کدامین ویتامین ها سودمند و کدامین ها زیان آور می باشند؟ (۳ عکس)


با دیگران به اشتراک بگذارید

کدام ویتامین ها مفید و کدام ها مضر هستند؟

ده‌ها سال است که تصور می‌شد مولتی‌ویتامین‌ها برای تندرست کلی ما حیاتی هستند. مثلا ویتامین C سیستم مطمئنی ما را تقویت می‌کند، ویتامین A از بینایی ما حفاظت می‌کند و ویتامین B ما را با انرژی نگه می‌دارد.نه‌تنها ما این مواد از غذایی که می‌خوریم، دریافت می‌کنیم، بلکه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند به بدن زیان بزند.
وب‌سایت دیجی کالا – زهرا غلامی: شاید شما این نصحیت ساده را خوانده و شنیده باشید: سبزیجات بخور، ورزش کن و البته ویتامین بخور. اما ده‌ها سال تحقیق هیچ مدرکی نیافته که تاثیر مثبت و قابل توجهی را برای برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نمایان کند.
در واقع، پژوهش‌های اخیر خلاف آن را نشان می‌دهند. محققان پی برده‌اند که برخی از ویتامین‌ها حتی می‌توانند برای ما مضر باشند. نگاه کن بعضی از ویتامین‌ها و بیماری‌ها ارتباطاتی دیده شده، بعضی دیگر هم می‌توانند منجر به افزایش ریسک سنگ کلیه شوند.
تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس کدام ویتامین ها مفید و کدام ها مضر هستند؟
با این اوصاف، بد نیست آگاهی بدارید که چه ویتامین‌هایی مفید بوده و خوب تر است آنها را به کار برید و از چه ویتامین‌هایی باید بگذرید.

مولتی‌ویتامین: به کار نبرید، شما هر چیزی را که به آن احتیاج دارید، با یک رژیم غذایی متعادل می‌توانید گیرید.

ده‌ها سال است که تصور می‌شد مولتی‌ویتامین‌ها برای تندرست کلی ما حیاتی هستند. مثلا ویتامین C سیستم مطمئنی ما را تقویت می‌کند، ویتامین A از بینایی ما حفاظت می‌کند و ویتامین B ما را با انرژی نگه می‌دارد.

نه‌تنها ما این مواد از غذایی که می‌خوریم، دریافت می‌کنیم، بلکه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند به بدن زیان بزند.

ویتامین D: به کار برید، این مکمل غذایی استخوان‌هایتان را مقاوم و مستحکم نگه می‌دارد و دریافت آن از غذا سخت است.

اکثر غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، ویتامین D ندارند، اما این ماده حیاتی است و با مدد به جذب کلسیم باعث می‌شود استخوان‌های ما محکم باقی بمانند.

آفتاب گرفتن هم مدد می‌کند که بدن‌مان این ویتامین را تولید کند، اما آفتاب‌ گرفتن در زمستان سخت است. چند پژوهش اخیرا نمایان کرده کسانی که به طور روزانه ویتامین D مصرف می‌کنند، به طور میانگین بیشتر عمر می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان: به کار نبرید، میزان بیش از حد آنتی‌اکسیدان می‌تواند خطر بعضی از سرطان‌ها را زیاد کند.

ویتامین‌های A، C و E آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شوند. این ویتامین‌ها می‌توانند از ما در مقابل سرطان حفاظت کنند.

اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگه در مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها زیاده‌روی کنیم، می‌تواند برای ما مضر باشد. یک پژوهش درازمدت و بزرگ‌مقیاس از مردان دخانیاتی نشان داد کسانی که به طور مرتب ویتامین A مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان شش بودند.

ویتامین C: از این مکمل بگذرید، این ویتامین احتمالا در غلبه بر سرماخوردگی هیچ تاثیری ندارد. به مکان آن می‌توانید مرکبات بخورید.

تحقیقات بسیاری نمایان کرده که ویتامین C تاثیری برای جلو گیری از سرماخوردگی ندارد. علاوه بر این، دوزهای ۲۰۰۰ میلی‌گرمی این ماده می‌تواند خطر سنگ کلیه دردآور را زیاد کند. بنابراین، به مکان این کار، ویتامین C نکته نیاز بدن‌تان را از غذا بگیرید. توت‌فرنگی‌ها سرشار از این ماده غذایی هستند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس کدام ویتامین ها مفید و کدام ها مضر هستند؟
ویتامین B3: به کار نبرید و به مکان آن ماهی قزل آلا، تن یا چغندر بخورید.

سال‌هاست که مصرف ویتامین B3 برای جلو گیری از هر چیزی از بیماری آلزایمر گرفته تا رنجش قلبی تشویق می‌شود. اما پژوهش‌های تازه ما را از مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی باز می‌دارند.

یک پژوهش بزرگ که روی ۲۵۰۰۰ نفر مبتلا به رنجش قلبی انجام شده بود، نشان داد که تجویز ویتامین B3 برای افزایش میزان کلسترول خوب، خطر حمله‌ها یا سکته‌های قلبی را کم نکرد.

علاوه بر این، افرادی که مکمل غذایی B3 را مصرف می‌کردند بیشتر از گروه دیگر، به عفونت، معضلات کبد و خونریزی داخلی مبتلا می‌شدند.

پروبیوتیک: به کار نبرید، علم هنوز آنقدر توسعه نیافته تا آنها فایده‌ای برای ما داشته باشند؛ به مکان آن می‌توانید ماست بخورید.

پروبیوتیک‌ها مکمل‌های باکتریایی گران‌قمیتی هستند که هر دارو آنها حداقل یک دلار (حدودا ۳۵۰۰ تومان) است، اما این ماده به طور طبیعی در ماست و دیگر غذاهای مخمر شده یافت می‌شود. بازار این مکمل‌ها بزرگ شده و ارزش آن در سال ۲۰۱۲ تقریبا ۲۳٫۱ میلیارد دلار ایالات متحده بود.

هدف مصرف آنها بسیار ساده است: مدد به تریلیون‌ها باکتری در شکم ما که می‌دانیم نقش بزرگی در تنظیم تندرست ما دارند.

اما محقق کردن این هدف کمی پیچیده‌تر بوده است. تاکنون تاثیرات پروبیوتیک‌ها همه جا دیده شده. گاهی اوقات، این مواد مفید هستند و گاهی اوقات هم تاثیری ندارند.

زینک: به کار برید، این مکمل یکی از تنها موادی است که می‌تواند در کوتاه کردن مدت سرماخوردگی نقش داشته باشد.

بر خلاف ویتامین C، که طبق یافته‌های تحقیقات، تاثیری در جلو گیری یا درمان سرماخوردگی ندارد، زینک می‌تواند در این زمینه ارزشمند باشد. این ماده معدنی ظاهرا در تکثیر ویروس سرماخوردگی آشفتگی ایجاد می‌کند.

ویتامین E: به کار نبرید، نگاه کن مصرف بیش از حد این مکمل غذایی و افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان ارتباطاتی دیده شده است و به مکان آن می‌توانید اسفناج بخورید.

تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس کدام ویتامین ها مفید و کدام ها مضر هستند؟
آنتی‌اکسیدان ویتامین E به دلیل تاثیرش برای حفاظت در مقابل سرطان دوست داشتنی شد. اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که این ویتامین را مصرف می‌کردند، بیشتر بود. بنابراین اگه به دنبال ویتامین E بیشتر هستید، خوب تر است با اسفناج تازه این ویتامین را تامین کنید.

اسید فولیک: اگه باردار هستید یا قصد حاملگی دارید، به کار برید.

اسید فولیک نوعی از ویتامین B است که بدن‌های ما از آن برای ساخت سلول‌های تازه استفاده می‌کنند.

کانون ملی بهداشت به زنانی که باردار هستند یا قصد حاملگی دارند، پیشنهاد می‌کند روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک به کار برند چون بدن‌هایشان به این ماده غذایی اصلی نیاز دارد.

*نظرات شما کاربران عزيز براى ما بسيار مهم و سازنده خواهد بود*

تهیه از: بهدخت ظ.

تغذیه سالم و مناسب در بخش تغذیه و سلامت سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

مرحبا طاير فرخ پی فرخنده پيام
««« »»»
خير مقدم چه خبر دوست کجا راه کدام

کدامین ویتامین ها سودمند و کدامین ها زیان آور می باشند؟ (۳ عکس)

TT / 134 — TP / 14%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات