نور خورشید؛ دشمن افسردگی فصل زمستان


نور خورشید؛ دشمن افسردگی زمستان

در فصل برودت به خاطر کمبود نور خورشید، تمامی ریتم های بیولوژی اندام دستخوش تغییرات گسترده ای می شوند که قادر هست منجر به افسردگی فصلی شود.

نیره ولدخانی –
تصویر و عکس شماره ۱ ⇩
تصویر و عکس نور خورشید؛ دشمن افسردگی زمستان

در زمستان، بسیاری دچار افسردگی می شوند که به خاطر کمبود نور خورشید و ابری بودن هواست.

دانشمندان فرانسوی باور می‌ دارند نور و به طور دقیق تر رنگ نور قادر هست نقش بسزایی را در روحیه و همینطور رفتارهای انسانی ایفا کند. آنها برای رویارویی با افسردگی به خورشید معالجه ای روی آورده اند.

آنها باور می‌ دارند یکی از علل خودکشی و شیوع افسردگی در کشور فرانسه و سایر کشورهای اروپایی این است که مدت وقت زیادی در سال هوا ابری است.

این دانشمندان در یک مطالعه افرادی را که مبتلا به افسردگی های مزمن یا احساس خودکشی بودند، نکته وارسی گذاشته و با کمک طیف های گوناگونی از نور به وارسی تغییرات روحی و روان پریش در آنها توجه کردند.

نتیجه پژوهش نمایان کرد که بیش از ۸۳ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی با دریافت طیف قابل توجهی از نور درمان شدند.

دانشمندان باور می‌ دارند نورها با رنگ های مختلف قادر هستند تاثیرات فرق می داری را بر انسان ها داشته باشند و به تنظیم هورمون خواب (ملاتونین) یا میزان افسردگی در آنها یاری رسانند.

دکتر ماکسیم ال باز با اشاره به تاسیس بیمارستانی که بیماران افسرده از هوای ابری را با طیف های نور خورشید درمان می کند نقل میکنید: طول درمان سه هفته است و البته افسردگی علل دیگری هم دارد که به اقتصاد و بحران های اجتماعی برمی گردد.
در همین حال بازار به فروش رسان لامپ های خورشیدی رواج یافته و عینک های مخصوص نورگرافی نیز کم کم عرضه می شوند.

نوردرمانی برای افسرده ها

نتایج یک پژوهش دیگر نیز نمایان میکند برای اشخاص مبتلا به افسردگی، بهره گیری از نور روشن، به تنهایی یا به همراه تجویز یک داروی ضدافسردگی، قادر هست به درمان این حالت یاری رساند.

در این مطالعه هشت هفته ای که روی ۱۲۲ بیمار مبتلا به افسردگی ماژور صورت گرفت، دانشمندان دریافتند که بیماران درمان شده با نور روشن به تنهایی یا به همراه داروی ضدافسردگی، نسبت به افرادی که با دارونما درمان شدند، بهبودی بیشتری پیدا کردند.

در مقایسه، افرادی که با داروی ضدافسردگی درمان شدند (بدون نوردرمانی)، هیچ بهبودی را نسبت به دریافت کنندگان دارونما نمایان نکردند. البته این بحث، مساله باورنکردنی ای نیست که داروهای ضدافسردگی یا هر معالجه ای برای افسردگی، از نگاه آماری خوب تری بر دارونما نداشته باشد.

از سوی دیگر، این بحث هم شناخته شده که اشخاص مبتلا به افسردگی که در کارآزمایی های بالینی شرکت می کنند، حتی به دارونما هم پاسخ معالجه ای می دهند. این احتمال وجود دارد که تماس با تیم معالجه ای و ویزیت های مرتب که همگی قسمتی را از هر کارآزمایی تحقیقاتی تشکیل می دهند، مسوول پاسخ معالجه ای به دارونما باشد.

همه ی اشخاص به نوعی رد پای زمستان را در خلق و خوی خود حس می کنند، اما برخی ها در طول زمستان به طور جدی گرفتار افسردگی شدید می شوند. این پیامد، آشفتگی احساسی فصلی (SAD) نام دارد

در نتیجه این حقیقت که در این مطالعه، نوردرمانی خوب تر از دارونما یا حتی فلوکستین، برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی بوده، واقعا نمایان نمیکند که این اثر بزرگ بوده است.

در طول ۸ هفته مطالعه، بیماران به ۴ گروه تقریبا مساوی تقسیم شدند. گروه نخست، باکس نور فلورسنت گرفته و به آنها نقل شد، به محض بیدار شدن از خواب در صبح، به مدت نیم ساعت آن را روشن کنند. همچنین به آنها نیز فلوکستین داده شد. گروه دوم، تحت نوردرمانی قرار گرفتند، اما به مکان فلوکستین، دارونما گرفتند. به گروه سوم، داروی ضدافسردگی و وسیله دارونما به مکان باکس نور داده شد. به آنها نقل شد، این وسیله، یک ژنراتور یونی است. در حقیقت، ژنراتور غیرفعال بود و یونی بوجود نمیاورد، اما موقع روشن شدن، صدایی تولید می کرد. به گروه چهارم هم دارونما داده شد.

دانشمندان در طول این مطالعه دریافتند که ۷۶ درصد افرادی که هم نور و هم داروی ضدافسردگی گرفته بودند، با بهبود ۵۰ درصدی در علایم خود روبرو شدند. این میزان بهبود فقط در ۵۰ درصد بیمارانی نگاه شد که نوردرمانی و دارونما گرفته بودند. همچنین ۳۳ درصد اشخاص گیرنده داروی ضدافسردگی و دارونما، و ۲۹ درصد افرادی که دارونما گرفته بودند، هم به این میزان بهبود دست یافتند.

تصویر و عکس شماره ۲ ⇩تصویر و عکس نور خورشید؛ دشمن افسردگی زمستان

عادله قلاسی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی درباره اثر کمبود نور خورشید در بروز افسردگی نقل میکنید:

«همه ی اشخاص به نوعی رد پای زمستان را در خلق و خوی خود حس می کنند، اما برخی ها در طول زمستان به طور جدی گرفتار افسردگی شدید می شوند. این پیامد، آشفتگی احساسی فصلی (SAD) نام دارد.

علامت های SAD از اواخر فصل پاییز و هنگامی که مدت روشنایی روز کمتر می شود یا به اصطلاح، روزها کوتاه تر می شوند، بروز می کند و تا اواخر زمستان و اوایل بهار پابرجا می ماند.

بیشتر مبتلایان به آشفتگی احساسی فصلی را بانوان تشکیل می دهند، این آشفتگی بیشتر در مناطقی از کره زمین که عرض جغرافیایی بیشتر و نور آفتاب کمتری دارند، وجود دارد.

افرادی که در محیط هایی فعالیت میکنند که دسترسی کمتری به نور نرمال دارند، امکان می دارد این آشفتگی را در تمام طول سال آزمایند.

هنگامی که نور از طریق چشم ها عبور می کند و به مغز می رسد، سروتونین آزاد می شود. در طول فصل پاییز و زمستان، روشنایی روز کمتر از بهار و فصل تابستان است و این امر سبب پایین آمدن سطح سروتونین در اندام می شود.

سروتونین، ماده شیمیایی اهمیتی می داری در مغز بوده که به عنوان «جابجا کننده عصبی» شناخته می شود. جابجا کننده عصبی، مولکولی در مغز است که به سلول های عصبی یاری میرساند که با همدیگر فعالیت کنند. سروتونین سبب شادمانی و نشاط می شود.

کاهش روشنایی روز، سبب ازدیاد تولید هورمون ویژه ای در اندام بنام ملاتونین می شود که به فرآیند استراحت کردن یاری رساند، چون اندام آن را در شب و در ضمن خواب، آزاد می کند.

این دو باهم، یعنی کمبود سروتونین که سبب هماهنگی و همکاری سلول های عصبی می شود و ازدیاد ملاتونین که اندام را به حالت خواب می برد سبب آشفتگی احساسی فصلی می شود.

علائم آشفتگی احساسی فصلی

درمان اولیه آشفتگی احساسی فصلی، نوردرمانی است. این روش هم توسط اجلاس پزشکی ایالات متحده و هم اجلاس روان پزشکی ایالات متحده پیشنهاد داده شده که نوردرمانی یعنی اضافه کردن نور بیشتر به محیط است

خورده شدید به مصرف کربوهیدرات ها و قند، کاهش تمایل جنسی، معضل در تمرکز کردن، کاهش اثر بخشی، معضل در بیدار شدن در صبح ها، خستگی، صفا نکردن یا کاهش علاقه نسبت به فعالیت های دلخواه ، احساس افسردگی یا غمناکی، بی حوصلگی، رخوت و خواب ناپاکی، کاهش دمای اندام، استراحت کردن به مقدار زیاد، کناره جوئی از فعالیت های اجتماعی، علامت های آشفتگی احساسی فصلی است.

درمان آشفتگی احساسی فصلی

راهکارهای درمان آشفتگی احساسی فصلی شامل نوردرمانی، داروهای ضدافسردگی و سایر ایده های خود معالجه ای است.

درمان اولیه آشفتگی احساسی فصلی، نوردرمانی است. این روش هم توسط اجلاس پزشکی ایالات متحده و هم اجلاس روان پزشکی ایالات متحده پیشنهاد داده شده که نوردرمانی یعنی اضافه کردن نور بیشتر به محیط است.

نوردرمانی باید از اواسط برج شهریور و پیش از آغاز نشانه ها و پیامد آغاز شود. نوردرمانی معمولاً هر روز صبح و صحیح بعد از بیدار شدن از خواب باید صورت گیرد.

داروهای ضدافسردگی نیز قادر هستند به همراه نوردرمانی بهره گرفته شوند.

مصرف کمتر کربوهیدرات ها، مهار دلهره، ورزش کردن بیشتر، اضافه کردن نور نرمال به محیط کار و حیات با حذف کردن پرده های منزل یا قطع شاخ و برگ های درخت هایی که مانع از رسیدن نور خورشید هستند، نیز در درمان افسردگی فصلی نقش می دارند.

داشتن یک برنامه خواب مرتب، نشستن در جوار پنجره در صورت امکان، قدم زدن در روزهای آفتابی حتی در روزهای خنک زمستان، مسافرت کردن به شهرهای گرم و آفتابی به هنگام تعطیلات نیز از راه های درمان افسردگی فصلی است.»

منابع:
مهر
بیتوته
کلینیک آنلاین پزشکی
نشریه خراسان

****نظرات شما کاربران عزيز براى ما بسيار مهم و سازنده خواهد بود****

نگارش از: اشكان ن.

سلامت روان در بخش سلامت سايت سرزه

بیت انتخابی از دیوان حافظ :

عشق دردانه‌ست و من غواص و دريا ميکده
««« »»»
سر فروبردم در آن جا تا کجا سر برکنم

نور خورشید؛ دشمن افسردگی فصل زمستان

TT / 286 — TP / 22%

با دیگران به اشتراک بگذارید

[ منبع این خبر سایت سرزه می باشد. ]

در صورتی که در خبر منتشر شده تخلفی مشاهده میکنید و یا نیاز به ارتباط با مسئول سایت جوونی | جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا دارید روی این قسمت کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات

دانلود سریال خارجی

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم خارجی

دانلود فیلم و سریال