ام الرصاص؛ ماوای دیروز شهدای غواص و پذیرای امروز سکوی ۲۶۰۰ تنی تمام قد ایرانی


ام الرصاص؛ ماوای دیروز شهدای غواص و پذیرای امروز سکوی ۲۶۰۰ تنی تمام قد ایرانی

خبرگزاری فارس: ام‌ الرصاص؛ ماوای دیروز شهدای غواص و پذیرای امروز سکوی 2600 تنی تمام‌قد ایرانی

تلاقی ام الرصاص با سکوی تمام ایرانی SPD 20 که نماد خودباوری و ایستادگی ایران در زمان تحریم است خوب ترین عکس و تصویری است که می‌توان در جریان بدرقه این غول آهنی دید، جزیره‌ای که یادآور و نماد ایستادگی ۱۷۵ شهید غواص با دست‌‌های بسته است.

سرزه به نقل از خبر گزاری فارس خبر می دهد، سفر به نواحی نفتخیز کشور غالبا یک وجه مشترک دارد که آن هم گرمای طاقت فرسای حاکم بر این نواحی است،تفاوتی هم نمی کند که در ماه های سردسال به جنوب کشور سفر کنی و یا در ماه های گرم؛ تنها تفاوتش این است که در ماه های خنک کمی از گرما کاسته می شود اما هوا همچنان گرم است.

این مقدمه را نگاشتم به این دلیل که اصلا نمیاندیشیدم در تاریخ ۱۰ ماه آبان که در برخی از نقاط کشور شاهد بارش برف هستیم و در برخی دیگر از نقاط نیز هوا کم کم به سمت برودت می رود، در جنوب کشور شاهد دمای ۳۴ درجه به بالا باشیم.

از این مورد هواشناسی که بگذریم نواحی نفتخیز جنوب کشور نقاط مشترک دیگری هم دارد شبیه به مشعل های روشن در تمام شبانه روز که برخی از آنها در فاصله چندین صد متری از نواحی مسکونی قرارگرفته اند، لهجه شیرین جنوبی و خون گرمی اهالی جنوب کشور که باید هم بوی بد گاز مشعل ها را تحمل کنند و در سالهای اخیر گرد و غبار گاه و بیگاه را.

با این وجود اما به وعده مردم جنوب کشور شهرهای اهواز، سوسنگرد، دزفول، شوش، خرمشهر، آبادان و …. شبیه هم نیستند و با هم فرق می کنند، مثلا هوای شهر اهواز خشک تر از آبادان است و یا آبادان یکی از با صفا ترین شهرهای جنوب است.

البته اهالی جنوب بی راه هم نمی گویند، چون در همه مسافرت هایی که در مدت فعالیتم در حوزه خبری نفت به جنوب کشور داشتم شبیه به سفر به دشت آزادگان، سفر به غرب کارون، سفر به اهواز و غیره خرمشهر چیز دیگری است.

رنگ و بوی سفر به خرمشهر با تمام این سفرها فرق می کند؛ احتمالا به دلیل تابلوی بزرگی که پس از پل رابطه ای با آبادان و در ابتدای شهر نصب شده که روی آن با خط سرخ نگاشته اند « خیابان های اینجا رنگین به خون شهدا است، با وضو وارد شوید ».

با نگاه کردن تابلو از پشت پنجره نیمه باز مینی بوس ، ناخودآگاه صلواتی اعزام کردم و فاتحه ای بر روح تمام شهدا خواندم که اگه امروز می رویم سکوی ۲۶۰۰ تنی فاز ۲۰ را در آبهای اروند و در امنیت کامل به سمت خلیج همیشگی فارس بدرقه کنیم، انصافا مدیون خون تمام شهدایی هستیم که قرار ندادند خرمشهر ایران به محمره کشور عراق (نامی که عراقی ها در زمان اشغال برایش برگزیدند) مبدل شود.

با وارد شدن به خاک خرمشهر و عبور از کنار ایستگاه راه آهن نامدار این شهر به سمت یارد شرکت تاسیسات دریایی حرکت کردیم و پس از آن وارد گمرک خرمشهر شدیم.

هنگامی که می خواستیم از دروازه گمرگ عبور کنیم با سد استوار حراست مواجه شدیم تا تجهیزاتی که همراه خبرنگاران مخصوصا عکاس ها و فیلم بردار ها بود چک و به تصویب رسانده شود و هنگام خروج با معضلی مواجه نشویم.

این سفت گیری ها هم به این دلیل انجام شد زیرا خرمشهر ناحیه آزاد است و امکان وارد شدن اجناس قاچاق از این طریق محتمل به چشم مییاید.

به هر حال پس از کمی معطلی و بر تن کردن تجهیزات مطمئنی شبیه به کاور، کلاه و کفش ضربه گیز به سمت دوبه یا همان بارج ابوذر ۱۱۰ حرکت کردیم.

جمعیتی از مهندسان و مسؤولان شرکت تاسیسات دریایی و شرکت نفت و گاز پارس درکنار بارج ابوذر ۱۱۰ که برروی آن سکوی۲۶۰۰ تنی SPD20 واقع بود حضور داشتند.

بارج آرام و بی حرکت برروی آبهای گل آلود اروند جا خوش کرده بود.

عکاس ها و فیلم بردارها بادیدن این غول ۲۶۰۰ تنی وطنی آغاز به عکاسی و فیلم برداری کردند و خبرنگاران هم به سراغ مسؤولانی رفتند که در ساخت این سکو موثر بودند.

*مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی: اقتصاد مقاومتی را در ساخت این سکو به اکران قرار دادیم

ابوالقاسم رحمانی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در مهمانی حمل سکوی فاز ٢٠ پارس جنوبی، در میان خبرنگاران گفت: تمام عملیات مربوط به ساخت و بارگیری سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با تجهیزات ملکی شرکت تاسیسات دریایی صورت گرفته است.

وی با اظهار اینکه تیم های مهار کیفیت و بازرس شخص ثالث در تمام مدت زمان ساخت و عملیات هوک آپ، قبل افتتاح و افتتاح بر فعالیت ها نظارت کامل داشتند، اضافه کرد: در این زمینه بیش از ۶ میلیون نفر ساعت کار در گرمای طاقت فرسای خرمشهر صورت گرفته است.

به گزارش سرزه به نقل از رحمانی اشتغالزایی مستقیم برای ٦٠٠ نفر در روز از موارد قابل توجه در برنامه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی است و اگه این کار به شرکت های خارجی سپرده می شد قطعا شاهد اشتغال این شمار از جوانان ایران نبودیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با اشاره به اینکه ساخت عرشه های فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی از برج فروردین ٩١ خارج از یارد این شرکت آغاز شده است، ادامه داد: به دلیل عدم زیرساخت های عالی، تکمیل ساخت در آن یارد امکانپذیر عدم، بنابراین با تصمیم صحیح، مراحل ساخت پس از جابجایی سازه ها به یارد شرکت تاسیسات دریایی با جدیت ادامه کشف کرد.

رحمانی، انجام کلیه مراحل مهندسی از سوی واحد مهندسی شرکت تاسیسات دریایی را از دستاوردهای مهم در برنامه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: همچنین دستگاه مهار سکوها از سوی شرکت های ایرانی دیزاین و ساخته شده است.

در ضمن انجام گفتمان با مسؤولان مربوط بودم نگاهی هم به پیرامون انداختم؛ مرگباری در حال جابه جایی است تا به جلوی بارج بیاید و یا دو کشنده دیگر که آنها هم به پیرامون بارج چسبیدند تکلیف سکان داری و هدایت را برعهده بگیرند، این کار برای آن است که بارج از مسیر خود منحرف نشود و از سوی دیگر بتوانند این غول آهنی را هدایت کنند.

با صدای صلوات حضار مصاحبه ی ما هم به اتمام رسید اما هنوز ذکر صلوات به اتمام نرسید که صدای بوق کشنده در جو پیچیده و بلافاصله صدای صلواتی دیگر.

کشنده، بارج ابوذر ۱۱۰ را با مدد دو کشنده دیگر بر روی آبهای اروند و در نقطه صفر مرزی حرکت داد؛ در خاک ایران ما نظاره گر این منظره بودیم و البته آن طرف یعنی در خاک کشور عراق نیز برخی از روستاییان عراقی در جوار رودخانه جمع شده و اقتدار ایران را نگاه می کردند.

برای آن که از کاروان کشنده ها و بارج و سکو عقب نمانیم، توسط یک کشنده وارد آبهای اروند شدیم تا عکاس ها بتوانند بهتر عکس بگیرند و فیلم برداران هم.

روی آب اروند عظمت سکو را نگاه می کردم که یکی از خدمه کشنده گفت “آنطرف رودخانه جزیره ام الرصاص (مکان کشف پیکر ۱۷۵ شهید غواص) است.”

یکی از دوستان هم گفت باور می کنی الآن که در حال عبور آرام از کنار جزیره ام الرصاص هستیم وقتی عملیات والفجر ۸ در اینجا صورت گرفته است، احتمالا الآن زیر همین اروند پیکرهایی از شهدا موجود بود باشد.

تلاقی ام الرصاص که این روزها نماد ایستادگی ۱۷۵ شهید غواص دست بسته در زمان نبرد تحمیلی شده، با سکوی تمام ایرانی SPD 20 که نماد خودباوری و ایستادگی ایران در زمان تحریم است خوب ترین عکس و تصویری بود که در جریان بدرقه این غول آهنی می شود دید.

در پایان هم آرزو می کنم هر چندین برخی از مسؤولان راه نجات صنعت نفت را در انعقاد معاهده های خارجی می نگاه کنند و منتظر خارجی ها نشسته اند برای توسعه صنعت نفت ایران، اما باز چنین صحنه هایی را در آینده بینم.

گزارش از محمدحسین سیف اللهی مقدم

****************

مطلب از : پويان ذ.

اقتصادی در بخش سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

تو دستگير شو ای خضر پی خجسته که من
««« »»»
پياده می‌روم و همرهان سوارانند

ام الرصاص؛ ماوای دیروز شهدای غواص و پذیرای امروز سکوی ۲۶۰۰ تنی تمام قد ایرانی

TT / 184 — TP / 14%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال