کاوه آفاق: آواز و ترانه هایم از ناخوشی آدمیزاد شهری نقل می کنند (۶ عکس)


کاوه آفاق: ترانه هایم از درد انسان شهری می گویند

فرهنگ و هنر در بسیاری جوامع بشری قادر بوده پا به پای سیاست، نقطه اتصال یا قطع رابطه کشورها با همدیگر باشد چه بسا که زبان هنر نرم تر، اما برنده‌تر نیز بوده است. در واقع باید گفت آنجا که مسائل سیاسی سال‌ها مانع رابطه دو کشور بوده، هنر و فرهنگ توانسته‌اند بخوبی به راه خود ادامه دهند.
نشریه کشورمان – ندا سیجانی: فرهنگ و هنر در بسیاری جوامع بشری قادر بوده پا به پای سیاست، نقطه اتصال یا قطع رابطه کشورها با همدیگر باشد چه بسا که زبان هنر نرم تر، اما برنده‌تر نیز بوده است. در واقع باید گفت آنجا که مسائل سیاسی سال‌ها مانع رابطه دو کشور بوده، هنر و فرهنگ توانسته‌اند بخوبی به راه خود ادامه دهند.
در این میان موسیقی نیز یکی از ارکان اصلی هنر و فرهنگ است که امروزه قادر بوده از دیگر هنرها پیشی بگیرد و به زبانی مشترک و بین‌المللی مبدل شود که در جوامع مختلف،گاهی موسیقی متفاوت یا مشترکی عرضه می‌شود. به‌عنوان مثال موسیقی ایرانی و ردیف دستگاهی نمایان کننده قدمت هنر اصیل ایرانی است اما در جوار آن موسیقی پاپ، تلفیقی و راک نیز آرام آرام مخاطبان خود را پیدا کرده‌اند.
تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس کاوه آفاق: آواز هایم از نا خوشی انسان شهری می گویند
موسیقی‌هایی که منشأ آنها کشورهای اروپایی و امریکایی هستند اما با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای، فضاهای جایزی و… در دیگر کشورها و البته به تناسب فرهنگ آن جامعه عرضه می‌شود. دراین میان موسیقی راک خاصیت دیگری نسبت به پاپ و تلفیقی دارد؛ این نوع موسیقی اشاراتی به جنبش‌های سیاسی و فرهنگی یک مملکت یا ملیت دارد که با اشعار و مضامین عاطفی قادر بوده مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.
در موسیقی راک از سازهای الکترونیک استفاده می‌شود که در نقاط مختلف دنیا کاربرد و محبوبیت دارند. در کشورمان نیز چندین سالی است هنرمندان وعلاقه مندان بسیاری به این سبک موسیقی گرایش پیدا کرده‌اند و برای خود بازاری دست و پا کرده است؛ کاوه آفاق خواننده موسیقی راک یکی از همین هنرمندان است که از پانزده سالگی شروع به نواختن جاز کرد و به موسیقی راک علاقه‌مند شد. او علاوه بر خوانندگی و صدای خاصی که دارد، در زمینه آهنگسازی، نوازندگی و آواز خوانی هم فعالیت می‌کند. آفاق اواسط برج مرداد پس از ۱۰ سال فعالیت مجلسی اولین اجرای مجوزدارش را درسالن همایش‌های برج میلاد تهران بزرگ به روی صحنه برد که استقبال زیادی هم از آن شد.
تمجید شما از موسیقی راک بین‌المللی و جایگاه آن در کشور ما کدام است؟
در پاسخ به این سؤال اظهار چندین مورد حائز اهمیت است. ابتدا این که موسیقی راکی که در کشورمان کاربرد دارد، راک ایرانیزه شده و بسیارمتفاوت از راک مرسوم درغرب است. شبیه به سینما، تئاتر و… مخاطب این سبک از موسیقی چه آثارغربی و چه موارد ایرانیزه‌اش مدام فرهیختگان و نخبگان جامعه ما هستند؛ همانگونه که موسیقی به اصطلاح سنتی کشورمان نیز بیشترین طرفدار را دقیقاً درهمین طبقه دارد.
بنابراین باید گفت امروزه موسیقی راک به شکل غیرمنتظره‌ای در کشورمان نه تنها درمیان نسل جوان از استقبال بالایی برخوردار است بلکه از مرز ۳۰سالگی هم گذشته است. این اتفاق نمایان کننده مردمی شدن مجدداً این سبک وموسیقی سنتی و تلفیقی ما است.
به‌عنوان مثال در دهه ۶۰ موزیک کلاسیک به اوج خود می‌رسد، اواسط دهه ۷۰ موسیقی پاپ، اوایل دهه ۸۰ موسیقی رپ و از این سال به بعد دوره نزول موسیقی پاپ فرا می‌رسد. آرام آرام می‌بایست این مُد تحول می‌کرد، دیگر نوبت موسیقی راک و موسیقی‌های الکترونیک تلفیقی است، طرحی که درحال حاضر نگاه جدی نسبت به آن وجود دارد؛ این که چه مقدار این موسیقی در کشورمان جا افتاده نیاز به زمان دارد.
اما درتعریف موسیقی راک باید گفت این موسیقی فرق می دارد و به دودسته بسیارکلی «رییل راک» و «کلاسیک راک» تقسیم می‌شود که اوج آن، مربوط به راک اصیل دهه ۶۰ و ۷۰ درامریکا و اروپا بوده است. راک کلاسیک دادخواهی ای بود، به این علت که آن زمان جوانان با نظام امریکا و سلطنت انگلیس در تضاد و چالش بودند وازهمان زمان راکرها به‌عنوان پیشگامان اشعار دادخواهی ای نام گرفتند. بعد ازسال ۱۹۶۹ و انتها این نبرد؛ آرام آرام، وجه دادخواهی ای از موسیقی راک گرفته شد و به سمت موسیقی‌های رمانتیک رفت اما به هر ترتیب این نام باقی ماند و درحال حاضر۹۰ درصد راکرهای فعلی جهان، آثارعاشقانه خلق می‌کنند.
تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس کاوه آفاق: آواز هایم از نا خوشی انسان شهری می گویند
پس از این تحول و تحولات موسیقی پاپ دهه ۹۰ به حرکت درآمد و راک کمرنگ و کمرنگ‌تر شد تا این که به فراموشی سپرده شد. موسیقی راکی که درحال حاضر وجود دارد جدید و امریکایی نیست؛ راک در امریکا و بویژه دربین سالمندان یا همان جوان‌های دهه ۶۰ و ۷۰ بسیار دوست داشتنی و محترم است؛ این مسأله در کشورمان چندان شبیه امریکا نیست به همین علت باور می‌ دارم یا در کشورمان موسیقی راک کار نشود یا باید موسیقی راک سال ۲۰۱۶ باشد.
اما اگه اندیشه محوری مد نظرقرار گیرد می‌توان نوستالژی را هم به موسیقی پاپ و راک وارد کرد؛ شبیه به کارهای کریس دی برگ (Chris de Burgh)، ولی اگه اندیشه محور نباشد با هر طرحی که بخواهند می‌توانند کار کنند.
ولی به اعتقاد من زمان سبک‌ها به انتها رسیده، مثلاً اگربه آهنگ سرشناس هر خواننده‌ای دقت شود نگاه خواهید کرد بخش‌هایی از دیگر سبک‌ها نیز به آن اضافه شده است. من هم خودم را ناچار به بهره گیری از راک به روز می‌کنم به این علت که راک خالص در دهه ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰ یعنی پنجاه سال پیش سروده شده است و به انتها رسیده اما راک به روز را باید منتزع و متفاوت فعالیت کرد.
آیا واقعا هنرمندان ما با موسیقی راک ۲۰۱۶ آشنایی دارند؟
هم بله وهم خیر. خوب ترین نوازنده و تنظیم‌کننده خوب درهمه سبک‌ها در کشورمان وجود دارد اما آهنگساز و خواننده خوب همه سبک‌ها در کشورمان انگشت شمار است؛ یعنی تکنیسین خوب داریم اما آرتیست خوب کم است.
به چه علت آرتیست خوب نداریم؟
آثاری که امروزه استفاده می‌شود نه فقط صرفاً درموسیقی راک بلکه درموسیقی پاپ، سنتی و تلفیقی از نظرقدرت تنظیمی یا نوازندگی مرغوب هستند اما با دقت بیشترخواهید دید ازنظرملودی، اصول خوشگلی شناختی درآنها رعایت نمی‌شود و درتعداد دیگر که این مسأله رعایت می‌شود متأسفانه خواننده‌ها ضعیف عمل می‌کنند.
تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس کاوه آفاق: آواز هایم از نا خوشی انسان شهری می گویند
منظور شما از راک خالص و ناخالص کدام است؟
راک‌هایی که هنرمندان دردهه ۱۹۶۰و ۱۹۷۰ کار می‌کردند و درحال حاضروجود ندارند؛ درواقع امروزه درکل دنیا نمی‌توان آهنگ راکی را پیدا کرد که خالص باشد یا آثاربسیارلایت از نظر حجم صوتی به وجود آید؛ این قانون دیگر به انتها رسیده است و ای کاش مسئولان و موزیسین‌ها و مردمان به این مسأله توجه بیشتری داشته باشند؛ آنها اگه می‌خواهند راک واقعی گوش دهند، همان راک‌های دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ را که عالی هستند انتخاب کننداما اگه درپی موسیقی فاخرراک به روز هستند به آثار ۲۰۱۶ گوش بدهند.
باتوجه به تجربه و تحصیلات شما در رشته جامعه شناسی، چرا نسل امروز به سمت موسیقی راک، جاز و بلوز کشیده شده است؟ درواقع چرا این نیاز احساس می‌شود؟
موسیقی بلوز و امثال آن را نمی‌دانم اما ازنگاه جامعه شناختی به نظرمن مسأله‌ای که اهمیت دارد مُد در جامعه است. جوان‌ها درپی هویت هستند؛ احتیاج های سنی آنها رابه شور و اشتیاق تشویق می‌کند. بنابراین باید دید کدامیک از هویت و سبک‌هایی چون رپ، سنتی، پاپ و… که خواننده و آهنگسازان آن را ایجاد می‌کنند به روح جوانان نزدیک‌تر است! اگه جوانان به سمت موسیقی فیوژن یا تلفیقی نظیر آثار گروه چارتار رفتند؛ نمایان کننده این است که این سبک آنها را اشباع می‌کند وبه آنها هویت می‌بخشد واگر به سمت موسیقی راک یا پاپ گرایش یافتند اطمینان داشته باشید دراین گونه آثارهم، فایده ای موجود بوده که مردمان آگاهی دار سمت کشیده شده‌اند. درواقع باید گفت نسل امروز به شبیه به گذشته نیست و درپی هرچیزی که خاص است می‌روند و آن خاص بودن را می‌پسندند.
موسیقی پاپ و موسیقی راک در نگاه شما چه جایگاهی دارد؟
موسیقی پاپ؛ موسیقی‌ای است که هویت طبقاتی ندارد.اما موسیقی راک و سنتی آرام‌ترین موسیقی است که به عقیده من طبقات فرهیخته و طبقه متوسط شهری بیشتر مخاطب آن هستند.
ترانه‌هایی که در موسیقی راک به‌کار می‌رود باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ آیا واقعا اغلب از ترانه‌های انگلیسی استفاده می‌شود؟
موسیقی راک ازفلسفه‌ای که در پشت سر دارد نشأت می‌گیرد. به‌عنوان مثال با نگاه به تاثیری چون «جمعه» فرهاد مهراد خواهید دیدهیچ نشانه‌ای ازموسیقی راک درآن وجود ندارد اما یک موسیقی سیاسی و همزمان اجتماعی دردوران نزدیک به انقلاب است. این سبک موسیقی قاعدتاً پاپ نیست و اگه باشد یک پاپ فاخراست که می‌توان نام راک را برایش برگزید.
چرا ترانه «جمعه» فرهاد مهراد یک موسیقی دادخواهی ای است اما صرفاً راک نیست؟
شما یک نوع اعتراض خواهید داشت با نام اعتراض سیاسی که در حال حاضر موسیقی‌های رپ در غرب بیشتر به آن می‌پردازند، اما موسیقی پاپ و راک این طوری نیستند. موزیسین‌ها فارغ از سیاست هستند و به آن بها نمی‌دهند و بیشتر به اعتراضات فلسفی و اجتماعی می‌پردازند. به عقیده من هنر سیاسی دیگر هیچ تأثیری درمخاطب به روز ندارد و تنها اشخاص بی‌سواد درپی خلق آن هستند.
تصویر و عکس شماره ۴ ⇩تصویر و عکس کاوه آفاق: آواز هایم از نا خوشی انسان شهری می گویند
تحصیلات جامعه شناسی با موسیقی راک چه تناسبی دارد؟
موسیقی فاخرعموماً نگرانی فلسفی یک شخص درجامعه را مطرح می‌کند، به زبان ساده باید نقل بکنیم به خودی خود این موسیقی با جامعه درگیر است. درادبیات، آثار«نیچه» دغدغه‌های شخصی خودش است اما جامعه نیز با آن درگیراست. بنابراین موسیقی‌های فاخردرهرسبک چون راک، سنتی، پاپ زمانی نگرانی فلسفی و شخصی شاعرمی‌شوند رویکردی اجتماعی پیدا می‌کند؛ به این سبب که نگرانی فلسفی هرشاعر نگرانی فلسفی اشخاص دیگر نیز هست.
شما هم براساس نگرانی اجتماعی رو به این سبک موسیقی آوردید؟
بله. حدود هشتاد درصد تــــرانــــه‌هایــــــی که ســـــــروده‌ام همچون «شال»،» اطاق آبی»، «تهران بزرگ»،«فلوکستین» و غیره.. یا نگرانی شخصی خودم بوده یا این ترانه‌ها برگرفته از خاطرات اطرافیانم است. این ترانه‌ها موظف‌اند نا خوشی انسان شهری را با یک نگاه متفاوت اظهار کنند.
مطرح کردن بحث اجتماعی با زبان هنر چه مقدار می‌تواند تأثیر‌گذار باشد؟
جامعه و موسیقی با فرهنگ درگیرند؛ بنابراین فرهنگ حوزه تأثیرگذارموسیقی است اما سیاست جزو حوزه موسیقی نیست به همین سبب حرف‌های فرهنگی و اجتماعی آرتیست در قرن حاضر و در سال ۲۰۱۶در جوامع جهان تأثیر می‌گذارد اما حرف‌های سیاسی دیگر نه.
آیا واقعا اشعار شاعرانی چون حافظ، سعدی و… را می‌توان با موسیقی راک اجرا کرد؟
بله. حتی بهترازموسیقی پاپ و سنتی. درواقع آدمی با اندیشه، مولانا اگه درحال حاضر وجود داشت مطمئناً یک راکر بود به این سبب که آن شور روحی، اجتماعی و فلسفی و آن شعوری که در آثار مولانا وجود دارد با موسیقی راک بهتر اظهار می‌شود تا پاپ یا سنتی؛ بنیان مولانا بر اعتراض به خودِ انسان و جایگاه انسان گذارده شده است.
درجامعه امروز چه افرادی درپی این نوع سبک موسیقی هستند؟
اگه تخصصی و غیر ژورنالیستی بخواهم در این باره حرف زنم به گزارش سرزه به نقل از مرد جنتی(وزیر پیشین فرهنگ وارشاداسلامی) امروزه افرادی درجامعه وجود دارند که به‌صورت صد درصد با هرنوع موسیقی مخالفند حتی با موسیقی سرود ملی نیز مشکل دارند و بهتراست در این باره کار فرهنگی بسیار گسترده انجام بشود تا موزیسین‌ها و کسانی که آگاه به این هنر هستند و به مبانی دینی و فقهی و جامعه شناسی آشنایی دارند در حد متداول به این بحث نزدیک و جدید شوند. همچنین برای کسب نتایج دقیق و صحیح دراین مورد باید صحبت معمار به وجود آید.
اما به‌طور کلی درایران مخالفان موسیقی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته صددرصد با موسیقی مخالفند وبراین نظر هستند که موسیقی بد است، حالا هرنوع موسیقی باشد اما دسته دیگر براین عقیده‌اند که موسیقی، موسیقی است و تفاوتی نمی‌کند پاپ باشد یا سنتی، راک و جز. هر نوع موسیقی و با هر سبک و سیاقی در کشورمان اجازه نمی‌گیرد؛ وباید این مورد را مد نظر گرفت که اگه درایران موزیک کلاسیک اجازه بگیرد اطمینان داشته باشید موسیقی راک هم اجازه می‌گیرد، این موسیقی خواسته ۵-۶ میلیون جوان است که اگه مانع از آن شوند قطعاً از جای دیگری میل به این اصوات را تغذیه می‌کنند و آن هم موسیقی امریکایی و اروپایی خواهد بود. پس بی‌شک ما باید خوراک فرهنگی عالی درهمه سبک‌ها را به وضعیت ایرانیزه سازیم و حذف هر طرحی تقاضای آن را برطرف نکرده، بلکه جوانان را بیشتر به خارج از مرز‌های عُرفی و فرهنگی ما می‌برد.
تصویر و عکس شماره ۵ ⇩تصویر و عکس کاوه آفاق: آواز هایم از نا خوشی انسان شهری می گویند
چرا بیشتر خواننده‌های زیر زمینی در ابتدای کار درپی کارهای ملی هستند؟
من از روز اول که به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کردم درفش کشورمان بر دستم بود و آهنگ خرمشهر و کشورمان را خواندم و این انگ‌ها که اینها را صرفاً برای اجازه خوانده‌ام لااقل به کاوه آفاق نمی‌چسبد و جای تأسف است اگه کسی اندیشد خواندن برای کشورمان سبب نابود شدن طرفدارانش می‌شود. اما شماری ازخواننده‌ها هستند که واقعاً نمی‌دانم طرحشان کدام است و فقط روحم به نا خوشی می‌آید زمانی مردمان به آنها گوش می‌دهند.
با توجه به این که سبک شما موسیقی راک است؛به چه صورت شد اجازه اجرا در برج میلاد را گرفتید؟
من از همان زمان که غیر قانونی هم بودم به‌عنوان یک آهنگساز، ترانه سرا و خواننده وطن پرست و به اصطلاح این روزها ملی- میهنی مطرح بودم و گروهم نیز در ارشاد از دیگر گروه‌های پاپ و راک کشور کامیاب به اخذ امتیاز و گِرِید بالاتری شده است.
کیفیت و تفاوت اجرای ما با اجراهای این چندین سال دیگران به گزارش سرزه به نقل از برخی منتقدین و بسیاری اهالی رسانه و برخی مسئولان نیز این را ثابت کرد وبرج میلاد تهران بزرگ نیز جای اجراهای فاخر و ملی است. گرچه با توجه به ظرفیت بیشتر تالار میلاد نمایشگاه، برای تهیه‌کنندگان به صرفه‌تر خواهد بود تا در آنجا اجرا داشته باشند.
به همین خاطر از هواداران بی‌نظیرمان که یک فعال هنری هرچه آبرو دارد از برکت وجود آن عزیزان است و هرچه ندارد بی‌شک از عیب خویش است تشکر می‌کنم؛ یک تشکر مخصوص از اعضای خوش اخلاق و خوش احساس گروه بی‌نظیرم می‌کنم که نوستالژی تلخ من از سال‌ها زحمت در گروه قبلی‌ام the ways را با اجراهای بی‌نقص و سبک فوق‌العاده‌شان زدودند و نشان از ظهور یک گروه مرغوب بین‌المللی دارند.

راک؛ اعتراض یا صلح خواهی؟

فرشاد رمضانی

آهنگساز و نوازنده موسیقی راک

درمورد تمجید موسیقی راک، از چندین زاویه می‌توان به آن دید. تمجید تئوریک که شامل مقررات تئوری موسیقی می‌شود، مبحثی تخصصی است و در این مقال نمی‌گنجد.

تمجید تاریخی که شامل تاریخچه موسیقی می‌شود و طبق آنچه در دایره المعارف بریتانیکا آمده، به صورت کاملاً فشرده می‌توان گفت موزیکی است که در دهه ۵۰ تولدی از تلفیق موسیقی بلوز، کانتری و جَز به دنیا آمد، بنام راک‌اند رول، که طی آن دهه و دهه ۱۹۶۰ با ظهور گروه‌های بزرگی به نوعی تکامل یافت و در دهه ۶۰ به طور معلوم موسیقی راک نام گرفت و از آن پس زیرشاخه‌های خود را یافت. از دیدگاه‌های فلسفی و اجتماعی نیز دارای تعاریف گسترده و وسیعی است که هر یک نیاز به بحث مفصل و طولانی دارد.
تصویر و عکس شماره ۶ ⇩تصویر و عکس کاوه آفاق: آواز هایم از نا خوشی انسان شهری می گویند
در رابطه با کاربرد راک در کشورمان می‌توان به روح و شخصیت این موسیقی اشاره کرد. به این علت که، همان کارکردی را داشته، که درخاستگاه خود وهرجایی که این سبک در آن پا گرفته و ارائه شده، داشته.
نیاز جامعه و بویژه جوانان به نوعی شناخت از محیط پیرامون خود از زاویه‌ای تازه تر و عمیق‌تر از آنچه در حیات روزمره با آن مواجه هستند و بعضاً به خوردشان داده می‌شود در این میان قابل توجه است؛ و همچنین نیازِشنیدنِ واقعیاتی تلخ و شیرین از حیات که احتمالا خودشان توانِ فریادش را ندارند. نیاز به موزیکی را که به نوعی بخش عمیق‌تر و جدی تری تحت تأثیر قرار می‌دهد، هم نباید از یاد برد.
پرسشی که اغلب مطرح می‌شود این است که آیا واقعا موسیقی راک تنها یک موسیقی دادخواهی ای است!؟ در واقعیت اعتراض، یکی از اولین ویژگی‌های پیدایش این سبک است، ولی نه، تنها خصوصیت. سه مضمونِ آزادی، صلح و عشق در یک دهکده بین المللی را از دیدگاهِ فلسفی موسیقی راک، می‌توان اولین و مهم‌ترین اهداف موسیقی راک به شمار آورد که گاهی با صداهای بلند و خشن مطرح می شوند و گاهی هم در کمال آسایش و متانت که هر کدام زیر شاخه‌های متعدد و متنوعی از این سبک را ارائه می‌کنند.
در رابطه با چرایی گرایش بیشتر نسل امروز به موسیقی راک، غیر از نکاتی که به شکل احتیاج های ساختاری جامعه به آن اشاره شد، باید به معضلات و مسائلی که خاص جغرافیای کشورمان است نیز به طور جدی دقت داشت.
از جمله تمرکزی که به شکل کاملاً هدفمند و سازماندهی شده روی ارائه موسیقی مجوزداری که بشدت ممیزی شده وجود دارد، سبب نوعی دور و تسلسل و وجهی تک بعدی در موسیقی ما شده که گوش‌های زیادی را بتدریج تشنه شنیدن فرم‌ها، سبک‌ها و حرف‌های جدید و غیرتکراری کرده است، حال آن که ما هنوز بر سر موجودیتی که بخشی از آفرینش خداوند است، مشکل داریم!
من با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه موسیقی راک و ارائه دو آلبوم ِ شیدایی داخل ۱و۲ پیوسته درپی دست یافتن به نوعی پرشین راک بوده ام، به این علت که اتفاقِ خلاق در مسیرِ رهایی از کپی کاری شکل می‌گیرد. کپی کردن برای آزمون و خطا و تعلیم شرط ضروری و سودمندی است. ولی شرطِ کافی در دست یافتن به فرهنگ وهنرِایرانی کشف و شهود است؛ از زبان و موسیقی ایرانی گرفته تا شخصیت، منش، هویت و ظاهر ایرانی.

–نظر يادتان نرود–

نگارنده: كيانا ی.

موسیقی در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

يا رب تو آن جوان دلاور نگاه دار
««« »»»
کز تير آه گوشه نشينان حذر نکرد

کاوه آفاق: آواز و ترانه هایم از ناخوشی آدمیزاد شهری نقل می کنند (۶ عکس)

TT / 446 — TP / 16%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال