روح، باطن و واقعیت راستین نماز (۳ عکس)


روح، باطن و حقیقت راستین نماز

تصویر و عکس شماره ۱ ⇩

تصویر و عکس روح، باطن و واقعیت راستین نماز

هیچ نمازگزاری نیست که نگرانی صفا کردن از نمازش را نداشته باشد و از خداوند توفیق آن را نخواهد. به این علت که نماز راستین در کلماتی کوتاه برگزیده نمی‌شود بلکه هدف عمده از اقامه نماز، لذت و فوائد معنوی آن است. سایت آسمونی در این مقاله مطالب بسیار شنیدنی در رابطه با واقعیت نماز عنوان می کند که امیدواریم موردتوجه تان قرار بگیرد. از این که آسمونی را همراهی می کنید سپاسگزاریم.

یکى از مقدمات ضروری براى « حضور قلب » ، شناخت جایگاه فلسفه و اسرار نماز و بالاتر از آن درک واقعیت و هویت نماز است . نماز عبادتى است شگرف و والا که رسیدن به عمق و محتواى آن ، کار اولیا و عرفا است و چنانچه کسى بتواند حد و حقّ نماز را بشناسد ، به مقام آمرزش الهى دست مى یابد : « من اتى الصلاهَ عارفاً بحقها غفرالله له » . ۱ آنچه ظلم است این که ، این عمل ظاهرى که اصطلاحاً بدان نماز نقل کرده مى شود ، اعمال ویژه هاى که با تکبیره الاحرام آغاز و به سلام ختم مى شود ) ، تمام واقعیت نماز نیست بلکه این صورت و چهره ظاهرى آن است . نماز امرى است الهى که تحقق آن همانند سایر امور ، داراى ظاهر و باطن است و واقعیت آن همچون سایر امور ، در باطن و روح آن نهفته شده که این قالب و صورت را پذیرفته است .

بچه عالم ربانى آیت الله العظمی محمد جواد انصارى همدانى ( مى نقل کنید : مرحوم مرد را در مکاشفه نگاه کردم که در اطاق بیرون نشسته بود . فضاى روحانى عجیبى بود وضعیت بین الطلوعین داشت و من با قلب پرسوز و ناآرام ، خدمت مى کردم . ( ( پس از مدتى ) ) متوجه شدم جز من و مرد شخص دیگرى باقى نمانده و وضعیت گریه عجیبى به من دست داده است . من از ایشان پرسیدم : آیا واقعا تا به حال از اسرار معرفت مطلبى هست که کسى اظهار نکرده ؟ نقل کردند : بلى خداى تعالى تمام « اسرار عرفان » را در نماز جمع کرده است » .

نماز واقعی دارای دو بُعد است:

 بُعد ظاهری که به منزله پیکره نماز است و از کلکسیون رفتارهای آیینی شبیه به قیام، رکوع، سجود و… تشکیل کشف کرده است. علت این‌که ما از نماز خود لذت نمی‌بریم این است که تنها به جنبه ظاهری نماز خود اکتفا می‌کنیم و توفیق اقامه نماز با حضور قلب و طمأنینه را نداریم.تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس روح، باطن و واقعیت راستین نمازبُعد باطنی نماز که به منزله روح و واقعیت آن می‌باشد. در صورتی انسان می‌تواند از نمازش لذت ببرد که علاوه بر احکام و شرایط ظاهری، رسوم باطنی و قلبی نماز را نیز مراعات کند. روح نماز و عامل عمده عروج انسان در نماز، حضور قلب و توجه به معنا و محتوای نماز است. نماز بدون حضور قلب شبیه به پیکر بی‌روح می‌باشد، چنانکه پیکر بی‌روح، فوت شده و بی‌خاصیت است و از نگاه کردن آن لذت و شادمانی حاصل نمی‌شود، نماز بی‌حضور قلب نیز، گرچه مسقط وظیفه است، لیکن نمازگزار از آن لذّت نمی‌برد. به همین جهت در احادیث راجع به حضور قلب، تأکیدات زیادی به عمل آمده است: امام راستگو ‍ـ علیه السّلام ـ فرمود: زمانی بنده به نماز می‌ایستد، خداوند بلند مرتبه به او توجه می‌کند و توجهش را از او قطع نمی‌کند تا موقعی که سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد. در این صورت خداوند نیز از او اعراض خواهد کرد. عوامل بسیاری سبب حواس‌پر‌تی انسان در هنگام نماز می‌شود لذا باید سعی نمود که در نماز تمرکز روی مفاهیم و معانی عبارات داشته، زمینه حضور قلب را در خویش فراهم سازیم. علی ـ علیه السّلام ـ درباره حضور قلب و تمرکز در حال نماز می‌فرماید: در وضعیت کسالت و چُرت زدن نماز به جا نیاورید و در حال نماز به فکر خودتان نباشید، زیرا در محضر خدا ایستاده‌اید.

پس برای این‌که از نماز صفا بکنید حضور قلب داشته باشید. امّا این‌که این صفا کردن و حضور قلب به چه صورت حاصل می‌شود، توجه شما را به چندین مورد جلب می‌نمایم.

سعی کنید نماز خود را در جا خلوت بخوانید. چنانچه نماز فرادا و مستحب می‌‌خوانید خوب تر است جای خلوتی را برگزید که سر و صدا و مزاحمت نباشد. در حال نماز فقط به مکان سجده بینید و معانی عبارات را در ذهن خود مرور نمایید، در نماز جماعت نیز خوب تر است به مکان سجده نگاه نموده و به مفهوم عبارات بیندیشیدپیش از نماز موانع حضور قلب را برطرف نموده سپس سرگرم نماز شوید. چنانچه ذهن شما سرگرم فکر کردن درباره موضوع دیگری است، یا در تاثیر خستگی و خواب‌آلودگی حال نماز به جا آوردن ندارید، در صورت امکان سعی کنید پیش از آغاز نماز، عوامل شوخیم را برطرف نمایید.

یکی از عوامل عمده که انسان نمی‌تواند در حال نماز حضور قلب داشته باشد و از نماز لذت ببرد، علاقه و دلبستگی شدید به امور دنیا است. علاقه به مظاهر دنیوی سبب می‌شود که افکار انسان در حال نماز به سوی اینها معطوف شود و از توجه به خدا منحرف گردد. بنابراین نمازگزار باید از این امور قطع علاقه کند تا حضور قلب و توجه به خدا برایش به دست آید و از نماز لذت ببرد.تصویر و عکس شماره ۳ ⇩تصویر و عکس روح، باطن و واقعیت راستین نماز

یکی دیگر از عوامل تٲثیرگذار در محضر قلب و صفا کردن از نماز تقویت و تعمیق بینش مذهبی و ایمان است. توجه انسان به خدا به مقدار شناخت و معرفتی است که نسبت به او دارد، هر اندازه معرفت انسان بیشتر باشد، ایمانش قوی‌تر است و در حال نماز خضوع و خشوع بیشتر خواهد داشت، و مکانی برای غفلت و فراموشی باقی نمی‌ماند. کسی که خدا را در همه جا حاضر و ناظر و خود را در محضر او آگاهی بدارد، در حال نماز بیشتر می‌تواند حضور خداوند را احساس کند و از تکلم با خدا لذت ببرد.

بنابراین انسان باید در تقویت ایمان و تحصیل معرفت کامل بکوشد تا در حال نماز خوب تر حضور قلب یابد و از اقامه نماز لذت ببرد. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: آن‌چنان خدا را عبادت کُن که گویا او را می‌بینی و چنانچه تو او را نمی‌بینی، او تو را مشاهده می‌کند».

با آمادگی کامل نماز به جا آوردن: برادر عزیز زمانی در جای خلوت و عالی، آماده نماز شدید، عظمت و توانایی بی‌پایان خداوند و ضعف و ناتوانی خود را به یادآورید. یقین داشته باشید که درمقابل پروردگار دنیا به پا ایستاده و با او سخن می‌گویید لذا یکی از دعاهایی که انسان پیش از تکبیره‌الاحرام می‌گوید این جمله است که: «یا محسنُ قد اتاک المُسی، در این هنگام با حضور قلب و توجه کامل به مفهوم دعا، تکبیره الاحرام را بگویید و سرگرم نماز شوید. توجه داشته باشید با چه کسی گفتمان می‌کنید و چه می‌گویید. مواظب باشید زبان و قلبتان هماهنگ باشند.امام راستگو ـ علیه السّلام ـ فرمود: هنگامی که به قصد نماز رو به قبله ایستادی، دنیا و آنچه در آن است و مردمان و احوال و اشتغالات آنها را یکسره کنار قرار ده، قلبت را از هر بحثی که تو را از یاد خدا غافل می‌سازد، فارغ ساز، و با چشم باطن، عظمت و جلال خدا را مشاهده کُن. بیاد آور آن روزی را که هر انسانی نتیجه اعمال خود را می‌بیند.» چنانچه این موارد را رعایت نمایید قطعاً از اقامه نماز لذت می‌برید. البتّه حضور قلب در نماز کار سختی است، امّا به همان مقدار که دشوار است، پر ارزش نیز می‌باشد و در تاثیر مواظبت و جدیت و کوشش راحت می‌گردد. چنانچه در ابتدا توفیق کشف نکردید، مأیوس نشوید بلکه باید جدّی‌تر و قاطع‌تر وارد عمل شوید تا تدریجاً بر نفس تسلط کشف کنید. اشخاص برجسته‌ای بوده و هستند که در ابتدا شبیه به شما از این‌که از نماز لذت نمی‌بردند آزرده بودند امّا در تاثیر تمرین و مواظبت قادر بودند حضور قلب را در نماز صاحب شده و از نماز صفا بکنند. امیدوارم شما برادر گرامی نیز با رعایت موارد مذکور بتوانید از نماز و عبادات خود لذّت ببرید.

****************************

تهیه شده توسط: مارال .ک

داروخانه معنوی در بخش مذهبی سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

از حسرت دهانش آمد به تنگ جانم
««« »»»
خود کام تنگدستان کی زان دهن برآيد

روح، باطن و واقعیت راستین نماز (۳ عکس)

TT / 207 — TP / 16%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال