این سیاره دارای یک اقیانوس بزرگ است (۳ عکس)

این سیاره دارای یک اقیانوس بزرگ است

عکس شماره ۱ ⇩

عکس این سیاره در بر می داری یک اقیانوس بزرگ است

این سیاره در بر می داری یک اقیانوس بزرگ است

محققان ناسا اخیرا یک سیاره یافته اند که اقیانوسی بزرگ دارد و بسیار هم پهناور است. این سیاره مشابه با زمین می باشد. حدود یک ماه قبل بود که خبر هیجان‌انگیز کشف نزدیک‌ترین سیاره زمین مانند انتشار داده شد. سیاره‌ای که به دور کوتوله سرخ پروکسیما قنطورس در حال چرخش است که در نزدیک‌ترین دستگاه ستاره‌ای یه منظومه خورشیدی قرار گرفته است: منظومه آلفا قنطورس

این ستاره که به نام proxima b شناخته می‌شود، تنها ۴.۲۵ سال نوری با ما فاصله دارد و نشانه‌هایی موجود بود مبنی بر این که مانند زمین در بر می داری سطحی صخره‌ای است و در فاصله عالی از ستاره میزبانش قرار گرفته تا آب به صورت مایع بتواند روی سطح آن جریان کشف کند. (واقع‌شده در کمربند حیات) حال دانشمندان نشانه‌هایی یافته‌اند که این سیاره زمین مانند با اقیانوسی از آب بر تن شده است.

کشف این سیاره بسیار جالب‌توجه است، چون اگه کمی به قبل برگردیم، نزدیک‌ترین سیاره زمین مانند که می‌توانست پذیرای حیات باشد، سیاره wolf 1061c بود که ۱۴ سال نوری با ما فاصله داشت. و این معادل فاصله ۱۲۶ تریلیون کیلومتری از زمین است.

سیاره proxima b رکورد نزدیک‌ترین سیاره زمین‌مانند را به ۴.۲۵ سال نوری کم کرده است. هرچند که باز هم این مقدار برابر ۴۰ تریلیون کیلومتر (یا معادل ۲۷۱,۰۰۰ برابر فاصله زمین تا خورشید) است، اما برنامه‌هایی وجود دارد که می‌تواند در بیست سال آینده، فضاپیماهایی را به این ستاره و سیاره آن بفرستد.

این ستاره (و در واقعیت این منظومه ستاره‌ای متشکل از سه ستاره) نزدیک‌ترین ستاره کهکشان راه شیری به ما است، طوری که اگه به آن بینیم دو ستاره آن را به صورت مجزا نگاه خواهیم کرد: ستاره آلفا قنطورس A و آلفا قنطورس B که آلفا قنطورس A چهارمین ستاره پرنور در آسمان شب است. کمی آن طرف‌تر ستاره کوچولو پروکسیما قنطورس نیز به همراه این دو تشکیل منظومه‌ای سه کانه را می‌دهد.

عکس شماره ۲ ⇩عکس این سیاره در بر می داری یک اقیانوس بزرگ است

هیجان‌انگیز است! اینطور نیست؟!

اما حالا تیمی از محققین در آزمایشگاه اخترفیزیک مارسلی در فرانسه با محاسبه دقیق‌تر برخی فواید مربوط به اندازه و سطح این سیاره، میزان احتمال زیست‌پذیربودن آن را افزایش داده‌اند و این طوری سیاره proxima b بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

عکس و تصویری که کلکسیون این فواید در اختیار ما قرار می‌دهد، سیاره‌ای پوشیده از اقیانوس‌های آب مایع است که می‌تواند زیست‌پذیر باشد.

توصیف این تیم از این سیاره به صورت یک “سیاره اقیانوسی” است. اقیانوسی که امکان می دارد تمامی سطح آن را فرا گرفته باشد با آبی مشابه با برخی از اقمار زحل یا مشتری.اما در رابطه با زیست‌پذیری این سیاره زمین مانند هنوز شک بزرگی وجود دارد. آن هم مربوط به فاصله بسیار کم آن با ستاره میزبانش می‌شود.

این سیاره هر ۱۱.۲ روز یک بار و در فاصله‌ای برابر ۷.۴ میلیون کیلومتر به گرد ستاره‌اش می‌چرخد. این فاصله بسیار کمتر از فاصله نزدیک‌ترین سیاره منظومه خورشیدی به خورشید ماست، یعنی عطارد. عطارد که بیشینه و کمینه دمای آن به ۴۲۷ و ۱۷۳- درجه سانتی‌گراد می‌رسد مسلما مکان خوبی برای جستجوی حیات و آب مایع نیست. پس آیا به یافته‌های تازه در رابطه با سیاره proxima b می‌توان اطمینان داشت؟

خبر خوب این است که ستاره میزبان این سیاره بسیار متفاوت از خورشید ماست و شرایط سطحی آن به سختی شرایط عطارد نیست. چرا که روشنایی این ستاره تنها ۰.۱ روشنایی خورشید و جرمش ۱۲% جرم آن است. با توجه به این موارد کمربند حیات آن نیز ۲۵ برابر نزدیکتر به ستاره می‌شود، اگه که با فاصله کمربند حیات خورشید مقایسه‌اش کنیم.

شبیه‌سازی‌های این تیم فرانسوی نمایان کرده است که شعاع این سیاره بین ۰.۹۴ تا ۱.۴ برابر شعاع زمین است.  به گزارش پارس ناز اگه که حد پایین شعاع انتخاب شود، این سیاره بسیار چگال خواهد بود، با هسته‌ای فلزی که دو سوم جرمش را تشکیل می‌دهد که با گوشته‌ای سنگی احاطه شده است.

اگه که سطح آن با آب بر تن شده باشد تنها ۰.۰۵ جرم آن را شامل خواهد شد که بسیار مشابه با زمین است که اقیانوس‌ها ۰.۰۲ درصد از جرم زمین را شامل می‌شوند.اما اگه حد بالای شعاع را انتخاب بکنیم جرم این سیاره به طور مساوی بین هسته‌ای سنگی و اقیانوسی از آب در سطح آن تقسیم خواهد شد. اقیانوسی پهناور که عمقی برابر ۲۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

عکس شماره ۳ ⇩عکس این سیاره در بر می داری یک اقیانوس بزرگ است

در هردوی این شبیه‌سازی‌ها، این سیاره زمین مانند در بر می داری جوی نازک خواهد بود که برای وجود حیات الزامی است و اجازه نخواهد داد تا دما بیش از حدی شود که برای وجود آب مایع بر سطح آن الزامی است.با این وجود این یافته‌ها نتیجه شبیه‌سازی‌هایی است که البته از داده‌های موجود به دست آمده است، اما مخلوط دقیق و نوع سیاره را تنها وقتی می‌توان با قطعیت اعلام کرد که ابزارهایی در نزدیکی آن داشته باشیم.

خوشبختانه ماموریتی برای همین منظور توسط میلیاردر روسی Yuri Milner پیش‌بینی شده است که امیدوار است طی بیست سال آینده فضاپیمایی را به سوی این جهان تازه روانه کند.همچنین تلسکوپ جیمزوب ناسا که در سال ۲۰۱۸ پرتاب خواهد شد می‌تواند با نمونه‌برداری از نور ستاره، اطلاعات دقیق‌تری از جو این سیاره در اختیار ما گذارد.

شاید در آینده مشخص شود که این سیاره نه تنها میزبان آب نبوده که بسیار خشک و با محیطی خشن باشد، اما در حال حاضر شواهد نشان می‌دهند که امکان می دارد خانه دوم انسان در همین نزدیکی ما منتظر ملاقات با ما باشد.

گجت نیوز