شرح واقعه غدیر خم (۲ عکس)


شرح واقعه غدیر خم

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩

تصویر و عکس شرح واقعه غدیر خم

در رابطه با واقعه غدیر و حدیث غدیر در کتاب‌های شیعه و بسیاری کتاب‌های اهل سنت گفته شده است. اولین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می‌کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و اولین آثار ادبی قابل تاریخ قرار دهی، کلکسیون اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم بعنوان دلیل نویسندگان شیعه برای اثبات برحقی علی بر جانشینی محمد آمده است. سایت آسمونی در ادامه مقاله شرح کامل واقعه غدیر خم را برای شما عزیزان عنوان می کند. از این که آسمونی را همراهی می کنید سپاسگزاریم.

پیامبر اکرم بنا بر امر الهی، در واقعه غدیر خم

سال دهم هجرت تصمیم به زیارت منزل خدا و بجاآوردن حج نمودند؛ لذا مردمان را از این امر مطلع کردند(۲۹) و حتی برای آگاه‌ نمودن اهالی نواحی مختلف، قاصدانی را به آن شهرها گسیل داشتند. فرستادگان حضرت نیز همان طور که حضور مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خود اعلام نموده بودند، این پیام را به مردمان منتقل کردند که این واپسین حج رسول خداست و این مسافرت دارای اهمیت انبوه ای است. هر کس که قدرتمندی و استطاعت آن را دارد، بر او ضروری است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را در این مسافرت همراهی نماید. گرچه رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با همراهی عده‌ای از اصحاب خویش قبل از این، اعمال عمره مفرده را به انجام رسانده بودند، اما این اولین بار و تنها مرتبه‌ای در طول زندگی طیبه پیامبر اسلام بود که بنا بر امر الهی، حضرت تصمیم به بجای­آوردن و تعلیم مناسک حج گرفتند. پس از این اعلام، جمعیت کثیری در مدینه جهت همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بجای آوردن اعمال حج، مجتمع گشتند. مورخان و صاحب‌نظران از این مسافرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با عنوان حجه‌الوداع، حجهالاسلام، حجه‌البلاغ، حجه الکمال و حجه التمام یاد می­نمایند.

رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با پای پیاده و در حالی‌که غسل نموده بودند، در روز شنبه ۲۴ یا ۲۵ ذیقعده همراه با همراهان خود و اهل‌بیت گرامیشان و عامه مهاجرین و انصار و جمعیت کثیری که گرداگرد حضرت اجتماع کرده بودند، به قصد بجای آوردن مناسک حج از مدینه خارج گشتند. شمار جمعیتی که همراه با حضرت از مدینه بیرون رفته بودند را بین ۷۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ (و حتی برخی بیشتر از ۱۲۰۰۰۰) نقل نموده‌اند؛ اما اشخاص بسیاری به غیر از این عده، نظیر اشخاصی که در مکه مقیم بودند و یا اشخاصی که از شهرهای دیگر خود به مکه آمده و در آنجا به حضرت ملحق شدند، همراه با پیامبر و با اقتدای به ایشان مناسک حج را در این مسافرت بجای آورده و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراهی نمودند. امام علی، قبل از تصمیم پیامبر برای بجای آوردن مناسک حج، از طرف ایشان برای تبلیغ اسلام و نشر معارف الهی به کشور یمن اعزام شده بودند؛ اما هنگامی که از تصمیم پیامبر برای مسافرت حج و ضرورت همراهی سایر مسلمانان با آن حضرت در این مسافرت، آگاه گشتند، همراه با عده‌ای از کشور یمن به سمت مکه حرکت نمودند و در آنجا قبل از آغاز مناسک، به رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ملحق شدند.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و همراهیان آن حضرت، در میقات مسجد شجره مُحرم گشتند و بدین ترتیب اعمال حج را آغاز نمودند. گرچه اصول و کلیات مناسک حج قبلاً و به هنگام نزول آیات مربوطه، توسط رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) توضیح داده شده بود، اما در این مسافرت، پیامبر این اعمال را به طور عَملی برای مردمان تعلیم داده و جزئیات را برای آنان تبین نمودند و در مواقف مختلف، با ایراد خطابه، مردمان را نسبت به سایر وظایف الهی و وظایف شرعیشان آگاهی بخشیدند.

عاقبت اعمال حج، انتها یافت و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) همراه با جمعیت کثیری که ایشان را همراهی می‌نمودند، شهر مکه را ترک نمودند و رهسپار مدینه شدند که درمیان راه به محل غدیر خم رسیدند.

غدیر در کلمه به معنای آبریز و مسیل، و غدیر خم در جغرافیا، نام مکانی است که به دلیل حضور برکه‌ای در این محل، که در آن آب باران جمع می­‌شده است، به این نام (غدیر خم) شهرت کشف کرده است. غدیر در ۳ – ۴ کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد که یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، کشور عراق و شام از همدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به علت حضور مقداری آب و چند درخت سالمند، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد اما دارای گرمایی طاقت ‌فرسا و شدید بود.

هنگامی که رسول‌ اکرم در روز ۵‌شنبه ۱۸ ذی‌الحجه به وادی غدیر خم رسیدند و قبل از طلاق اهالی شام، مصر و کشور عراق از میان جمعیت، جبرئیل امین از جانب خداوند بر ایشان نازل گردید و آیه: « یا أیها الرّسول بلّغ ما أنزل الیک من ربّک فان لم تفعل فما بلّغت رسالته و الله یعصمک من النّاس » را نازل نمود و از جانب حق تعالی، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را امر نمود تا حکم آنچه را که در قبل بر پیامبر درباره امام علی نازل گشته بود، به مردمان ابلاغ نمایند. در این هنگام، پیشتازان قافله و افرادی که جلوتر حرکت می‌نمودند، حوالی جحفه رسیده بودند. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از نزول آیه، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند و امر فرمودند تا آنانی که پیشاپیش حرکت می‌نمودند، به محل غدیر بازگردند و افرادی که در پس قافله، عقب مانده بودند، با سرعت تر به قافله در این وادی، ملحق شوند.( همچنین به چند تن از صحابه دستور دادند تا محیط زیر چند درخت سالمند را که در آن محل واقع بودند، آماده نمایند؛ خارها را از زمین برکنند و سنگهای ناهموار موجود در زیر آن درختان را جمع‌آوری نمایند. در این هنگام، وقت به مکان آوردن نماز ظهر فرارسید و رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فریضه ظهر را در گرمای شدید، همراه با جمعیت کثیر حاضر، ادا نمودند. شدت گرما در وادی غدیر به حدی بود که اشخاص، گوشه‌ای از ردا و تیپ خویش را برای در امان بودن از شدت تابش آفتاب، بر سر می‌افکندند و مقداری از آنرا برای کاستن از شدت گرمای شنها و سنگها، در زیر پای خویش می‌گستردند. برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز پارچه‌ای بر روی شاخسار آن درختان کهن افکندند تا مانعی درمقابل حرارت موجود و تابش خورشید، ایجاد نمایند. هنگامی که حضرت از نماز فارغ گشت، از جهاز شتران، در همان مکانی که به فرمان رسول خدا توسط صحابه تهیه شده بود، منبری ساختند و حضور مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بر فراز آن در آمدند و آغاز به ایراد خطبه، با صدایی بلند و رسا نمودند؛ در حالی‌که جمعیت فراوان همراه پیامبر، بر گرداگرد حضرت جمع گشته بودند و به سخنان نبی‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گوش فرا می‌دادند و برخی از اشخاص نیز برای آن که همگان از کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مطلع گردند، سخنان آن حضرت را با صدایی بلند برای افرادی که دورتر واقع بودند، تکرار می‌نمودند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس شرح واقعه غدیر خم

خطابه حضرت دربین جمعیت بدین گونه ایراد گردید:

« حمد و ستایش ویژه خداوند است و از او کمک می‌خواهیم و به او ایمان داریم و از شرور نفسهایمان و زشتیهای کردارمان، به او پناه می­بریم؛ خداوندی که هدایتگری حضور ندارد برای کسانی که گمراهشان نماید و گمراه کننده‌ای حضور ندارد برای اشخاصی که او هدایتشان نماید و شهادت می‌دهم که جز خدا، معبودی نیست و محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بنده و فرستاده اوست و اما بعد؛ ای مردمان، خداوند لطیف و خبیر (دارای لطف فراوان و بسیار آگاه) مرا گزارش کرد که من به زودی (به سوی او) دعوت کرده می‌شوم و (دعوت او را) اجابت خواهم نمود. من مسئول هستم و شما نیز مسئولید. پس (درباره دعوت و مسئولیت من) چه می‌گویید؟ »

حاضران در پاسخ نقل کردند: « شهادت می‌دهیم که دعوت خویش را ابلاغ نمودی و نصیحت کردی و کوشش نمودی، پس خداوند شما را جزای خیر دهد.»

سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « آیا واقعا شهادت نمی‌دهید که معبودی جز خدا نیست و محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) بنده و فرستاده اوست؟ و (آیا واقعا شهادت نمی‌دهید که) بهشت و دوزخ خداوند، حق است و فوت، حق است و قیامت می‌آید و در آن شکی نیست و خداوند کسانی را که در قبرها هستند مبعوث می‌گرداند؟»

حاضران نقل کردند: « بله ای رسول خدا، شهادت می‌دهیم.»

سپس در ادامه، رسول اکرم خداوند را بر این امر شاهد گرفتند و از مردمان سؤال کردند: « آیا واقعا (کلام مرا) می‌شنوید؟»

حاضرین نقل کردند: « بله یا رسول‌الله.»

پس حضرت فرمودند: « من قبل از شما در جوار حوض (کوثر) حاضر می‌گردم و شما در جوار آن بر من وارد می‌گردید و عرض آن به اندازه فاصله مابین بُصری (شهری در حوالی شام) و صَنعا (شهری در کشور یمن) می­باشد. در آن قدحهایی به شمار ستارگان، از جنس نقره است؛ پس بنگرید که پس از من چطور درباره ثقلین (دو شئ قیمتی) رفتار می‌نمایید.»

در این هنگام فردی ندا داد که « ثقلین چه هستند ای رسول‌ خدا؟»

رسول اکرم فرمودند: « ثقل اکبر کتاب خداست. جانبی از آن به‌دست خداوند و جانب دیگر آن در دستان شما است. پس به آن متمسک شوید. (آنرا گرفته و از هدایت آن بهره‌ برید.) که اگه به آن تمسک جویید، گمراه نمی‌شوید و ثقل دیگر و کوچولو تر، عترت من هستند. خداوند لطیف خبیر مرا گزارش کرد که این دو ثقل تا هنگامی که در جوار حوض بر من وارد شوند، از همدیگر جدا نمی‌گردند(۴۷) و من این را از پروردگارم مسئلت نموده‌ام. پس، از این دو پیشی نگیرید که هلاک می‌گردید و از این دو، باز نمانید که هلاک می‌شوید.»

سپس رسول خدا، دست امام علی را بلند نمود تا همه مردمان، ایشان را در جوار رسول خدا مشاهده نمودند. در این هنگام رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از حاضرین سؤال کردند: « ای مردمان، آیا واقعا من از خود شما، بر شما اولی و مقدم­تر نیستم؟»

مردمان پاسخ دادند: « بله، ای رسول خدا.»

حضرت در ادامه فرمودند: «خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین هستم و من نسبت به آنان از خودشان اولی و مقدم‌ می‌باشم.»

آنگاه فرمودند: « پس هر کس که من مولای او هستم، علی مولای اوست.»، رسول خدا ۳(صلی الله علیه و آله و سلم) بار این جمله را تکرار نمودند(۵۵) و فرمودند: «خداوندا، بپسند و رئیسی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود آگاهی بدارد و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و کمک نما هر کسی که او را کمک می­‌نماید و به حال خود ول کن، هر کس که او را وا می­قرار دهد.»

سپس خطاب به مردمان فرمودند: «ای مردمان، حاضرین به غایبین (این پیام را) منتقل بکنند.»

هنوز جمعیت متفرق نگشته بودند که بار دیگر جبرائیل نازل شد و از جانب خداوند، آیه: « ألیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الإسلام دیناً» را بر پیامبر فرو فرستاد. هنگامی که این آیه نازل گردید، نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «الله‌اکبر بر کامل ‌شدن دین و تمام گشتن نعمت و رضایت پروردگار به رسالت من و ولایت علی پس از من.»

در این موقع، مردمان به امیر مؤمنان، امام علی(علیه السلام) تهنیت نقل کردند. از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی تهنیت نقل کردند، ابوبکر و عمر بودند. عمر همیشه خطاب به امیر مؤمنان می‌گفت: « بر تو گوارا باد ای فرزند ابیطالب، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی.»

در این هنگام، حسّان بن ثابت که از شعرای زبردست بود از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مجوز درخواست تا آنچه را که در این موقف درباره امام علی (علیه السلام) از رسول ‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده است، در خلال ابیاتی بسراید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «به برکت الهی، نقل کن.» حسّان، خطاب به بزرگان قریش گفت: « ای بزرگان قریش، سخن مرا به گواهی و امضای پیامبر گوش کنید.» و این چنین سرود:

«در روز غدیر پیامبرشان با بانگ بلند ندایشان در داد، غدیری که در سرزمین خم قرار داشت و ای کاش مردمان دنیا بودند و رسول خدا را در حال ندا می‌دیدند که می‌فرمود: آیا واقعا من سرپرست و ولی شما نیستم؟

مردمان در پاسخ او بدون هیچ پرده‌ بر تن کنی نقل کردند: معبود تو، مولای ما و تو ولی ما هستی؛ و تو ای خواننده غزل، اگه در آنجا بودی، حتی یک نفر هم مخالف نمی­‌یافتی.

در این هنگام رو به علی‌بن‌ابیطالب کرد و فرمود: یا علی، برخیز که من تو را برای امامت و هدایت خلق پس از خود (و از جانب خداوند) شایسته نگاه کردم.»

حدیث غدیر در منابع سنّی

این حدیث در منابع اهل‌سنّت نیز آمده است. در ذیل به برخی از این احادیث اشاره می‌گردد:

أن النبی علیه السلام قال یوم غدیر خم إنی تارک فیکم ثقلین أولهما کتاب الله فیه الهدی والنور فخذوا بکتاب الله واستمسکوا به فحث علی کتاب الله ثم قال أذکرکم الله فی أهل بیتی ثلاثا

قال علی فی الرحبه أنشد بالله رجلا سمع رسول‌الله صلی الله علیه وسلم یوم غدیر خم یقول إن الله ولی المؤمنین ومن کنت ولیه فهذا ولیه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره

عن حبشی بن جناده:سمعت رسول‌الله صلی الله علیه وسلم یقول یوم غدیر خم اللهم من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره وأعن من أعانه

عن زیاد بن أبی زیاد:سمعت علی بن أبی طالب رضی الله عنه ینشد الناس فقال: أنشد الله رجلا مسلماً سمع رسول‌الله صلی الله علیه وسلم یقول یوم غدیر خم ما قال فقام اثنا عشر بدریاً فشهدو

نظرات شما براى ما بسيار مهم و سازنده خواهد بود

گردآورنده: آتوسا ظ.

مطالب گوناگون مذهبی در بخش مذهبی سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

به آب روشن می عارفی طهارت کرد
««« »»»
علی الصباح که ميخانه را زيارت کرد

شرح واقعه غدیر خم (۲ عکس)

TT / 235 — TP / 10%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات