۷ واقعیت از سوخت و ساز اندام (۵ عکس)


۷ حقیقت از سوخت و ساز بدن

بسیاری از ما متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را فرآیندی قابل مهار تلقی می‌کنیم که می‌توان با مصرف یک دارو یا آشامیدن چای سبز یا دویدن سریع در آن تغییر بوجود آورد، ‌اما داشتن چنین دیدگاهی موجب می‌شود، بسیاری از حقایق درباره این فرآیند زندگی کردی اصلی و تا حدی راز آلود، ناشناخته باقی بماند. نکات زیر واقعیاتی است که می‌تواند درک شما را از این فرآیند زندگی کردی و برداشتتان را از تاثیرات آن در کاهش یا افزایش وزن عوض بکند.

متابولیسم در تک‌ تک سلول ها صورت می گیرد

بسیاری از مردمان، متابولیسم را مانند یک اندام یا ماهیچه می‌دانند که قابل انقباض و انبساط یا مهار است، اما مایکل جنسن، پژوهشگری که در کلینیک مایو درباره اضافه وزن می‌ داری و متابولیسم مطالعه می‌کند، می‌گوید: متابولیسم فعالیت‌هایی شیمیایی است که در تک‌تک سلول‌های بدن شما اتفاق می‌افتد تا کالری‌های به کار برده شده را به سوخت بدن مبدل کند. متابولیسم پایه یا متابولیسم وضعیت استراحت، کالری‌هایی را محاسبه می‌کند که وقتی شما هیچ کاری انجام نمی‌دهید، سوزانده می‌شوند و بدن برای ادامه فعالیت خود ـ درحالی که شما درحال استراحت هستید ـ به این میزان کالری احتیاج دارد. اندام‌های عمده بدن مانند مغز، کبد، کلیه‌ها و قلب، مسئول تقریبا نیمی از انرژی مصرفی بدن در وضعیت استراحت هستند و چربی‌ها، دستگاه کولونی و ماهیچه‌ها نیم دیگر انرژی بدن را مصرف می‌کنند.

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩

تصویر و عکس 7 واقعیت از سوخت و ساز بدن

متابولیسم در تک‌ تک سلول ها صورت می گیرد

بیشترین انرژی در وضعیت استراحت مصرف می‌شود

بدن روزانه از سه طریق کالری می‌سوزاند:

۱) وضعیت استراحت یا متابولیسم پایه که انرژی مصرفی در کارکردهای اساسی بدن را نشان می‌دهد.

۲) کالری هایی که خلال شکستن مواد خوراکی ای سوزانده می‌شود.

۳) انرژی ای که در فعالیت‌های فیزیکی مصرف می‌شود.

یکی از حقایق زندگی کردی که ناشناخته مانده، این است که متابولیسم وضعیت استراحت، مسئول بخش عمده‌ای از کلکسیون انرژی‌هایی است که بدن در طول روز مصرف می‌کند؛ دربرابر، فعالیت فیزیکی، بخش کوچولوای از مجموع مصرف انرژی روزانه (۱۰ تا ۳۰ درصد) و هضم غذا، ‌۱۰ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد. الکسا کراویتز، عصب‌شناس و محقق کانون ملی تندرست ایالات متحده می‌گوید،‌ به طور کلی متابولیسم وضعیت استراحت در بیشتر اشخاص، ۶۰ تا ۸۰ درصد میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل،‌ مکان تعجب نیست چنانچه ورزش، تغییرات کمی در وزن اشخاص ایجادکند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس 7 واقعیت از سوخت و ساز بدن

متابولیسم وضعیت استراحت در بیشتر اشخاص، ۶۰ تا ۸۰ درصد میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد

متابولیسم در اشخاص گوناگون فرق می دارد

احتمال دارد،‌ دو فرد که مخلوط اندامی یکسانی دارند،‌ متابولیسم های بسیار فرق می داری داشته باشند. یکی از این اشخاص می‌تواند پشت سرهم خوراکی های پرکالری به کار برد، بدون آنکه چاق شود و دیگری باید پیوسته مواظب میزان کالری مصرفی و اضافه وزن خود باشد. ویل وانگ، محقق و استاد بخش سوخت و ساز و اضافه وزن می‌ داری مرکز جانز هاپکینز می‌گوید: دلیل تفاوت متابولیسم‌ها همچنان یک ضبط کننده اطلاعات یا جعبه سیاه باقی مانده و ما مکانیزمی که متابولیسم اشخاص را مهار می‌کند، نمی‌شناسیم. با این حال، پژوهشگران عواملی کشف کرده اند که سرعت متابولیسم را در اشخاص گوناگون پیش‌بینی می‌کند. برخی عواملی که می‌توانند بر سرعت متابولیسم تاثیر قرار بدهند، شامل میزان بافت‌های ماهیچه‌ای و چربی بدن، سن و عوامل ژنتیک است. جنسیت نیز در این زمینه نقش می دارد و بانوان با هر سن و مخلوط اندامی، درمقایسه با آقایان کالری کمتری مصرف می‌کنند.

افزایش سن و کاهش سرعت متابولیسم

تاثیر افزایش سن بر سرعت متابولیسم بتدریج اتفاق می‌افتد، حتی چنانچه میزان بافت‌های چربی و ماهیچه‌ای بدن فرد تحولی نکند.

بنابراین وقتی که شما به ۶۰ سالگی می‌رسید، نسبت به وقتی که ۲۰ ساله بودید در وضعیت استراحت کالری‌های کمتری می‌سوزانید. جنسن می‌گوید، کاهش مستمر سرعت متابولیسم از ۱۸ سالگی آغاز می‌شود و اینکه به چه دلیل این اتفاق می‌افتد، سوال دیگری است که تاکنون بدون پاسخ باقی مانده است.

به چه دلیل باید احتیاج انرژی با افزایش سن کاهش پیدا کند، حتی چنانچه شما همه چیز را کاملا ثابت نگه داشته باشید. جنسن در این باره می‌گوید این از بزرگ‌ترین رازهایی است که ما با آن مواجه هستیم.

سرعت متابولیسم را برای لاغری نمی‌توانید زیاد کنید

تبلیغات زیادی در این زمینه صورت می‌گیرد که شما می‌توانید سرعت متابولیسم را زیاد بکنید و با ورزش کردن بیشتر و مصرف برخی مواد خوراکی ای خاص یا بهره گیری از مکمل‌ها از وزنتان بکاهید، اما انجام این کار بسیار معضل است. جنسن می‌گوید، شاید مواد خوراکی ای ویژه ای مانند قهوه، فلفل سرخ و دیگر مواد ادویه ای، متابولیسم وضعیت استراحت را به مقدار کمی زیاد بکنند، اما این تغییر به قدری ناچیز و کوتاه‌مدت است که هرگز اثری بر اندازه دورکمر شما نخواهد داشت.

تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس 7 واقعیت از سوخت و ساز بدن

تاثیر افزایش سن بر سرعت متابولیسم بتدریج اتفاق می‌افتد

ما راه منطقی‌تری که می‌تواند متابولیسم وضعیت استراحت را زیاد کند و سوخت بدن را سریع تر به کار برد، این است که میزان بافت‌های ماهیچه‌ای بدن شما نسبت به بافت‌های چربی اندامتان افزایش پیداکند، اما در این جا هم یک معضل وجود دارد. این معضل به نقل کرده مایکل روزنبام، محقق و استاد دانشگاه کلمبیا این است که چنانچه شما ماهیچه بیشتر و سرعت متابولیسم بالاتری داشته باشید، به خاطر سوخت و ساز بالاتر، تمایل بیشتری به غذا خوردن خواهید یافت؛‌ تمایلی که برای رسیدن به لاغری باید با آن رویارویی کنید و این کار از بیشتر اشخاص ساخته نیست. روزنبام می‌افزاید، به طور کلی هیچ بخشی از متابولیسم استراحت نیست که شما بتوانید مهار زیادی روی آن داشته باشید.

رژیم گرفتن و کاهش سرعت متابولسیم

در حالی که بالا بردن سرعت متابولیسم، کار بسیار سفتی است، پژوهشگران می‌گویند بعضی کارهایی که مردمان انجام می‌دهند (مانند برنامه‌های لاغری شدید) می‌تواند سرعت متابولیسم استراحت را کم کند و این چیزی نیست که آنها می‌خواهند. این سنجیده است که از دست دادن وزن، سرعت متابولیسم را تا حدی کم کند، زیرا لاغری، شامل کاهش میزان ماهیچه‌هاست. بنابراین بدن کوچک‌تر می‌شود و در هر دقیقه کار کمتری انجام می‌دهد، اما درباره اینکه به چه دلیل کسانی که وزن از دست داده‌اند بعد از مدتی مجدداً افزایش وزن پیدا می‌کنند، ساندرا اموت عصب‌شناس و نگارنده کتاب «به چه دلیل رژیم خوراکی ای ما را چاق می‌کند» توضیح می‌دهد که شاید دلیل مجدداً اضافه وزن پیدا کردن اشخاص بعد از رژیم خوراکی ای این است که بدن، از محدوده ویژه ای از وزن شدیدا پشتیبانی می‌کند. وقتی بدن وزن از دست می‌دهد، مجموعه‌ای از تغییرات ظریف وارد عمل می‌شوند و عواملی مانند کاهش سرعت متابولیسم وضعیت استراحت، افزایش حس گرسنگی و کاهش حس سیری در یک تبانی ظاهری، بدن را مجدداً به محدوده وزنی مورد پشتیبانی بدن برمی‌گردانند.

تصویر و عکس شماره ۴ ⇩تصویر و عکس 7 واقعیت از سوخت و ساز بدن

رژیم گرفتن و کاهش سرعت متابولسیم

با سرعتترین متابولیسم جانداری در مرغ مگس خوار

پژوهشگران برای پی بردن به راز سوخت و ساز در بدن انسان، مدل‌های جانداری متنوعی را مورد مطالعه قرار داده‌اند. یکی از جالب‌ترین نکات در این بررسی‌ها مرغ مگس‌خوار است. وانگ از کانون تحقیقاتی جانز هاپکینز در این باره می‌گوید در سراسر قلمرو جانداری و دربین تمام مهره‌داران، مرغ مگس‌خوار دارای بالاترین قیمت متابولیسم است. بال‌های این پرنده بسیار کوچک ۶۰ تا ۸۰ بار در ثانیه به هم می‌خورد. باحال اینجاست که این پرنده بخش عمده انرژی خود را از مصرف منابع قندی مانند شهد دریافت می‌کند و سطح قند خونی دارد که در رابطه با انسان به معنی ابتلا به دیابت تلقی می‌شود. با این حال، مرغ مگس‌خوار می تواند برای حرکت بال های خود در سرعت های بالا، این میزان قند را بسرعت بسوزاند!

تصویر و عکس شماره ۵ ⇩تصویر و عکس 7 واقعیت از سوخت و ساز بدن

با سرعتترین متابولیسم جانداری در مرغ مگس خوار

*ضمن تشکر از حسن انتخاب شما، لطفا با نظرات خود به ما در پيشرفت خدمات به شما کاربر عزيز، کمک کنيد*

گردآوری توسط: زيبا ت.

دانستنی ها در بخش دانش و فناوری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود
««« »»»
گر تو بيداد کنی شرط مروت نبود

۷ واقعیت از سوخت و ساز اندام (۵ عکس)

TT / 270 — TP / 22%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال