چه طور با «افسردگی پاییزه» جنب بیاییم؟ (۳ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

چه طور با «افسردگی پاییزه» کنار بیاییم؟

من هیچ وقت خوشگلی پاییر را نفهمیدم. مگر تاریک تر شدن هوا و زرد شدن و ریزش برگ های زیبای سبز هم خوشکلی دارد که این همه درباره اش قصه می بافند؟! برای من پاییز، فصل غم و غصه است. فصل وداع با آفتابی که تا دیروقت در آسمان می ماند و با نور خوشگلش گرمم می کرد.
ماهنامه سپیده دانایی – سپیده بخت*: «من هیچ وقت خوشگلی پاییر را نفهمیدم. مگر تاریک تر شدن هوا و زرد شدن و ریزش برگ های زیبای سبز هم خوشکلی دارد که این همه درباره اش قصه می بافند؟! برای من پاییز، فصل غم و غصه است. فصل وداع با آفتابی که تا دیروقت در آسمان می ماند و با نور خوشگلش گرمم می کرد.
پاییز اما گرفته ام می کند؛ با رنگین شدن درخت ها، من انگار بی رنگ می شوم؛ دوست دارم بخزم در گوشه ای و پاهایم را در آغوش بگیرم و برای خورشید و نور دلنوازش دلتنگی کنم. دوست دارم بغض کنم و بی خود و بی جهت برای رفتن تابستان محبوب رنجش کنم. من که هیچ وقت نفهمیدم چه طور می شود پاییز را دوست داشت؟»
تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس چه طور با «افسردگی پاییزه» کنار بیاییم؟

* چرا افسردگی پاییزه؟

امکان می دارد خیلی ها این احساس را داشته باشند که اگرچه پاییز، از دید دیگران زیباست، برای آن ها حال و هوای دیگری دارد. انگار که هم زمان با بر تن کردن لباس های بیشتر، فشار و استرس بیشتری را هم تحمل می کنند. البته این موضوع زیاد دور از ذهن هم نیست.

* استرس بیشتر

با شروع پاییز مدرسه و دانشگاه دوباره فعال می شوند؛ کار و بار امکان می دارد سنگین تر شود و در عین حال احتمال صفا کردن از طبیعت و گشت و گذار کمتر می شود. اگرچه بعضی ها نفسی از سر راحتی می کشند و از این که گرمای تابستان را از سر طی کرده اند، شاد می شوند، دیگران احساس می کنند که به دغدغه ها، دغدغه ها، غم و غصه ها و رنجش های آن ها افزوده شده است.
در این روزها امکان می دارد بعضی از ما احساس کنیم که سخت تر از خواب بیدار می شویم؛ در طول روز بی دلیل گرفته و غمناک هستیم؛ امکان می دارد به نظر زودرنج تر از پیش بیاییم و زودتر از پیش عصبانی بشویم؛ بی دلیل احساس بی قراری کنیم؛ نسبت به زندگی بی تفاوت بشویم و یا کمتر از آن صفا بکنیم. برای خیلی ها این علائم بالا برده شدید نیست و روی هم رفته می شود آن را تحمل کرد. اما برای بعضی دیگر موضوع جدی تر از این حرف هاست.

* کاهش نور آفتاب

دلیل اصلی ین موضوع هنوز برای دانشمندان کاملا مشخص نیست که چرا بعضی از ما در فصل پاییز خلق پایین تری داریم، اما برخی پژوهشگران پیش بینی میکنند که میزان ترشح مواد شیمیایی خاصی در مغز که ما به آن ها پیک های عصبی می گوییم، با تغییر فصل، در مغز عوض میشود.
یک نظریه این است که کاهش نور خورشید در ماه های پاییز و زمستان باعث می شود که تولید سروتونین، یک پیک عصبی بسیار مهم که روی حال و هوای ما تاثیر قرار میدهد، کاهش مییابد. زمانی که میزان ترشح سروتونین در مغز ما کاهش مییابد، علائمی شبیه غم و غصه را خواهیم آزمود.

* افزایش ملاتونین

یکی دیگر از دلایلی که برای ایجاد شدن چنین شرایطی عنوان شده است، این است که با کوتاه شدن طول روز و کاهش تابش نور خورشید و به دنبال آن افزایش تولید ملاتونین در ایجاد این شرایط نقش دارد و زمینه بروز خلق پایین در فصل پاییز و زمستان را خصوصا در افرادی که زیان پذیری بیولوژیک بیشتری دارند، بوجود مییاورد. ملاتونین همان هورمونی است که در نور کم ما را خواب ناپاک و آماده میخوابید. انگار در فصل های کم نور مثل پاییز و زمستان بدن ما گول می خورد و انرژیش کاهش داده میشود.
تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس چه طور با «افسردگی پاییزه» کنار بیاییم؟

چه کنیم؟

اما با این شرایط چه کار باید کرد؟ پیشنهادهایی که می خواهم در این جا به شما بکنم را قادر هستید در همه وقتهایی که حال و هوای گرفته ای دارید، به کار بگیرید، اما این توصیه در چنین روزهایی بیشتر از روزهای متداول زندگی به دردتان خواهندخورد:

* این نیز بگذرد

یادتان باشد در هر شرایطی که باشید، این را با اطمینان قادر هستید به خودتان بگویید که این شرایط خواهدگذشت و ماندگار نیست. یکی از اصلیترین خطاهایی که انسان ها در شرایط سخت به انجام میرسانند این است که با خودشان مییاندیشند، نکند این سختی و رنجش برای همیشه با من باقی بماند؟!
چرا من اینگونه شده ام؟ نکند همیشه اینگونه بمانم؟ با اعتقاد راسخ و با اطمینان به شما نقل میکنیم که حتی اگه کاری به کار حال و هوایتان نداشته باشید، پس از مدتی حال بهتری خواهیدداشت. با این حال قادر هستید رسیدن به حال خوب را با پیشنهادات زیر تسریع کنید.

* به خودتان رسیدگی کنید

آگاهی میدارم که امکان می دارد به اندازه پیش ها برای رسیدگی به خودتان حوصله نداشته باشید، اما تا مکان ممکن تلاش کنید و برای رسیدگی به خودتان وقت قرار بدهید. پژوهش ها ثابت کرده اند که رسیدگی به خودتان باعث تقویت نواحی اهمیتی می داری در مغزتان می شوند.
هر روز دوش گرفتن، خواب منظم و به اندازه کافی، کمی تمرین و فعالیت بدنی، جلوگیری از پرخوری (که امکان می دارد این روزها بیشتر هوایش به سرتان بزند)، حتی رسیدگی بیشتر به تیپهایی که بر تن میکرد و سر و وضعتان باعث می شود که حال و روز بهتری داشته باشید.

* درباره اش صحبت بکنید

پژوهشگرانی که قابلیتهای مغز انسان را چک میکنند، می گویند کسانی که حال و هوای خودشان را بهتر می شناسند و بهتر قادر هستند درباره خودشان صحبت بکنند، مهار بهتری روی احساسات خودشان دارند. زمانی که حال و هوای فصل تغییر میکند و خلقشان تنگ می شود، بهتر از دیگران قادر هستند بر خودشان مسلط شوند و حال خودشان را بهتر کنند.
پس یک گوش مهربان و صبور یابید و تلاش کنید تا مکان ممکن حالتان را برای او شرح بدهید. به او بگویید که نیازی نیست که لزوما برای شما راه حلی یابد. همین که مییاموزید خودتان را توصیف کنید، حالتان را بهتر خواهدکرد.
تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس چه طور با «افسردگی پاییزه» کنار بیاییم؟

* طور دیگری تعبیرش کنید

زمانی که حال و حوصله ندارید و ناراحت هستید، خیلی سخت است که درباره مسائل مثبت اندیشید. انگار ذهنتان عمدا به دنبال تعبیر و تحلیل های غمناک کننده می گردد. این مهارت خیلی اهمیتی می داری است که بیاموزید هر تحلیلی را یک بار دیگر مرور کنید و نگاه بکنید که می شود طور دیگری اندیشید یا خیر. یکی از افکار آزاردهنده ای که امکان می دارد به ذهنتان برسد این است که چرا من اینگونه شدم؟ چرا این قدر ضعیف شده ام که قرار بدهم حالم بد شود و نتوانم برایش کاری کنم.
در این روزها باید کمی انرژی بیشتری صرف کنید و خودتان را مجبور به مثبت اندیشی کنید. مثلا با خودتان بگویید که دلیل این که چنین حالی دارم امکان می دارد تغییر فصل یا هر چیز دیگری باشد و لزوما به خاطر ضعف من نیست.

* برنامه ریزی کنید و خودتان را مجبور به اجرایش کنید

زمانی که حال و هوای غمناک پاییزی شما را در بر می گیرد، خیلی احتمال دارد که دور برنامه های تفریحی تان را خط بکشید و بر آن بشوید که در خانه بمانید. اما اشتباه اصلی این جاست. کار کردن و تفریح کردن، حتی اگه یک پیاده روی ساده در پارک باشد، یکی از خوب ترین روش هایی است که قادر هستید برای بهتر شدن حالتان از آن بهره گیرید.
بیشتر افراد به درونشان نگاه می کنند و می نگاه کنند که به اصطلاح حالش را ندارند که تفریح کنند. اگه شما هم اینگونه هستید، پیشنهاد ما برای این است که حتما خودتان را مجبور کنید که به زور هم شده به فعالیت های تان، به خصوص آن هایی که مهم یا لذت بخش هستند، ادامه بدهید. تضمین می کنیم که پس از مراسم حال بسیار بهتری خواهیدداشت.
*کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

**نظرات شما براى ما بسيار مهم و سازنده خواهد بود**

گردآوری توسط: شرمين م.

روانشناسی و خانواده در بخش خانه و خانواده سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

هر آن کو خاطر مجموع و يار نازنين دارد
««« »»»
سعادت همدم او گشت و دولت همنشين دارد

چه طور با «افسردگی پاییزه» جنب بیاییم؟ (۳ عکس)

TT / 204 — TP / 15%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال