نشاسته محکم به هضم چه است و چه فوایدی دارد ؟ (۳ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

نشاسته مقاوم به هضم چیست و چه خواصی دارد ؟

درباره خواص نشاسته مقاوم به هضم بیشتر آگاهی بدارید

برای آن دسته از افرادی که به رژیم غذایی خود اهمیت می دهند داشتن اطلاعات در رابطه با مواد غذایی اصلی لازم است؛ در این مقاله شما با نشاسته مقاوم به هضم آشنایی پیدا خواهید کرد . بسیاری از ورزشکاران علاقه زیادی به کربوهیدراتها دارند زیرا انرژی مورد نیازشان برای فعالیت ورزشی را تامین میکند و قادر می باشند در تمرین خود سرحال باشند و تمرین بهتری را به اتمام برسانند.این کربوهیدراتی که به کار می برند در واقع نشاسته است که در بیشتر مواد غذایی کربوهیدرات دار وجود می دارد.اما عملکرد این کربوهیدرات ها بسیار جالب است و برخی از آنها به نشاسته مقاوم به هضم سرشناس هستند که عملکرد و خواص خوبی برای ما دارند.

بیشتر کربوهیدرات های موجود در تغذیه، نشاسته هستند. نشاسته ها زنجیره های بلندی از گلوکز هستند که در غلات، سیب زمینی و خوراکی های گوناگون وجود می دارند. اما همه ی نشاسته ای که می خوریم به سوی خود کشیده نمیشود. گاهی بخش کوچولوای از آن بدون تغییر و تغییری از دستگاه گوارش رد می شود؛ به واژه ای دیگر نسبت به گوارش مقاوم است.

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس نشاسته مقاوم به هضم چه است و چه فوایدی دارد ؟

نشاسته مقاوم به هضم بیشتر شبیه فیبر محلول عمل میکند

این نوع نشاسته، نشاسته مقاوم به هضم نامیده می شود که شبیه فیبر محلول عمل می کند. مطالعات زیادی روی انسان ها نشان داده که نشاسته مقاوم به هضم قادر هست خواص زیادی برای تندرستی داشته باشد که شامل بهبود حساسیت انسولینی، کاهش میزان قندخون، کاهش اشتها و خواص گوناگون برای گوارش می شود.

نشاسته مقاوم به هضم موضوعی هست که این روزها بحث های زیادی درموردش صورت می گیرد. در چندین ماه گذشته، صدها نفر تحت آزمایش قرار گرفتند و با اضافه کردن این نوع نشاسته به رژیم غذایی شان، بهبودهای گیراای مشاهده گردید.

۴ نوع نشاسته مقاوم به هضم وجود دارد

۱. نوع یک که در غلات، دانه ها و بنشن پیدا شده و در برابر گوارش مقاوم است زیرا با دیواره های فیبردار سلول مخلوط میشود.

۲. نوع دوم که در برخی غذاهای نشاسته ای پیدا میشود مانند سیب زمینی خام و موزهای سبز و نارس.

۳. نوع سوم زمانی تشکیل می شود که غذاهای نشاسته داری چون سیب زمینی و برنج، طبخ شده و سپس خنک می شوند. فرایند خنک شدن، برخی از نشاسته های قابل هضم را طی فرایندی به نام retrogradation به نشاسته های مقاوم به هضم تبدیل می نماید.

۴. نوع چهارم که ساخته ی دست بشر است و طی یک فرایند شیمیایی تولید می شود.

طبقه بندی این نوع نشاسته ها کار ساده ای نیست، چون انواع متفاوت و مختلفی از آن ها قادر هست در یک نوع غذا وجود داشته باشد. بسته به چگونگی تهیه و آماده سازی غذا، مقدار نشاسته های مقاوم به هضم آن عوض میشود. مثلاً اگه اجازه دهیم یک موز رسیده شود (زرد شود) از میزان نشاسته مقاوم به هضم آن کاسته شده و به نشاسته های متداولی تبدیل می گردد.

نشاسته مقاوم به هضم چگونه عمل می کند و مکانیسمش چه است؟

دلیل اصلی مفید بودن این نوع نشاسته این است که مانند فیبر محلول و قابل تخمیر عمل می نماید. نشاسته مقاوم به هضم بدون اینکه گوارش شود از معده و روده عبور می کند و در نهایت به روده بزرگ می رسد، مکانی که باکتری های مفید آن را تغذیه می نماید. بیشتر غذاهایی که می خوریم تنها ۱۰ درصد از سلول های مان را تغذیه می کند، در حالی که فیبرهای قابل تخمیر و نشاسته های مقاوم به هضم، ۹۰ درصد باقیمانده را تغذیه می کنند.در روده های ما صدها نوع باکتری مفید وجود دارد و در دهه های گذشته، دانشمندان تعداد و نوع باکتری هایی که قادر هستند تأثیری بنیادی بر سلامت ما بگذارند را یافته بودند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس نشاسته مقاوم به هضم چه است و چه فوایدی دارد ؟

نشاسته مقاوم به هضم از سرطان کولون پیش گیری میکند

نشاسته مقاوم به هضم با تغذیه باکتری های مفید روده تأثیر مثبت روی کیفیت و همچنین تعداد آن ها قرار میدهد. زمانی باکتری ها نشاسته های مقاوم به هضم را گوارش می کنند، ترکیبات متنوعی شکل می دهند مانند گازها و اسیدهای چرب کوتاه زنجیره و قابل توجه تر و اصلیتر از همه، نوعی اسیدچرب به نام بوتیرات. بوتیرات در واقع خوب ترین سوخت برای سلول های مخاط روده است.

بنابراین نشاسته مقاوم به هضم، هم باکتری های مفید را تغذیه می کند و هم غیرمستقیم با افزایش مقدار بوتیرات، سلول های کولون را تغذیه می نماید. نشاسته مقاوم به هضم تأثیرات مفید مختلفی بر روده بزرگ دارد؛ میزان pH را کاهش میدهد، از التهاب می کاهد و منجر به تغییرات مفید زیادی می گردد که ریسک سرطان کولون را هم پایین می آورد، سرطان کولون چهارمین دلیل مرگ های سرطانی در تمام دنیاست. اسیدهای چرب زنجیره لغزش که توسط سلول های کولون مصرف نمیشوند، وارد جریان خون، کبد و باقی قسمت های بدن می گردند در نتیجه خواص گوناگون زیادی از خود به جا قرار میدهند.

همه آن چیزی که باید در رابطه با نشاسته مقاوم به هضم بدانیدنشاسته مقاوم به هضم، به خاطر اثرات درمانی اش بر روده بزرگ، قادر هست برای ناهنجاری های مختلف گوارشی مفید باشد، که شامل سندرم روده تحریک پذیر مانند کولیت روده و بیماری کرون، یبوست، دیورتیکولیت (دیورتیکول یک کیسه حباب مانند است که در اثر افزایش فشار داخل رودهٔ بزرگ و وارد شدن آن به جدار روده و ایجاد بیرون زدگی های بادکنک شکل نازک از میان بخش های ضعیف شدهٔ جدار روده بزرگ، پدید می آید) و اسهال. با این وجود پیش از هر پیشنهادی باید مطالعات گسترده تری روی انسان انجام شود. در آزمایشاتی که روی جاندارها صورت گرفت، نشاسته مقاوم به هضم باعث افزایش جذب مواد معدنی نیز شده بود.

نشاسته مقاوم به هضم موجب افزایش حساسیت انسولینی، کاهش میزان قندخون و تقویت سلامت متابولیسم می گردد

نشاسته مقاوم به هضم خواص متعددی برای سلامت سوخت وساز بدن ما دارد. مطالعات گوناگون نشان داده که این نوع نشاسته قادر هست واکنش بدن نسبت به انسولین را بهتر کند و همچنین برای کاهش قند خون پس از خوردن غذا، بسیار مفید است. نشاسته مقاوم به هضم تأثیر جانبی دیگری هم پس از میل غذا دارد، یعنی اگه شما آن را همراه ناشتایی بخورید، مانع افزایش قندخون تان پس از خوردن نهار می شود.

تأثیر این نشاسته بر متابولیسم گلوکز و انسولین بسیار قابل توجه است. برخی مطالعات نمایان کرده اند پس از چهار هفته مصرف روزانه ۱۵ تا ۳۰ گرم نشاسته مقاوم به هضم، حسایت انسولینی به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است. اهمیت حسایت انسولینی را نمی توان نادیده گرفت. داشتن حساسیت انسولینی پایین (مقاومت انسولینی)، دلیل اصلی بیشتر مریضیهای جدی دنیاست، مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع دوم، اضافه وزن می‌ داری، مریضیهای قلبی و عروقی و بیماری آلزایمر.

نشاسته مقاوم به هضم، با افزایش حساسیت انسولینی و کاهش قندخون، قادر هست به شما یاری رساند از مریضیهای مزمن جلو گیری کرده و طول عمر بیشتر و زندگی با کیفیت تری داشته باشید. با این وجود، تمام مطالعات توافق نظر ندارند که نشاسته مقاوم به هضم این اثرات مثبت را داشته باشد، امکان می دارد بسته به خودِ فرد، دوز مصرفی و شیوه به کاربردن این نشاسته، تأثیرات نیز فرق داشته باشد.

نشاسته مقاوم به هضم قادر هست با کمک به احساس سیری، باعث کاهش وزن شود

نشاسته مقاوم به هضم، نسبت به نشاسته های متداولی، کالری کمتری دارد. بنابراین هر چه میزان نشاسته مقاوم به هضم موجود در غذا بیشتر باشد، آن غذا در بر می داری کالری کمتری است. امتحانات نشان داده مکمل های فیبر محلول قادر هستند منجر به کاهش وزن شوند، به این دلیل که احساس سیری را بیشتر کرده و اشتها را کاهش میدهند، ظاهراً نشاسته مقاوم به هضم نیز همین اثرات را داشته باشد.

تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس نشاسته مقاوم به هضم چه است و چه فوایدی دارد ؟

نشاسته مقاوم به هضم تاثیرات مثبتی روی روده ها دارد

تحقیق هایی که روی جانداران صورت گرفت نشان داد، نشاسته مقاوم به هضم قادر هست منجر به کاهش وزن شود اما روی انسان هنوز مطالعه دقیق و کاملی انجام نشده است.

نشاسته مقاوم به هضم را چگونه به تغذیه مان افزاییم؟

۲ راه برای این کار وجود دارد؛ می توانید آن ها را از غذاها گیرید و یا سراغ مکمل های آن بروید. غذاهای زیادی هستند که بهره گیری از آن ها معمول بوده و نشاسته مقاوم به هضم بالایی دارند؛ مانند سیب زمینی خام، سیب زمینی طبخ شده و سپس خنک شده، موز سبز، انواع بنشن و حبوبات، بادام هندی و جودوسر خام. یک مورد مهم اینکه اگه تحت رژیم بسیار کم کربوهیدرات هستید، قادر نیستید از این خوراکی ها بهره گیرید چون همگی جزو پُر کربوهیدرات ها هستند.

یعنی می توانید نشاسته مقاوم به هضم را به رژیم غذایی تان اضافه بکنید بدون اینکه هیچ گونه کربوهیدرات قابل هضم بخورید. برای همین خیلی از کارشناسان پیشنهاد میدهند، سیب زمینی خام به کار برید. نشاسته سیب زمینی خام حاوی تقریباً ۸ گرم نشاسته مقاوم به هضم در هر قاشق غذا خوری بوده و تقریباً هیچ کربوهیدارت قابل هضمی ندارد. خیلی هم کم هزینه است! مزه خاصی هم ندارد و می توانید به شیوه های مختلفی آن را با غذاهای تان همراه کنید؛ با ترکیب آن با غذای تان، ترکیب آن با آب و یا با استفاده آن در نرمنوش یا اسموتی ها و …

۴ قاشق غذا خوری نشاسته سیب زمینی خام، ۳۲ گرم نشاسته مقاوم به هضم دارد. بسیار خوب است که با مقادیر کمتر شروع کنید، چون زیاد آن قادر هست باعث نفخ و احساس رنجش شود. بیشتر خوردن آن ایرادی ندارد زیرا زمانی به میزان ۵۰ تا ۶۰ گرم در روز برسید، زیادی آن دفع می شود. تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره شاید ۲ تا ۴ هفته زمان ببرد تا شما شاهد تمام خواص آن باشید، پس صبور باشید!

نشاسته مقاوم به هضم چه است و چه فوایدی دارد ؟

__________________________________

تهیه و تدوین: مارال .ک

تغذیه سالم و مناسب در بخش تغذیه و سلامت سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

حافظ گرت ز پند حکيمان ملالت است
««« »»»
کوته کنيم قصه که عمرت دراز باد

نشاسته محکم به هضم چه است و چه فوایدی دارد ؟ (۳ عکس)

TT / 236 — TP / 14%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال