وارسی محققین نمایان کرد: نقش یادگیری در ازدیاد «تاب آوری نسبت به زلزله»


بررسی محققین نشان داد: نقش آموزش در افزایش «تاب آوری نسبت به زلزله»

تصویر و عکس وارسی محققین نمایان کرد:		نقش آموزش در افزایش «تاب آوری نسبت به زلزله»
سیناپرس: زلزله یکی از مهم‌ترین بلایای نرمال است که آموزش نگاه کردن عموم مردمان در رابطه با آن، می‌تواند نقش اهمیتی می داری در رویارویی و مدیریت درست آن داشته باشد. محققین ایران نقش این نوع آموزش‌ها در افزایش تاب‌آوری عموم نسبت به این پدیده نشان داده‌اند.

امروزه دولت­ها و جوامع در تلاشند تا با ارتقای تاب­ آوری درمقابل بلایای نرمال از جمله زلزله، شرایط را برای پیشرفت حیات در نواحی دارای خطر زیاد کنند. در این راستا محققینی از دانشکده مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان تحقیقی را برگزار کرده اند که در آن، رابطه بین آموزش و مدیریت دانش عمومی مرتبط با زلزله و میزان تاب آوری مردمان نسبت به این بلای نرمال مورد وارسی علمی قرار گرفته است.

امروزه دولت­ها و جوامع در تلاشند تا با ارتقای تاب­ آوری درمقابل بلایای نرمال از جمله زلزله، شرایط را برای پیشرفت حیات در نواحی دارای خطر زیاد کنند.

این تحقیق که از نگاه نوع هدف، کاربردی و از نگاه گردآوری داده­ ها، توصیفی- پیمایشی و از نگاه نوع روش نیز، همبستگی می باشد، در محله سرآسیاب کرمان صورت گرفته است. پرسشنامه­ های مورد استفاده در این تحقیق، «محقق ساخته» هستند که روایی آنها بعد از اصلاحیات و توصیه های ضروری، مورد تأیید اساتید و کارآزمودگان مربوطه قرار گرفته است. علاوه براین پایایی سؤالات به سبک آلفای کرونباخ، مقادیر قابل قبولی را نمایان کرد که در نهایت به سبک تصادفی ساده بین اعضای نمونه در محله سرآسیاب کرمان توزیع شدند.

نتایج حاصل از این پژوهش، رابطه مثبت و معناداری را بین مدیریت دانش مرتبط با زلزله و عوامل اجتماعی تاب­ آوری نمایان میکند. علاوه بر این، فرضیات فرعی نیز مورد تأیید قرار گرفتند. همچنین، مقایسه متغیرهای مورد نگاه در این تحقیق، درمیان گروه­های جنسی، سنی و تحصیلی نمایان کرد که میانگین مدیریت دانش و عوامل اجتماعی تاب­ آوری درمیان گروه های جنسی تفاوت ندارد، اما بین گروه­ های سنی و تحصیلی فرق می دارد.

محققان در نتیجه گیری از مطالعه خود اظهار نموده اند: با توجه به نتایج تحقیق و نقش دانش در ارتقای تاب­ آوری، پیشنهاد می­گردد تا سازمان­های متولی مدیریت بحران از جمله مراکز مطالعاتی و هلال احمر با توجه به غیرقابل پیش­ نگاه کنی بودن زلزله، برنامه و کلاس­های تعلیمی خود را در سطح اجتماعات مکانی با هدف ارتقای تاب­ آوری، بیش از پیش تقویت نمایند.

یافته های این پژوهش طی مقاله ای علمی تحقیقی در فصل نامه «دانش جلو گیری و مدیریت بحران» وابسته به سازمان جلو گیری و مدیریت بحران تهران بزرگ منعکس گردیده است.

منبع: حسینی، س.س. و همکاران. ۱۳۹۵. رابطه میان مدیریت دانش مرتبط با زلزله و عوامل اجتماعی تاب آوری (مطالعه: داوطلبان آموزش نگاه کرده محله سرآسیاب کرمان). دانش جلو گیری و مدیریت بحران، ۶(۳): ۲۸۳-۲۷۳.

______________________

تهیه و تدوین: سامان ط.

تازه های علمی در بخش دانش و فناوری سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

ديگر مکن نصيحت حافظ که ره نيافت
««« »»»
گمگشته‌ای که باده نابش به کام رفت

وارسی محققین نمایان کرد: نقش یادگیری در ازدیاد «تاب آوری نسبت به زلزله»

TT / 87 — TP / 19%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال