جهانگردی خوراکی؛ ۲۰۰ میلیارد درآمد دارد! (۴ عکس)


گردشگری غذا؛ ۲۰۰ میلیارد درآمد دارد!

هر چه از سفر و خوشیهای آن بگوییم کم است. نگاه کردن جاذبه ها و جاهای جدید، آشنایی پیدا کردن با اقوام و رسوم و رسوم گوناگون، تهیه کرد سوغات و در رأس همه این نکات، کشف غذاهای جدید و چشیدن آنها قطعا یکی از خوشگل ترین تجربیات سفر است.
ماهنامه پیشه و تجارت:

غذا؛ انگیزه سفر

هر چه از سفر و خوشیهای آن بگوییم کم است. نگاه کردن جاذبه ها و جاهای جدید، آشنایی پیدا کردن با اقوام و رسوم و رسوم گوناگون، تهیه کرد سوغات و در رأس همه این نکات، کشف غذاهای جدید و چشیدن آنها قطعا یکی از خوشگل ترین تجربیات سفر است؛ مخصوصا برای ما مردم کشورمان که بیش از ۲۵۰۰ نوع غذا در فرهنگ مان جای دارد.

«غذا» به عنوان اولین احتیاج هر انسان، فقط یک ماده مصرفی نیست بلکه در خود، فرهنگ و رسوم و رسوم مردم بومی یک ناحیه را گنجانده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذاست و گردشگری غذا یکی از انواع مختلف گردشگری است که با توجه به ازدیاد وقت اوقات فراغت و احتیاج انسان ها به یک محیط همنشینی، روز جدید در حال رشد است.

غذا حتی در موضوع فلاسفه نیز بسیار نکته پژوهش قرار گرفته است به گونه ای که «فولر باخ» یکی از نظریه پردازان فلسفی کشور آلمان در این رابطه مینگارد: «به جای سخنان پرشور بر ضد گناه، به مردم غذای خوب بدهید. انسان آن چیزی است که می خورد.»

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس گردشگری غذا؛ 200 میلیارد درآمد دارد!

گردشگری غذا یکی از فعالیت های عمومی و همه جانبه است و تمام جنبه های غذا از سیستم های فروش خودکار و به فروش رساننده های دوره گرد گرفته تا غذاخوریهای فانتزی و درجه یک را پوشش می دهد و هر کسی که به هر شکلی با غذا سروکار دارد، قسمتی از این صنعت به حساب مییاید. علاقه گردشگران به غذا و گردشگری غذا تا مکانی جلو رفته که ۸۶ درصد گردشگران، غذا را به عنوان یکی از خوب ترین تجربیات گردشگری خود شناسانده اند. توجه به این آمار نمایان میکند غذا قادر هست سمبل و نماد و مارکی برای معرفی مقصد گردشگری باشد.

در عین حال نباید از یاد برد گردشگری غذا سهم گیراای در گردشگری دارد، چنان که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذا باز می گردد و هر گردشگری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در مسافرت های خود برای خوراک هزینه می کند.

اما چرا با وجود گوناگونی خوراکی ای که در ایران وجود دارد، باز شاهد منوهای تکراری در رستوران ها و هتل ها و سرو انواع مختلف کباب کوبیده و چنجه و جوجه کباب هستیم؟

این در حالی است که غذاهای ایرانی یکی از سه مکتب خوراکی ای در دنیا تلقی میشوند و در جوار غذاهای چینی و رومی قرار می گیرند اما جای خالی آنها در منوی غذاخوریهای داخلی احساس می شود و هنوز مکانی در حوزه جهانی ندارند.

تمام این مسائل قادر هست دریچه کوچولوای باشد تا قادر باش نظرهای کلان به گردشگری غذا و درآمدهایی داشت که می توان از این بخش از گردشگری به دست آورد. قطعا توسعه گردشگری غذا قادر هست گشایش های خاصی در معرفی فرهنگ، رسوم و رسوم و اقوام گوناگون ایران به جهانیان داشته باشد و در جوار آن شاهد اشتغالزایی و درآمدزایی های بیشتری برای نقاط گوناگون کشور باشیم.

ماجراجویی معده ای

تجربیات جهانیان در عرصه گردشگری غذا

بهره جستن از گردشگری غذا عنوان تازه ای در جهان امروز تلقی نمیشود به این علت که بسیاری از کشورها شبیه به کشور ژاپن با استفاده از مهمانی سنتی خود همچون مهمانی چای تا به حال قادر بوده اند گردشگران بسیاری را به سوی خود به سوی خود کشند و در عین حال فرهنگ و تمدن خود را به جهانیان معرفی بکنند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس گردشگری غذا؛ 200 میلیارد درآمد دارد!

گردشگری غذا حتی پا را فراتر قرار داده و بخشی از گردشگری ماجراجویانه را در دنیا به خود اختصاص داده است. اجلاس جهانی تجارت مسافرت های ماجراجویانه اخیرا نتایج یک بررسی گسترده را بر اساس نظرسنجی از ۲۸۱ تورگردان داخلی و خارجی و آژانس سفری از ۵۴ کشور که سالانه به بیش از سه هزار و سیصد مسافر خدمات سفر ماجراجویانه ارائه می کنند انتشار داد.

طبق این وارسیها ۵۰ درصد از مسافران اعلام کرده اند که از ترکیب تجربه غذا در خارج از برنامه های مرسوم و معمولی خود با یک فعالیت اندامی جدی صفا میکنند. ۵۱ درصد نیز اعلام کرده اند که اجرای یک برنامه سفری را که مخلوطی از یک ماجراجویی و فعالیت جسمانی و لذت چشیدن خوراکی ای فرق داشته باشد، به یک برنامه سفر ماجراجویی بدون غذا ترجیح می دهند.

ایتالیا، کشور فرانسه، پرو، اسپانیا، کشور تایلند و کشور هند از این مهم بهره جسته و در این راه پیش قدم شده اند. حتی اسکاتلند سال ۲۰۱۵ را سال گردشگری غذا و نوشیدنی اعلام کرد که هدف از آن ارتقای صنعت گردشگری غذا و آشپزی با اتکا به سنت های تغذیه در این کشور است.

کشورهای دیگر نیز از «گردشگری غذا» به عنوان یک جاذبه قابل اتکا بهره برده اند. کشور هند را به عنوان کشور ادویه های رنگارنگ می شناسیم و قطعا یکی از جاذبه های این کشور گشت خانمی در بازارها و همراه شدن با بو و عطرهای گوناگون از گل ها و ادویه های گوناگون است.

این گشت خانمی خالی از لطف نیست، چنانکه در عین تهیه کرد ادویه تمایل برای چشیدن مزه آن نیز بیشتر می شود. از این رو وجود در جوار دکه یا غذاخوری ای که خوراکی هایی که با این ادویه ها تهیه میشود، احساس می شود. بنابراین در عین تهیه کرد و سود منتقل کنی گردشگران از طریق تهیه کرد ادویه، گردشگری غذا در بخش رستورانداری نیز با توسعه و رونق همراه می شود.

حتی طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۴ درآمدهای حاصله از توجه کرد گردشگران جهانی در اقامت، غذا و نوشیدنی، تفریحات، تهیه کرد و دیگر سرویس ها و کالاها، یک هزار و ۲۴۵ میلیارد دلار (بالغ بر ۹۳۷ میلیارد یورو) برآورد میشود که نشان از ازدیاد ۳.۷ درصدی در نرخهای قرار می داری، با توجه به نوسانات نرخ ارزش دار و تورم دارد.

سفره افطار

البته موضوع غذای مشروع نیز توانسته جای خود را در گردشگری غذا گشاید چنانکه مالزی با شعار «غذای مشروع» وارد صنعت گردشگری شد و از این راه گردشگرهای بسیاری را نیز به سوی خود کشید به طوری که دولت مالزی مد نظر گیرد با توسعه جایگاه گردشگری غذا امکان جذب ۳۶ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۰ را فراهم کند.

تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس گردشگری غذا؛ 200 میلیارد درآمد دارد!

آنها ملازی را یکی از معدود کشورهایی که قادر به عرضه غذاهای متنوع است شناسانده اند و باور می‌ دارند بهشت گوناگونی خوراکی ای در جهان به واسطه خصوصیتهایی است که این کشور دارد. برگزاری جشنواره میراث غذای «آسه آن» نیز در این کشور یکی از راه های رسیدن به این هدف است که هر سال سه غذای بومی این کشور را به منظور توسعه گردشگری غذا به گردشگران عرضه می کند. در این جشنواره همچنین سرآشپزهایی از این کشور و دیگر کشورها به معرفی غذا و فرهنگ ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا توجه میکنند.

در عین حال برگزاری سفره افطار در رمضان از دیگر برنامه هایی است که کشورهای مسلمان همچون کشور ترکیه، مالزی و لبنان از آن بهره می جویند و به واسطه برگزاری فستیوالهای سفره های افطار در رمضان درصدد جذب گردشگران مسلمان بر آمده اند. سفره های رنگارنگ با گوناگونی بسیار که شامل انواع مختلف آش، حلوا، شیرینی و پیش غذاست، سبب شده تا این جشنواره ها تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری در کشورهای گوناگون شود.

رونق سفره های افطار در رمضان نه تنها قادر هست برای گردشگران کشورهای اسلامی گیرا باشد بلکه برای سایر گردشگران نیز جذابیت های خاص خود را دارد. در رمضان کشورهای مسلمان شبیه به مصر، مالزی، کشور ترکیه و به ویژه در استانبول بر معرفی سفر در رمضان تاکید و تبلیغات بسیار می شود که منجر به موفقیت های بسیاری در این خصوص شده است. غذاهای مکانی و سنتی که در کشورهای دیگر از جمله کشور ترکیه طبخ کرد می شوند با انجام تبلیغات عالی به گردشگران شناسانده شده اند.

برگزاری بازار حراج ها و فروش با تخفیف های شگفت انگیز از جمله شیوه های این کشورها برای جذب گردشگر است. می توان گفت بازارهای رمضان با ارائه غذاهای رنگارنگ، از مرغ کبابی گرفته تا سوپ صدف و انواع مختلف پلو و آشامیدنیهای رنگارنگ، دسرها و شیرینی های مختلف۶ به عنوان یک جاذبه گردشگری نکته توجه صنعت گردشگری این کشورها قرار گرفته و گردشگران بسیاری را به خود به سوی خود میکشد.

تاکید جهانیان برای توسعه گردشگری غذا از آن روست که غذا سهمی انکارناپذیر در تعیین مطلوبیت هر سفر دارد. با یک حساب سر انگشتی، سهم غذا برای یک گردشگر خارجی، چیزی حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد مخارجهای روزانه او را در بر می گیرد. این سهم برای گردشگری یک امتیاز است. حال آن که برخی کشورها شبیه به کشور ترکیه و مالزی از این مهم بهره های ضروری را می برند چنانکه درآمد کشور ترکیه از فروش غذا به گردشگران در سال ۲۰۱۴ حدود ۶.۵ میلیارد دلار بوده است که با درآمد ایران از وارد شدن گردشگران خارجی در آن سال برابری می کند. در واقع می توان گفت درآمد کشور ترکیه از فروش غذا به گردشگران معادل کل درآمد گردشگری ایران است.

راه و رسم پرویی

پرو هم از این تجربه عقب نمانده و از گردشگری غذا به عنوان ترفند تازه ای بهره گاز میزد که در جوار نواحی تاریخی و سنتی، گردشگران را به سمت این کشور می کشاند. کشور پرو از بیش از دو هزار نوع سوپ و ۲۵۰ پیش غذای سنتی و هزاران نوع خوراک مکانی برخوردار است.

تصویر و عکس شماره ۴ ⇩تصویر و عکس گردشگری غذا؛ 200 میلیارد درآمد دارد!

به اعتقاد متولیان گردشگری این کشور، پرو به داشتن متنوع ترین رژیم های خوراکی ای دنیا شهرت داشته و این گوناگونی سبب جذب گردشگران از موزه ها به سمت غذاخوریهای این کشور خواهد شد. تبحر و مهارت آشپزهای پرو در تهیه غذاهای متنوع در سطح آشپزهای فرانسوی، چینی و هندی است اما کمتر گردشگری برای چشیدن مزه غذاهای پرویی به این کشور مسافرت می کند.

به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم در هر تور گردشگری و با هر هدفی، قول های خوراکی ای یکی از برنامه های عمده سفر است، بنابراین چه بهتر است که به این بخش، بیش از گذشته و با نگاهی خاص گریه نکرده شود.

—نظرات شما مايه دلگرمى ماست—

تهیه از : زامياد ر.

جهانگردی در بخش سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

تلقين و درس اهل نظر يک اشارت است
««« »»»
گفتم کنايتی و مکرر نمی‌کنم

جهانگردی خوراکی؛ ۲۰۰ میلیارد درآمد دارد! (۴ عکس)

TT / 328 — TP / 19%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات