«طپانچه بانو»؛ قصه بانو عجیبی که شهر ما را متمدن می کند (۶ عکس)


«طپانچه خانم»؛ داستان زن عجیبی که شهر ما را متمدن می کند

«طپانچه زن» به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب حسین‌پور به زودی در تالار چهارسو کلکسیون تئاتر شهر به صحنه می‌رود.
هنرآنلاین: «طپانچه زن» به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب حسین‌پور به زودی در تالار چهارسو کلکسیون تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

در راه روهای پر پیچ و خم آپارتمان تئاتر شهر، از مقابل سالن‌ها و پلاتوهای گوناگون که عبور کنید، همیشه صداهایی را خواهید شنید که هر کدام روایت‌گر قصه غریبی از زندگی‌ است.

روزی از مقابل پلاتو تمرین شماره ۲ عبور می‌کردم متوجه تمرینات یک گروه اکرانی شدم و بر آن شدم ساعتی کنارشان باشم و در مورد تاثیری که قصد به صحنه بردن آن را دارند بشنوم.

عکس شماره ۱ ⇩
عکس «طپانچه زن»؛ قصه زن باورنکردنی ای که شهر ما را متمدن می کند

گروه نمایش “طپانچه زن” که در جشنواره سی و چهارم فجر توانست موفقیت‌های بسیاری را به دست آورد به زودی در تالار چهارسو به صحنه خواهد رفت. گروهی که در محیطی صمیمانه گردهم آمده‌اند و تلاش می‌کنند تا بتوانند قصه خانمی عجیب را برای مخاطبان‌شان روایت کنند. خانمی بنام “اخترالسلطنه” که سعی دارد بهداشت، فرهنگ و تمدن را در شهر خود بوجود آورد.

نمایش بر اساس یکی از متن‌های محمدامیر یاراحمدی است نویسنده‌ای که آثارش از زبان و ساختار ویژه ای برخوردارند و فرا زمینی آشنا و در عین حال غریب را برای مخاطبان سرزمینش به عکس و تصویر می‌کشد.

پس از گذشت ساعتی، در زمان استراحت گروه به سراغ کارگردان و هنرپیشگان نمایش که برخی از آنها چهره‌هایی آشنا هستند می‌روم تا دقایقی با آنها حرف زنم.

“گروتسک” سبک محبوب من است

شهاب حسین پور از جمله کارگردانان جوانی است که قادر بوده کارنامه اجرایی خوبی را برای خود به دست آورد. او با بیان توضیحاتی در مورد اجرای نمایشنامه‌های محمدامیر یاراحمدی گفت: این مساله چهار دلیل عمده دارد. اول زبان این متن‌هاست که بسیار بینظیر است. دیگر آن که در نمایشنامه‌های این نگارنده همیشه سبک گروتسک نهادینه است، طرحی که بسیار مورد توجه من است. دلیل سوم آنست که در آثار او کاراکترها دچاراند و ناگزیر به انجام کارهایی هستند، بنابراین تشخیص آن که چه کسی خوب و چه کسی بد است به هیچ وجه راحت نیست. آدم‌ها بر اساس موقعیت دست به عمل می‌زنند. در پایان باید نقل بکنیم همراهی و همفکری با او برای هر کارگردان بسیار پر ارزش است. او نویسنده‌ای است که چنانچه به کمک او احتیاج پیدا کنیم حضور دارد و بسیار انعطاف‌پذیر است و بر اساس شرایط اجرا، تغییرات را انجام می‌دهد.

کارگردان نمایش “بیوه‌های غمناک سالار نبرد” در مورد تفاوت‌های این نمایش نسبت به اجرای جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: نمایش با تفاوت‌هایی نسبت به اجرای جشنواره به صحنه می‌رود. اساس کار همان چیزی است که رحلت کرده بوده است. ما پنج بازیگر جدید داریم. همچنین به دلیل ابعاد تالار چهارسو تغییراتی در دکور خواهیم داشت.

حسین‌پور افزود: از سوی دیگر به دلیل این که احساس کردیم تماشاگران نگاه کردن نمایش ۱۱۵ دقیقه‌ای برایشان کسالت بار است زمان اجرا را کاهش دادیم. این کاهش زمان به واسطه کاهش دادن دیالوگ‌ها و مخلوط ترفند اجرای چندین صحنه است. در واقع با بهره بردن از سبک “جوهاکیو” و فضای نمایش “کابوکی” شرق این مخلوط را به انجام رساندیم. این مساله در کار بود اما برای اجرای عمومی تشدید شده است.

عکس شماره ۲ ⇩عکس «طپانچه زن»؛ قصه زن باورنکردنی ای که شهر ما را متمدن می کند

کارگردان “یک حیات خوب تر” در مورد اجرای این اثر در تالار چهارسو با توجه به محدودیت‌هایی که برای آنها به وجود می‌آورد بیان کرد: روزی که کار را به مراسم فیلم فجر خواست دادم، با توجه به اطلاعاتی که کسب کردم متوجه شدم کار ما در یک تالار بلک باکس اجرا خواهد شد و برای همین نمایش برای اجرا در چنین جاای آماده شد. در زمان جشنواره تالار عمده تئاتر شهر به ما داده شد اما دوستان در جشنواره به من یاری رساندند و تالار را تحول و در تالار استاد سمندریان به صحنه رفتیم که برای ما بسیار ایده آل بود.

او بیان کرد: برای اجرای عموم نوبت اجرا در ایرانشهر داشتم. آنجا نقل کردند باید دو کار در یک تالار به صحنه برود. دکور ما توانایی جابه‌جایی نداشت و شمار نفرات‌مان هم زیاد است و به دلیل گریه کنم و تیپ با گروه دیگر، تداخل پیدا می‌کردیم. امکان اجرای تک هم فراهم نشد. درخواستم در تالار اختصاصی اجرا بروم که مرکز هنرهای اکرانی شرایط اجرا در تئاتر شهر را برای‌مان بوجود آورد که از آن استقبال کردم. شمار صندلی‌های چهارسو محدود و ابعاد تالار کوچولو می‌شود. از مدیر پیشین خواست کردم با توجه به شرایط من و لطمه‌ای که امکان دارد کار بخورد در تالار عمده به صحنه بروم؛ اما متاسفانه این بحث پذیرفته نشد و قرار شد در تالار چهارسو به صحنه برویم.

نمایشنامه‌های محمدامیر یاراحمدی شبیه به غزل می‌ماند

فریبا متخصص از جمله بازیگرانی است که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد؛ هنرپیشگی که به واسطه اجرای خوب و تکنیکی خود در این نمایش تندیس هنرپیشگی سی و چهارم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به دست آورد. او در مورد وجودش در این نمایش و ویژگی‌های آن گفت: این دومین تجربه اجرایی من از نمایشنامه‌های مرد یاراحمدی است؛ پیش از این در نمایش “هیچ‌کس عدم بیدارمان کند” به کارگردانی پیام دهکردی حاضر بودم و این متن دومین کاری است که بر اساس نوشته‌های این نگارنده انجام می‌دهم. فکر نمی‌کردم از آن کار، وارد این نمایش بشوم چراکه از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است.

عکس شماره ۳ ⇩عکس «طپانچه زن»؛ قصه زن باورنکردنی ای که شهر ما را متمدن می کند
او با اشاره به نقشی که در این کار برعهده دارد عنوان کرد: در این اثر نقش “اخترالسلطنه” را ایفا می‌کنم، خانمی که قصد حفظ کردن طپانچه‌هایش را دارد.

متخصص بیان کرد: نمایشنامه‌های مرد یاراحمدی شبیه به غزل می‌ماند که چنانچه نتوانید آنها را درک کنید قادر به بیان و اجرای آن نخواهید بود. خوشختانه او در جوار ما حضور داشت و گاهی برخی از جملات را بیش از بیست بار برای ما می‌خواند تا آگاهی بداریم چطور باید آن را بخوانیم و آکسان قرار دهی کنیم.

او اجرای این اثر را بسیار متفاوت از جشنواره آگاهی داشت و گفت: اجرایی که به زودی به صحنه خواهیم برد، بسیار فرق می دارد و اتفاقات دیگری را برای آن رقم زده‌ایم. امیدوارم با توجه به سفتی آن و زمان محدودی که در اختیار داشتیم نتیجه رضایت‌بخش باشد.

“طپانچه زن” برایم چالش‌های گیراای داشت

محمد بی نظیری یکی دیگر از هنرپیشگان این نمایش است؛ او که این روزها در کلکسیون “برنامه دورهمی مهران مدیری” بسیار کامیاب عمل کرده است با ارائه توضیحاتی از وجودش در این اجرا و چالش‌های پیش رویش سخن گفت. او توضیح داد: وقتی که به گروه افزوده شدم تقریبا کار بسته شده بود. اکرانی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بسیار کامیاب عمل کرد و جوایز بسیاری را به دست آورد.

او ادامه داد: این کار برای من چالش‌هایی همراه با داشت از جمله آن که دیرتر به گروه همیشه بودم و رسیدن به آنها سخت‌هایی همراه با داشت. زبان متن برایم جذاب بود زیرا جدا از زبان محاوره‌ای و آشنایی است که به کار می‌بریم. دیالوگ برقرار می‌شود؛ فاصله‌گذاری می‌کند که به لحاظ هنرپیشگی قابل توجه است.

عکس شماره ۴ ⇩عکس «طپانچه زن»؛ قصه زن باورنکردنی ای که شهر ما را متمدن می کند

بی نظیری یاد آوری کرد: به واسطه فرمی هم که برای اجرا درنظر گرفته شده، از هنرپیشگی رئالیستی که بیشتر آن را آزموده بودم دور می‌شود؛ باید بازی فرمالیستی به انجام برسانیم. این مساله محدودیت‌هایی در لحن و اندام بازیگر ایجاد می‌کند؛ انجام چنین تجربه‌ای را بسیار پسندم.

او با بیان این که در این اثر نقش “هوشنگ” را ایفا می‌کند گفت: این کاراکتر ویژگی‌های شخصیتی باحالی دارد که باید برای آن ژست‌های ویژه ای را درنظر بگیرم که در کل نمایش با من همراه باشد و آن را با فیگورهای محدود پیشنهاد بکنم که خود درگیری تازه‌ای برایم به شمار می‌رود. از سوی دیگر درپی پیدا کردن روابط با سایر کاراکترهای نمایش هستم که باید آن را در متن پیدا کنم. فکر می‌کنم انتخاب این نمایش و حضور در آن تجربه خوب و تازه ای برایم باشد و تماشاگران هم با آن مرتبط شوند.

تلاش کردیم کارمان تکرار گذشته نباشد

آرش فلاحت‌پیشه از هنرپیشگان خوب عرصه تئاتر است که در نقش‌های فرق می داری نمایان ساخته شده است. او که در نمایش “طپانچه زن” نقش سرهنگ را برعهده دارد بیان کرد: نوشته‌های مرد یاراحمدی زبان ویژه ای دارد؛ در وهله اول که این اثر را می‌خوانید متوجه خواهید شد که ترفند نمایش‌های ایرانی را می‌طلبد.

او عنوان کرد: ما تلاش کردیم که کارمان تکرار گذشته نباشد تا نمایش شکل اجرایی فرق می داری داشته باشد و عکس و تصویر جذاب‌تری پیشنهاد بکنیم. فکر می‌کنم تماشاگران ما با دنیا فرق می داری مواجه می‌شود.

نمایشنامه از زبانی خاص برخوردار است

حمید رحیمی نیز یکی از هنرپیشگان باسابقه تئاتر در این نمایش با گروه اجرایی همراه است. او که در این نمایش ایفاگر نقش “دده” است با بیان توضیحاتی کوتاه یاد آوری کرد: متن این کار در ادامه مسیری است که مرد یاراحمدی داشته و بر آن تسلط کافی دارد. نوشته ای که به لحاظ زبانی موزیک، آکسان‌گذاری خاص است و دقت بالایی را می‌طلبد. تلاش ما بر آن بوده که به خوبی آن را اجرا کنیم.

“طپانچه زن” تا سال‌ها در ذهن مخاطب می‌ماند

عکس شماره ۵ ⇩عکس «طپانچه زن»؛ قصه زن باورنکردنی ای که شهر ما را متمدن می کند

از دیگر بازیگرانی که در این نمایش حضور دارند محمد صدیقی‌مهر است. او نیز درباره این اثر توضیح داد: در این نمایش نقش “ملی خان” داماد اخترالسلطنه را بازی می‌کنم. متن ادبیات ویژه ای دارد که آن را در نمایش “بیوه‌های سالار نبرد” هم آزموده بودیم. من این زبان را پسندم و تجربه آن برایم شیرین است. تمرینات بسیاری را برای جشنواره تئاتر فجر به اتمام رساندیم، این تمرینات هنوز ادامه دارد و ما روش‌های‌مان را تحول می‌دهیم. نمایش برپایه المان‌های شرق است. کار بسیار مرتب و دقیق است و تا سال‌ها در ذهن مخاطب خواهد ماند.

نمایش به روش کارهای ایرانی است

گیلدا حمیدی ایفاگر نقش “قمری” است. او درباره حضور در نمایش “طپانچه زن” بیان کرد: “قمری” کلفت باکلاس تهرونی منزل است که درپی خوشبختی می‌گردد. “طپانچه زن” هم اکرانی با طرحی خاص است و از ریتم و فضای ویژه ای برخوردار است.

دید تازه ای در اجرای حرکات نمایش داشته‌ایم

علیرضا مؤیدی نیز درباره نقش خود در “طپانچه زن” گفت: نقش من در این نمایش بسیار کوتاه اما پیچیده است. متن از ساختار بسیار قوی برخوردار است و درگیری بسیاری برای هنرپیشگان ایجاد می‌کند. در نگاه اول به متن میزانسن ساکن و ایستا است و کارگردان با حرکت‌های نمایش‌های شرقی دید تازه ای نسبت به آن داشته است.

عکس شماره ۶ ⇩عکس «طپانچه زن»؛ قصه زن باورنکردنی ای که شهر ما را متمدن می کند

دیزاین حرکات با بهره گیری از سنت‌های آسیایی

حرکت در نمایش “طپانچه زن” نقش عمده‌ای ایفا می‌کند؛ بر این اساس بهزاد جاودان‌فر دیزاین حرکات این اثر را برعهده دارد. او با بین مطالبی در این رابطه گفت: قبل از اجرای جشنواره به گروه پیوستم. آن زمان بیشتر تمرینات صورت گرفته بود.

او تاکید کرد: کار پیچیده بود زیرا از سنت‌های اکرانی آسیای دور، شبیه به کابوکی بهره گرفتیم. اوایل سخت جلو می‌رفتیم اما کم کم به نقطه‌ای که می‌خواستیم دست یافتیم. طی سال‌هایی که از فعالیتم در این عرصه می‌گذرد تا این اندازه در کاری بر جزئیات تاکید نکرده بودیم. برای هنرپیشگان سبک حرکتی ویژه ای دیزاین شده است.

جاودان‌فر تاکید کرد: تهیه شدن به دلیل محدودیت زمان سخت‌تر بود اما اکنون هنرپیشگان به شرایط نسبی خوبی رسیده‌اند.

نمایش “طپانچه زن” به نویسندگی محمد امیریاراحمدی و کارگردانی شهاب‌ حسین‌پور اواخر ۲۹ مهرماه اجراهای عمومی خود را در تالار چهارسو کلکسیون تئاترشهر شروع می کند.

–انتهاي مطلب–

تهیه کننده : رستم گ.

سینما و تئاتر در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

عهد و پيمان فلک را نيست چندان اعتبار
««« »»»
عهد با پيمانه بندم شرط با ساغر کنم

«طپانچه بانو»؛ قصه بانو عجیبی که شهر ما را متمدن می کند (۶ عکس)

TT / 340 — TP / 18%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال