معرفی حالتی کاملا تازه از دستگاه ایمنی اندام

شناسایی حالتی کاملا جدید از سیستم ایمنی بدن

محققان به تازگی کامیاب به شناسایی نوع کاملا تازه ای از سیستم مطمئنی اندام شده اند.

بخش دانش و حیات تبیان
تصویر و عکس شناسایی وضعیتی کاملا جدید از سیستم مطمئنی اندام

محققان یافته اند که فرآیندهای تبادل سیگنال بین پروتئین ها و سیستم مطمئنی اندام بسیار پیچیده تر از آن چیزی هستند که قبلا تصور می شد، این یافته ی جدید به لطف نوع ویژه ای از یک مولکول «متصل» حاصل شده که بر خلاف تصور قبلی ما، بسیار متدوال تر از مقداری بوده اند که ما انتظارش را داشتیم.

مولکول های یاد شده رحلت کرده به عنوان مولکول های بسیار بی نظیر انتخاب میشدند، اما محققان دریافته اند که آن ها در واقع یک چهارم از علامت هایی را تشکیل می دهند که قادر هستند ذرات سمی یا بیگانه را در اندام تشخیص دهند. چنین کشف کرده ای قادر هست اثر بزرگی را بر روی چگونگی توسعه ی واکسن ها و درمان پیامدهای مرتبط با تولید پادتن های مضر داشته باشد. مایکل استامپف (Michael Stumpf) از امپریال کالج شهر لندن که به عنوان متخصص زندگی کرد شناسی دستگاه ها کار میکند، در این باره نقل میکنید:

اهمیت این یافته به قدری است که گویی یک جغرافی دان قاره ی تازه ای را تشخیص داده است یا این که ستاره شناسی به شما نقل بکنید که کامیاب به کشف کردن سیاره ی تازه ای در منظومه ی شمسی شده است.

و مسلما بلافاصله بعد از رخ دادن چنین یافته های فرضی، ما باید خود را برای انجام کاوش های زیادی تهیه کنیم. این امر نه تنها قادر هست به یک درک عمیق تر از چگونگی عملکرد سیستم مطمئنی اندام منجر شود، بلکه علاوه بر آن راه های تازه ای را نیز برای توسعه ی درمان و دارو و واکسن های جدید به ما نمایان میکند.
به طور برگزیده، سیستم مطمئنی اندام ما بر پایه ی شناسایی چیزهایی فعالیت میکند که قادر هستند در محیط اندام ضرر داشته باشند و در ادامه نیز خوب ترین اقدام امکان پذیر خود را برای خنثی کردن آنها به انجام میرساند. اندام ما برای انجام این کار، پروتئین هایی به نام آنتی بادی را به منظور مواظبت از آنتی ژن ها آزاد می کند. آنتی ژن ها مولکول هایی هستند که سیستم مطمئنی اندام ما را تحریک کرده و آن را به فعالیت در می آورند.

حال سوالی که رقم میخورد این است که اندام ما به چه صورت آنتی ژن را شناسایی میکند؟ به لطف سیستم مولکولی موجود در لدن با نام اپیتوپ ها چنین اتفاقی قادر هست رخ دهد. این سازه های مولکولی روی سطح سلول های مکان می گیرند و در این محل ها قادر هستند آنتی ژن ها را تشخیص داده و تشخیص دهند.

از طرف دیگر، آنها به سادگی قادر هستند به دلیل شکل و ساختار عالی ای که دارند، به پادتن ها چسبیده و به این ترتیب بتوانند در صورت امکان، هر نوع تحدید احتمالی برای اندام را تشخیص دهند. تا به حال، محققان بر این باور بودند که اکثریت قریب به اتفاق این نشانه های اپیتوپ در کلکسیونی از الگوها به وجود مییایند و در این الگوها، خودروهای سلولی به طور اثرگذاری قطعاتی را از پروتئین ها در یک رشته خاص «خوبش» داده و در ادامه نیز آنها را به ترتیب روی سطح سلول از خود پدیدار می کنند.

اما در حال حاضر، به لطف یک راهکار نقشه برداری سلولی جدید، محققان دریافته اند که مقدار قابل توجهی از این نشانه ها، یعنی تقریبا یک چهارم از آن ها در واقع اپیتوپ های متصل هستند. این حالت وقتی روی می دهد که قطعه های پروتئینی بر روی سطح سلول و در وضعیتی غیرمنتظره و حدس زده نشده نگاه شوند. به واژه دیگر، سلول ها هنوز هم رنگ های قالب عمده خود را دارند، اما این ذرات به طور آشفته و شلخته ای به آنها چسبیده اند که چنین وضعیتی به صورت فرضی قادر هست کار سیستم مطمئنی را در تشخیص شناساگر آشفته، دچار معضل کند.

محققان پیش از این نیز آگاهی میداشتند که این اپیتوپ های متصل، وجود دارند، چنانچه چه تصور می شد که آن ها بی نظیر و کمتر دیده شده هستند. اما با توجه به مطالعه ی تازه ای که انجام شده، ظاهرا اینشکلی نیست. وارسی جدید نمایان میکند که آن ها در واقع ۲۵ درصد از اپیتوپ ها را از نظر فراوانی تشکیل داده و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد را نیز از نظر مختلفی مولکول های نشانگر یاد شده تشکیل می دهند.

این حجم غیر منتظره از شناساگرهای متصل قادر هست ما را به این توصیه برساند که تبادل سیگنال در سیستم مطمئنی اندام نوییزهای بسیار بیشتری از آنچه که محققان پیش از این مطلع بودند، با خود همراه با دارند.

این حالت قادر هست علتی باشد برای توجیه این که به چه دلیل پیامدهای مرتبط با تولید پادتن های مضر در اندام (مریضیهایی از قبیل دیابت نوع ۱ و بیماری ام اس) که در آن ها اندام به نوعی دربرابر بافت های نرمال اندام قرار می گیرد، بسیار رایج هستند.

این یافته برای پژوهشگرانی که روی سیستم مطمئنی اندام تحقیق می کنند، یافته ی خوشحالی بخش و در عین حال نیز کشف بدیمنی به حساب مییاید. از طرفی قادر هستیم این طور حساب کنیم که یافته ی اخیر بسیار عالی و سودمند است، زیرا ما اکنون یک چشم انداز هویداتر درباره ی شمار ایپیتوپ ها در یک منطقه به دست آورده ایم و در ادامه نیز قادر هستیم برای توسعه ی معالجه های پزشکی روی آنها کار و واکاوی بیشتری کنیم.

مورد منفی داستان هم در این است که بر پایه ی یافته ی فوق، رمزگشایی پاسخ های مطمئنی اندام بسیار معضل از آن سطحی خواهد بود که پیشتر تصور می شد. رئیس این تحقیق، جولین لیپه (Juliane Liepe) در این باره نقل کرده است:

پی بردن به میزان اهمیت پوتیدهای متصل قادر هست سرنخ ها و علامت هایی را در هنگام تحقیق روی سیستم مطمئنی اندام حاصل سازد. برای مثال، این کشف قادر هست روی روند پیدایش معالجه های مبتنی بر مطمئنی و واکسن های جدید با بهره گیری از توسعه ی اپیتوپ های جدید برای ارتقای عملکرد سیستم مطمئنی در اندام اثر مساعد قرار بدهد. اما از سویی نیز به این معنی خواهد بود که ما احتیاج به نظارت و وارسی شمار بسیار بیشتری از اپیتوپ ها در هنگام دیزاین رهیافت های پزشکی و معالجه ای شخصی سازی شده خواهیم داشت.

*براى بالا بردن سطح کيفي سايت سرزه لطفا نظرات خود را در انتهاى صفحه براى ما بفرستيد*