ده قطعه از شوپن که باید شنید (۶ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

ده قطعه از شوپن که باید شنید

هفده اکتبر امسال صد و شصت و هفت سال از خاموشی فردریک شوپن، آهنگساز نامدار لهستانی، می‌گذرد.
خوب ترینها: هفده اکتبر امسال صد و شصت و هفت سال از خاموشی فردریک شوپن، آهنگساز نامدار لهستانی، می‌گذرد.

نغمه‌های خوشگل شوپن اما نزدیک به دو قرن پس از مرگش هیچ‌گاه خاموش نشده‌اند. به گزارش بی بی سی، شوپن جز چندین قطعه پراکنده که آن‌ها هم با پیانو همراهی می‌شوند همه هنر خود را وقف ساختن آثاری برای پیانوی تنها کرد، تا مکانی که به نقل کرده برخی مورخان موزیک تاریخ تحول این ساز را می‌توان به دو دوره قبل و پس از شوپن تقسیم کرد.

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس ده قطعه از شوپن که باید شنید

اگه از هر یک از بزرگ‌ترین نوازندگان آثار شوپن از آلفرد کورتو و کلودیو آرائو و آرتور روبینشتاین و شورا چرکسکی و ولادیمیرهورویتس و آرتورو میکلانجلی تا ولادیمیر اشکنازی، موریتسیو پولینی، مارتا آرگریچ و کریستیان زیمرمن که اجراهای‌شان در یکصد سال اخیر ضبط شده و نوار صدا و فیلم بسیاری از آن‌ها در شبکه‌های عمومی اجتماعی وجود دارد می‌خواستید ده قطعه از خوب ترین آثار شوپن را برگزند، بی‌گمان به فهرست‌ها و پاسخ‌های گوناگونی می‌رسیدید.

با این همه ده اثر زیر قطعاتی هستند که بیشترین اجراها را در میان آثار شوپن داشته‌اند و علاوه بر نمایان کردن روحیات مختلف آهنگساز مورد قبول خاص و عام هم قرار گرفته‌اند.

اتود انقلابی اپوس ۱۰، شماره ۱۲ در سی مینور

شوپن نیمه دوم زندگی کوتاه خود را در فرانسه گذراند. با این همه تا پایان عمر یک میهن‌پرست لهستانی باقی ماند. در سال ۱۸۳۱ جدید از ورشو بیرون رفته و هنوز پایش به فرانسه نرسیده بود که در وین خبر قیام هموطنانش علیه سلطه روسیه را شنید.

این قیام با وجود امیدها و پیروزی‌های اولیه مردمان در نهایت سرکوب شد. بسیاری از هموطنان شوپن که در خارج از کشور زندگی می‌کردند طی این زمان برای پیوستن به مردمان به لهستان رفتند. شوپن مردد و بیمار، چندین بار بر آن شد به کشورش برگردد و یک‌بار هم تا نیمه‌راه رفت، اما به دلیل شدت مریضی از ادامه راه بازماند.

اتود انقلابی که همچون دیگر اتودهای شوپن از جنبه‌های زیبایی‌شناسی، تعلیمی و توسعه و کشف امکانات جدید ساز پیانو برخوردار است، در شرایطی استثنایی ناگهان تبدیل به فریادی پرخروش علیه متجاوزان می‌شود و از این نظر در میان کلکسیون بیست و هفت اتوود شوپن به تابلوی گوئرنیکای پیکاسو- که آن هم در اعتراض به هجوم نیروهای فاشیست به هموطنانش نمایش داده شده، شباهت دارد.

می‌گویند این اثر هنگام هجوم آلمان به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم به عنوان آخرین برنامه رادیو ورشو در زیر بمباران سنگین نیروهای نازی انتشار داده شد. اتوود انقلابی یکی از محبوب‌ترین قطعات شوپن است و علاوه بر محبوبیت جهانی نقشی تاریخی در حافظه ملی مردمان لهستان دارد.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس ده قطعه از شوپن که باید شنید
پیانویی که شوپن در ۴ کنسرت با آن نواخت
نکتورن، اپوس ۹، شماره ۲

هر قدر اتوود انقلابی شوپن خروشان و شورانگیز است، نکتورن شماره ۲ لطیف و شاعرانه است و از این نظر در موزیک زمان عاشقانه با بخش ابتدایی سونات مهتاب بتهوون برابری می‌کند.

شوپن فرم‌های زیادی را در موزیک یافت که متعلق به خود اوست و قبل از او موجود نبودند، اما نکتورن یا موزیک شبانه ابداع جان فیلد آهنگساز ایرلندی همعصر و متقدم بر شوپن است.

شوپن آثار جان فیلد را بسیار می‌ستود و در جوانی هر وقت دست به پیانو می‌برد کسانی به شباهت کارش به جان فیلد اشاره می‌کردند، شوپن این تأثیر را که آمیخته با حسی درونی بود انکار نمی‌کرد و با وجودی که حتی نام نکتورن را از جان فیلد گرفته بود چنان تغییری در این فرم موزیک بوجود آورد که بعدها برخی که از تقدم آثار جان فیلد بر شوپن اطلاع نداشتند کار آهنگساز ایرلندی را “شوپنی” توصیف می‌کردند.

جالب اینجاست که جان فیلد به رغم لطافت عاشقانه و شباهت عاشقانه آثار خودش به نکتورن‌های شوپن، و با وجود ارادت تمام و کمالی که آهنگساز جوان لهستانی به او داشت، نکتورن‌های شوپن را ظاهراً زیاد نمی‌پسندید و نقل کرده می‌شود یک‌بار آن‌ها را در مکانی قطعات”رختخوابی” فوت شدی بیمار توصیف کرده است.

پولونز شماره ۶، اپوس ۵۳، در ای فلات ماژور (پولونز قهرمانی)

پولونز در اصل نوعی رقص کهنه لهستانی است که بسیاری از آهنگ‌سازان موزیک اصیل از باخ و تلمان تا موتسارت، شوبرت، شومان و فرانتس لیست روی آن آهنگ‌هایی ساخته‌اند، اما هیچ کدام به پای شهرت پولونزهای شوپن نمی رسند. شوپن در مجموع ۲۳ پولونز ساخت که نوشته هفت پولونز او در زمان حیاتش به چاپ رسید، سه پولونز در بر می داری شماره و سه پولونز بی‌شماره هم پس از مرگ او چاپ شد و چنان که می‌گویند دست‌کم هفت پولونز از ساخته‌های او گم شده‌اند.

اجرای پولونزهای شوپن مثل بعضی از اتوودهای او بسیار دشوار است به طوری که می‌گویند هر نوازنده حرفه‌ای که بتواند این قعطات را بنوازد هر قطعه دیگری را می‌تواند بنوازد.

ولادیمیر هوروویتس نوازنده آمریکایی روسی تبار قرن گذشته که او را “آخرین عاشقانه” می‌خواندند، معتقد بود نوازنده بیش از ساعات فراوان تمرین نیاز به درک روح اثر دارد، وقتی اثری را درونی کرد راحت آن را می‌نوازد، نوازنده‌ای که هنگام اجرای اثر دست و بازو و پشت یا گردنش درد می‌گیرد باید آگاهی بدارد مکانی از کارش اشکال دارد و آن اشکال امکان می دارد فیزیکی نباشد، بلکه ناشی از عدم آسانی و مهارت کافی او باشد.

با این همه چهره عرق ریزان همین نوازنده چیره دست طی هفت دقیقه اجرای زنده پولونز قهرمانی، در سنین پیری و اوج مهارت، در حالی که میزان‌ها را به خاموشی همچون وردی زیر لب می‌شمارد- و فیلم آن یکی از پر بیننده‌ترین قطعات شوپن در شبکه‌های اجتماعی است- بسیار زیبا و “قهرمانی” ‌است.

تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس ده قطعه از شوپن که باید شنید
دستنوشته شوپن،‌ که در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه “شوپن و اروپا” به نمایش درآمد

پولونز تراژیک، اپوس ۴۴ در اف شارپ مینور

این پولونز را شوپن به پرنسس لودمیلا دوبوو، چهره شاخص جامعه لهستانی‌های مهاجر پاریس، تقدیم کرده است.

هر قدر پولونز قهرمانی سرشار از احساسات بیرونی و سرور جمعی‌ است، پولونز سرشناس به تراژیک در سه بخش با یک تم مرکزی شبیه مازورکا قطعه‌ای درونی و معمایی، آکنده از غم و نشاط، درد دوری از وطن، احساس تنهایی و شور خلافه است.

در اینجا باید اشاره‌ای هم به پولونز فانتزی و پولونز میلیتر یا ارتشی شوپن داشته باشیم که جزو محبوب‌ترین پولونزهای آهنگسازند.

مازورکا در آ مینور، اپوس ۱۷، شماره ۴

شوپن از سال ۱۸۲۵ تا زمان مرگش در سال ۱۸۴۹ بالغ بر ۶۹ مازورکا تصنیف کرده که چهل و یک مازورکا از میان آن‌ها شماره اپوس دارند.

مازورکای اپوس ۱۷ کلکسیون چهار قطعه از این آثارند که آخرینشان شاید نامدار ترین مازورکای شوپن باشد. این مازورکای تأمل برانگیز از حد اعلای اعتدال و ظرافت ساختار برخوردار است.

شرزو شماره ۱ در بی مینور اپوس ۲۰

این قطعه هم بی‌گمان یکی از قطعات نورانی آهنگساز است. سرعت این قطعه در تضاد با نغمه‌ای ملهم از یک ترانه کهنه کریسمس لهستانی حالتی اسرار آمیز دارد.

لطافت شرزوی بی مینور همچون مازورکای آ مینور و نکتورن‌های های شوپن در حدی‌ است که برای شنیدن در خلوت و دور از هیاهوی سالن‌های بزرگ عالیتر است.

تصویر و عکس شماره ۴ ⇩تصویر و عکس ده قطعه از شوپن که باید شنید

شوپن اصولاً خود را مرد سالن‌های بزرگ نمی‌دانست، مکانی که فرانتس لیست با اجرای پولونزهای پر قدرت او غوغا به پا می‌کرد. شوپن، فرانتس لیست را سخت می‌ستود و نخستین کلکسیون اتودهای خود را به او تقدیم کرد.

با این حال به قدرتمندی او در اجرای حماسی و قهرمانی آثاری که خودش تصنیف کرده و نمی‌توانست مثل لیست صدای آن‌ها را در سالن‌های بزرگ آن زمان به گوش همه برساند رشک می‌برد.

مسلماً هیچ کس همچون خود شوپن نمی‌توانست همه ظرافت آثار لطیف او را با پیانو اجرا کند، اما لیست توانست پولونزهای پر قدرت شوپن را که اصولاً ساختنشان به دست هنرمندی با آن بنیه ضعیف عجیب به نظر می‌رسید، با احساس کم‌تر ولی کوبنده‌تر بنوازد.

شوپن به این واقعیت وقتی پی برد که در بیست و پنج سالگی کنسرت مشترکی از آثار خود به اتفاق لیست در تالاری بزرگ داد. در پایان حاضران در سالن بسیار بیش از شوپن آهنگساز، لیست نوازنده را تشویق کردند. شوپن در تمام عمرش بیش از سی کنسرت آن هم اغلب در محافل خصوصی به انجام نرساند.

والس وداع- در آ فلات ماژور، اپوس ۶۹ ، شماره ۱

شوپن در کلکسیون آثار خود ۱۸ والس شناخته شده دارد. او والس سرشناس به وداع و همچنین قبل از آن والس اپوس ۱۸ خود را به نامزدش کنتس ماریا ودزینسکا تقدیم کرده است.

نامزدی شوپن و ماریا به رغم موافقت دختر جوان و مادرش به ازدواج نینجامید. ماریا هم نقاش و هم نوازنده پیانوی شاگرد جان فیلد بود. شوپن ماریا را از خردسالی می‌شناخت و گمان می‌کرد می‌تواند از طریق ازدواج با او به آرامش و تندرستی که به آن نیاز داشت برسد.

اما پدر ماریا در سیمای رنجور شوپن آینده‌ای نمی‌دید و از به وحشت افت بیوه شدن زودهنگام فرزندش با این ازدواج مخالفت کرد.

والس خداحافطی لحنی تیره و غم‌آلود و نوستالژیک و گاهی شاد دارد و به دلیل قصه عاشقانه‌ای که در پس آن نهفته از شهرت زیادی در میان آثار شوپن برخوردار شده است.

پس از این زمان و ضربه روحی پس از آن بود که شوپن وارد رابطه عاشقانه با ژرژ ساند، نگارنده سرشناس فرانسوی، شد و طی ده سال زندگی در کنار او که خالی از اختلاف‌های ادواری نبود یکی از خلاقانه‌ترین دوره‌های زندگی هنری‌اش را آغاز کرد.

تصویر و عکس شماره ۵ ⇩تصویر و عکس ده قطعه از شوپن که باید شنید
شوپن ده سال با ژرژ ساند نگارنده سرشناس فرانسوی زیست

ژرژ ساند هشت سال از شوپن بزرگ‌تر بود و شخصیتی مقتدر و رفتاری گاه مادرانه با شوپن داشت. این رابطه سرانجام دو سال قبل از درگذشت شوپن به انتها رسید.

بالاد شماره ۳ در آ فلات ماژور، اپوس ۴۷

بالادهای شوپن آثار تجریدی و منحصر به فردی هستند که نمی‌توان به فرم دیگری آن‌ها را اجرا کرد و از تمایز و اصالت خاصی برخوردارند.

یکی از منابع الهام شوپن در ساختن بالادهایش آثار آدام میکیه ویچ شاعر و درام‌نویس ملی و بلندآوازه لهستانی است.

اجرای بالادهای شوپن برای نوازندگان پیانو همواره محل درگیری بوده و بالاد شماره ۳ در آ فلات که یکی از خوشگل ترین و محبوب‌ترین‌ آن‌هاست از همین رو منبع الهام لیست و برامس برای ساختن آثاری در این فرم شدند.

پرلود اپوس ۲۸، شماره ۱۵، قطره‌های باران

شوپن ۲۴ پرلود ساخت که در آن همچون اتودهایش زیر تأثیر پرلودها و فوگ‌های باخ است.

پرلود اپوس ۲۸ شوپن طولانی‌ترین و یکی از خوشگل ترین پرلودهای اوست.

شوپن این پرلود را در زمان اقامتش در خانه ژرژ ساند در یکی از جزایر اسپانیا به نام مایورکای والدموسا سرود.

تصویر و عکس شماره ۶ ⇩تصویر و عکس ده قطعه از شوپن که باید شنید

شوپن برای فرار از زمستان‌های خنک پاریس و بهبود ریه‌هایش همراه ساند به این جزیره گرمسیر می رفت. ژرژ ساند وقتی که برای نخستین بار این قطعه را شنید نام قطره‌های باران را بر آن قرار داد. این شباهت به دلیل تکرار نت‌ آ فلات در این قطعه است. شوپن از نام‌هایی که دیگران بر قطعه‌هایش می‌گذاشتند چندان راضی نبود، اما نام قطره‌های باران از همان زمان بر روی این قطعه باقی ماند.

کنسرتو پیانو شماره ۲

وقتی که شوپن از چهارده سالگی شروع به ساختن آثار حرفه‌ای و ماندگار خود کرد صاحب‌نظران و منتقدان با نفوذ زمان، آهنگسازی را که یک اثر بزرگ ارکسترال مثل سمفونی یا کنسرتوها را در کارنامه خود نداشت در رده بزرگان این هنر به شمار نمی‌آوردند.

شوپن که نسبت به این نگاه نظر خوشی نداشت بعدها یک بار درباره دوستش برلیوز که با او کنسرت‌های مشترک هم برگزار می‌کرد، به دلیل استفاده به نظر او بیش از حد برلیوز از سازهای فراوان و بی‌شمار، در رابطه با او به شوخی نقل کرده بود:” هر کس یکی از ساخته‌های برلیوز را شنیده باشد حق دارد برای تمام عمر با او قطع رابطه کند.”

شوپن با این همه برای نمایان کردن توانایی‌های ارکسترال خود و راه کشف کردن به محافل بزرگان موزیک اروپا قبل از ترک لهستان در بیست سالگی دو کنسرتو پیانو تصنیف کرد که از جمله خوب ترین آثار او هستند.

کنسرتو پیانو شماره دو با خوشگل ترین نغمه‌ها در واقع کنسرتو پیانوی نخست شوپن بود که پس از تجدید نظر و اصلاحات بعدی به کنسرتو پیانوی شماره دو مبدل شد.

در این کنسرتو و همین طور در کنسرتو شماره یک شوپن، ارکستر از آن نقش بزرگ تاریخی و پر عظمتی که در آثار بتهوون، برامس و برلیوز بازی می‌کند، تا حدودی و البته آگاهانه طفره می‌رود.

با این همه کنسرتوهای شوپن آکنده از عمق احساسات هنرمند بزرگی متعلق به یک کشور کوچولو است و نقش ارکستر در کنسرتوهای او بیشتر شبیه به زمینه مخمل نرم و سیاهی است که نغمه‌های خوشایند پیانو همچون دانه‌های سفید مروارید بر روی آن می‌غلتند.

–براى مشاهده مطالب مرتبط به بالای مطلب رجوع کنيد–

گردآورنده : فرناز ح.

درباره بازیگران و چهره ها در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

ارباب حاجتيم و زبان سال نيست
««« »»»
در حضرت کريم تمنا چه حاجت است

ده قطعه از شوپن که باید شنید (۶ عکس)

TT / 198 — TP / 9%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال