تن آرایی تکنیکی که بانوان حامله نباید از ان غافل شوند


تن آرایی تکنیکی که زنان باردار نباید از ان غافل شوند

تن‌آرامی خانم‌های باردار
تن‌آرامی یکی از تکنیک‌هایی است که روانشناسان برای رفع دلهره و خستگی آن را به همه توصیه می‌کنند و طرفداران زیادی یافته است.

اما احتمالا برای‌تان باحال باشد که آگاهی بدارید از این تکنیک در زمان حاملگی برای آسایش مادر و در هنگام زایمان برای زایمان خوب تر و راحت‌تر استفاده می‌شود. به همین دلیل ما از زن پیشرفتی، کارشناس مامایی و مربی کلاس‌های تعلیمی زمان حاملگی، درباره راهکار و مراحل انجام این تکنیک سؤال کردیم.

پیشرفتی درباره جاای که تن‌آرامی باید در آن صورت گیرد می‌گوید: خانم‌ها جاای را باید برای تن‌آرامی برگزند که آرام و ساکت باشد و در آنجا کاملا راحت و آسوده باشند.

البته می‌توانند از موزیک بسیار ملایم بی‌کلام هم برای مراحل این تمرین بهره گیرند. این موزیک می‌تواند موزیک طبیعت باشد شبیه به صدای جریان آب یا خواندن پرنده‌ها.

مرحله نخست: راحت باشید
ساده‌ترین شکل تن‌آرامی به این شکل است که در ابتدا خانم‌ها باید در حالت راحت بنشینند یا حتی می‌توانند بخوابند. سپس چشمان خود را ببندند.

مرحله دوم: عضلات را شل کنید
در این مرحله خانم‌های باردار باید همه عضلات خود را شل کنند. عضلات پا تا عضلات صورت یکی یکی باید شل شوند. شل کردن عضلات به این صورت انجام می‌شود که خانم‌ها در داخل خود به عضلات‌شان دستور می‌دهند: «آگاه شو به عضلات روی پا و کف پا»، «آگاه شو به عضلات زانو و رهایش کن» و برای دیگر عضلات این‌ها را تکرار می‌کنند. در این حالت خانم‌ها باید با نگاه کنی نفس بکشند و تنفس معده ای داشته باشند.

مرحله سوم: به تنفس‌تان دقت کنید
پس از شل کردن عضلات، خانم‌های باردار باید کاملا حواس‌شان را جمع کنند و تنفس آگاه داشته باشند. آگاهی به تنفس باید به قدری باشد که پس از دم گرفتن، به همراه بازدم شمار آن را هم بشمارند. آنها در حدود ۳ تا ۴ دقیقه باید تنفس عمیق داشته باشند و عضلات‌شان را شل کنند.
مرحله چهارم: عکس و تصویر دلخواه‌تان را به یاد بیاورید
در این مرحله خانم‌های باردار باید در ذهن‌شان تصویر‌سازی کنند که یکی از مراحل اصلی تن‌آرامی است. عکس و تصویر سازی به این صورت است که خانم‌ها باید سعی کنند عکس و تصویر ویژه ای را در ذهن‌شان مجسم کنند شبیه به عکس و تصویر جاای خاص یا طبیعت که در آن احساس آسایش کنند. پس از این مرحله باید تن‌آرامی به پایان برسد که نام این مرحله «اثبات و تحکیم» است.

مرحله پنجم: بیدار کردن نیروی از یاد برده شده!
همه مادران در وجود‌شان نیروی کمک‌کننده فوق‌العاده‌ای دارند که اغلب آن را فراموش کرده‌اند. به همین دلیل در مرحله انتهاای تن‌آرامی باید این نیروی فوق‌العاده را به آنها یادآوری کنیم چون این نیرو برای زایمان نرمال و حتی برای زایمان سزارین و درد‌های پس از آن بسیار سودمند و نقش می دارد. بنابر‌این خانم‌های باردار در مرحله پایان تن‌آرامی باید این جمله‌ها را به خود بگویند: « تو نیروی درونی فوق‌العاده‌ای داری که ترس و دغدغه را از تو دور می‌کند و انتظارات منفی را نسبت به زایمان تحول می‌دهد».

البته خوب تر است آنها از پیش چنین جمله‌هایی را حفظ کنند و همان‌طور که چشمان‌شان بسته است، در تصویر‌ذهنی خود آرام گرفته‌اند و عضلات‌شان شل است، ۵ تا ۱۰ بار این جمله‌ها را تکرار کنند. خانم‌ها باید آگاهی بدارند که اثرات این جمله‌ها در هنگام زایمان به نا خوشی مادران می‌خورد. تاثیرات این جمله‌ها به این صورت است که مغز در هنگام تن‌آرامی به امواج آلفا وارد می‌شود، ذهن درحالت نیمه‌آگاه قرار می‌گیرد و در این حالت کلام بسیار مؤثر می‌شود.

مرحله ششم: هوشیاری با یک جهان انرژی
خانم‌های باردار پس از پایان یافتن جمله‌ها، باید از حالت تن‌آرامی بیرون بیایند، به این صورت که به نفس‌کشیدن‌شان آگاه شوند و همان‌طور که چشم‌های‌شان را بسته‌اند آرام آرام با یک نفس عمیق انگشتان دست را به حالت بازی حرکت دهند. سپس کمی پا‌های خود را حرکت دهند، کششی کوچولو در عضلاتشان بوجود آورند و با یک نفس عمیق چشمان‌شان را گشایند.

ما درآخر هر کلاس این تکنیک را با مادران تمرین می‌کنیم و بعضی از آنها در این شرایط خواب‌شان می‌برد! البته در صورت استراحت کردن این تمرین مؤثر خواهد بود اما اگه بتوانند این مراحل را بدون این که بخوابند به انجام رسانند، انرژی‌بخشی آن چندین برابر است.

اعجاز کلام و ذهن نیمه هوشیار
پیشرفتی با اشاره به این که ذهنِ ناخودآگاه، اعجاز کلام است، می‌گوید: به خاطر تاثیرات زیاد این تمرین، ما به مادران توصیه می‌کنیم تکنیک تن‌آرامی را در زمان حاملگی تمرین کنند تا در هنگام زایمان به‌طور ناخود‌آگاه از آن بهره گیرند. هنگامی که کلامی در حالت نیمه هوشیار و در وضعیتی که امواج آلفای مغز فعال هستند، نقل شود بسیار مؤثر است.

خانم‌های باردار باید دائما در این تمرین به خود بگویند: «من خانمی بسیار قوی هستم»، « من از عهده این درد‌ها بر‌می‌آیم»، «من قوی و قادر هستم»، «اندام من به سادگی این طفل را متولد می‌کند»، «خدا با من است، هرگز تنهایم قرار نمیدهد و مددم می‌کند»، «بچه ام قوی، شاد و سرحال خواهد بود»، «پایان همه این درد‌ها در آغوش کشیدن بچه ام خواهم بود» و جملاتی نظیر این‌ها.

اگه خانم‌های باردار می‌خواهند در هنگام زایمان تن‌آرامی به انجام رسانند، باید حتما پیش از آن تمرین داشته باشد. مسلما بدون تمرین قبلی، بدون شناخت عضلات و بدون کسب مهارت مهار بر ناخود‌آگاه، بهره گیری از این تکنیک در هنگام زایمان بسیار سخت یا غیر امکان می دارد. بنابر‌این ضروری است خانم‌ها باید تن‌آرامی را در اوایل حاملگی یا از هفته ۲۰ حاملگی حداقل هفته‌ای یک‌بار به انجام رسانند.

نی نی سایت

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال