هیچ رسانه خارجی در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور ندارد/ رسانه ها باید به دنبال شفافیت از سوی دولت ها باشند


هیچ رسانه خارجی در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور ندارد/ رسانه ها باید به دنبال شفافیت از سوی دولت ها باشند

خبرگزاری فارس: هیچ رسانه خارجی در نمایشگاه مطبوعات امسال وجود ندارد/ رسانه‌ها باید درپی شفافیت از سوی دولت‌ها باشند

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به شعار نمایشگاه مطبوعات امسال با عنوان شفافیت و راستگویی نقل کرد: باید به عنوان رسانه درپی شفافیت به مخصوص شفافیت از سوی دولت‌ها باشیم به این علت که باور می‌ داریم راه بنیادی مجادله با فساد شفافیت است و آن را در راستای حقوق مردم و توسعه مردم‌سالاری می‌دانیم.

به اعلان سرزه و به نقل از خبرنگار گروه جامعهخبرگزاری فارس، حسین انتظامی در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات درباره محورهای اصلی این نمایشگاه نقل کرد: نمایشگاه مطبوعات امسال از تاریخ ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه در مصلای بزرگ روح الله خمینی (ره) در تهران بزرگ برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال فرایند ثبت‌نام و وجود رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات برقی بوده و بر همین اساس ستاد اجرایی نمایشگاه در ۴ مرحله این فرایند را اطلاع‌رسانی کرده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اضافه کرد: در مجموع ۶۲۰ غرفه در بخش‌های گوناگون در بیست و دومین نمایشگاه  مطبوعات که شامل موسسات مطبوعاتی و نشریات، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، رسانه‌های فرهنگی، رسانه‌های بخش خانواده و همچنین رسانه‌های حوزه دین و اندیشه که تمامی آنها براساس بحث تقسیم‌بندی شده‌اند وجود دارند.

وی تصریح کرد: روزی ۹۰۰ رسانه در این نمایشگاه حین وجود خود ضیافت سالیانه مجمع مطبوعاتی‌ها را برگزار می‌کنند.

انتظامی اضافه کرد: در مجموع در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ۲۳ غرفه مربوط به موسسات مطبوعاتی، ۶۵ غرفه مربوط به رسانه استانی و منطقه‌ای، ۸ غرفه مربوط به تشکل‌های مطبوعاتی، ۲۰ غرفه وابسته به رسانه‌های حوزه کسب و کار که مرتبط با رسانه هستند، ۷ غرفه مربوط به روابط عمومی برخی دستگاه‌ها، شماری غرفه مرتبط با ادارات کل ارشاد استان‌ها و خانه‌های مطبوعات وابسته به آن، ۲ غرفه مربوط به نشریات دانشجویی وابسته به وزارت علوم و دانشگاه آزاد، ۴۰ غرفه مرتبط به نشریه و ۱۳ غرفه هم مربوط به خبرگزاری‌های عمومی حاضر در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات وجود دارند. 

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در همین راستا یاد آوری کرد: ۲۳ غرفه نیز در بخش دین و اندیشه، ۸۶ غرفه در حوزه فرهنگی هنری، (مجلات و پایگاه‌های خبری) ۹۴ غرفه مربوط به رسانه‌های سیاسی و خصوصی شامل پایگاه‌های خبری، نشریات هفتگی و ماهنامه‌ها، ۹۹ غرفه مربوط به رسانه‌های تعلیمی و تخصصی، ۷۹ غرفه مربوط به رسانه‌های عمومی و خانواده، ۱۱ غرفه مربوط به رسانه‌های حوزه خردسال و نوجوان بخش دیگری از رسانههای حاضر در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات هستند.

وی با بیان این که در خلال برگزاری نمایشگاه مطبوعات نشست‌هایی در حاشیه این نمایشگاه با محوریت ستاد اجرایی نمایشگاه به انجام رسانده خواهد شد، تصریح کرد: شماری هم میزگرد توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت ارشاد جهت برپایی انتخاب شده است حین این که کارگاه‌های تخصصی هم با تدریس اساتید نامدار روزنامه‌نگاری در حاشیه این نمایشگاه از دیگر برنامه‌های جنبی انی نمایشگاه خواهد بود.

انتظامی شعار نمایشگاه را شفافیت و راستگویی بیان کرد و اضافه کرد: ما باید به عنوان رسانه درپی شفافیت به مخصوص شفافیت‌از سوی دولت‌ها باشیم به این علت که باور می‌ داریم راه بنیادی مجادله با فساد شفافیت است و آن را در راستای حقوق مردم و توسعه مردم‌ سالاری می‌دانیم. بدون این که شفافیت می‌تواند کم کننده هزینه‌های نظارت باشد. 

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد یاد آوری کرد: این انتظار از رسانه می‌رود که با توسعه مبانی رعایت اخلاق حرفه‌ای نسبت به پیگیری حقوق مردم و بهره‌گیری از شفافیت، اخلاق صادقانه را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات کتاب حقوق بین المللی ارتباطات تاثیر دکتر کاظم معتمدنژاد که تا به حال انتشار داده نشده پرده برداری خواهد شد.

انتظامی تصریح کرد: امروز غرفه‌ها تحویل ا فرادی که مسئول تزئینات آن هستند شده است ولی روز جمعه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات بازگشایی شده اما راه اندازی مجلسی روز شنبه انجام خواهد شد.

وی با بیان این که طبق برنامه‌ریزی ستاد اجرایی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات هر روز یکی از روزنامه‌ها عهده‌دار انتشار ویژه‌نامه این نمایشگاه خواهد بود یاد آوری کرد: قرار است که رسانه‌های برتر در حوزه فرهنگ و ادب فارسی در روز اختتامیه نمایشگاه شناسانده شوند که طبق برنامه‌ریزی ستاد اجرایی نمایشگاه یک نشریه ملی، یک روزنامه‌ منطقه‌ای و استانی، یک نشریه ورزشی، یک خبرگزاری و یکی از پایگاه‌های خبری، ۵ رسانه برتر این حوزه خواهند بود که از آنها تقدیر ویژه‌ای به عمل خواهد آمد. 

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ساعت کاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات را ۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ اعلام کرد.

وی با بیان این که در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه قرار است ۳ عنوان نمایشگاه تصویر و عکس به انجام رسانده شود،‌تصریح کرد ایران در سالی که گذشت و همچنین نمایشگاه تصویر و عکس زیستگاه طبیعی که از سوی اجلاس عکاسان ایران برپا می‌شود دو عنوان از این نمایشگاه‌ها است حین این که نمایشگاه تصویر و عکس ایران و کشور کره جنوبی نیز در حاشیه نمایشگاه برپا خواهد شد.

انتظامی با اشاره به انتشار نظام‌نامه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات نقل کرد: در این نظام‌نام قوانین و ضوابط بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از سوی شورای سیاست‌گذاری انتشار داده شده و به صورت روشن و شفاف ضوابط معرفی غرفه‌های برتر و همچنین غرفه‌های برتر اطلاع‌رسانی شده است.

وی بیان داشت: در امسال برندگان غرفه‌های برتر در هنگام ثبت‌نام بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از سوی ستاد اجرایی تخفیف گرفتند حین این که رسانه‌های برتر هم در هنگام جانمایی غرفه‌های خود نسبت به دیگران اولویت داشتند و قرار است که همین روند در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات نیز ادامه کشف کند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد رشد وجود رسانه‌ها را در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات نسبت به سال گذشته داشتیم حین این که گوناگونی رسانه‌ها هم در این نمایشگاه نسبت به سال گذشته بسیار خوب تر بوده است.

وی تصریح کرد: هیچ رسانه‌ خارجی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعاتی وجود ندارد اما اداره مطبوعات خارجی وزارت ارشاد در این نمایشگاه غرفه‌ای را به خود اختصاص داده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان این که شفافیت باید ضمانت داشته باشد یاد آوری کرد: با قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات این شفافیت ایجاد شده و توسعه خواهد یافت.

وی در همین راستا اضافه کرد: باید به ایرانی ها آموزش داده شود که آنها بتوانند از حق شفافیت و قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات بهره گیرند و آگاهی بدارند که هرگاه مردم از دستگاه‌های اجرایی اطلاعاتی را طلب کنند آن سیستم موظف است ظرف مدت ۱۰ روز این اطلاعات را در اختیار آنها گذارد حین این که در این مسیر باید بگوشیم به مدیران و بدنه اجرایی کشور پاسخگویی به مردم را آموزش داده و آنها را به این سمت تشویق کنیم.

انتظامی با بیان این که الگوی مصرف رسانه‌ای در کشور ما عوض شده و رسانه‌های نو و تازه کم‌کم در حال جایگزین شدن با رسانه‌های کهنه هستند نقل کرد: هم اکنون شبکه‌های و رسانه‌های اجتماعی جایگزین رسانه‌های عمومی شدند.

وی نقل کرد: رسانه‌های دوره فعلی ما دیگر حریف همدیگر نیستند زیرا آنها می‌کوشند تا جنبه‌های تعاملی رسانه‌ها را بیشتر کنند و بر این بحث تاکید بیشتری بورزند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان این که فرایند برقی شدن امورات جاری کشور جزء الزامات برنامه پنجم توسعه است تصریح کرد: تکریم قرار می داری ارباب‌رجوع آن است که دولت بدون وجود مردم خدماتش را بتواند به آنها پیشنهاد کند حین این که با توسعه این اقدام ما هیچگاه حرف و سخنی هم رقم نخواهد خورد.

وی نقل کرد: رسانه‌های گوناگون از طیف‌های متفاوت در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات وجود دارند که آنها هم قطعا مهمانان ویژه داخلی و خارجی خواهند داشت. لذا برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌ها نه برنامه‌های جانبی از سوی ستاد اجرایی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات انتخاب شده است.

انتظامی اضافه کرد: تصمیم‌گیری برای برگزاری نمایشگاه توسط خود رسانه‌ها در جمع‌بندی رایزنی ای با آنها در فصل گرما گرفته شده است و آنها برگزاری نمایشگاه مطبوعات را در مصلی تهران بزرگ بر دیگر نواحی ارجحیت دادند. 

*****************************************

متن از : رويا ذ.

اجتماعی در بخش اخبار سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

بجز آن نرگس مستانه که چشمش مرساد
««« »»»
زير اين طارم فيروزه کسی خوش ننشست

هیچ رسانه خارجی در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور ندارد/ رسانه ها باید به دنبال شفافیت از سوی دولت ها باشند

TT / 233 — TP / 19%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات