قصه «هشت و نیم دقیقه» حلال است/ ماجراهای یکتا قابل پیش بینی نیست/ محدودیت های تلویزیون بیشتر از سینماست


قصه «هشت و نیم دقیقه» حلال است/ ماجراهای یکتا قابل پیش بینی نیست/ محدودیت های تلویزیون بیشتر از سینماست

خبرگزاری فارس: قصه «هشت و نیم‌دقیقه» مشروع است/ داستان های یکتا قابل پیش‌بینی نیست/ محدودیت‌های تلویزیون بیشتر از سینماست

نگارنده سریال «هشت و نیم دقیقه» نقل کرد: زمانیکه نگارش سریال را به من سپردند ۲۶ قسمت کامل نگاشته شده بود. از نویسنده‌‌های قبلی مجوز گرفتم و با حفظ سبک عمده و چند شخصیت،‌ قصه‌هایی کوچولو را افزوده و آغاز به نگارش کردم.

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: سریال تازه این شب های تلویزیون و شبکه دو سیما داستان و روایت زندگی شخصیتی بنام یکتا است که در جوار آن قصه های دیگری نیز نمایش داده شده اند. بابک کایدان نگارنده نهایی فیلم نامه سریال «هشت و نیم دقیقه» که تاکنون سریال های تلوزیونی دارا و ندار، سقوط یک فرشته، معراجی ها و خوب بد زشت را برای تلویزیون و فیلم های سینمایی «این زن حقش را می خواهد، زندگی جای دیکری است، صدای پای من و … نوشته است، درباره جزئیات سریال «هشت و نیم دقیقه»، قصه های زن محور و پایان بندی واپسین اثر خود با ما هم کلام شد.

** خودتان مییاندیشید تاکنون در حوزه سینما بهتر قادر بودید کارهای خوبی را پیشنهاد کنید یا تلویزیون؟

– نمی توان جواب حتمی داد، من هم در تلویزیون و هم در سینما کارهای خوب و بدی را داشتم. در سینما بیشتر با آماده کننده و کارگردان مواجه هستید، اما در تلویزیون با طیف گسترده تری از مسئولان روبرو می شوی و بر همین اساس اعمال نگاه و محدودیت های بیشتری از لحاظ داستان گویی و شخصیت توجه کنی هم برایت موجود خواهد بود که خب اینها هم به چهارچوب این رسانه برمی گردد.

** از میان سریال های تلوزیونی تلویزیونی مییاندیشید کدامیک از سایرین کامیابتر بوده اند؟

– «سقوط یک فرشته» را بیشتر از همه پسندیدم آنهم به این دلیل که کارگردان اثر ضمن نگارش در کنارمان بود و سکانس به سکانس در جریان همه اتفاق ها واقع بود و در عین حال خودش هم به ما ایده می داد و همین موضوع سبب شد تا نتیجه کار به خوبی نگاه شده و حس نگارش ما در اجرا هم همان دربیاید و مورد استقبال قرار بگیرد.

** شما مدتی در تلویزیون فعالیت نکردید و به سمت سینما رفتید و پس از آن مجدداً با سریال «هشت و نیم دقیقه» به تلویزیون برگشتید.

– پس از سریال «خوب بد زشت» در تلویزیون کارنکردم آنهم به این دلیل که حالت تلویزیون ثبات لازم را نداشت و تغییر مدیریتی و معضلات مالی هم گریبان آن را گرفته بود و همین آسایش فکری را به من نوعی نمی داد تا بتوانم به راحتی نگارش قصه ای را برای این رسانه به عهده داشته باشم. در این اوصاف ترجیح دادم تا در سینما یا رسانه خانگی سرگرم باشم و پس از ثبات و تحول های ساختاری مجدداً به تلویزیون برگردم.

** معمولا فیلم نامه نویس ها در سینما دستشان خیلی بازتر است.

– این که من الان در سینما هم به راحتی کار میکنم به این دلیل است که نخستین تجربه هایم در تلویزیون بوده است و به همین ترتیب قادر نیستم نسبت به تلویزیون بی فرق باشم و به آن پشت کنم. من هم این رسانه را پسندم و اطمینان می دارم که چنانچه کار خوبی تولید و ساخته شود مردمان آن را خواهند پسندید و پیگیری می کنند. الان هم خداراشکر پس از نگارش ۵ سریال این اعتماد متقابل بین ما و مسئولان به وجود آمده است که با نگاهی بازتر مسائل و معضلات جامعه را پوشش داده و به محیط واقعی مردمان نزدیک تر باشیم.

** یکی از فیلم های شما در حوزه سینما، «پریناز» بود که توقیف شد. با این شرایط برای وجودتان در تلویزیون با معضلی مواجه نشدید؟

– اصلا اینطور عدم چراکه پس از این که این فیلم توقیف شد ما با همان کارگردان سریال «سقوط یک فرشته» را ساختیم و باحال است که در آن فیلم این انتقاد را به ما وارد کردند که به چه دلیل معتمدآریا در فیلم حجاب دارد؟ و نقد هایی از این شکل. از طرفی پس از پخش «سقوط یک فرشته» از یکی از فستیوالهای داخلی تندیس حجاب را گرفتیم و به خوبی قادر بودیم از این بحثی که در فیلم «پریناز» نقد شده بود پاسداری کنیم. در حقیقت دوستان ما در وزارت ارشاد مقداری سلیقه ای به این فیلم دیدند، پریناز به نبرد با خرافه پرستی رفته بود و معضلی با مذهب و دین نداشت. در جواب پرسشتان نیز باید نقل بکنیم دوستان در تلویزیون با من، آماده کننده و کارگردان در این زمینه هیچ معضلی نداشتند و چند ماه پس از آن ما سریالی برای عالی رمضان ساختیم. حتی مهدی فرجی مدیر وقت و برازش مشاور ما بودند و پشتیبانیهای لازم را از ما کردند.

** در حوزه رسانه و شبکه نمایش خانگی چه کارهایی داشتید؟

– سال گذشته همراه با رامین عباسی زاده سریالی بنام «احضار» را فعالیت کردیم که برای نخستین بار به بحثی ماورایی توجه میکند و هم اکنون نیز در حال تولید است. حدود ۱۰ ماه نگارش ۱۰ قسمت را در دست داشتیم. احضار نخستین سریال وحشتناک ایرانی است که قرار است بزودی در شبکه نمایش خانگی توزیع شود. پس از آن فیلم «صلیب زرد» را برای داریوش فرهنگ نگاشتم و منتظرتامین بودجه هستیم تا کار را کلید بزنیم.

** سریال «هشت و نیم دقیقه» قصه ای زن محور دارد. با توجه به این که شما در فیلم «پریناز» و «این زن حقش را می خواهد» هم قصه ای زن محور را تصویر کردید، حضور قهرمان زن برای خودتان تا چه میزان اهمیت دارد؟

– در اصل سبک اولیه این سه سریال را به من سفارش کردند. اما خب خودم نیز پیوسته پسندیدم تا کارهایی زن محور را بنگارم. زنانی که مستحکم و رئیس خانواده هستند و با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. در «هشت و نیم دقیقه» هم به همین منوال سبک اولیه را بهروز سودمند به من پیشنهاد داد و من نیز بر اساس روحیاتی که داشتم سعی کردم تا به دور از شعارزدگی و کاملا واقعی به شخصیت یکتا توجه بکنم. زمانیکه شما شخصیتی را به خوبی دیزاین می کنید باید در نظرداشته باشید که جملاتی که او نقل میکنید بزرگتر از افکار او نباشد. برای مثال مرحوم علی حاتمی در فیلم مادر دیالوگ های باورنکردنی و غریبی هم داشت اما به این دلیل که شخصیت هایش را به خوبی دیزاین می کرد سبب می شد که هنوز هم کاراکتر مادر در ذهن مردمان باقی بماند. همه این مسائل سبب شد تا در رابطه با یکتا ضعف ها و کمبودهایش را هم توجهم را جلب کند و از کنار هیچ یک از آنها به راحتی عبور نکنم. یکتا نه شخصیتی است که مثبت مثبت است و نه منفی منفی، او نه همواره در حال مجادله خواهد بود و نه بینهایت خوب و بدون خطا است که غیر واقعی باشد.

** شما در این سریال تیم نگارنده دارید، چگونه با آنها هماهنگ شدید؟

– من این سریال را به تنهایی نگاشتم و برادرم تا حدودی مددم کرد. دو سال قبل از این که به من پیشنهاد نگارش سریال «هشت و نیم دقیقه» را بدهند، این اثر توسط چند نگارنده نگاشته شده بود که مصادف با تغییرات و رفت آمدها در سازمان صدا و سیما شده بود، دوستان نگارنده من نیز در آن مدت درگیر نگارش کارهای دیگر شده بودند. زمانیکه نگارش سریال را به من سپردند ۲۶ قسمت به صورت کامل نگاشته شده بود. از طرفی کارگردان، آماده کننده و دست اندرکاران سازمان نیز با نوشته مشکلاتی داشتند. همان وقت نخستین کاری که به انجام رساندم تماس با دوستان نگارنده قبلی و کسب مجوز از آنها بود. بر همین اساس با حفظ سبک عمده، کلیت داستان و حفظ چند شخصیت، داستانهایی کوچولو را افزوده و آغاز به نگارش دیالوگ ها کردم.

** در قسمت های اولیه سریال، مخاطب با گره هایی مواجه شد. خودتان چه مقدار به نگارش قصه های معمایی باور می‌ دارید که آنها را در قالب این سریال جای دادید؟

– باور می‌ دارم هر چه قصه رو به جلوتر می رود به جذابیتش اضافه خواهد شد. پیوسته در کارهایم عمده را رعایت می کنم و آن هم این است که قصه مشروع بنگارم. آنهم به این معنی که سکانس به سکانس موقعیت، قصه و جذابیت داشته باشد و چنانچه مردمان ۴۰ دقیقه به تماشای سریال نشسته اند، کلکسیونی از تمام اتفاق های ضروری ای که باید برای هر قسمت از یک سریال بیفتد از جمله: شنیدن دیالوگ خوب، احساساتی شدن، موقعیت و لحظه بینظیر و غافلگیری و … را در نگاشتن سریال هایم داشته باشم. حتی خودم هم زمانی سریال را می نگاه کنم با این که از انتهااش مطلع هستم، اما متوجه گذر وقت نمی شوم و مخاطب را بی حوصله نمی کند. لحظه هایی سعی کردیم اطلاعاتی زاید به مخاطب دهیم و در مکانی بدون اطلاع دادن او را به سمت جلو هدایت کنیم. پیوسته بر این عقیده هستم که مخاطب با تلویزیون قهر نکرده و هنوز هم پسندد سریال ایرانی نگاه بکند. چنانچه او جذب سریال های تلوزیونی خارجی می شود، به این دلیل است که ما لغزش می کنیم.

** در ۴ قسمت ابتدایی معماهایی دیزاین شدند که خیلی هم جذاب بودند. اما در ادامه گویی شما تمامی گره های قصه ای را میگشایید.

– چنانچه برخی گره های قصه ای را بازی می کنیم می خواهیم مخاطب را جلو بیندازیم و کاری کنیم که او به بقیه قصه آگاهی یابد. این در حالی است که نگاه کننده قادر نیست باقی قصه را حدس زند. غافلگیری هایی که در قسمت های بعدی می بیند برایش جذابیت ببشتری خواهد داشت. در هر حال قصد نداشتیم تا سریالی معمایی بسازیم و هدفمان ساخت سریالی ملودارم بود که بیشتر روابط انسانی بین شخصیت ها را نمایان میکند. نمی خواستیم رازهای قصه را فاش کنیم که همینطور هم هست. اصلا سعی نکردیم که با ایجاد یک گره مخاطب را تا قسمت انتهاای سرگرم کنیم. عمدتا مخاطب نیز به تماشای سریال های تلوزیونی ملودرام بیشتر از معمایی علاقه نمایان میکند.

** بخش دیگری از داستان «هشت و نیم دقیقه» اظهار بحثی حقوقی است که تاکنون در سریال های تلوزیونی تلویزیونی قبلا نشر نیافته است.

– این موضوع نیز در سبک اولیه موجود بود و پژوهشهای کامل نیز در اینباره انجام شده بود و تلویزیون نیز مجوز آن را داده بود. برای خود من هم باحال بود چراکه اشاره به چنین مسئله ای می توان آگاهی لازم را به مخاطبی که این مسئله را آگاهی نمیدارد بدهد. حتی خودم نیز تا قبل از نگارش این سریال اطلاعاتی در این زمینه نداشتم و برایم جذابیت داشت. از طرفی قصه را به سمت مسائل قانونی و دادگاه و … نبردیم و بیشتر تلاشمان بر این بود که همان روابط بین اشخاص را نمایان کنیم که از جذابیت برای مخاطب کاسته نشود.

** همکاری با شهرام شاه حسینی به عنوان کارگردان برایتان چگونه بود؟

– از این تجربه راضی بودم. ایشان در ضمن نگارش فیلم نامه کنارم بود و در جریان سکانس ها قرار می گرفت و بارها نیز بنا به سلیقه ایشان نوشته را عوض کردم. اما چنانچه برخی جزئیات، اصلاح می شد نتیجه بهتر از این بود که خب به دلیل رسیدن به پخش این اتفاق نیفتاد. در هر حال از نتیجه کار راضی هستم.

** به عنوان یک نگارنده از انتخاب هنرپیشگان عمده و حتی فرعی سریال راضی بودید؟

– بله، راضی بودم. «هشت و نیم دقیقه» تنها تاثیری است که روی انتخاب بازیگرانش نگاه دادم. باور می‌ دارم انتخاب های خوبی در این بخش انجام شده است، شخصیت ها به خوبی سر جای خودشان قرار گرفته اند و حتی هنرپیشگان فرعی نیز توسط کارگردان به خوبی هدایت شده اند و تصور ذهنی خودم همین چیزی است که این شب ها می نگاه کنید و امیدوارم تا قسمت انتهاای همین روال ادامه داشته باشد.

** در این چند ساله برخی از سریال های تلوزیونی پرمخاطب مورد توجه دست اندرکاران قرار می گیرند و خواست ساخت ادامه آنها نیز داده می شود. امکان می دارد این اتفاق در رابطه با سریال هشت و نیم دقیقه» نیز بیفتد؟

– بیشتر از یک ماه و نیم است که از نگارش قسمت انتهاای سریال می گذرد. قبول نمی دارم چراکه ظرفیت و پتانسیل این قصه همین ۲۶ قسمت بود و من نوعی ایده ای برای ادامه آن ندارم. چنانچه قرار باشد تا ادامه آن ساخته شود بهتر است انرژی روی تاثیری تازه قرار داده شود. مگر این که بخواهیم قصه را از مکانی و فصلی دیگر آغاز کنیم. البته ناگفته نماند که این سریال ظرفیت داشت که چنانچه وقت بیشتری داشتیم با شرایط دیگر و قصه های فرعی بیشتری کار را جلو برده و حتی به ۵۰ قسمت منتقل بکنیم، اما در حوزه تولید این امکان مهیا عدم. این در شرایطی است که در اغلب کشورهای جهان مخاطب با سریال های تلوزیونی چند فصلی رابطه خوب تری برقرار می کند و آنها را بیشتر پسندد، اما هنوز در کشور ما این اتفاق نیفتاده و اصلی ترینش همان ثبات مدیریت و برنامه است که هنوز برای ما زود است و امیدوارم تا به زودی وارد این دوره از محصول ها برای تلویزیون مان شویم.

** برخی از نگارنده ها به تلخ پیش بردن کاراکترها علاقه بسیاری دارند. در یکتا هم همین طور است؟

– قصه های ملودرام در همه جای جهان تلخ و شیرین است. حقیقت دیگر این است که تیم تولید باید حواسش به جامعه هم باشد. رسالت ما امیدبخشی است و قادر نیستیم از آن غافل باشیم و پاداش اخلاق تمیز و مجازات را نادیده بگیریم. ما نیز باید این را نمایش بدهیم و این حقیقت زندگی است. در پایان فردی که بر پایه اخلاق جلو رفته را پاداش نیک و آن که با بی اخلاقی زیسته را مجازات می کنیم. پایان قصه شعارگونه نیست و شخصیت ها به یکباره متحول نمی شوند. البته نگاه من و سازمان درباره پایان بندی سریال یکی بود.

** شما با تغییر نام سریال از «یکتا» به «هشت و نیم دقیقه» قبول داشتید؟

-نام سریال از ابتدا هشت و نیم دقیقه بود و بعد به یکتا تغییرکرد. خودم نیز با نام اول سریال قبول داشتم. علاوه بر این سریال هایی با نام زن، بسیار داشتیم و نمی خواستیم آن روند را ادامه دهیم. از طرفی چنانچه یکتا را به عنوان نام سریال میبرگزیدیم این شائبه بوجود می آمد که می خواهیم فقط و فقط زندگی یکتا را نمایان کنیم، آنهم در شرایطی که باقی سلبریتی های قصه نیز داستان خود را داشتند و همگی به موازات همدیگر جلو میرفتند. نام «هشت و نیم دقیقه» پر تعلیق تر و گیراتر است و به اصطلاح سینمایی تر است و می تواند در این قصه، یک زندگی را زیر و رو کند.

** این روزها سرگرم نگارش فیلم یا سریال دیگری هستید؟

– بله،این روزها سرگرم نگارش ورژن نهایی فیلم نامه «سن رشد» برای منوچهر هادی هستم که پس از تولید سریال «رمانتیک» قرار است ساخته شود.

** جمله انتهاای.

– جا دارد از بهروز سودمند تشکر خاصی داشته باشم. هم از لحاظ حرفه ای و هم شخصیتی و مدیریتی و از همکاری با ایشان بسیار شادم و باور می‌ دارم چنانچه الان سریال دیده می شود به دلیل وجود و مدیریت ایشان است.

سرزه به نقل از خبر گزاری فارس خبر می دهد، سریال «هشت و نیم دقیقه» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی بهروز سودمند با بازی شبنم قلی خانی، آقای سام درخشانی، جناب پژمان بازغی، سیامک اطلسی، آشا محرابی، مزدک رستمی، الهه حصاری و … این شب ها از شبکه دو سیما انتشار داده میشود.

—لطفا نظر خود را در مورد سايت سرزه در انتهاي صفحه بنويسيد—

تهیه از : پوران ذ.

فرهنگی هنری در بخش اخبار سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
««« »»»
کز دست بخواهد شد پاياب شکيبايی

قصه «هشت و نیم دقیقه» حلال است/ ماجراهای یکتا قابل پیش بینی نیست/ محدودیت های تلویزیون بیشتر از سینماست

TT / 431 — TP / 17%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال