چه کمیت سیاره در کهکشان ما موجود باشد؟ (۳ عکس)

چه تعداد سیاره در کهکشان ما وجود دارد؟

وبسایت بیگ بنگ – امین میرزایی: ظاره کردن آسمان در یک شب صاف، و مکانی به دور از ناپاکی نوری شهر یک تجربه مهیج است. در موقعیت های این چنینی، از نگاه کردن تعداد بی شمار ستارگان در آسمان مو به تن انسان سیخ می شود. البته همه ی آنچه که ما در آسمان می نگاه کنیم فقط کسر کوچولوای از ستارگان موجود در کهکشان هستند.

عکس شماره ۱ ⇩
عکس چه تعداد سیاره در کهکشان ما وجود دارد؟

عکس و تصویری هنری از موقعیت خورشید در کهکشان راه شیری

چیزی که این بحث را حیرت انگیزتر می کند این است که اکثر این ستارگان دارای منظومه های سیاره ای خودشان هستند. ستاره معرفی کن مدت ها به این بحث اعتقاد داشتند و نتایج تحقیقات تا به حال این امر را تایید کرده است، اما این مسئله پرسشهای بیشتری را به وجود می آورد، مثلا این که، در کهکشان ما چندین سیاره وجود دارد؟ قطعا در کهکشان ما باید میلیاردها سیاره موجود موجود باشد!

به ازای هر ستاره چندین سیاره

برای پاسخ به این سوال به محاسبه ی یک سری اعداد و بررسی بعضی فرضیات، احتیاج داریم. اولا این بحث را باید انتخاب بکنیم که با این که هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده است ولی ما هنوز فقط بر منظومه شمسی خودمان اشراف داریم و تنها منظومه ای که تعداد دقیق سیارات آن را آگاهی می داریم منظومه شمسی است. بنابراین امکان می دارد خورشید ما بیشتر از دیگر منظومه های ستاره ای، سیاره داشته باشد؛ یا این که فقط کسری از سیارات دیگر ستاره های کهکشان را دارا باشد.

به هر حال بیاید فرض کنیم که هشت سیاره ای که در منظومه شمسی ما قرار دارند (به استثنای سیارک ها، اجرام کمربند کویپر و دیگر اجرامی که سیاره تلقی نمیشوند) متوسط تعداد سیارات در منظومه های ستاره ای باشند، با انتخاب کردن این عدد، گام بعدی ضرب آن در تعداد ستاره های کهکشان راه شیری است.

تعداد ستاره های کهکشان

در رابطه با تعداد ستاره های کهکشان راه شیری میان پژوهشگران اختلاف نظر وجود دارد. اساسا، معضل اخترشناسان در برآورد تعداد ستاره های کهکشان این است که نمی شود راه شیری را از نمایی خارجی دید. و از آنجایی که راه شیری یک کهکشان مارپیچی دیسکی شکل است (به خاطر تداخل نور ستاره ها) به سفتی می توان ستاره های طرفی که مقابل ماست را شناسایی کرد.

در نتیجه تنها راه تخمین تعداد ستاره های کهکشان محاسبه ی جرم آن و برآورد این که چقدر از این جرم به ستاره ها تعلق دارد، است. بر اساس این محاسبات، پژوهشگران برآورد کرده اند که کهکشان راه شیری چیزی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره را شامل شود (هر چندین برخی باور می‌ دارند این شمار حتی به بیش از یک تریلیون هم می رسد.)

عکس شماره ۲ ⇩عکس چه تعداد سیاره در کهکشان ما وجود دارد؟
خب حال که محاسبه ستارگان صورت گرفت، قادر هستیم بگوییم کهکشان راه شیری (به طور متوسط) چیزی بین ۸۰۰ میلیارد تا ۳٫۲ تریلیون سیاره دارد، در برخی برآوردها این عدد بیشتر از ۸ تریلیون هم محاسبه شده است! اما برای تعیین این که چه تعداد از این سیارات قابل سکونت هستند، احتیاج است که شمار سیارات فراخورشیدی ای که تا به حال مطالعه شده اند را داشته باشیم.

سیارات فراخورشیدی قابل سکونت

تا تاریخ سیزدهم اکتبر ۲۰۱۶، ستاره معرفی کن وجود ۳۳۹۷ سیاره فراخورشیدی که بطور بالقوه توانایی سکونت دارند را از لیستی متشکل از ۴۶۹۶ سیاره ی کاندیدا(که بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ یافته شده اند)تایید کرده اند. برخی از این سیارات به طور مستقیم مورد مشاهده قرار گرفته اند، یعنی به اظهار ساده تر در یک فرایند تصویربرداری مستقیم یافته شده اند. با این حال اکثریت قریب به اتفاق آنها به طور غیر مستقیم و با مدد راهکار «سرعت شعاعی» و یا «راهکار عبوری یا ترانزیت» یافته شده اند.

در راهکار اول، وجود سیارات از اثر قیمتیش آنها بر نور ستاره مادر استنباط می شود. ستاره معرفی کن اساسا با با توجه و اندازه گیری میزان عقب و پیش رفتن ستاره اگه دارای یک منظومه سیاره ای باشد، جرم سیاره هایش را محاسبه می کنند. اما در راهکار دوم هنگامی که سیاره به طور مستقیم از مقابل ِ ستاره ی مادری اش عبور می کند و موجب کم نور شدن آن می میگردد، کشف می شود. در این راهکار اندازه و جرم سیاره بر اساس میزان کاهش نور ستاره تخمین زده میشود.

تلسکوپ فرا زمینی موسوم به «ماموریت کپلر» (Kepler Mission) تا به حال حدود ۱۵۰۰۰۰ ستاره را مورد مشاهده گذاشته است، که این تعداد در چهار سال اول ماموریت آن عمدتا شامل ستاره های کلاس M می شود، این نوع ستاره ها با عنوان کوتوله های قرمز نیز شناخته می شوند، آنها جرمی کمتر از ستارگان نورانی دارند، و سفتتر از آنها قابل مشاهده هستند.

عکس شماره ۳ ⇩عکس چه تعداد سیاره در کهکشان ما وجود دارد؟
تعداد سیارات فراخورشیدی کشف شده در هر سال تا سال ۲۰۱۶ میلادی

از نوامبر ۲۰۱۳ تلسکوپ کپلر وارد مرحله تازه ای موسوم به ماموریت K2 شده است. در این مرحله کپلر بیشتر بر روی ستاره های کلاس K و کلاس G که تقریبا در حد و اندازه خورشید ما گرم و نورانی هستند متمرکز شده است. براساس اطلاعات اخیر بدست آمده از مرکز تحقیقی ایمز ناسا، کپلر یافته است که ۲۴ درصد از ستاره های کلاس M امکان می دارد دارای سیاراتی هم سایز زمین (مثلا سیاراتی که کمتر از ۱٫۶ برابر شعاع زمین هستند) با شرایطی مستعد سکونت باشند. بر همین اساس، با توجه به شمار ستاره های کلاس M در کهکشان حدود ۱۰ میلیارد سیاره قابل سکونت شبیه ِ زمین وجود دارد.

به همین ترتیب با توجه به اطلاعات بدست آمده از فاز K2 از ماموریت کپلر، حدود یک چهارم ستاره های بزرگتر مورد بررسی قرار گرفته نیز سیاراتی به اندازه ی زمین به دور خود دارند که شرایطی عالی برای سکونت دارند. بنابراین می توان تخمین زد که به معنای قرار می داری لغت، ده ها میلیارد سیاره که بالقوه توانایی سکونت دارند در کهکشان وجود دارد. در سال های آینده، ماموریت های تازه ای افتتاح خواهند شد، شبیه به تلسکوپ فرا زمینی جیمز وب(JWST) و تلسکوپ فرا زمینی تس (TESS).

این ماموریت ها خواهند توانست سیارات کوچولو تری که بر مدار ستاره های کم نورتری قرار دارند را شناسایی کنند و حتی امکان می دارد امکان زندگی بر روی آنها را نیز تعیین کنند. هنگامی که این ماموریت های جدید شروع شوند، ما قادر هستیم تخمین های خوب تری از اندازه و تعداد سیاراتی که به دور یک ستاره متداولی می گردند داشته باشیم، همچنین ما قادر خواهیم شد برآور های دقیق تری از تعداد سیارات موجود در کهکشان صاحب شویم. اما تا آن وقت، همین شماری هم که محاسبه شده است دلگرم کننده است، و همین مقدار هم نمایان میکند که شانس پیدا کردن هوش فرازمینی در آینده بسیار بالاست!

___________________________________