نظری به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن (۹ عکس)


نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن

بدیهی است که فقط در نقاطی از دنیا که میمون زندگی کرد می‌کند چون افریقا، بعضی نقاط آسیا، نواحی مرکزی آمریکای جنوبی و امریکای شمالی، اسطوره‌ی میمون و مفاهیم نمادین میمون وارد فرهنگ این نقاط شده است.
ماهنامه شبکه آفتاب: بدیهی است که فقط در نقاطی از دنیا که میمون زندگی کرد می‌کند چون افریقا، بعضی نقاط آسیا، نواحی مرکزی آمریکای جنوبی و امریکای شمالی، اسطوره‌ی میمون و مفاهیم نمادین میمون وارد فرهنگ این نقاط شده است.
در سایر نقاط دنیا نمادها وجهی اسطوره‌ای ندارند بلکه تمثیل‌هایی مرتبط با ریخت‌شناسی و رفتارشناسی میمون هستند. به احتمال قوی میمون در کشورمان بومی نبوده و محله‌هایی چون میمون‌دره، در بخش ابهر از شهرستان زنجان، میزبان میمون‌هایی از نواحی دیگر بوده.
در خلال میمون‌دژ از قلاع اسماعیلیه، در دهستان رودبار شهرستان قزوین که به دستور حسن صباح ساخته شده بود و به‌دست هلاکوخان مغول با خاک یکسان شد، دژی خجسته و سعید منظور بوده و از واژه‌ی عربی میمون آمده، یا میمون‌آبادها که در چند نقطه‌ی کشورمان وجود دارند، با واژه‌ی جانور میمون بی‌ارتباط هستند و به معنای مبارک و خجسته‌اند.
از طرفی در کشورمان شمار انگشت‌شمار ضرب‌المثل‌‌ درباره‌ی میمون اثبات‌گر همین مورد است؛ یا قصه‌های عامیانه در رابطه با میمون، که بسیار اندک است، و آنچه هست ترجمه‌های اخیر از ادبیات کودکانه‌ی خارجی؛ در غزل قدیم فارسی میمون با بنواژه‌ی عربی به معنای مبارک و خجسته آمده و میمون جانور، به‌صورت بوزینه یا بوزنه، در پنج غزل از مولانا جلال‌الدین و یک جا در «خسرو و شیرین» ارتشی که ریشه‌ی برخی ضرب‌المثل‌ها شده‌اند، اما نه در حافظ و سعدی …، در «کلیله و دمنه» چه از اصل هندی و موسوم به «پنجه تنتره»، نوشته‌ی بیدبا، و چه نوشته‌ی برزویه‌ی طبیب به فارسی میانه و بنام «کلیلگ و دمنگ»، که گم شده، فعلاً فقط با ترجمه‌ی نصراله منشی به فارسی وجود می دارد، که در آن به‌صورت بوزنه آمده که یکی ماجرا «بوزینگان و یراعه» (کرم ‌شب‌تاب) و دیگر ماجرا «بوزنه و باخه» (سنگ‌پشت) که اولی تمثیل هوش و دومی تمثیل حرف‌ناشنوی است. یکی از برابرهای میمون، کَپی، از واژه‌ی پهلوی است و در سنسکریت نیز به همین ‌شکل آمده، و گمان می‌رود واژه‌ی کُپی به معنای رونوشت از همین عبارت وارد زبان‌های لاتین شده باشد، به دلیل صفت تقلید میمون، و حتی واژه‌ی قباله از کپی آمده است. ریشه‌ی واژه‌ی میمون و زمان کاربرد آن را در زبان فارسی در هیچ‌کجا نیافتم.
عکس شماره ۱ ⇩
عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
به هر صورت تقریباً یقین است که میمون در هیچ‌زمانی بومی کشورمان نبوده و از‌این‌رو اسطوره‌ای نداشته تا نمادی بر آن مترتب شود. باری برای یافتن اسطوره‌ی میمون و جست‌وجوی مفاهیم نمادین آن به مکان‌هایی سفر می‌کنیم که میمون بومی آن است: کشور هند، تبت، کشور چین، کشور ژاپن، افریقای مشکی، امریکای شمالی و جنوبی؛ و همچنین به یونان که میمونِ بومی ندارد اما وجودی کوتاه از میمون در اسطوره دارد:
در اساطیر هندو هنومن(هنومت)، به معنای سخت‌آرواره، خدا-میمون هندو، فرزند ملکه‌ی میمون‌ها اَنجنا و دستیار ششمین تجسد ویشنو، راما- قهرمان حماسه و منظومه‌ی «رامایانه»- بود. هنومن به دلیل چابکی، نیروی اندامی، علم و همچنین وفایش به راما شهرت داشت. پدرش وایو خدای باد بود و ازاین‌رو هنومن می‌توانست خود را در هوا جابه‌جا کند. او سربازی ماهر و سرکرده‌ی لشکر میمون‌ها و خرس‌ها بود. هنومن همسر راما، سیتا را که توسط مظهر شر و بدی، راوانه دزدیده شده بود، نجات داد و راما را که در جنگ با راوانه جراحتی شده بود، بر پشت نشاند و تا هیمالیا پرواز کرد و در آنجا با گیاهی جادویی زخم‌های مهلک او را شفا داد. راما به این خاطر به هنومن جاودانگی عطا کرد.
عکس شماره ۲ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
تصویر ۱/ هنومن، میمون هندو، صحابی راما، طرح و نقاشی سبک پاهاری،
با آبرنگ روی ورق کاغذ، ابعاد ۳/۹ × ۹/۱۳ سانتیمتر (مجموعه‌ی آناندا کوماراسوامی)

هنومن را با صورتی بزرگ و دمی دراز تصویر می‌کنند. اسطوره‌ی هنومن در نمادشناسی هندو نشان‌دهنده‌ی مهارت و خودجوشی است. در کشور هند بانوان نازا لخت می‌شوند و مجسمه‌ی میمون مقدس یا هنومن را برای بارور شدن در آغوش می‌گیرند.

در اساطیر تبت تبتی‌ها میمون را نیای خود می‌دانند و او را در مقام بودی‌ستوه یا مظهر بودا، که جانوران کامل را به نیروانه یا کمال می‌رساند، ستایش می‌کنند. خانه‌به‌دوشی و عدم وابستگی میمون‌ها به مکان، یا لانه‌ای خاص، با سلوک دراویش مقایسه شده، زیرا دراویش قدیم یا فقرا نیز شبیه به میمون‌ها دوره می‌گشتند و در مکانی خاص سکنا نمی‌گزیدند، و همین شباهت نشانه‌ی بی‌نیازی لحاظ شده است.
از سوی دیگر بوداییان تمرکز و مراقبه‌‌ی خود را با چگونگی رام کردن میمون مقایسه کرده‌اند، یعنی رهرو بودایی به چه صورت با ممارست و تدبیر می‌تواند نفس خود را رام کند و از وحشی اهلی بسازد. در نمادشناسی، میمون را، که از شاخه‌ای به شاخه‌ای می‌جهد، تمثیلی از فکر می‌دانند زیرا فکر هم از شاخه‌ای به شاخه‌ای می‌پرد. بر مبنای این تمثیل در تصویر چرخ هستی تبتی‌، یا بهاوَکَره، میمون را نماد آگاهی تحلیل کرده‌اند. چرخ هستی تبتی یا بهاوَکره بر دیوارهای معابد بودایی تبت و کشور هند دیده می‌شود.
بهاوکره یا چرخ حیات به شکل میمونی به وحشت افتیم شده که چرخه‌ی سمساره (دایره‌ی زندگی‌های متوالی و حیات و فوت) را در معده دارد. در مهایانه (شکل پیشرفته‌تر و معنوی‌تر آیین بودا) آمده که شمایل چرخ هستی را، به شکل میمونی که چرخه‌ی سمساره را در معده دارد، شخص بودا به وحشت افتیم کرده تا تعلیمات خود را به عامه‌ی مردمان رساند.
از نگاه نمادشناسی سه حلقه‌ی داخلی این تصویر نشانه‌ی جهل، وابستگی و بیزاری است که به کارمه‌ی شخص تبدیل می‌شود که کارمه عمل شخص در طول یک حیات است، و در حیات بعد عکس‌العمل هر عمل به‌صورت رنج یا نقص نمود می‌یابد، و به شش نوع رنج در داخل سمساره می‌انجامد. انسان تا وقتی که به دانش واقعی دست نیابد از اسارت سمساره رهایی نخواهد یافت.

عکس شماره ۳ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
تصویر ۲/ دیوارکوبی با تصویر بهاوکره یا چرخ هستی در معده میمون
این دیوارکوب در شرق تبت بافته شده و اینک در موزه‌ی هنر بیرمنگام است.

در اساطیر کشور ژاپن سان‌بیکی نوسارو، یا سه میمون فرزانه، تصویر سه میمون را نشان می‌دهد که با نشانه دست می‌گویند: «بدی را مبین، بدی را مشنو، بدی را مگو.» سان‌بیکی نوسارو ضرب‌المثلی عکس و تصویری است و نام این سه میمون میزارو، کیکازارو و ایوازارو است؛ میزارو چشم‌هایش را پوشانده، کیکازارو گوش‌ها، و ایوازارو دهانش را پوشانده. این سه میمون نماد عقل معنوی هستند، و ضرب‌المثل عکس و تصویری آنها در قرن هفدهم روی درِ معبد سرشناس توشوگو، در نیکو کشور ژاپن، کنده‌کاری شد و شاید بر مبنای گفتاری از کنفوسیوس تصویر شده بود، در واقع کنفوسیوس و حکمتش از طریق آیین دائو، در قرن هشتم، به کشور ژاپن شناسانده شده است.

عکس شماره ۴ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
تصویر ۳/ نقش‌برجسته‌ی سه میمون روی در معبد توشوگو در نیکو کشور ژاپن

تحلیل دیگر سان‌بیکی نوسارو یا سه میمون فرزانه، که به نگاه نکردن و نقل نکردن و عمل نکردن به بدی اندرز می‌دهند، متعلق به آیین کوشین است. کوشین یا کوشی شینکو مذهبی مردمی در کشور ژاپن بود که اصالتاً از آیین دائو کشور چین آمده بود و از آیین شینتو و آیین بودا و سایر باورهای مکانی تأثیر گرفته بود. طبق آیین کوشین، سه جسم اثیری در هر وجود می داری وجود دارد که سانشی نامیده می‌شود.

در شبی که کوشین- ماشی خوانده می‌شود، و هر شصت روز یکبار قبل می‌آید، چنانچه صاحب این سه جسم اثیری، یا سانشی، آن شب را استراحت بکند، سانشی بدن او را ترک می‌کند و نزد تن‌-تای یا خدای آسمان می‌رود تا اعمال بد شخص را به تن-‌تای گزارش دهد. تن‌-تای خدایی است که تصمیم می‌گیرد مردمان بدکردار را تنبیه کند، آنان را بیمار و طول زندگی‌شان را کوتاه ‌کند، و در نکات سفت رشته‌ی زندگی‌شان را ببرد. به‌روشنی مشخص نیست در چه تاریخی رسم کوشین-ماشی در کشور ژاپن متداول شد، به‌هرحال این رسم در قرن نهم تولدی اجرا می‌شد.
مذهب کوشین امروزه به دلیل اصل مردمی‌اش پیروان کمتری دارد و محل عبادت آنها به معابد بودایی رسانده شده است. سان‌بیکی نوسارو یا سه میمون فرزانه معروف‌ترین نماد مذهب کوشین هستند. صحیح نمی‌دانیم به چه دلیل سان‌بیکی نوسارو بخشی از باور مذهب کوشین شده‌ است، تصور می‌رود که شبیه به این سه میمون، که چشم و گوش و دهان خود را پوشانده‌اند، سانشی و تن-تای هم نباید اعمال بد اشخاص را بشنوند، نگاه بکنند یا بگویند.
ژاپنی‌ها گاه این سه میمون را در محل اقامت خود قرار می‌دهند تا از منزل و فرزندان آنها مواظبت کند و در این وضعیت این سه میمون حکم نظرقربانی را دارند. بعضی‌ از ژاپنی‌ها، در شب کوشین-ماشی دوستان و همسایگان را فراخوان می‌کنند و کنار مجسمه‌ی سه میمون بیدار می‌نشینند و کاسه‌ای برنج، آش و میوه‌های فصل، شمع و عودی را بر کرسی می‌گذارند. همه سعی دارند در طول شب بیدار بمانند. این تنها راهی است که مانع خروج سانشی از اندامشان و گزارش اعمال آنها به تن-تای می‌شود.
سان‌بیکی نوسارو یا سه میمون فرزانه‌، که از اصل متعلق به مذهب کوشین بودند، روی درِ معبد توشوگو در نیکو کشور ژاپن یعنی روی در معبدی شینتویی کنده‌کاری شده بودند که در واقع به این خاطر بود که میمون در مذهب شینتو نیز از نگاه نمادشناسی حائز اهمیت است. به‌علاوه میمون در رابطه با آیین ذن و آیین بودا هم هست و در این آیین‌ها نیز جنبه‌ای متبرک دارد. ژاپنی‌ها عقیده دارند که میمون بشارت نیکی‌ها را می‌دهد. حتی در جشن اهمیتی می داری که در سال میمون گرفته می‌شود، که هر دوازده سال یک بار رخ می‌دهد، میمون نشانه نشاط و عقل است.
در کشور ژاپن مرسوم است که نام میمون را در جشن عروسی بر زبان نیاورند زیرا امکان می دارد موجب شود عروس فرار کند، اما در عوض سرشناس است که میمون ارواح خبیث را دور می‌راند، ازاین‌رو اغلب به خردسالان عروسکی به شکل میمون هدیه می‌دهند. همین عروسک‌ها را به زن آبستن هم می‌دهند.

عکس شماره ۵ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن

میمون در اساطیر کشور چین میمون‌ها، به‌خصوص بوزینه‌ی دم‌کوتاه و میمون درازدست، بیش از دو هزار سال است که در فرهنگ کشور چین نقش نمادین اهمیتی می داری را بر عهده دارند. حضور میمون در منطقه‌البروج چینی نشانه‌ی همین اهمیت است. مهم‌ترین میمون اساطیری در فرهنگ کشور چین سون‌ووکونگ یا شاه‌میمون نام دارد.

او از سنگی جادویی زاده شد. این سنگ بر قله‌ی کوهی واقع بود و از آن نقطه نیروهای آسمان و زمین متعلق به شروع زمان را دریافت می‌کرد. همین سنگ تبدیل به زهدانی جادویی شد و روزی تخم اولین را زایید که به اندازه‌ی توپ بود. وقتی باد به این تخم وزید، تبدیل به میمونی سنگی شد که دارای پنج حس و چهار دست و پا بود. وقتی میمون سنگی متولد شد، از همان ابتدا می‌توانست روی زمین قدم بزند. بعد به چهار جهت تعظیم کرد.
وقتی چشمان میمون سنگی حرکت کرد، دو شعاع نور زرین به سوی کاخ یشم ساطع شد و حکیم بزرگ آسمان، خاقان بزرگ گنبد آبی آسمان، را بهت‌زده کرد. خاقان بزرگ بر اریکه‌اش در سالن ابرهای معجزه‌آسا در کاخ مِه نشسته بود، و دورتادورش وزیرانش نشسته بودند. وقتی خاقان بزرگ گنبد آبی آسمان این نور زرین خیره‌کننده را دید، دستور داد چشمِ هزار فرسخ و بادِ گوش‌دار دروازه‌ی جنوبی آسمان را باز بکنند و بینند.
پس آنها خبر آوردند که در جزیره‌ای از گل‌ها و میوه‌ها، سنگی جادویی روی قله‌ی کوهی بوده که تخمی جادویی به دنیا آورده و این تخم تبدیل به میمونی شده و این نوری که تمام کاخ یشم را روشن کرده از چشمان این میمون سنگی ساطع شده است، اما از وقتی که میمون غذا می‌خورد و می‌آشامد، نور به‌تدریج خاموش می‌شود.
این میمون که می‌توانست بدود و بجهد، از درختان و گیاهان غذا بخورد و از برکه‌ها و چشمه‌ها بنوشد، با گرگ‌ها رفیق شده بود و با ببر و یوزپلنگان می‌چرخید، با گوزن‌ها رابطه‌ی خوبی داشت، و با میمون‌ها خویشی داشت. شب‌ها روی صخره‌ها می‌خوابید. اما وقتی میمون‌ها به جست‌وجوی سرچشمه‌ی رودها و آبشارها رفتند و نقل کردند هر که بتواند به منبع آب برسد او را شاه می‌کنیم، میمون سنگی به پشت آب‌ها رفت و سرچشمه را پیدا کرد و شاه‌میمون یا سون‌ووکونگ لقب گرفت.
پس از جنگ‌ها و درگیری‌ها با خاقان کاخ یشم، به خواسته‌ی خاقان کاخ یشم، بودا او را بر کوهی زندانی کرد و پنج قرن آنجا زندانی بود و کاغذی که مانتره‌ی «اوم، مانی، پدمه، هوم» به خط طلا روی آن نگاشته شده بود به دور او پیچید، او از این کاغذ تعلیمات بودا را گرفت. سپس شاگرد یوانگ‌-سن حکیم شد و به کشور هند رفت تا سوتره‌های (سوره) بودا را جمع کند، و سفر آنان به غرب شروع شد، در این مرحله سون‌ووکونگ به رهرو تیزهوش بودایی‌دائویی مبدل شده بود.

عکس شماره ۶ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
تصویر ۵/ سون‌ووکونگ با یوانگ‌-سن

رمان اصیل چینی موسوم به «سی‌یو‌جی» به معنای «سفر به غرب» از این اسطوره‌ی چینی استخراج شده و باقی مانده است. در این رمان شخصیت عمده سون ووکونگ (سون هینگ چو) یا شاه‌میمون نام دارد. در این رمان که نوشته‌ی وو-جینگ‌ین است، این شاه‌میمون همانند داستان اسطوره‌ای خود از سنگ زاییده شده بود و نیروهای فوق‌طبیعی را از طریق تمرینات بودایی به دست آورده بود. در این رمان نیز سون‌ووکونگ، پس از شورش دربرابر آسمان‌ها، به‌دست بودا در زیر کوهی محبوس ‌شد، سپس با حکیمی (یوانگ-سن) در مسافرتی همراه شد تا سوتره‌های عمده بودا را از کشور هند به کشور چین بیاورد. در این رمان این میمون همسفری لوده و مسخره عدم بلکه کاهن هوشمند بودایی بود.

عکس شماره ۷ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
تصویر ۶/ تصویر سون‌ووکونگ در یکی از چاپ‌های رمان،
متعلق به قرن نوزدهم، نقاش ناشناس

در این رمان اصیل سون‌ووکونگ یا شاه‌میمون نیروی بسیار دارد و بسیار سریع‌الحرکت است، به ۷۲ صورت می‌تواند تحول هیأت بدهد و به شکل جانداران و اشیای گوناگون درآید، اگرچه گهگاهی به دلیل دمش برای بعضی اشکال به‌طور کامل تغییرهیأت نمی‌دهد. سون‌‌ووکونگ جنگجوی ماهری است و هر دانه‌ی مویش توانایی ای جادویی دارد که می‌توانند به اشیای برنده و سلاح‌های قوی تبدیل ساخته شوند. در خلال سون‌ووکونگ می‌تواند به باد و آب فرمان بدهد و طلسمی برای دفع شیاطین بخواند و انسان‌ها و پریان و خدایان را بی‌حرکت کند.

سون‌‌ووکونگ در این رمان، که بازگفت همان سون‌ووکونگ اسطوره‌‌ی چینی است، شاید از هنومن هندو، شاگرد راما که قصه اش در رامایانه آمده و همچنین از عناصر فولکلور چینی اقتباس شده، حتی برخی از پژوهشگران سون‌ووکونگ را بر وجود هنومن هندو تأثیرگذار می‌دانند، نه برعکس.
در منطقه‌البروج چینی، میمون بر برج قوس استیلا دارد. اسطوره‌ی سون‌ووکونگ در نمادشناسی نشانه عقل و تدبیر و درعین‌حال چابکی و بازیگوشی است.
میمون در اساطیر یونان در اساطیر یونان، کرکوپه‌ها میمون‌هایی بودند که در جاده‌ها راهزنی می‌کردند. آنها ماجراجویان مزاح بودند که عابران را به خشم می‌آوردند. دو کرکوپه‌ در راه به هراکلس برمی‌خورند، و وقتی هراکلس در جوار جاده به خواب رفته بود، می‌خواستند به اموال او سرقت بزنند، اما هراکلس بیدار می‌شود و به‌آسانی بر آنها غلبه می‌کند و هر یک از آنها را به پایان چوب بلندی می‌بندد و بر شانه‌ی خود حمل می‌کند. اما آنها با شوخی‌های خود هراکلس را به خنده می‌آورند و هراکلس آنها را آزاد می‌کند.
عکس شماره ۸ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
تصویر ۷/ نقش‌برجسته‌ی سنگی از هراکلس و کرکوپه‌ها، در معبد سِلِه
(یکی از سه معبد پائستوم، شهر سنتی یونان، فتح‌شده به‌دست رومیان)، واقع در سالرنو، ایتالیای جنوبی

در بعضی سنگ‌نگاره‌ها در یونان، میمون‌ها به شکل خادمان خدایان تصویر شده‌اند و واسط میان انسان و عالم خدایان هستند.

اسطوره‌ی میمون در افریقا فالی‌های کامرون میمون مشکی را مظهر آهنگر اولین می‌دانند که آتش را دزدید. اکسو، از شیادترین چهره‌های اساطیری افریقای غربی، به شکل میمون است، در داهومی، الگبا یا لگبا خوانده می‌شود؛ سرشناس است که اکسو موجد نزاع میان آدم‌ها می‌شود و میان انسان‌ها و خدایان نفاق می‌افکند.
اکسو از مکارترین پیک‌های خدایان است. او را بی‌خانه و روحی آواره می‌دانند که در میدان‌ها و چهارراه‌ها ساکن است. در باب این میمون قصه‌ها و آهنگ‌های بسیار مانده است و شخصیت دیگر این قصه‌ها شیر و فیل هستند که میمون از وعده فیل چیزی به شیر می‌گوید و آنها را به جان هم می‌اندازد.
اسطوره‌ی میمون دربین هندی‌شمردگان در واقع باورهای مردمی درباره‌ی میمون از افریقا به اقوام سرخپوست رفته است. از جمله اکسو، با همین نام و همان خصوصیات افریقایی خود، به باورهای سرخپوستان راه یافته است. در بعضی نقاط امریکای شمالی و جنوبی، هندی‌شمردگان میمون را نماد روح می‌دانند.
میمون قهرمانی تمدن‌ساز بوده و اختراع آتش از طریق اصطکاک به او منسوب است، او را جگوار، که نشانه‌ی نیروی اهریمنی است و دهانش دهانه‌ی دوزخ است، می‌بلعد اما در سفر در معده جگوار، که چون سفر در دوزخ است، آتش را کشف می‌کند و خود را نجات می‌دهد و جگوار را می‌خورد. میمون در این سفر همچون رهرو باطنی عمل می‌کند، و قدرت‌های خود یعنی هوش و زیرکی‌اش را پشت مزاح و هزل پوشانیده است. سرخ‌پوستان بولیوی عقیده دارند مردگان در مسیری که آنان را به نیاکانشان می‌رساند آزمون‌های بسیار را باید طی بکنند که یکی از آنها غلغلک به‌دست میمونی با ناخن نوک‌تیز است.
دربین آزتک‌ها و مایاها، مردمانی که زیر نشانه میمون به دنیا آمده‌اند (میمون یکی از روزهای تقویم آنهاست) در هنرها مهارت دارند، آوازه‌خوان، خطیب، نگارنده، مجسمه‌ساز، صنعتگر، آهنگر و سفالگرهای زبردستی هستند. در باور آنها میمون با خورشید رابطه دارد، و خورشید به عنوان خدای ترانه و موزیک ملقب به شاهزاده‌ی گل‌ها بوده و به‌صورت میمون تصویر می‌شده. میمون نماد فردی آگاه یا صنعتگری ماهر بود. میمون را نشانه‌ی شهوت‌پرستی و تندمزاجی هم می‌دیدند، اما در چند نگاره میمون را به‌صورت همزاد خدای فوت و خدای نیمه‌شب تصویر کرده‌اند. میمون نشانه‌ی آسمان شبانه و هر آن‌ چیزی بود که برای بازگشت خورشید قربانی می‌شد.
عکس شماره ۹ ⇩عکس نگاهی به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن
تصویر ۸/ سردیس سنگی با گوشواره، متعلق به قوم ازتک، موزه‌‌ی مردم‌شناسی مکزیکوسیتی

ایواریکا اسطوره‌ای از آکاوایو در آمریکای جنوبی است؛ به زبان آکاوایو، ایواریکا به معنای میمون است، ایواریکا چهره‌ای خدعه‌باز و به دلیل هوش، تنبلی، حرف‌ناشنوی، حرص و کنجکاوی‌اش سرشناس است. در اسطوره آمده که ایواریکا از زیگو نیم‌خدای سدساز، که سدی بر رودی پهناور ساخته بود، خوراکی ای دزدید و زیگو از خشم سیلابی اعزام کرد که تمام زمین را فراگرفت.

شاید قادر باش گفت میمون در تمام این اسطوره‌ها مظهر هوش، عقل و مطایبه است، و باحال این که در کشورمان میمون را اغلب مبارک می‌نامند، یعنی معنای مبارک از واژه‌ی عربی میمون بر جانور میمون نشسته است و او را مبارک کرده است.

— براى مشاهده مطالب مرتبط به بالای مطلب رجوع کنيد —

نگارنده : دنيا ش.

تاریخ و تمدن در بخش فرهنگی و هنری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

شيوه چشمت فريب جنگ داشت
««« »»»
ما غلط کرديم و صلح انگاشتيم

نظری به اسطوره ی میمون و مفاهیم نمادین آن (۹ عکس)

TT / 281 — TP / 9%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال