وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت (۶ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت

اسکار وایلد هم مثل بسیاری دیگر از هنرمندان و خاصه نویسندگان و شاعران بزرگ دنیا، زندگی‌ای داشته پر از فراز و نشیب؛ که آثار هر کدام از این دوره‌ها را می‌توان در آثارشان دید.
روزنامه دنیای اقتصاد – محمود علیزاده: شاید کمتر کسی باشد که به ادبیات به خصوص ادبیات اکرانی و تئاتر علاقه داشته باشد و نام اسکار وایلد به گوشش نخورده باشد و یا اثری از او نخوانده باشد. اسکار وایلد هم مثل بسیاری دیگر از هنرمندان و خاصه نویسندگان و شاعران بزرگ دنیا، زندگی‌ای داشته پر از فراز و نشیب؛ که آثار هر کدام از این دوره‌ها را می‌توان در آثارشان دید.
عکس شماره ۱ ⇩
عکس وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت

اسکار وایلد وقتی کلبی مسلکی عشرت‌طلب می‌شود و وقتی عاشقی شیفته خدا و مسیح و با درد زندگی می‌کند. در هر حال اسکار وایلد را یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان بزرگ دنیا می‌دانند که قادر بوده است آثار بسیار زیبا و در خور توجهی از خود به جا قرار بدهد.
نگاهی به زندگی وایلد
فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز با نام هنری اسکار وایلد شاعر، داستان‌پرداز و نمایشنامه‌نویس ایرلندی (۱۸۵۴-۱۹۰۰) در دوبلین‌زاده شد، پدرش چشم‌پزشک و فوت شدی بافرهنگ، و ادب دوست بود و مادرش شاعر و مترجم آثار الکساندر دوما و لامارتین. اسکار بسیار زود تحت نفوذ ادبیات خارجی قرار گرفت، زیرا مادر به هنگام تعطیلات او را با خود به فرانسه می‌برد. در این کشور بود که اسکار اولین شعر را درباره مرگ خواهر جوانش سرود. تحصیلات خود را ابتدا در ترینیتی کالج دابلین، سپس در آکسفورد به انجام رساند و تحت تاثیر راسکین و والتر پیتر قرار گرفت و این تاثیر در اولین شعرش ریونا شده در ۱۸۷۸ آشکار گشته و اصول عقاید او را درباره «هنر برای هنر» بیان کرده بود. این شعر که برق‌آسا پیروزی یافت و شهرتی برای اسکار به همراه آورد، به دریافت جایزه نیودیگیت نایل آمد. وایلد در ۱۸۷۸ در لندن اقامت گزید و اولین دیوانش را در ۱۸۸۱ منتشر کرد، پس از آن به ایالات متحده مسافرت کرد و درباره اصول زیبایی‌شناسی در ایالت‌های گوناگون سخنرانی‌هایی ایراد کرد که بسیار نورانی و پیروزمندانه بود. در ۱۸۸۲ در پاریس مقیم شد و دو نمایشنامه خود را به نام ورا و دوشس پادوا به پایان رساند.
نمایشنامه دوسش پادوا در پنج پرده در ۱۸۹۱ در ایالات متحده بر صحنه آمد و چندان جلب دقت نداشت و در واقع کمتر سبک شخصی وایلد را در برداشت و بیشتر به تقلید نمایشنامه‌نویسان عصر الیزابت نگاشته شده بود. منظومه کوچولو ابوالهول (۱۸۹۴) در چاپ فاخر انتشار یافت. شاعر در این منظومه ابوالهول را مجسم می‌کند که با چهره‌ای فرسوده و سالخورده و مرموز در کنج اتاق و در برابر او نشسته است. اولین بیت‌های منظومه، آهنگی نرم و دلنشین و خفه دارد که سکوت اتاق را بیان می‌کند و شاعر که از وجود او در کنار خود و از نگاه خیره‌اش ملول گشته، از او می‌خواهد که به مصر برود و عشق‌های گذشته را دریابد. این شعر از کاملترین و خوش‌آهنگ‌ترین اشعار وایلد است که به غرابت‌های اساطیری و سنتی شکوه و جلال خاصی بخشیده است.
وایلد سخنگویی پرجاذبه و در بر می داری حرکات و رفتاری دلپسند بود، خوشگلی ظاهر، موهای بلند، لباس‌های عجیب و غریب و به دست گرفتن گل هنگام سخنرانی، چیزهایی بود که در او جلب توجه می‌کرد و در محافل ادبی با حسن استقبال روبه‌رو می‌شد. وایلد نیز مانند بایرون بیشتر به سبب شخصیت افسانه‌ای مردمان را شیفته می‌ساخت تا به سبب ارزش آثار. وایلد در غالب رشته‌های ادبی آثاری خلق کرده است: شاهزاده خوشبخت و قصه‌های دیگر (۱۸۸۸) که در آن نفوذ نویسندگان سمبولیست فرانسه دیده می‌شود. باغچه اناری (۱۸۹۱)، مجموعه‌ای از قصه‌های دنیای پریان که صاحبنظران آن را از حیث موضوع تحت نفوذ قصه‌های آندرسن دانسته‌اند و از طرف دیگر خصوصیت‌های سبک سمبولیسم فرانسه و آخرین نشانه‌های رومانتیسم در آن دیده می‌شود. کلکسیون قصه کوتاه جنایت لرد آرتور سیویل در ۱۸۹۱ انتشار یافت، اسکار وایلد تنها یک رمان نوشت که پیروزی فراوان به دست آورد و آن تصویر دوریان گریه کن (۱۸۹۱) است. تصویر دوریان گریه کن به سبب تازگی موضوع و شاید نیز به سبب آن که چهره خود نگارنده را منعکس می‌کند، شهرتی عظیم یافت.
عکس شماره ۲ ⇩عکس وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت
وایلد با این اثر تمثیلی قصد داشته است نمایان بکند که تحول شکلی که از هنر بر امور واقعی پدید می‌آید تا چه اندازه می‌تواند قادر و نافذ باشد. مقاله‌های تحقیقی و نقدی وایلد در مجموعه‌ای با عنوان نیتـها (۱۸۹۱) در اصول زیبایی‌شناسی و هنر محض، شامل چهار مقاله است که وایلد در آنها خواسته ثابت کند که مسائل بی‌شماری که حل آن به وسیله مذهب و اخلاق میسر نمی‌‌شود، به وسیله هماهنگی در هنر حل می‌شود؛ و همچنانکه هر قطره‌ای در دریا به مروارید خالص تحول شکل می‌دهد، در عالم هنر نیز هرچه وارد می‌شود به خوشگل ترین حالت تبدیل می‌‌شود. این کلکسیون که وایلد در آن خوشگلی را به همه صورت‌ها خاصه خوشگلی در شعر نکته توجه گذاشته است، در ادبیات جدید انگلستان مقام اهمیتی می داری به دست آورد.
وایلد پس از آن به خلق آثار اکرانی روی آورد. نمایشنامه سالومه (۱۸۹۱) در یک پرده که به زبان فرانسوی برای بازیگر نامدار سارابرنار نوشته شد و در ۱۸۹۶ بر صحنه آمد و به وسیله آلفرد داگلاس به انگلیسی ترجمه شد. نمایشنامه سالومه که در پاریس با موفقیت بسیار همراه گشت، در انگلستان به ملاحظات مذهبی از نمایش آن پیش گیری شد. وایلد در این نمایشنامه هریک از قهرمانان را آلت کورکورانه دست تقدیر ساخته است. منتقدان مدتها درباره ارزش آن به بحث توجه کردند، گروهی آن را در بر می داری ارزش فراوان توصیف کردند و گروه دیگر آن را بی‌ارزش خواندند. کمدی‌های وایلد، برخلاف سالومه، بر صحنه‌های تئاتر انگلستان با استقبال فراوان روبه‌رو شد وحتی از نظر مالی هم موفق‌تر بود. بادبزن زن ویندرمر در چهار پرده در ۱۸۹۲ در لندن به نمایش گذارده شد. وقایع این طنز درجامعه آداب‌دان لندن می‌گذرد و در آن تفوق احساس بر قیود و تعصب اجتماعی عرضه می‌شود، چنانکه مادری شرافت خود را فدای آبروی دختر می‌کند.
بر سر تا سر این نمایشنامه کمدی ای لطیف حکمفرما است. اهمیت جدی‌ بودن در نظر عده‌ای از منتقدان شاهکار وایلد حساب شد و در سه پرده در ۱۸۹۵ در لندن اجرا شد. نوشته نمایشنامه در ۱۸۹۹ به چاپ رسید. این نمایشنامه وایلد را در ردیف اول نویسندگان آثار اکرانی مطایبه‌آمیز انگلستان و در کنار کسانی چون شریدن گنجاند و تنها کمدی‌ای بود که اسکار وایلد خود از آن رضایت کامل داشت و می‌توان گفت که پیروزی آن بیشتر به سبب بذله‌گویی و شوخ‌طبعی و صنعت لفظی فراوانی بود که در سر تا سر طنز موجود بود و در عین حال به ابتذال کشیدن همه چیز از طرف نگارنده به آن جاذبه خاص بخشیده بود. منتقدان همگی اعلام کردند که مردمان انگلستان تا به حال به این حد خنده نکرده بودند.
شوهر دلخواه (۱۸۹۸) نیز هجوی بود از جامعه عصر نگارنده. پیروزی‌های اسکار وایلد تاثیر مطلوبی در زندگی او قرار نداد. وی که در ۱۸۸۴ مزدوج شده بود، پس از اولین حاملگی همسرش، از مؤسسه خانوادگی نفرت یافت و با جوانی به نام آلفرد داگلس ارتباط برقرار کرد، پدر آلفرد، وایلد را به انحراف اخلاقی متهم کرد و مانع معاشرت فرزندش با او شد. وایلد بر ضد او اقامه دعوی کرد، اما چون قادر نبود ادعای خود را ثابت کند دادگاه او را به دو سال زندان همراه با کار اجباری محکوم کرد. وایلد از ۱۸۹۵ تا ۱۸۹۷ در زندان ریدینگ به سر برد و به هنگام آزادی از زندان از نظر جسمانی، روحی و مالی با ورشکستگی کامل روبه‌رو بود. وایلد سال‌های آخر عمر را در فرانسه به نام مستعار سیباستین ملماث گذراند و ناله‌هایی از زندان ریدینگ را ساخت که برجسته‌ترین شعر او بود، سرشار از پریشانیهای روحی و در عین حال اثری باشکوه. وایلد در پاریس زندگی آمیخته با لذت‌جویی را از سر گرفت- زندگی‌ای که بر اثر مریضی مننژیت به پایان رسید.
عکس شماره ۳ ⇩عکس وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت
اسکار وایلد در زندان ابتدا دوره مشقت‌باری را گذراند و ماه‌ها درباره خودکشی می‌اندیشید، اما پس از ساعت‌ها کار جسمانی که به آن محکوم شده بود، روحش اولین بار به عظمت سوگ و لذت رنج پی برد و این خود کشف جهانی بود که تا آن زمان بر او ناشناخته مانده بود. در این هنگام بود که اثر او از اعماق نوشته شد که نقطه اوج زندگی و فلسفه وایلد را نشان می‌دهد و سند تازه و روشنی است از تجربه‌های زندگی او که ارزش و ادراکی هنری کشف کرده است. این اثر بی‌شک خوب ترین اثر منثور وایلد است. الهامات شاعرانه از صنایع لفظی که در آثار دیگر وایلد دیده می‌شود، برکنار مانده و زوایای درون و توجه وایلد را به مذهب آشکار می‌کند. نقل شده است که چنانچه وایلد این تحول روحی را قبلاً کشف کرده بود، شاهکارهایی زیادی خلق می‌کرد. اثر به صورت نامه‌هایی بود که از زندان به آلفرد داگلس نگاشته شده بود و پس از مرگ وایلد در ۱۹۰۵ انتشار یافت. آثار وایلد با آن که فاقد خصوصیت آثار نویسندگان اصیل است، ولی هوشمندی، طبع بذله‌گو و ذوق طنزنویسی او که قادر بوده از عصر خود عکس و تصویری مسخره‌آمیز بسازد،‌ مانع کهنگی آثارش گشته است. وایلد در توسعه تئاتر جدید انگلستان سهم بسزایی دارد.
نگاهی به برخی آثار
از اعماق:سومین بخش از کتابی به همین نام است که از زندان ریدینگ برای آلفرد داگلس فرستاد، و پنج سال پس از مرگ شاعر به اهتمام دوست و وصی‌اش، رابرت راس، انتشار یافت. دستنویس کامل اثر، که راس به موزه بریتانیا تحویل داد، تنها در ۱۹۶۰ ویرایش و چاپ شد. در ۱۹۲۵، ماکس وایرفلد، در برلین،‌ چاپ تازه ای و به ادعای او چاپ کاملی، از اعماق، همراه با افزوده‌های بسیار، منتشر کرد. شاید این چاپ ماخوذ از رونوشتی از دست‌نویس اثر بود که از دست راس به دست مایرفلد رسیده بود. از اعماق، نقطه اوج زندگی و فلسفه وایلد است؛ و شاهدی تازه، و شاید ساده‌ترین راه است بر این که چطور هریک از تجارب او ارزش و معنی هنری به خود می‌گیرد. او که می‌خواست از رنج، به عنوان این که نوعی تنزل مرتبه روح است، بگریزد، دچار رسوایی و شرم محاکمه‌ای ترسناک، محکومیت، تحقیر مردمان و جراحت زبان‌های دشمنان متعدد خود می‌شود. اول چون نمی‌تواند تسلیم شود، ماه‌ها در اندیشه خودکشی برمی‌آید: سپس، در زندان پس از ساعت‌ها کار توان‌فرسا، روح شاعر نخستین‌بار به عظمت درد و نشاط رنج پی می‌برد، و این کشف، جهانی است که تا آن زمان برای او ناشناخته بود.
«از اعماق»، که تا اندازه‌ای ملهم از زندگی مسیح اثر رنان بود، این تحول را نشان می‌دهد، وایلد در این اثر خود حین اعتراف به گناه، احساس نیاز به توبه می‌کند که نزدیک کننده انسان به مسیح است. درد به او می‌آموزد که لحظه پشیمانی و لحظه بخشایش یکی است و اشک هر ناپاکی را می‌شوید. صفحات ویژه به مسیح که اصلی ترین و خوب ترین بخش اثر است نشان می‌دهد که چطور اندیشه وایلد به معانی مذهبی که عمق زیباشناسی اوست دست کشف کرده است. بینش مذهبی او به معنی پیروی از اعتقاد جزمی نیست. او تحلیلی خاص خود از زندگی و شخصیت مسیح می‌کند. در مسیح «شاعر»ی آرمانی می‌بیند که زندگی‌اش شاهکار شعر است، شعری که صور همه هنرها را در بردارد. و چون مسیح «انسانِ» درد بود، پس رنج دیگر یک راز نیست، بلکه یک کشف است: رنج «به ما امکان می‌دهد که چیزهایی را که قبلاً هرگز ندیده‌ایم بازشناسیم و تاریخ را از زاویه کاملا فرق می داری بنگریم». به این ترتیب، وایلد درمی‌یابد که تحقیر و زندان به او می‌آموزند که نه‌تنها زندگی خود را از نو بسازد، بلکه به کشف سعادت تازه‌ای نایل آید. شاعر در اوج شور و هیجان آرزو می‌کند که از این زندگی تازه آثاری پدید آید که بتواند ریشخندهای بددلان و تحقیرهای ناآگاهان را خاموش کند.
عکس شماره ۴ ⇩عکس وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت
«از اعماق»، بی‌گمان خوب ترین نثر وایلد است. الهام غنایی در آن فارغ از تصنع است که در دیگر آثار او با آن همراه است. این الهام زنده‌ترین و نهایی‌ترین جنبه شاعر را آشکار می‌کند و به ما امکان می‌دهد که آثار دیگر او را از زاویه حقیقی آنها نگاه بکنیم. چنانکه فرانک هریس یکی از منتقدان بزرگ انگلیسی می‌گوید، همه چیز ما را به این تصور می‌رساند که چنانچه وایلد این کشف تازه روح خود را بیشتر ادامه داده بود به خلق شاهکارهای حقیقی خود نایل می‌آمد.
بادبزن بانو ویندرمر: نمایشنامه‌ای در چهار پرده که به سال ۱۸۹۳ در لندن به روی صحنه آورده شد. وایلد، که در همان لحظه نامدار بود، با این طنز، نخستین کمدی‌ای که جنبه‌ای نوین دارد و از شیوه نویسندگان دوره ملکه الیزابت که تا آن زمان رعایت می‌شد، دوری می‌جوید و به شکلی که با روح و تئاتر معاصر فرانسه تطابق بیشتری داشته باشد می‌نگارد. او حتی از لحاظ انتخاب موضوع‌ها نیز بیشتر از پیش نزدیک می‌شود. حوادث نمایشنامه در اجتماعی متشخص، و به زبان دیگر در محافل اعیان و اشراف لندن اتفاق می‌افتد و در حین نمایان کردن تفوق احساس بر عقل آشتی‌ناپذیر زهدفروشان به نتیجه‌ای اخلاقی منتهی می‌شود. بانو ویندرمر، این زن نیکو کار و گرانمایه که دلباخته شوهر خویش است و اعتماد مطلق به او دارد، دست رد بر سینه لرد دارلینگتون،که از دوستان خانوادگی است، می‌زند و به وی بیان عشق نمی‌کند.
با این همه وقتی که تلقین‌های بدخواهانه دوستش دوبرویک، و برخی علل و شواهد به ظاهر رد نکردنی، ایمان و عشق وی را به شوهرش به هم می‌زند و خللی در این ایمان و عشق پدید می‌آورد، به حکم انتقامجویی و تقریبا برای ابراز عکس‌العمل در مقابل توهینی که به گمانش بر وی صورت گرفته است، خود به خود به خانه لرد دارلینگتون می‌رود. اما به دست بانو ارلین، که لرد ویندرمر گاهی در خفا به دیدنش می‌رفت و همه کس چنین گمان می‌برد که معشوقه لرد ویندرمر است، از خطایی جبران‌ناپذیر، نجات داده می‌شود. این زن، در واقع مادر بانو ویندرمر است. در صورتی که گمان برده می‌شد که چند سال پیش فوت شده باشد، در زمان گذشته فاجعه‌ای بر سرش آمده است که اکنون تکرارش را در زندگی فرزندش می‌بیند و نیز خاطره ناکامی‌ها و سرخوردگی‌هایش، مهر مادری را که در وجودش به استراحت کن رفته بود را زنده می‌کند. شوق نجات فرزند مایه الهام سخنانی برای مادر می‌شود که باید به زبان آورده شود تا وی را، پشیمان از گناه، به مؤسسه زناشویی‌اش بازگرداند.
و بعدا که بادبزن بانو ویندرمر در خانه لرد دارلینگتون پیدا می‌شود، بانو ارلین برای نجات فرزندش بی‌تردید گناه را به گردن خود می‌گیرد و می‌گوید که این بادبزن را، که به اشتباه از خانه ویندرمر برداشته بود، روزی که به مناسبتی به خانه لرد دارلینگتون رفته بود در آنجا جا گذاشته است. سپس بی‌آنکه هویت خود را بر فرزندش لو دهد، تا ابد از او دور می‌شود تا خوشبختی تازه‌ای را که به دست خود برای وی فراهم آورده است برهم نزند. این طنز، در عین حال که چنین می‌نماید که تن به ذوق منحط اواخر قرن نوزدهم داده است و در گفت و شنودهایش که جریان استادانه‌ای دارد اندیشه پیچیده‌ای را نشان می‌دهد که در بر می داری وجوه متعددی است و با کمدی ای باریک‌بینانه بر همه حوادث نمایشنامه تسلط دارد.
عکس شماره ۵ ⇩عکس وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت
دوریان‌گری: تنها رمان اسکار وایلد ‌که در ۱۸۹۰ در مجله ماهانه لیپینکات و در ۱۸۹۱ به صورت کتاب انتشار یافت. تصویر دوریان‌گری که به سبب موضوع وهمی و خیالی‌اش مشابهت‌هایی با چرم ساغری بالزاک و «تصویر بیضی شکل» داستان‌های شگفت‌انگیز پو دارد، رمانی حقیقی نیست، بلکه قصه فلسفی اهمیتی می داری است. دوریان گریه کن جوان بسیار خوشگلی است که تا سرحد پرستش عاشق خوشگلی و لذت است، اما این عشق و علاقه، آرام و بی‌دغدغه نیست، بلکه به صورتی درخور وارث واپسین رمانتیسم، عشق و علاقه‌ای آتشین و اضطراب‌آور است. وقتی که دوست نقاش دوریان، بازیل هالوارد، عکس و تصویری را که از او کشیده است و وی را در اوج جوانی و خوشگلی نشان می‌دهد به او پیشکش می‌کند، از تصور زودگذریِ این نعمت‌های بی‌بدیل به شدت دست‌خوش درد و غم می‌شود: زمان، با آن قوت و نفوذ یگانه‌اش خوشگلی و جوانی را نابود می‌کند.
با این همه،‌ در پرتو جادوی نذری که کرده است، هیچ‌یک از تبدل‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی در چهره زنده و کامل دوریان اثری به جای نمی‌گذارد. دوریان به رغم فسادها و جنایت‌هایش، جوان و پاک خواهد ماند و تنها عکس و تصویرش حامل آثار گذشت عمر و زمان خواهد شد. آنگاه دوریان، به اتفاق لرد هنری واتون، کلبی مذهب ظریف و متشخصی که اندرزهایش سرانجام باعث فساد اخلاق وی شده است، ‌زندگی هرزه و عشرت‌پرستانه‌ای پیش می‌گیرد و به عشق سیبیل وین، سیمای بسیار نازنین دوشیزه‌ای که به سرعت پای در زندگی وی می‌گذارد و عشقش هرآیینه می‌توانست وسیله نجات وی را فراهم بیاورد، به چشم تحقیر می‌نگرد و حتی به مکانی می‌رسد که بازیل، آن مرد صدیق و بی‌ریا و پاکدامن را هم، به هنگامی که در مقام ملامت راه و رفتار و زندگی شرم آورش برمی‌آید، می‌کشد. اما تصویر، بهتر از هرسخنی، مدام فریب و نیرنگ زندگی دوگانه دوریان را به وی یادآور می‌شود و سیمای راستین او را که بر همه ناشناخته است، با گویایی بی‌رحمانه خود در برابر چشم وی قرار می‌دهد. سرانجام، دوریان که در برابر اضطراب شکست خورده است، ضربه خنجری بر تصویر می‌زند؛ چنان که گویی خنجر را برسینه خود زده است، نعشش بر زمین می‌افتد.
پیشخدمت‌ها به سویش شتافته‌اند، تصویر مخدوم خود را، به گونه‌ای که همیشه دیده بودند، بسیار زیبا و جوان می‌بینند و روی زمین چشمشان به جسد فوت شدی می‌افتد که «تیپ شب به تن و کاردی بر سینه دارد. چهره‌اش پژمرده و چین خورده و نفرت‌انگیز بود. و پس از بررسی حلقه هایش بود که این فوت شده را بازشناختند.» زندگی، به محض درهم شکستن افسون، بر دوریان چیره شده است. تصویر دوریان گریه کن، چه از حیث اصالت موضوع و چه به سبب برانگیختن کنجکاوی بیمارگونه مردمان کتاب‌خوانی که خواستند در میان زندگی سراپا فساد دوریان و زندگی وایلد مشابهتی نگاه بکنند، انعکاس بزرگی یافت.
سبک متصنعی که در جای‌جای قصه دیده می‌شود قدرت هیجان‌انگیزی این اثر را، که در هرحال کاملترین و بارزترین نمونه مکتب منحط انگلستان در اواخر قرن نوزدهم است، کاهش می‌دهد. این اثر علامت واکنش شدید و تهورآمیزی در مقابل تمام عصر ملکه ویکتوریا و در مقابل اخلاق سراپا وسواس طبقه بورژوازی است که دعوی آن داشت که هنر را ابزار آموزش و تربیت بسازد. این رمان، که غنای انشا و ابداع نگارنده، در حین آن، موفقیت‌آمیزترین بیان خویش را پیدا می‌کند، به طرحی بسیار نورانی و ظریف نگاشته شده است و جای وسیعی به امور موهم تناقض می‌دهد. وایلد، با این اثر، بر آن بود که نمایان بکند هنر که با یگانه قوت و نفوذ خویش مرزهای نیکی و بدی را نابود می‌کند، چه «تحول و تغیر» قادر و نقش می داری در حقیقت پدید می‌آورد.
عکس شماره ۶ ⇩عکس وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت
اسکار وایلد پس از فراز و نشیب‌های بسیار در زندگی‌اش در ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰ در هتلی به نام دآلساس در پاریس درگذشت.
برخی از آثار وایلد
باغچه اناری، تصویر دوریان‌گری، شاهزاده خوشبخت، ماهیگیر و روحش، از اعماق، اینخانتا، بادبزن بانو ویندرمر، دوست وفادار، سالومه شوهر دلخواه، ناله‌هایی از زندان ریدینگ، شاه جوان و تاجگذاری او، دوعش دوپارو، جنایت لرد آرتور، زن بی‌اهمیت.

*با نظرات خود به ما در پيشرفت خدمات به شما، يارى نماييد*

تهیه از: فيروز ح.

درباره بازیگران و چهره ها در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

بيا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد
««« »»»
هلال عيد به دور قدح اشارت کرد

وایلد؛ مرزنشین نیکی و نفرت (۶ عکس)

TT / 245 — TP / 7%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال