلم “بتمن آغاز می‌کند” هم دوباره با او فعالیت کردم، هرچند در همان لحظه خودم مستقلا کارهایی کرده بودم چون شخصا یکی از طرفداران پروپاقرص بتمن هستم.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس مکالمه با رامین جوادی، آهنگساز سریال «بازی تاج و تخت»
شما علاوه بر موزیک فیلم برای بازی‌های کامپیوتری مثل “Medal of Honor” یا سریال‌های تلویزیونی مثل “فرار از زندان” (Prison Break) هم موزیک ساخته‌اید. از سال ۲۰۱۱ موزیک نوشته سریال “بازی تاج و تخت” را می‌سازید که یکی از موفق‌ترین سریال‌‌های امروز است. چطور این اتفاق افتاد؟

از طریق مدیربرنامه‌هایم. تهیه‌کنندگان عمده این سریال به کار من علاقه داشتند. من یک تماس تلفنی از آنها گرفتم و یک نشست مجلسی برای صحبت قرار دادیم. پیش از نشست هم دو قسمت اول فصل اول این سریال را برایم فرستادند. آنجا بود که به اصطلاح فکم افتاد، چون از همان اول می‌شد دید که این سریال چقدر عالی و در عین حال پیچیده است. بعد هم با تهیه‌کنندگان دیدار کردم و در رابطه با محتوای موزیک سریال صحبت کردیم.

“بازی تاج و تخت” یک سریال چندوجهی است با شخصیت‌های زیاد و متنوع، داستان های گوناگون و سرانجام‌های غیرمنتظره. شما چطور برای موزیک این سریال طرح‌ریزی کردید؟

این درست همان سوال عمده بود که تهیه‌کنندگان همان ابتدای کار از من سؤال کردند. از آنجایی که اتفاق‌های زیادی در این سریال رخ می‌دهد و شخصیت‌های زیادی هم وجود دارند، خیلی کار سختی می‌شد اگه ما برای هر کدام از آنها یک تم موزیک مشخص می‌کردیم. برای همین هم بر آن شدیم که برای هر اتفاق مجزا و هر خانواده که در سریال مطرح می‌شوند، تم‌های موزیک بنگاریم و تنظیم کنیم.

زمانی یکی از شخصیت‌ها از یک خانواده کنار قرار داده می‌شود، در برخی موارد ما یک تم مشخص برای این شخصیت تنظیم کردیم و اجازه دادیم که رویداد پیش آمده در سریال الهام‌بخش کارمان باشد. برای مثال شخصیت “تیان گریجوی”؛ در فصل اول او هنوز صاحب یک تم موزیک شخصی نیست، اما در فصل دوم زمانی که او شروع می‌کند راه خودش را برود و تبدیل به شخصیت اهمیتی می داری می‌شود، ما یک تم موزیک به او اختصاص دادیم. بر اساس همین اصل ما موزیک سریال را پیش بردیم.

در “بازی تاج و تخت” ما با جهانی پررمز و راز و فوق‌العاده روبرو هستیم. با این حال موزیک سریال آهنگی مدرن دارد و مثل سریال‌های تخیلی دیگر نیست که در آن از موزیک فولکلور بهره گرفته شده باشد. آیا شما عامدانه خودتان را از صدای “اصیل” قرون وسطایی (که در این سریال‌ها شنیده می‌شوند) دور نگه داشتید؟

کاملا. به جز تم‌های موزیک، ما کلا بر آن شدیم که با وجود عناصر قرون وسطایی در سریال، با این حال موزیک را کاملا طور دیگری تنظیم کنیم. مثلا همان ابتدا به من نقل شد: از فلوت بهره نگیر. این سبک برای نمونه خیلی در فیلم‌‌های “ارباب حلقه‌ها” شنیده می‌شود. برای همین هم من باید فکر می‌کردم از چه سازهایی بهره گیرم. یک صدای بسیار برجسته مثلا صدای ویلونسل‌است. از آنجایی که “بازی تاج و تخت” سریال بسیار تیره و تاری است، صدای ساز ویلونسل با آن بدیعی سنگین و عمیق خیلی خوب به آن می‌خورد.

در تم‌هایی مثل “Love in The Eyes” در فصل اول از چندین ساز و بدیعی قومی بهره گرفته شده است. آیا ریشه‌های ایرانی شما تأثیری در موسیقی‌تان هم داشته است؟

قطعا این‌طور است. من معتقدم که اصلا همین مورد بود که به نظر تهیه‌کنندگان سریال گیرا می‌آمد. فکر می‌کنم آنها می‌خواستند یک موزیک “جهانی” برای این سریال داشته باشند. از آنجایی که ما در یک دنیای تخیلی به سر می‌بریم و شخصیت‌هایی مثل “دنریس تارگریان” و قبیله “دوتاراکی” ریشه‌های قومی دارند، راه استفاده برای سازهای قومی مثل تایکو (یک نوع طبل ژاپنی) یا دودوک (بالابان) باز بود. تهیه‌کنندگان این ایده را دوست داشتند. من شخصا به جمع‌آوری سازهای قومی علاقه دارم. به عنوان یک گیتاریست − تا زمانی که سیم‌ها روی ساز باشند – می‌توانم معمولا به یک شکلی ساز را بنوازم. برای همین هم خیلی اهل نوآوری هستم.

یک روز کاری عادی برای آهنگساز سریال “بازی تاج و تخت” چه شکلی است؟

جالب است که کاملا برخلاف سریال‌های تلویزیونی دیگر است: “بازی تاج و تخت” مثل یک فیلم ده ساعته می‌ماند. تمام قسمت‌ها از ماه ژوئیه تا دسامبر فیلمبردای می‌شوند. این بدین معناست که زمانی من کار روی موزیک را شروع می‌کنم، همه چیز خاتمه یافته حتی اگه کار تدوین هنوز اندکی باقی مانده باشد.

در مجموع می‌توانم ببینم که سیر داستان چطور است. بعد هم با تهیه‌کنندگان جلسه‌ای می‌گذاریم که به اصطلاح به آن spotting session می‌گوییم. در آن نشست هر قسمت را گروهی نگاه می‌کنیم و در رابطه با اینکه موزیک چطور آغاز و به پایان رسانده شود، یا اینکه از لحاظ دراماتیک به کجا برسد، با هم مشورت می‌کنیم. در رابطه با تک تک صحنه‌ها صحبت می‌شود. پس از آن من شروع به تصنیف موزیک می‌کنم. پس از مدتی دوباره با تهیه‌کنندگان نشست می‌گذاریم و من موزیک تنظیم شده را برایشان می‌زنم و در رابطه با تغییرات احتمالی حرف می‌زنیم که بعد من آنها را در موزیک اعمال می‌کنم. این روش کار روی هر قسمت است.
تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس مکالمه با رامین جوادی، آهنگساز سریال «بازی تاج و تخت»
قرار بدهید نگاه کوچولوای بندازیم به فصل ششم سریال که اخیرا به تصویر کشیده شد. کار روی این فصل چه‌طور بود؟ آیا اتفاق خاصی پیش آمد؟

من پس از تماشای هر فصل سریال “بازی تاج و تخت” با خودم می‌گویم: “عجب فصلی بود! آنها چطور می‌خواهند داستان را ادامه بدهند و خوب تر کنند؟!” زمانی که فصل تازه سریال به دستم می‌رسد می‌بینم آنها واقعا کامیاب شده‌اند از فصل پیش هم خوب تر عمل کنند. در رابطه با فصل ششم سریال هم همین طور بود: واقعا همه آنچه دوباره اتفاق افتاد، باورنکردنی است.

– نظرات شما براى ما بسيار مهم و سازنده خواهد بود –

گردآوری توسط : فرزانه ش.

موسیقی در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

به ادب نافه گشايی کن از آن زلف سياه
««« »»»
جای دل‌های عزيز است به هم برمزنش

مکالمه با رامین جوادی، آهنگساز سریال تلوزیونی «بازی تاج و تخت» (۳ عکس)

TT / 243 — TP / 14%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال