تفسیر ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو (۶ عکس)


تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی اول موتورهای جستجو

سنجش ذائقه کاربران ایرانی در محیط وب برمبنای جستجوی کاربران در موتورهای جستجو، نمایان میکند که ۷۵ درصد کاربران ایرانی در وب، مستندات نوشته ای را جستجو می کنند و اغلب در حوزه های سیاسی سوال دارند.
تحلیل ذائقه سنجی کاربران ایرانی در وب فارسی در آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب مرکز تحقیقات مخابرات کشورمان (وب آزما) انجام شده است. این تحلیل برمبنای خدمات بومی وب و به صورت «لاگ خدمات» انجام شده است. به معنای دیگر «لاگ» منبع بسیار غنی از اطلاعات است که از طریق آن می شود تحلیل گوناگونی را در مورد نحوه تعامل کاربر با سرویس برداشت کرد.
تفسیرهای انجام شده در وب آزما که مربوط به فصل گرما سال جاری می شود بر مبنای تفسیرهای آماری و داده کاوی مربوط به آمار بازدید خدمات مختلف وب بوده و نتایج بررسی بر مبنای لاگ یکی از موتورهای جستجوی بومی در سطح پرس و جو، کلیک کاربران، آدرسهای آی پی، ارجاع دهنده ها، بات ها و خزشگرها مطالعه شده است.
در این تحلیل لیست وب سایتهای پربازدید از طریق جویشگر، سطح ارجاع سایتها و روانه کردن کاربر به سمت جویشگرها مطالعه شده است. حتی معلوم شده که کاربران از چه کلیدواژه هایی وارد جویشگر بومی شده اند.
۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی در متن است
برآوردها از درصد استفاده کاربران ایرانی از خدمات جویش شامل جویش نوشته ای، صوتی، عکس و تصویری و ویدئویی نمایان میکند که ۷۵ درصد جستجوی کاربران ایرانی مربوط به یافتن مستندات نوشته ای است. بعد از این سرویس، جستجوی تصویر ۱۲ درصد، جستجوی ویدئو ۸ درصد و جستجوی صوت ۷ درصد جستجوی کاربران را به خود اختصاص داده است.
در همین حال میانگین شمار عبارات برای جستجوی متن بین ۳ تا ۴ لغت و برای سایر موارد ۲ تا ۳ لغت ارزیابی شده است. بررسی شمار پرس و جوها نیز نمایان میکند که کاربران ترجیح می دهند برای پیگیری اخبار به مکان استفاده مستقیم از موتور جستجو، اخبار را از خبرگزاری ها پیگیری کنند.
این درحالی است که در بخش ۱۰ پرس و جوی نخست پرکلیک از نگاه تصویر، کاربران ایرانی درپی تصاویری با موضوعات تصویر و عکسهای هنرپیشگان، گروهک تروریستی داعش، جنایات گروهک تروریستی داعش، بانمک، تیپ رسمی، راهیان نور، بسم الله الرحمن الرحیمم، رهبر، سردار سلیمانی و مدل مانتو بوده اند.
میانگین سطح وجود کاربران
میانگین سطح وجود کاربران در موتورهای جستجو که به اصطلاح «نشست » نامیده می شود نیز نمایان میکند که کاربران در فضای مجازی ۱۰ دقیقه و در اینترانت حدود ۳ ساعت نشست دارند. هر بار که کاربر آغاز به بهره گیری از جویشگر می کند تا وقتی که استفاده را قطع کرده و مرورگر خود را ببندد، یک نشست به حساب مییاید. این نمایان میکند که کاربران اینترانت تمایل بیشتری به بهره گیری از جویشگرهای بومی دارند.
درهمین حال برآورد بیشترین کاربران جویشگر بومی بر مبنای تحلیل سطح آدرس IP نیز با توجه به پرده برداری از موتور جستجوی پارسی جو، از اصفهان و بعد از آن از شهر تهران، همدان، کردستان، خراسان رضوی، یزد، آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس اعلام شده است.
محتوای سیاسی بیشترین پرس و جوی سوالی را به خود اختصاص داد
تفسیرهای داده کاوی انجام شده در بخش پرس و جوهای سوالی نیز نمایان میکند که کاربران اغلب در حوزه های سیاسی، مذهبی، پزشکی، علمی و اجتماعی سوال دارند.
عکس شماره ۱ ⇩
عکس تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو
در مورد وب سایتهای پربازید از نتایج حاصل ۱۰ پرس و جوی سوالی، وب سایت تولیدکننده محتوای تبیان در ردیف نخست قرار دارد و ابراز علاقه به سایت مکالمه ی مذهبی نیز بالا است.
عکس شماره ۲ ⇩عکس تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو
درهمین حال دسته بندی بحثی پرس وجوهای پرسشس ارسالی به جویشگرهای بومی نمایان کننده موضوعات محبوب کاربران ایرانی است که به تفکیک دسته های بحثی مختلف در نمودار زیر نگاه کرده می شود.
عکس شماره ۳ ⇩عکس تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو
طبقه بندی پرس و جوها نمایان میکند که پرتکرارترین احتیاج های اطلاعاتی کاربران در دسته علمی مرتبط با «تعلیم» است. در دسته سیاسی مرتبط با «گروهک تروریستی داعش»، در دسته اقتصادی مرتبط با «نرخ سکه و ارزش دار و ماشین»، در دسته ورزشی «ورزش فوتبال» و در دسته هنر «هنرپیشگان سرشناس ایرانی» است.
در برخی دسته های بحثی عناوین متنوعی از سوی کاربران دنبال شده است. برای مثال در دسته تندرست، کاربران درباره مریضی های مختلف پرس وجو می کنند و در دسته اجتماعی نکاتی نظیر وام عروسی و تامین اجتماعی مطرح شده است. در دو دسته مذهبی و فرهنگی نیز نکاتی از جمله مداحی، استخاره و فال حافظ نگاه کرده می شود.
عکس شماره ۴ ⇩عکس تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو
سایتهای پرمخاطب کدام هستند
برمبنای تحلیل انجام شده، لیست وب سایتهای پربازدید نیز نمایان میکند که وبسایتهای تولید محتوا و وب سایتهای تخصصی در صدر پربازدیدترین ها قرار دارند. برای مثال وبسایت تخصصی حوزه ورزش فوتبال در بخش ورزشی و وب سایت مرتبط با تعلیم وپرورش در دسته اجتماعی بیشترین مخاطبان را دارند. در دسته اقتصاد وب سایتهای تهیه کرد و به فروش رسان آنلاین و نرخ طلا و ارزش دار و در بخش سیاسی وبسایتهای خبری آنلاین پرمخاطب هستند. در همین حال سایتهای پرمخاطب در حوزه تکنولوژی اطلاعات به دانلود نرم افزار مربوط می شود.
عکس شماره ۵ ⇩عکس تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو
عکس شماره ۶ ⇩عکس تحلیل ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو

*براى بالا بردن سطح کيفى سايت سرزه لطفا نظرات سازنده خود را در انتهاى صفحه براى ما بنويسيد*

گردآوری توسط: كامياب ف.

اینترنت و وب در بخش کامپیوتر , اینترنت و موبایل سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد
««« »»»
شعری بخوان که با او رطل گران توان زد

تفسیر ذائقه کاربران ایرانی در وب/ ۱۰ پرس وجوی نخست موتورهای جستجو (۶ عکس)

TT / 159 — TP / 19%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال