رنو ٣٠ میلیونی حریف ماشین پراید


با دیگران به اشتراک بگذارید

رنو ٣٠ میلیونی رقیب پراید

تصویر و عکس رنو ٣٠ میلیونی حریف پراید

محوطه‌ای به وسعت ١٨٢برابر زمین فوتبال. یکی از دو غول خودروسازی فرانسه مرکز تحقیقات خود را در زمینی به مساحت ١٥٠ هکتار در شهر «گویانگور» فرانسه بنا قرار داده تا بتواند بخش بزرگی از مهندسانش را که چیزی در حدود ١٢هزار کارمند (١٠ هزار کارمند مستقیم و دو هزار کارمند خارج از کلکسیون رنو) بود از ٣٦ گوشه دنیا در یک جا جمع کند.

تمام تولیدات تازه گروه خودروسازی رنو اکنون در این مرکز متولد می‌شوند. راه اندازی این مرکز تحقیقات مرکزی رنو در سال ١٩٩٨ هم‌زمان با صدسالگی این کمپانی بود. یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این مرکز تحقیق و توسعه، کاهش زمان تولید یک محصول تازه است. محصولی که رحلت کرده در محدوده وقتی پنج‌ساله تولید می‌شد، اکنون در دو سال، به بازار می‌رسد. دولت فرانسه با دراختیارداشتن ۱۵ درصد از سهام رنو، بزرگ‌ترین سهام‌دار آن محسوب می‌شود.

رنو، مشتاق همکاری با ایران

این خودروساز مطرح فرانسوی که به نقل کرده مسئولانش در زمان تحریم ایران را ترک نکرد و به همکاری‌اش ادامه داد، اکنون سودای آن را در سر می‌پروراند که بتواند مکان پایش را در ایران سفت‌تر کند. برهمین‌اساس است که مسئولانش مشتاق هستند هرچه بیشتر از فعالیت‌های بین‌المللی‌‌اش بگویند.

این گروه خودروسازی که با سه برند در سطح جهانی شناخته می‌شود، سال گذشته (٢٠١٥) با به فروش رسان دومیلیون‌و ٨٠٠هزار خودرو، توانست درآمدی در حدود ٤٥میلیارد یورو داشته باشد. بازدید از این کانون تحقیقاتی، با شناسایی چندین محصول تازه جهانی این خودروساز همراه بود، اما پیش از آن مسئول رابطه با رسانه‌های این گروه خودروسازی به شناسایی سه برند زیرمجموعه این شرکت توجه کرد.

داچیا، نام یکی از مارک های این گروه خودروساز است که برای بازار هدف اروپای شرقی و شمال آفریقا تولید می‌شود. در کنار آن، رنو سامسونگ‌موتورز نیز تنها برند رنو است که در کره به بازار می‌آید. همچنین همکاری رنو و نیسان، نیز که اکنون به تولید مشترک با یکدیگر می‌پردازند و همین امر نیز سبب شده رتبه اتحاد این دو خودروساز به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا ارتقا یابد، در سال ٢٠١٥ منجر به تولید محصولی تازه به نام «کجار» شد که در آن، کجار روی پلت‌فرم نیسان قشقایی ساخته شده است.

این همکاری مشترک بین رنو و نیسان به ١٥ سال گذشته بازمی‌گردد که خودروسازی نیسان با معضلات اقتصادی روبه‌رو شد و رنو نیز ازدیگر‌سو به دنبال یک شریک برای توسعه فعالیت‌های خود بود. همین امر سبب شد تا رنو، رئیس‌کل کمپانی خود را به کشور ژاپن بفرستد تا کانون نیسان را سرِ پا کند. بر‌همین‌اساس هم، اکنون رنو ٤٤درصد از سهام نیسان را خریداری کرده و در مقابل نیسان نیز ١٥درصد سهام رنو را در دست گرفته است.

در همکاری مشترک رنو-نیسان، همکاری روی پلت‌فرم نیز وجود دارد تا هزینه‌های تمام‌شده خودرو کاهش یابد. اتحاد رنو-نیسان از همان ابتدا با هدف کاهش هزینه‌های تمام‌شده و در نهایت کاهش قیمت محصول نهایی به ثمر رسیده است. در همین راستا بود که رنو-نیسان در سال ٢٠١٥، با همکاری مشترک قادر بودند هشت میلیون به فروش رسان در سطح جهانی داشته باشند.

اتحاد رنو-نیسان همچنین در قالب مشارکت با «آوتوواز» خودروساز روسی و «دایملر» آلمانی به تولید دو محصول «توئینگو» برای رنو و «اسمارت» برای دایملر دست زد. این دو خودرو پلت‌فرمی مشترک دارند و فقط دیزاین آنها با یکدیگر فرق می دارد.

رقابت آلاسکان با هایلوکس تویوتا در ایران در صورت ورود به بازار ایران

همچنین گروه خودروسازی رنو در این بازدید، خبر از ورود خودروی آلاسکان در آینده‌ای نزدیک به بازار آمریکای جنوبی خبر داد. آرنولو براون، مسئول تولید خاورمیانه و آفریقای این کمپانی با رونمایی از کانسپت خودرو آلاسکان در مرکز تحقیقات رنو، گفت: «این خودرو بیش از یک تن وزن دارد و قرار است با میتسوبیشی مسابقه دهد. پلت‌فرم آلاسکان با نیسان ناوارا یکی است و در صورت ورود به ایران، با هایلوکس تویوتا مسابقه خواهد داد. این کانسپت، آخرین محصول مشترک گروه خودروسازی نیسان-رنو است و هنوز گران برای آن انتخاب نشده است».

براون با نگاهی به بازار خودرو در ایران می‌گوید: «ایران دو بازار دارد. ٩٥ درصد بازار ایران از ساخت محلی و پنج‌ درصد آن از واردات تأمین می‌شود».

او با اظهار این که تلاش می‌کنیم تولیدات هر خودرو با شرایط منطقه‌ای اعم از وضعیت جاده‌ها و آب‌وهوا و…، تطبیق داده شود، می‌گوید: «درحال‌حاضر سهم بازار رنو در ایران ٥,٥ درصد است که شامل محصولات وارداتی رنو از طریق نگین‌خودرو و تولید مشترک داخلی از طریق رنو پارس است».

رؤیای رنو در ایران

مسئول خاورمیانه و آفریقای این کمپانی اما از اهداف بلندمدت این گروه خودروسازی در ایران این‌گونه یاد می‌کند: «هدف ما افزایش سهم رنو در ایران به بیش از ٢٠ درصد است و قصد داریم در حلقه سه خودروساز اصلی در ایران قرار بگیریم».

اشاره او به شرکت خودروسازی هیوندایی است که بعد از ایران‌خودرو و سایپا توانست در زمان تحریم، جایگاه رنو را در ایران بگیرد و به پرفروش‌ترین محصول در بازار خودروی ایران مبدل شود.

حریف سرسخت پراید از راه می‌رسد؟

در این بازدید از ماشین هایی (دو خودرو مفهومی کوهنورد و اسپرت کوئید) کوچولو و اسپرت به نام KWID رونمایی شد که برای بازار هندوستان تهیه شده بود و به نقل کرده براون می‌تواند با قیمت زیر ٣٠ میلیون تومان در بازار ایران به به فروش رسان برسد. به نقل کرده او، این محصول در صورت نتیجه مذاکرات رنو با ایران، حریف عمده پراید در ایران خواهد شد.

به گزارش «شرق»، این در حالی است که به‌تازگی کانون «گلوبال‌ان‌کپ» (Global Ncap) که یک کانون معتبر و مستقل جهانی است، به بررسی سطح کیفیت و مطمئنی این خودرو توجه کرد و اعلام کرد در تست خودروی «کوئید» که چندی پیش از سوی این کانون انجام شده، این خودرو حتی کامیاب به کسب یک ستاره از پنج ستاره مطمئنی نیز نشده است. این کانون سه نمونه از کوئید که نمونه دوم و سوم مدل‌های ارتقایافته این خودرو بوده‌اند را با تست تصادف، سنجیده که نتایج آن به شرح زیر است:

«اولین نسخه از این خودرو که تست شد، از بین سری اول مدل‌های تولیدی برگزیده شده بود و بدون هیچ تجهیزات مطمئنی و حتی کیسه هوای رانندگی کننده تست شد؛ این خودرو برای مطمئنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر گرفت. بدنه این نسخه کاملا بی‌ثبات ارزیابی شد. مطمئنی سر و قفسه سینه رانندگی کننده در این نسخه ضعیف بود و قفسه سینه سرنشین کمی مطمئنی داشت. زانوی سرنشینان در این نسخه می‌تواند از سوی ساختار خطرناک داشبورد به مخاطره انداخته شود».

نسخه دوم کوئید که از سوی این کانون تست شده از دوم آوریل ۲۰۱۶ تولید می‌شود. گلوبال ان‌کپ اعلام کرده رنو این نسخه را سری به‌روزشده کوئید می‌داند که انتظار می‌رفت سطح مطمئنی خوب تری داشته باشد؛ اما این نسخه نیز در مطمئنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در مطمئنی سرنشین خردسال امتیاز دو از پنج ستاره را گرفته است. به نقل کرده این سازمان، ساختار این خودرو نابود نشد؛ اما باز هم بی‌ثبات است و نمی‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند.

سومین نسخه‌ای که تست شد یک کوئید با ساختاری قوی‌تر و همچنین کیسه هوای رانندگی کننده بود که به‌عنوان یک آپشن زاید در نسخه ممتاز این خودرو ارائه می‌شود؛ اما این نسخه نیز در مطمئنی سرنشین بزرگسال امتیاز صفر و در مطمئنی سرنشین خردسال امتیاز دو را کسب کرد. در ادامه این گزارش، گلوبال ان‌کپ اعلام کرده رنو باید اصلاحات بیشتری را در خودروی کوئید اعمال کند. نتیجه این گزارش در حالی پخش کشف کرده که مسئول خاورمیانه و آفریقای کمپانی رنو با اشاره به این که نیاز بازار ایران از هندوستان بیشتر است، می‌گوید: «باید آپشن‌های بیشتری مانند ABS، ایربگ سرنشین، برف‌پاک‌کن شیشه پشت خودرو و… روی این خودرو سوار شود که وجود آنها در هندوستان اجباری نیست.

همین موضوع سبب می‌شود قیمت‌های این محصول در بازار ایران با افزایش روبه‌رو شود».

بااین‌حال، آن‌گونه که از خبرها حاکی است، اکنون به‌دلیل پایین‌بودن قیمت این خودرو، ایران‌خودرو و سایپا، مشتاق به دراختیارگرفتن تولید این خودرو در ایران هستند و از آن‌سو شرکت رنو نیز در چانه‌زنی‌های خود به مذاکرات در این زمینه ادامه داده و از احتمال تولید مستقل این خودرو در ایران نیز گزارش کرده است.

بی‌علاقگی وزارت نیرو به ورود خودروهای برقی به ایران

در این بازدید همچنین از خودروهای توزی و زوئه نیز رونمایی شد که ماشین هایی تماما برقی هستند و ورودشان به ایران بستگی به سیاست‌های دولت دارد، زیرا قیمت آنها از خودروهای بنزینی بیشتر است و قیمت بالاتری دارند. این خودروهای برقی، مصرف برق را با افزایش مواجه می‌کنند و چندان موردپسند دولت ایران (وزارت نیرو) نیستند، زیرا فشار بیشتری به شبکه برق ایران وارد می‌آورند.

در بخش دیگری، از قسمت شبیه‌سازی (سیمولشن) مرکز تحقیقات رنو بازدید به عمل آمد. در این بخش، اسکنر برای تحقیقات درباره رانندگی در نظر گرفته می‌شود. این اسکنر در تحقیقات رانندگی رتبه یک را در دنیا دارد و نرم‌افزار آن متعلق به کمپانی رنو است و با کمپانی اوکتال به بازار می‌رود. به نقل کرده حکیم محلبی، مسئول بخش تیم و شبیه‌سازی این مرکز، تصاویر از طریق پنج پنجره با کیفیت چهار کیلوپیکسل ارسال می‌شود که چنین نرم‌افزاری در تحقیقات خودرو هنوز در دنیا وجود ندارد.

همچنین در بازدید غرفه کمپانی رنو در نمایشگاه جهانی خودرو، از خودرو کانسپت (مفهومی) رنو با نام ترزور رونمایی شد؛ نام این خودرو که در فرانسوی به‌معنای گنج است، یادآور روزهایی است که در آینده، انسان پاک‌بودن هوا را به‌دور از آلایندگی انتظار می‌کشد. این خودروی تماما برقی، آخرین ایده گروه خودروسازی رنو برای ساخت پلت‌فرم‌های گوناگون خودرو در سال‌های آینده و متناسب با هر کشور است.

به گزارش «شرق»، چندین روز پیش از این بازدید در مرکز تحقیقات رنو و نمایشگاه جهانی خودرو، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در جریان بازدید از این نمایشگاه، با مدیران رنو دیدار کرد؛ این دیدار در نهایت به امضای توافق‌نامه همکاری میان وزارت صنعت ایران و شرکت فرانسوی رنو در قالب «جوینت‌ونچر» منجر شد.

این توافق‌نامه همکاری از سوی منصور معظمی، رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و باز سازی صنایع ایران، به نمایندگی از دولت ایران و تیری بلوره، قائم‌مقام شرکت رنو، به امضا رسید و قرار است براساس آن جوینت‌ونچر تازه بوجود بیاید.

امضای همین توافق‌نامه، نعمت‌زاده و معظمی را به مجلس کشاند؛ چندین روز گذشته، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن از فراخوان وزیر صنعت و رئیس ایدرو به مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره قرارداد با «رنو» گزارش کرده بود.

به گزارش ایسنا، داریوش اسماعیلی با اظهار این که مجلس با کلیت انعقاد قراردادهای تازه ماشینی قبول می دارد، گفت: قرارداد رنو با سازمان گسترش با ابهاماتی روبه‌رو است، ابهاماتی که در قرارداد رنو با سازمان گسترش مشهود است، سهام ٦٠ درصدی رنو و ٤٠ درصدی ایران است و همچنین ایدرو یک سازمان توسعه‌ای است و انتظار این بود که شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان در اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی قرارداد منعقد می‌کردند.

همچنین نقش قطعه‌سازان داخلی در قرارداد ایدرو و رنو مشخص نیست و باید شفاف‌سازی شود که چه بخشی از قطعات در داخل تولید می‌شود و چه بخشی از خارج تأمین خواهد شد.

اسماعیلی با تأکید بر این که ابهامات باید رفع و در صورت نیاز اصلاحاتی در این قرارداد انجام شود، تصریح کرد: باید دقت داشت انعقاد قراردادهای ماشینی براساس سه مؤلفه انجام می‌شود که رعایت این مؤلفه‌ها الزامی است؛ مؤلفه اول، انتقال فناوری به داخل، دوم بهره گیری از ظرفیت‌های تولید داخلی مانند قطعه‌سازان و سوم این که کیفیت افزایش یابد و قیمت کاهش یابد؛ فقط در این صورت قراردادها مفید و به نفع کشور و صنعت خودرو خواهد بود.

اخباراقتصادی – شرق

*******************

نگارنده : پرهام ش.

خودرو در بخش دانش و فناوری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

بسم حکايت دل هست با نسيم سحر
««« »»»
ولی به بخت من امشب سحر نمی‌آيد

رنو ٣٠ میلیونی حریف ماشین پراید

TT / 172 — TP / 9%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال