پس لرزه خارجی در خودروسازی کشورمان ایران


پس لرزه خارجی در خودروسازی ایران

تصویر و عکس پس لرزه خارجی در خودروسازی ایران

رنو در حالی قصد دارد به‌واسطه همکاری مشترک با سازمان گسترش و باز سازی صنایع ایران، فعالیتی مستقل را در خودروسازی کشور شروع کند که این موضوع می‌تواند به ارتقای کمی و کیفی هرچه بیشتر شرکت‌های خودروساز داخلی و در نتیجه افزایش رقابت در بازار منتهی شود.مطابق با توافقنامه رنو و سازمان گسترش، این خودروساز فرانسوی امکان حضور و فعالیت مستقل در صنعت و بازار خودرو ایران را یافته و بر این اساس قصد دارد در حوزه‌هایی از جمله کیفیت و قیمت و خدمات بعد از به فروش رسان، فرهنگ بین المللی خود را به مشتریان ایرانی عرضه کند.

این حضور مستقل، به نوعی برگ برنده‌ای بزرگ برای رنو محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند با بهره گیری از نقاط ضعف خودروسازان داخلی، مشتریان را به سمت خود به سوی خود کشد.بنابراین ازآنجاکه رنو دقیقا نقاط ضعف خودروسازان داخلی را هدف گرفته، کارخانه ایران خودرو و سایپا اگه می‌خواهند از این رقیب فرانسوی عقب نمانده و بازارشان را تا حد امکان حفظ کنند، راهی جز مشارکت به خودروسازان بزرگ دنیا و همچنین تغییر رفتار و عملکرد خود در حوزه‌های کیفی و گران و خدماتی ندارند.

شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور سال‌هاست به‌واسطه ضعف شدید رقابت و عدم رقبایی قوی، در بازار کشور نقش عمده را بازی می‌کنند و هیچ حریفی تا به امروز یارای مقابله با آنها را نداشته است. از همین رو «انحصار» واژه‌ای بسیار آشنا برای مشتریان بازار خودرو ایران است، مشتریانی که بیشتر آنها سال‌هاست به محصولات کم کیفیت و گران عادت کرده‌اند.

این در حالی است که با توجه به اتفاقات اخیر در صنعت خودرو ایران، خودروسازان داخلی باید خود را آماده مسابقه ای نزدیک با حداقل یک رقیب سرسخت کنند.فعالیت مستقلی که رنو سودای آن را در سر می‌پروراند، اگه در مسیری صحیح هدایت شود و مانعی بر سر راه آن به‌وجود نیاید، به کمرنگ شدن انحصار بازار خودرو کشور یاری خواهد رساند.حضور مستقل رنو در ایران اگه موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند به الگویی برای سایر خودروسازان دنیا تبدیل و پای آنها را نیز به کشور گشاید. با این حساب سطح رقابت در بازار خودرو ایران بسیار زیاد خواهد شد و آن وقت است که انحصار کم کم از بین می‌رود.

نبرد گران رنو

در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در خودروسازی ایران، بالا بودن هزینه‌های تولید و در نتیجه قیمت بالای خودروهای داخلی است، بحثی که رنویی‌ها به‌خوبی با آن آشنا بوده و از همین رو قصد دارند این درگیری را در فعالیت مستقل شان به حداقل منتقل بکنند.محیط نامناسب کسب‌و‌کار و مسائلی شبیه به بهره بالای بانکی و بهره‌وری ضعیف، موانعی بزرگ بر سر راه تولید خودرو با قیمت مسابقه ای به‌شمار می‌روند و شرکت‌های خودروساز داخلی سال‌هاست با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگرچه عملکرد نه چندان مناسب خودروسازان در پیشرفت ساختار مالی و موثری آن بر بالا بودن هزینه‌های تولید را نمی‌توان تکذیب کرد، با این حال نادیده گرفتن محیط نامناسب کسب‌و‌کار و مقایسه خودروسازان داخلی با خارجی‌ها بدون انتخاب کردن این موضوع، خارج از دایره انصاف است.به واژه خوب تر، بالا بودن مخارج تولید در خودروسازی ایران، دلایلی دارد که بخشی از آن بر گردن دولت و بخشی دیگر نیز تقصیر خودروسازان است.این در حالی است که رنو با توجه به حضور مستقل در ایران و حتی با حضور شراکت با سازمان گسترش، دست بازتری برای کاهش هزینه‌های تولید دارد. این خودروساز فرانسوی که مدام در این سال‌ها بر سر قیمت محصولاتش با خودروسازان داخلی درگیری داشته، قصد دارد با حضور مستقل، قیمت‌های مناسب‌تری را برای خودروهای خود در ایران لحاظ کند.

در داستان پیش به فروش رسان ساندرو بود که مسوولان رنو پرده از اختلافی عمیق با شرکای ایرانی خود برداشتند و آن اختلاف چیزی عدم جز قیمت‌گذاری خودروهای رنو در ایران. بر این اساس، خودروسازان ایرانی معمولا گران بالاتر از برنامه‌ریزی رنو برای محصولات این شرکت در ایران، لحاظ می‌کنند که این موضوع نارضایتی خودروساز فرانسوی را به دنبال داشته است.

مسوولان رنو باور می‌ دارند خودروهای آنها باید با گران پایین‌تر از آنچه هم‌اکنون هست، روانه بازار شوند، اما کارخانه ایران خودرو و گروه سایپا معمولا گران بالاتر را در نظر می‌گیرند تا سود بیشتری از منطقه به فروش رسان خودروهای رنو، کسب کنند.به اعتقاد رنویی‌ها، این موضوع (انتخاب کردن قیمت مناسب برای خودروها) موجب افزایش به فروش رسان محصولات این شرکت و افزایش رضایت مشتریان می‌شود که جزئی از برنامه‌ریزی‌های این خودروساز اروپایی در ایران است. با این حال خودروسازان ایرانی به بهانه‌های گوناگون، گران بیش از ارزش قرار می داری، برای خودروهای رنو لحاظ می‌کنند که این موضوع موجب نارضایتی مشتریان و البته رنویی‌ها شده است.

این ماجرا در بیشتر محصولات عرضه شده رنو در ایران، پیش آمده که یکی از نمونه‌های آشکار آن، ساندرو متداولی (مدل ماقبل ساندرو جدید) و اختلاف قیمت هفت میلیون تومانی آن با قیمت مدنظر رنو بود. در این شرایط، کارشناسان باور می‌ دارند یکی از برنامه‌های عمده رنو در ایران، اصلاحات گران است؛ به‌نحوی‌که برای جذب مشتریان و کسب سهم مستقل از بازار، قیمت‌هایی اقتصادی‌تر از خودروسازان داخلی انتخاب خواهد کرد.

در این نکته، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو کشور به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: بالا بودن مخارج تولید در خودروسازی ایران، علل ساختاری دارد، از جمله این که خودروسازان باید مالیات بدهند و تعرفه توجه بکنند و علاوه‌بر اینها از بهره‌وری عالی ای نیز برخوردار نیستند. وی با بیان این که این مسائل موجب می‌شود قیمت خودرو از دایره مسابقه ای بیرون رود و افزایش کشف کند، می‌گوید: با این حال حضور مستقل رنو حاوی نکته‌ای مثبت است که با حضور آن می‌توان به تولید و عرضه خودروهای مسابقه ای (ازسوی رنو در ایران) امیدوار بود؛ آن نکته مثبت، بهره‌وری بسیار بالاتر رنو در مقایسه با خودروسازان داخلی است، چه آن که این موضوع می‌تواند اثر مثبتی بر کاهش هزینه‌های تولید قرار بدهد.

کریمی سنجری تاکید می‌کند: حساب و کتاب رنو متفاوت از خودروسازان داخلی است، به‌نحوی‌که حاشیه سود داخلی‌ها کم و هزینه‌های محصولشان بالاست، اما در رنو اوضاع تفاوت می‌کند، چه آن که این خودروساز به‌واسطه پایین بودن هزینه‌ها، توان تولید محصولات با قیمت اقتصادی‌تر را دارد.

بیانات وی در شرایطی است که فربد زاوه دیگر کارشناس خودرو کشور نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: رنو علاوه‌بر این که قیمت‌های اقتصادی‌تری را برای محصولاتش انتخاب خواهد کرد، روش‌های بین المللی به فروش رسان خود را نیز در بازار کشور پیاده می‌کند و این موضوع موجب ایجاد رقابت در حوزه به فروش رسان بازار خودرو می‌شود. وی با بیان این که رنو شاید یارانه تهیه کرد نیز برای برخی محصولات کم به فروش رسان خود در ایران لحاظ خواهد کرد، می‌افزاید: روش‌های به فروش رسان لیزینگی و اقساطی همراه با انتخاب کردن تحویل سه سوته، دیگر اقدامات رنو در راستای ایجاد رقابت در حوزه به فروش رسان خواهند بود.در این شرایط، خودروسازان داخلی اگه می‌خواهند از کاروان عقب نمانده و مقهور نبرد گران رنو نشوند، چاره‌ای ندارند جز این که هزینه‌های تولید را کم کرده و قیمت‌هایی اقتصادی‌تر برای محصولات خود انتخاب بکنند.

کیفیت، فدای تیراژ نمی‌شود

اما جدا از موضوع قیمت، خودروسازی کشور با معضل بزرگ دیگری بنام «کیفیت نه چندان مناسب محصولات» روبه‌رو است و اتفاقا یکی از نقاط قوت رنو در محضر مستقل در ایران، سطح کیفی قابل قبول ماشین هایش است. به باور بسیاری از کارشناسان و البته مشتریان رنو، این خودروساز فرانسوی نمره قابل قبولی در کیفیت را از خود به جا قرار داده؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که با حضور مستقلش در ایران نیز محصولات مرغوبی را روانه بازار کند.در واقع به نوعی تقابل آینده رنو و خودروسازان داخلی را می‌توان مقابله کیفی نامید، چه آن که خودروساز فرانسوی قصد دارد به‌واسطه تولید محصولاتی با سطح کیفی و البته گران مناسب، با کارخانه ایران خودرو و سایپا مسابقه دهد.

در این شرایط اگه شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند سطح کیفی محصولات خود را زیاد کنند، در رقابت با رنو و امثال آن سهم بازارشان کاهش داده خواهد شد. در این نکته، زاوه با تاکید بر این که خودروسازان داخلی نگران فعالیت مستقل رنو در ایران هستند، می‌گوید: آنها برای رفع این دغدغه چاره‌ای جز انجام اصلاحات در حوزه‌های گوناگون عملکردی از جمله کیفیت و قیمت، ندارند و تنها از این راه است که می‌توانند در دراز مدت محصولاتی با سطح کیفی و گران مناسب سازند.

این کارشناس البته نقش مشارکت با خودروسازان خارجی را بسیار اصلی آگاهی داشته و می‌افزاید: قطعا مشارکت با شرکت‌های خارجی ضروری بوده و به توسعه خودروسازی کشور می‌انجامد، با این حال کارخانه ایران خودرو و سایپا اگه می‌خواهند در میدان رقابت با رنو و امثال این شرکت مغلوب نشوند، ابتدا باید ساختارشان را اصلاح کنند. به گزارش سرزه به نقل از زاوه، خودروسازانی شبیه به فیات و نیسان و امثال آنها نمی‌توانند دستگاه کلی حاکم بر صنعت خودرو را عوض کنند و اگه بناست به‌واسطه همکاری با آنها توانایی رقابت را زیاد کنیم، پیش‌تر باید دستگاه را اصلاح و نظم مالی را در خودروسازی کشور برقرار کنیم.

گفته‌های زاوه در شرایطی است که کریمی سنجری باور می‌ دارد ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور به‌واسطه حضور مستقل رنو، تنها در صورت کاهش سهم دولت در خودروسازی و تسهیل وارد شدن خودروسازان خارجی به ایران انجام خواهد شد.وی می‌گوید: اگه سهام دولت در خودروسازان بزرگ کشور به بخش اختصاصی واگذار شود و از آن سو تسهیلاتی از قبیل تخفیف‌های مالیاتی و تعرفه‌ای برای خودروسازان خارجی لحاظ شود، اولا درجه رقابت در بازار زیاد خواهد شد و ثانیا خودروسازان نیز مجبورند سطح کمی و کیفی شان را زیاد کنند. سنجری این را هم می‌گوید که با حضور مستقل رنو، می‌توان حداقل امیدوار بود که این شرکت کیفیت را فدای تیراژ نکند.

رقابت در میدان خدمات بعد از به فروش رسان

دیگر بحثی که اما با حضور مستقل رنو می‌تواند به یک درگیری بزرگ برای خودروسازان داخلی مبدل شود، خدمات بعد از به فروش رسان است. در حال حاضر مشتریان دو خودروساز بزرگ کشور چندان از سطح کمی و کیفی خدمات بعد از به فروش رسان رضایت ندارند و رنویی‌ها نیز به‌خوبی این موضوع را می‌دانند. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، رنو قطعا سیاست‌های بین المللی خود در خدمات بعد از به فروش رسان را نیز در ایران پیاده خواهد کرد بنابراین خودروسازان داخلی باید خود را برای رقابت در این حوزه تهیه کنند.

به گزارش سرزه به نقل از زاوه، یکی از نقاط ضعف همکاری رنو با خودروسازان ایرانی، به خدمات بعد از به فروش رسان برمی گردد، بنابراین خودروساز فرانسوی سعی می‌کند به‌واسطه حضور مستقل در کشور، این ضعف را برطرف و سطح رضایتمندی مشتریان را بالا ببرد.این کارشناس با اشاره به این که رنو برای رقابت با خودروسازان و همچنین شرکت‌های متفرقه خدمات بعد از به فروش رسان، هزینه‌ها را در این بخش کم خواهد کرد، می‌گوید: با حضور مستقل رنو، این شرکت معضلات مربوط به کمبود قطعات یدکی محصولاتش را به حداقل منتقل کرده و در جوار آن، هم از ابزارآلات جدید و جدید در نمایندگی‌های خود استفاده می‌کند و هم سطح سواد فنی تعمیرکارانش را به‌واسطه آموزش‌های تخصصی، زیاد خواهد کرد.

اخباراقتصادی – جهان اقتصاد

*****************************************

متن از : فرامرز س.

خودرو در بخش دانش و فناوری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

خونم بريخت و از غم عشقم خلاص داد
««« »»»
منت پذير غمزه خنجر گذارمت

پس لرزه خارجی در خودروسازی کشورمان ایران

TT / 317 — TP / 18%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال