دیزاین و طراحی نانوذراتی با قابلیت تفکیک سلول سرطانی از سلامت

طراحی نانوذراتی با قابلیت تفکیک سلول سرطانی از سالم

تصویر و عکس دیزاین نانوذراتی با توانایی تفکیک سلول سرطانی از سالم
سیناپرس: محققان کامیاب به دیزاین نوعی نانوذرات هوشمند شدند که می تواند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم تفکیک کند. این دستاورد محققان برای دیزاین داروهایی با اثرات جانبی کمتر بسیار سودمند است.

پژوهشگران کامیاب به ارائه روشی شدند که در آن امکان تفکیک سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم وجود دارد. در این روش نانوذراتی ساخته شد که قادر به تشخیص سلول‌های سرطانی است.
یکی از دغدغه‌ها در درمان سرطان آن است که داروهای شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و حتی داروهای هوشمند علاوه‌بر سلول‌های سرطانی، سلول‌های سالم را نیز هدف قرار می‌دهد. یکی از علل این موضوع، دشواری در تشخیص سلول سرطانی از سلول‌های سالم است.
محققان مرکز جامع سرطان سایمونس با دیزاین نوعی نانوذرات اقدام به حل این معضل کردند. این گروه از پلیمر سنتز شده با توانایی حمل مواد ضدسرطانی به درون سلول‌های سرطان شش بهره گرفتند. این گروه نمایان کردند که این نانوذرات بدون زیان زدن به سلول‌های سالم، قادر به وارد شدن به سلول‌های سرطانی است.
دانیل سیگوارت از محققان این پروژه می‌گوید: «کشف این نانوذرات می‌تواند برای هدف‌گیری انتخابی سلول‌ها به کار گرفته شود. این نانوذرات براساس فواید فیزیکی و شیمیایی سلول‌ها، آن‌ها را تفکیک می‌کنند.»
این گروه تحقیقاتی که با پژوهشگران دانشگاه ثوث‌وسترن شراکت کنند، امیدوارند که این پروژه بتواند مسیر تولید داروهای ضدسرطان را هموار کند. سیگوارت می‌گوید:«در حال حاضر ما شناخت قابل توجهی نسبت به برهم‌کنش این نانوذرات با بدن پیدا کرده‌ایم. این شناخت به ما مدد می‌کند تا نانوحامل‌های دارویی برای درمان بیماری‌های ژنتیکی دیزاین کنیم.»
برای تولید نانوذرات عالی، این گروه تحقیقاتی گروه‌هایی از صدها پلیمر را مورد امتحان گذاشتند. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که سلول‌های سالم و سرطانی، پاسخ فرق می داری نسبت به داروهای گوناگون ارائه می‌کنند. ریشه این تفاوت در اختلاف نوعی حسگرهای آن‌هاست. محققان با بهره گیری از این نتایج کامیاب به دیزاین نوعی نانوذرات پلی‌استری شدند که در بر می داری توانایی رهاسازی دارو در بخش‌های گوناگون بدن است. این گروه نمایان کردند که این نانوذرات می‌توانند برای بیماران مخصوص و براساس نیاز آن‌ها به کار گرفته شوند.
به گزارش ستاد توسعه تکنولوژی نانو،نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “Functional polyesters enable selective siRNA delivery to lung cancer over matched normal cells.” در نشریه ‌ Proceedings of the National Academy of Sciences. منتشر شده‌است.

—————————————————-