نمی توانم به تنهایی آموزش و پرورش را به جایگاه خود برسانم


نمی توانم به تنهایی آموزش و پرورش را به جایگاه خود برسانم

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش گفت: بنده به تنهایی نمی‌توانم آموزش و پرورش را به جایگاه ویژه خود منتقل بکنم.

عکس   قادر نیستم به تنهایی آموزش و پرورش را به جایگاه خود منتقل بکنم

به اعلان سرزه و به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر توصیه ای آموزش و پرورش در نشست رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وی بیان کرد: در آستانه روز ۱۳ برج آبان روز دانش آموز، روز ملی مجادله با استکبار جهانی هستیم که این روز، روزی است که خون تمیز دانش آموزان دربرابر دانشگاه به زمین ریخت پیوند بین دانشگاه و آموزش و پرورش را رقم زد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معضلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اصلی ترین مسئله ای که نگرانی چند ساله بنده بود، این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور آگاهی داشت و نه بخش مصرفی.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه را باید اصلی ترین واحد مؤثر در توسعه به تعداد آورد، لذا محور کلی برنامه های بنده در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است و برنامه بنده تماما براساس خواست آیت الله سید علی خامنه ای است و بنده این را به جد عنوان می کنم برنامه توصیه ای من واقع گرایی و تحول خواهی است.

دانش آشتیانی ادامه داد: اگه در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده نیست زیرا تاثیر اجرای این برنامه دراز مدت است، اما در انتها نیز برنامه کوتاه مدت ارتباط می داری وجود دارد.

وی تصریح کرد: در مورد آموزش و پرورش و توسعه باید دقت داشت که نظام آموزش و پرورش گرفتار مریضی های ساختاری است. مسئله آموزش و پرورش یک مسئله ملی است و حل این مسئله ملی احتیاج به اجماع ملی دارد.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش تاکید کرد: بنده به تنهایی قادر نیستم آموزش و پرورش را به جایگاه ویژه خود منتقل بکنم بلکه باور می‌ دارم باید همه در این مسیر کمک و کمک کن باشند که جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان یک مسئله ملی و مهم باش کشور به حساب آید.

دانش آشتیانی اضافه کرد: ما باید تمام تلاش خود را به انجام رسانیم تا مدرسه را محور توسعه گذاریم تا از طریق کیفیت بخشی به فرآیندهای مدرسه افرادی کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه کشور نیازمند به این اشخاص است.

وی ادامه داد: توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به هم همیشه آموزش و پرورش و آموزش عالی است. آموزش و پرورش اکنون ۱۳ و نیم میلیون دانش آموز دارد که حدود یک میلیون معلم و مربی در این کلکسیون کار میکنند که در بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه و آموزشگاه سرگرم فعالیت هستند.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش یاد آوری کرد: در همین حال نظام آموزش عالی نیز با بیش از ۲۵۰۰ واحد آموزش دانشگاهی و ۵ میلیون دانشجو در سطح کشور کار میکند.

دانش آشتیانی بیان کرد: در شهرستانها دانشگاه وجود دارد اما با صندلی های خالی ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و مدارس به صورت شیفتی اداره می شوند. در برخی نواحی متاسفانه هنوز مدارس کپری وجود دارد و این نبود توازن یکی از معضلات اساسی آموزش و پرورش ما است.

وی با بیان این که نتیجه تحقیقات ملی نمایان کرده که در جامعه معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی بالاترین گروه از نگاه خانه ات اجتماعی هستند، اضافه کرد: به رغم این خانه ات از نگاه اقتصادی و معیشتی معلمان در وضع آشفته ای به سر میبرند و این نبود اعتدال ساختاری یک مانع مهم توسعه و چالش اساسی است.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درگیری های موجود در نظام آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، وضع اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای تعلیمی و پرورشی، ضعف مشارکت خانواده ها، وجود شکاف میان سیستم های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه و… و در جوار اینها تمرکزگرایی، دیوان سالاری و سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرارداده است.

دانش آشتیانی باور می‌ دارد: پرورش و ابتکار قربانی آموزش شده است. اکنون آموزش به رقابتی برای کسب صندلی های دانشگاهی مبدل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل ملی و جهانی نظیر مهارتهای زندگی، زیستگاه طبیعی و… در نواحی کشور وجود ندارد.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش با اشاره به معضلات این وزارتخانه گفت: معیشت معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات تعلیمی و پرورشی، ضعف مشارکت اثرگذار خانواده ها و وجود شکاف میان دستگاههای ستادی با خانواده ها از جمله معضلات وزارت آموزش و پرورش است.

دانش آشتیانی تصریح کرد: تمرکزگرایی و سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود گذاشته است و همچنین پرورش با توجه به معضلات قربانی آموزش شده است.

وی با تاکید بر این که امروز آموزش رقابتی برای تصاحب صندلی دانشگاه شده است، ادامه داد: باید رویکردها به آموزش و پرورش تحول یابد.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش با بیان این که عکس و تصویر نگران کننده ای در آموزش و پرورش وجود دارد، تاکید کرد: رتبه کنونی آموزش و پرورش ایران در نظام بین الملل بر پایه ۱۵۱ شاخص از میان ۱۸۷ کشور جهان ۱۴۱ است که آمار عالی ای نیست.

دانش آشتیانی با بیان این که نظام آموزش و پرورش کشور دچار سکون و فرسودگی شده است، اضافه کرد: باید این وزارتخانه را از سکون و فرسودگی بیرون آورد.

وی با اشاره به نقش بانوان در مدیریتهای پستهای گوناگون وزارت آموزش و پرورش گفت: رانده شدن بانوان از جایگاه موردعلاقه در مدیریت پستهای مهم در آموزش و پرورش نشان از ضعفهایی در این وزارتخانه است که باید با برنامه ای آن را پررنگ کرد.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش اضافه کرد: بیشترین آموزش دیدگان دختران تشکیل می دهند که باید از نگاه کرد تربیتی از این قشر فرهیخته بیشتر بهره گرفته شود.

وی با بیان این که باید در جهت تقویت اقتصاد آموزش و پرورش گام برداریم و کهنگی مدارس را ترمیم کنیم، ادامه داد: با همین منابع مالی و مدیریت مناسب در هزینه ها قسمتی از این معضلات از بین برده میشود. اگه چه این بحث در کوتاه مدت پیش نمییاید.

دانش آشتیانی تصریح کرد: در برنامه های کلان باید ارقام بیشتری به آموزش و پرورش در تولید ناخالص ملی به عنوان اعتبار به این وزارتخانه اختصاص یابد و همچنین باید مدیریت مخارجهای خوب تری برای وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش با بیان این که از سال ۸۴ تا ۸۵، ۹۱ درصد از بودجه آموزش و پرورش به ارتقاء نکات کمی، اختصاص داده شده و ۹ درصد برای کیفی سازی مدارس بودجه صرف شده است، ادامه داد: در حالت کنونی ۳ هزار میلیارد بودجه وزارت آموزش و پرورش است که ۹۸.۵ درصد برای پرسنل است و ۱.۵ درصد برای کیفی سازی بخش آموزش و پرورش اختصاص داده شده است. یعنی برای کیفی سازی ۱۰۷ هزار مدرسه فقط ۱۴ میلیارد تومان بودجه اختصاص کشف کرده است.

وی با بیان این که در سند تحول باید به مسئله پرورش توجه خاصی شود، گفت: در نظام تعلیمی باید به برنامه آموزش و پرورش که معنای زندگی دانش آموزان و پیشرفت محیط مدرسه است تا کارآمدی به وجود آید باید با این مهارتها سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ شود.

دانش آشتیانی تصریح کرد: باید محیط مدرسه از حافظه محوری به ابتکار محوری از کمیت به کیفیت و کیفیت پرورش و از محیط غیراخلاقی در مدارس به محیط اخلاقی برسیم.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر توصیه ای آموزش و پرورش در ادامه بیان دفاعیاتش در نشست پس از ظهر مجلس گفت: مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان و معیشت معلمان را به صورت جدی دنبال خواهم کرد و در مورد معوقات بازنشستگان آموزش و پرورش سعی می کنم مبلغی را که دولت به ثبت رسانده توجه کرد کنم.

وی اضافه کرد: توجه به عدالت تعلیمی و رسیدگی به نواحی محروم جزو اولویت های برنامه من است.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش با اشاره به گفتمانهای نقوی حسینی در مخالفت با خود گفت: موضوعی که ایشان در مورد اجرای تعهدات جهانی در برنامه های آموزش و پرورش مطرح کردند، بخشنامه دولت است و قرار است مسئله زیستگاه طبیعی و توسعه پایدار در کتابهای درسی عنوان شود.

دانش آشتیانی اضافه کرد: مرد نقوی حسینی گفت که من نماینده دوره ششم مجلس بودم، در حالی که من در مجلس ششم هیچگاه نماینده نبودم و اگه ایشان سندی در این رابطه دارند پیشنهاد کنند. همچنین من وقتی که در انگلستان بودم مرد انصاری سفیر ایران در انگلستان با شناختی که از سوابق من در امر آموزش و پرورش داشتند از من در مورد اداره مدرسه ایرانیان در انگلستان خواست یاری رساندند و من در ابتدا عضو هیئت امنا بودم و به خواست مدیر مدرسه ریاضی تدریس کردم و ریالی هم پول نگرفتم. باز هم اگه ایشان در این رابطه سندی دارند ارائه کنند.

وی با بیان این که تمام حیاتم را در راه انقلاب صرف کرده ام، بیان کرد: من در تمام بحرانها در طول تاریخ انقلاب چه در جهاد سازندگی و چه در بحران انتخاب وزیر برای وزارت علوم حاضر بوده ام و اگه دلسوز کشور و انقلاب نبودم هیچگاه پا به این عرصه قرار نمیدادم و کوچولو ترین کاری جز جهادگری و دلسوزی نکردم.

وزیر توصیه ای آموزش و پرورش در عکس العمل به بیان مطالبی اطراف وجودش در فتنه ۸۸ گفت: من هیچگاه برخلاف اهداف انقلاب اسلامی اقدامی به انجام نرسانده ام و حتی یک روز هم بازداشت نشده ام و به انقلاب و پیشنهادهای مقام رهبری مدام وفادار بوده ام و اگه کسی درباره بازداشت من و فتنه ۸۸ سندی دارد آن را ارائه کند.

دانش آشتیانی با بیان این که اگه دلسوز انقلاب نبودم هیچگاه دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش را قبول نمی کردم، گفت: اگه کسی عشق به انقلاب و ولایت نداشته باشد وزارتخانه ای را که بالای ۱۰۰ مشکل دارد را نمی پذیرد.

وی در انتها از نمایندگان خواست کرد اگه شناسایی کردند که او به عنوان یک جنگ جو قادر هست در آموزش و پرورش خدمت کند به او رای اعتماد دهند.

– با تشکر از حسن انتخاب شما –

نگارش : فرشته ق.

سیاسی در بخش سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

از رهگذر خاک سر کوی شما بود
««« »»»
هر نافه که در دست نسيم سحر افتاد

نمی توانم به تنهایی آموزش و پرورش را به جایگاه خود برسانم

TT / 292 — TP / 18%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال